Långsamt stigande temperatur i litet mITX bygge.

Permalänk
Medlem

Långsamt stigande temperatur i litet mITX bygge.

Hej!

Jag har en 5900X ryzen i cooler master NR200P chassi.

Systemet drivs av en Barrow CPU-block/PUMP/reservoir combo och har även ett RTX3090 inkopplat i loopen.

I detta lilla bygge har jag fått plats med två radiatorer:

1. Ett 240x45x134

2. och ett mindre, slim 240x28x134

• Jag har uppdaterat bios till senaste versionen, 1401 på mitt ROG strix B550-i.

• Fläktarna går på 2800 RPM & AIO pumpen på närmare 2900.

• fläktarna på radiatorerna suger båda in luft. Den ena är monterad på sidan och blåser luft på moderkortet och den andra i botten och blåser luft på GPU:n med ca 5 mm avstånd

Hur kan jag få ner temperaturen? blåser fläktarna åt fel håll, kan det vara luft i loopen? Vad kan ge upphov till 79-80°C idle temperaturer?? Jag är desperat ;'( hjälp mig!! Eller är 80°C standard i såhär kompakta byggen?

Det är första gången jag bygger i så litet format.
Första gången jag kör vattenkylning.

Bilder:

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Hej!

Jag har en 5900X ryzen i cooler master NR200P chassi.

Systemet drivs av en Barrow CPU-block/PUMP/reservoir combo och har även ett RTX3090 inkopplat i loopen.

I detta lilla bygge har jag fått plats med två radiatorer:

1. Ett 240x45x134

2. och ett mindre, slim 240x28x134

• Jag har uppdaterat bios till senaste versionen, 1401 på mitt ROG strix B550-i.

• Fläktarna går på 2800 RPM & AIO pumpen på närmare 2900.

• fläktarna på radiatorerna suger båda in luft. Den ena är monterad på sidan och blåser luft på moderkortet och den andra i botten och blåser luft på GPU:n med ca 5 mm avstånd

Hur kan jag få ner temperaturen? blåser fläktarna åt fel håll, kan det vara luft i loopen? Vad kan ge upphov till 79-80°C idle temperaturer?? Jag är desperat ;'( hjälp mig!! Eller är 80°C standard i såhär kompakta byggen?

Det är första gången jag bygger i så litet format.
Första gången jag kör vattenkylning.

Bilder:
https://i.imgur.com/yNFAKS8.png
https://i.imgur.com/aDw0GDU.jpg
https://i.imgur.com/Nr9whYS.jpg

Ganska svårt att få en överblick på hela loopen på bilderna men du har alltså insug både i botten och i sidan?
Använd bottenradiatorn som insug och blås ut luften från chassit i sidan (push eller pull spelar mindre roll).

Vad har fläktarna för statiskt tryck och flöde?

Har du luftat loopen genom att skruva av locket till res och tilta chassit i alla led för att få ut bubblorna? ibland kan det vara så att man behöver köra utan locket på res flera dagar innan man lyckas få ut all luft.

Hittar heller ingen information om pumpen avseende vad den har för flödeskapacitet?

Edit: vad har du för radiatorer? (märke & modell).

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ganska smutt lösning på pump/res det där!

Är det cpun som blir 80 grader eller? Är det idle som du skriver så är det nåt som inte stämmer.
Hur snabbt når du den tempen? Sitter blocket/pumpen ordentligt? Kolla hur kylpastan fördelat sig och montera om.

Förmodligen så är också mängden radiator/kylyta snålt tilltagen för den effekten du stoppar in...
Vid full belastning så är det ju närmare 500w du ska kyla bort
Inte omöjligt dock med bra sula på fläktarna egentligen och att man sällan belastar allt till 100%

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2x 240mm rad är verkligen inte för lite för ett 3090 och en 5900x.
Det är väl tilltaget och kommer även funka bra för OC.

Temperaturen beror sannolikt på någon av följande tre saker:

1. Vattnet pumpar inte runt i loopen som det skall.
2. Massiv luftbubbla i CPU-blocket som inte har gått ur.
3. Fläktarna blåser åt fel håll/har för lågt statiskt tryck.

Dessutom ser jag nu att du har en EK Radiator och en Alphacool som är Coppar, och din Pump/vattenblock är Aluminium vilket är ett big nono. Detta kommer bidra till korrosion och kommer ha sönder radiatorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

...Temperaturen beror sannolikt på någon av följande tre saker:

1. Vattnet pumpar inte runt i loopen som det skall.
2. Massiv luftbubbla i CPU-blocket som inte har gått ur.
3. Fläktarna blåser åt fel håll/har för lågt statiskt tryck. SVAR: Botten radiator: Pull; in i chassit, stora radiatorn; Pull, in i chassit, två 120mm fläktar blåser ut luft i toppen.

Dessutom ser jag nu att du har en EK Radiator och en Alphacool som är Coppar, och din Pump/vattenblock är Aluminium vilket är ett big nono. Detta kommer bidra till korrosion och kommer ha sönder radiatorerna.

1. Hur stort nono kanske är svårt att svara på men tillverkas radiatorer ens i aliminium? jag är låst vid CPU pumpen.
2. Min egna efterforskning har visat att eventuellt så måste den stora sidmonterade radiatorn flippas horizontellt så att Radiator UT hamnar högre upp än radiator IN. Kan någon bekräfta detta?
3.Vet inte var jag kan se GPU temperatur men när jag känner på GPU bottenplattan så känns den varmare än CPU:n. Har jag monterat vattenblocket fel?

Skrivet av Trigger:

4. Du har inte skrivit detta men jag besvarar din fråga här:
CPU temperaturen blir nästan omedelbart 79-80°C.

5. Jag har titltat chassit lite och reservoiaren har varit utan lock när datorn varit på. Vet ej hur jag kan köra endast pumpen utan att datorn går ingång. Det hade varit bra att kunna göra.

Efterfrågad info:
Radiatorer:

Fläktar(Tjockare fläkt sitter på tjockare radiator):

Det är dessutom två 120mm fläktar i toppen av chassit som blåser ut luft.

För att ge en bättre överblick av systemet så har jag ritat ett schema för hur alla slangar går:

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

1. Hur stort nono kanske är svårt att svara på men tillverkas radiatorer ens i aliminium? jag är låst vid CPU pumpen.
2. Min egna efterforskning har visat att eventuellt så måste den stora sidmonterade radiatorn flippas horizontellt så att Radiator UT hamnar högre upp än radiator IN. Kan någon bekräfta detta?
3.Vet inte var jag kan se GPU temperatur men när jag känner på GPU bottenplattan så känns den varmare än CPU:n. Har jag monterat vattenblocket fel?
5. Jag har titltat chassit lite och reservoiaren har varit utan lock när datorn varit på. Vet ej hur jag kan köra endast pumpen utan att datorn går ingång. Det hade varit bra att kunna göra.

Efterfrågad info:
Radiatorer:

Fläktar(Tjockare fläkt sitter på tjockare radiator):

Det är dessutom två 120mm fläktar i toppen av chassit som blåser ut luft.

För att ge en bättre överblick av systemet så har jag ritat ett schema för hur alla slangar går:
https://i.imgur.com/b8AmEcp.png

Inget fel på dragningen i loopen med andra ord. För övrigt kan du ha radiatorerna efter varandra då det inte gör någon skillnad om du har komponent > rad > komponent > rad eller rad > rad > komponent > komponent.

Det är koppar i radiatorerna och din pump och komponenterna i den är gjodra av aluminium. Detta får inte blandas.
I ditt fall kommer det vara radiatorerna som går sönder och kan komma att se ut så här:

Dvs pumpen eller radiatorerna måste bytas ut så du kör med bara koppar/nickel eller bara med aluminium.
När du gjort detta kommer du behöva rengöra radiatorerna och pumpen rejält för att få bort eventuella kontamineringar.
Vore ju skit att koppla in nya delar och få dem förstörda.

Så länge pumpen sitter under radiatorerna i loopen spelar det ingen roll vart utloppen är så det kan du vara lugn med.
Fläktarna i botten har väldigt lågt statiskt tryck så dem är inte så lämpade för radiatorer (dock borde det ändå inte bli 80c i idle).

För att köra pumpen utan att starta alla komponenter behöver du en ATX-bygel (alternativt tjuvkoppla själv):
https://www.inet.se/produkt/5320598/ek-atx-bridging-plug-24-p...

Det låter mer som att vattnet inte går runt alternativt att CPU-blocket är felmonterat och inte har bra kontakt med CPU.

Kolla hur blocket sitter men hur som helst så måste du göra dig av med antingen CPU-block/pump-kombon eller radiatorerna, annars kommer det sluta i pannkaka.

Du kan använda HWinfo64 för att kolla temp på GPU.
Om GPU är bra temp så kan du ju utesluta att det är stopp i loopen.

Permalänk
Medlem

Inget fel på dragningen i loopen med andra ord. För övrigt kan du ha radiatorerna efter varandra då det inte gör någon skillnad om du har komponent > rad > komponent > rad eller rad > rad > komponent > komponent.

Det är koppar i radiatorerna och din pump och komponenterna i den är gjodra av aluminium. Detta får inte blandas.
I ditt fall kommer det vara radiatorerna som går sönder och kan komma att se ut så här:

https://i.gyazo.com/e5009d28abfd591398195e0d2ca71684.jpg

Dvs pumpen eller radiatorerna måste bytas ut så du kör med bara koppar/nickel eller bara med aluminium.
När du gjort detta kommer du behöva rengöra radiatorerna och pumpen rejält för att få bort eventuella kontamineringar.
Vore ju skit att koppla in nya delar och få dem förstörda.

Så länge pumpen sitter under radiatorerna i loopen spelar det ingen roll vart utloppen är så det kan du vara lugn med.
Fläktarna i botten har väldigt lågt statiskt tryck så dem är inte så lämpade för radiatorer (dock borde det ändå inte bli 80c i idle).

För att köra pumpen utan att starta alla komponenter behöver du en ATX-bygel (alternativt tjuvkoppla själv):
https://www.inet.se/produkt/5320598/ek-atx-bridging-plug-24-p...
Fråga: Fattar inte alls hur den ska användas...

Det låter mer som att vattnet inte går runt alternativt att CPU-blocket är felmonterat och inte har bra kontakt med CPU.

Kolla hur blocket sitter men hur som helst så måste du göra dig av med antingen CPU-block/pump-kombon eller radiatorerna, annars kommer det sluta i pannkaka.

Du kan använda HWinfo64 för att kolla temp på GPU.
Om GPU är bra temp så kan du ju utesluta att det är stopp i loopen.

Jag kollade nu på GPU temperaturen och då står det att GPU är på 40 grader i kärnan.
CPUN däremot har två cores på ca 90 och resterande kring 60-80.

Jag hör att pumpen får luft om jag lutar chassit. jag har dock lite vågat öppnat hål på radiatorerna och de är mer eller mindre proppfyllda.

La in en fråga i ditt citat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Jag kollade nu på GPU temperaturen och då står det att GPU är på 40 grader i kärnan.
CPUN däremot har två cores på ca 90 och resterande kring 60-80.

Jag hör att pumpen får luft om jag lutar chassit. jag har dock lite vågat öppnat hål på radiatorerna och de är mer eller mindre proppfyllda.

La in en fråga i ditt citat

Du lurar helt enkelt PSU att tro att det är inkopplat på moderkortet. Glömde att tillägga att du behöver en https://www.inet.se/produkt/6601522/ek-cable-pump-testing-ada... om din pump inte drivs direkt på molex eller sata.

Radiatorerna skall du absolut inte skruva loss, det enda locket som skall av är fillport på reservoaren. Ser ju dock ut som det blir extremt svårt att tilta chassit eftersom resen mer eller mindre kommer spotta ut vatten överallt då.

Jag hade satt en slang på fillport med en 1/4 koppling så den kan vara rakt upp i luften, sen tiltat chassit fram och tebax medans pumpen går.

Permalänk
Medlem

Näe, det är väl koppar i alla komponenter? Var har du hittat informationen?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Näe, det är väl koppar i alla komponenter? Var har du hittat informationen?

I länken till pumpen han länkade, eller har jag fel?
isf har jag inte läst tillräckligt väl

Edit: läser och det står "Aluminum alloy radiator" på pumpen så antar att det inte är koppar, står inget om koppar alls vad jag kan se.
Men om någon har en kanske hen vet?

Permalänk
Medlem

I länken till pumpen han länkade, eller har jag fel?
isf har jag inte läst tillräckligt väl

Ser nu, det låter ganska missvisande men tror de menar att själva finsen är aluminium. Är rätt så säker på att insidan är koppar liksom alla andra barrow-komponenter. Det står koppar på aliexpress iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Ser nu, det låter ganska missvisande men tror de menar att själva finsen är aluminium. Är rätt så säker på att insidan är koppar liksom alla andra barrow-komponenter. Det står koppar på aliexpress iallafall.

Då är det säkerligen lugnt! kollade inte mer än det som stod på länken

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Oavsett materialkombo eller dimension av dina rads så är det inte det som får dina temperaturer att rusa iväg på kort tid...

Antingen sitter inte blocket som det ska eller så pumpar vattnet inte runt som det ska. Att det låter och bubblar när du vänder på chassiet tyder ju på att du har luft i systemet. Se till att ”jobba bort” det genom att vända chassiet fram och tillbaka åt alla håll med pumpen igång. Glöm inte toppa upp med vatten mellan varven för att fylla ordentligt.
Nästa alternativ med kontakten mellan block/cpu kan det också vara då gpun verkar ha rimligare temp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Fy fan vilken huvudvärk jag fick av det. Nu försvann den åtminstone. Jag hade för mig att jag undersökt att alla metaller skulle stämma överens. Sen började jag leta efter aliminium radiatorer och det fanns inga så blev helt uppgiven x)

Måste ju vara att CPU blocket är felmonterat. Men hur ska man montera det? Instruktionerna som följer med är helt värdelösa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Fy fan vilken huvudvärk jag fick av det. Nu försvann den åtminstone. Jag hade för mig att jag undersökt att alla metaller skulle stämma överens. Sen började jag leta efter aliminium radiatorer och det fanns inga så blev helt uppgiven x)

Måste ju vara att CPU blocket är felmonterat. Men hur ska man montera det? Instruktionerna som följer med är helt värdelösa.

Sorry för det! var verkligen inte meningen!

När du lyfter på CPU-blocket borde du se om kylpastan har spridits bra eller inte och således kunna se om den har haft bra kontakt.
Har du skruvat cpu-blocket i kors? hur hårt har du dragit åt?

Permalänk
Medlem

Sorry för det! var verkligen inte meningen!

När du lyfter på CPU-blocket borde du se om kylpastan har spridits bra eller inte och således kunna se om den har haft bra kontakt.
Har du skruvat cpu-blocket i kors? hur hårt har du dragit åt?

Ingen fara, uppskattar hjälpen

Monterade om blocket men problemet kvarstår.

Dessa komponenter har jag använt när jag monterat blocket
CPU:n är korrekt monterad och hade kanske lite för mycket kylpasta:

Block-kontakten fin och rengjord:

Denna bakplåt har nån plast som är mot moderkortets baksidan men läste på nätet att den ska sitta kvar, annars kan moderkortet kortslutas..?

Jag drog åt skruvarna diagonalt, precis så jag kunde känna skruven från baksidan av bakplåten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Ingen fara, uppskattar hjälpen

Monterade om blocket men problemet kvarstår.

Dessa komponenter har jag använt när jag monterat blocket
CPU:n är korrekt monterad och hade kanske lite för mycket kylpasta:
https://i.imgur.com/h6lhJcZ.jpg
Block-kontakten fin och rengjord:
https://i.imgur.com/XQ0R1ZT.jpg
Denna bakplåt har nån plast som är mot moderkortets baksidan men läste på nätet att den ska sitta kvar, annars kan moderkortet kortslutas..?
https://i.imgur.com/E1Skiak.jpg

Jag drog åt skruvarna diagonalt, precis så jag kunde känna skruven från baksidan av bakplåten.

Låter riktigt skumt detta.
Kan du bekräfta att pumpen går överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Låter riktigt skumt detta.
Kan du bekräfta att pumpen går överhuvudtaget?

HÖr att den låter, men den tuggar lite luft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

HÖr att den låter, men den tuggar lite luft.

Du får nog skruva av stopp-pluggen på fillporten och försöka lufta lite mer då genom att tilta chassit fram och tebax medans den går.
Tycker dock fortfarande det låter skumt att den skulle gå upp såpass mycket i temp...

Eventuellt skruva ner pumpen och se så det inte är något som blockerar.

Permalänk
Medlem

Du får nog skruva av stopp-pluggen på fillporten och försöka lufta lite mer då genom att tilta chassit fram och tebax medans den går.
Tycker dock fortfarande det låter skumt att den skulle gå upp såpass mycket i temp...

Eventuellt skruva ner pumpen och se så det inte är något som blockerar.

Helt otroligt. Åkte till familjen och hade ställt datorn så den lutade 80° frammåt med reservoiren öppen.

Kommer hem 6h senare, startar datorn. Låter som vanligt igen, men plötsligt så lät det som att pumpen fick tag i en massa vätska och gick från att sluta låta som en slak sodastreamer till en bäck i skogen <3

Mina temperaturproblem är helt borta.

Det var verkligen bara luft i systemet nånstans som lossnade.

Helt överlycklig.

Visa signatur

Permalänk

@Beobwulf: Det kan ta tid och lufta men det kan också gå väldigt fort när man är medveten om hur det ska låta. Hoppas du får ordning på temperaturerna nu också

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

@Beobwulf: Det kan ta tid och lufta men det kan också gå väldigt fort när man är medveten om hur det ska låta. Hoppas du får ordning på temperaturerna nu också

You tell me 8-)
(IDLE)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Helt otroligt. Åkte till familjen och hade ställt datorn så den lutade 80° frammåt med reservoiren öppen.

Kommer hem 6h senare, startar datorn. Låter som vanligt igen, men plötsligt så lät det som att pumpen fick tag i en massa vätska och gick från att sluta låta som en slak sodastreamer till en bäck i skogen <3

Mina temperaturproblem är helt borta.

Det var verkligen bara luft i systemet nånstans som lossnade.

Helt överlycklig.

Skönt att höra att problemet löste sig!
För övrigt kollade jag närmare på barrow-blocket och det är bara utsidan som är CNC-fräst aluminium så du behöver inte oroa dig för det heller

Permalänk

@Beobwulf; Titta titta!
Kompakt mysigt härligt jobbigt och trångt. Precis som en ITX-build ska vara

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare