Installerat Win på SSD men datorn bootar från HDD

Permalänk

Installerat Win på SSD men datorn bootar från HDD

Efter ha felsökt runt varför min nya M2 SSD inte fungerade såg jag att min dator bootar från min gamla HDD, även fast jag installerat Windows på min SATA SSD.

Kollar jag i MSconfig under boot-tabben är listan helt tom.

I Diskmanagement ser jag att gamla HDD har en systempartition:

Min fråga är, hur fixar man detta på lättaste sätt? Är det ominstallation som gäller eller kan man lösa det på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Installerade du Win när du hade din gamla hdd inkopplad?
Isåfall koppla bort den , sen installera Win på ssd , när det är klart så kopplar du in den igen.

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan välja bootordning i EFI/BIOS. Där står säkert HDD längst upp i listan.

Om du inte har något vettigt kvar på din HDD så antingen:
Boota installation igen och ta bort partitioner/volym från den disken
eller
in i EFI och boota från M2SSD och i Windows radera volym (Förutsatt att inga bootfiler för din M2SSD ligger på den)

Permalänk
Skrivet av Peddan:

Installerade du Win när du hade din gamla hdd inkopplad?
Isåfall koppla bort den , sen installera Win på ssd , när det är klart så kopplar du in den igen.

Ja, det är mycket möjligt att jag gjorde, kommer inte ihåg men tror det.

Skrivet av tcntad:

Du kan välja bootordning i EFI/BIOS. Där står säkert HDD längst upp i listan.

Om du inte har något vettigt kvar på din HDD så antingen:
Boota installation igen och ta bort partitioner/volym från den disken
eller
in i EFI och boota från M2SSD och i Windows radera volym (Förutsatt att inga bootfiler för din M2SSD ligger på den)

Yes, står HDD längst upp. Testade att byta till SSD men då gick det bara vidare till black screen.

Jag har lite program och spel på min HDD men det kan jag installera om.

Har ytterligare en fråga, eftersom systempartitionen ligger på min HDD, om jag tar bort den kommer det inte finnas risk för att något går snett? Eller löser man det genom att göra en ny installation?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bootfiler verkar ha hamnat på fel disk (HDD), jag upplevde samma problem på morsans dator.

Du bör kunna skriva ny boot på din SSD. System-partitionen på din HDD har troligen bootfilerna för att starta Windows på din HDD.
Ryck ur den och ominstallera på din SSD.

Permalänk
Medlem

Installeraren för Windows 10 är korkat programmerad, för den kollar av alla installerade lagringsenheter och om den hittar bootfiler på nån av dem, så struntar den i att installera dem på den enhet man faktiskt har valt att installera på. Det är så magiskt dåligt att man baxnar!

Lösningen är, som redan påpekats, att koppla ur alla andra lagringsenheter än den man ska installera på. När installationen är klar kan man koppla in igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Installeraren för Windows 10 är korkat programmerad, för den kollar av alla installerade lagringsenheter och om den hittar bootfiler på nån av dem, så struntar den i att installera dem på den enhet man faktiskt har valt att installera på. Det är så magiskt dåligt att man baxnar!

En annan sak som är lika förvånande dåligt är att du inte får ha för många aktiva partitioner, då kan får du inte installera på den du vill. Jag fick koppla ur en enhet bara för att kunna installera på den jag ville, och felmeddelandet som dyker upp är en kod som inte säger någonting utan att du måste söka reda på det på nätet.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Sötast

Att installera windows med mer än en disk inkopplad är som att slå en 20-sidig tärning och hoppas att bootfilerna hamnar på rätt disk.

Kan fortfarande inte förstå hur det varit så i 10+ år

Plocka ut alla diskar utom OS-disk, installera sedan windows och sedan kan man addera de andra diskarna.

Permalänk

Nu är det löst! Gjorde som ni sa och plockade ut alla externa HDDs med mera och gjorde en clean install på den gamla SSD. Nu kan jag boota upp utan problem med M.2:an!