Permalänk

Wacom Cintiq 24HD reparations frågor

Tja SweClockers.

Detta är min första forums tråd och hoppas att det finns någon här som kanske kan hjälpa mig med mina frågor. Ursäkta om denna är i eventuellt fel forum del.

Jag har fått tag på en Wacom Cintiq 24hd från en kompis som gav den till mig då den inte startar längre. Han har försökt lite men då han blivit farsa nyligen så orka han inte lägga ner massa tid på att felsöka enheten mer än det han gjort, så han köpte en ny Cintiq 22 och gav mig din gamla Cintiq 24hd.

Nu till frågorna:
Har någon skickat in en enhet till Wacom för reparation? I så fall vad hamnade hela kostnaden på och hur lång tid tog det för Wacom att felsöka och skicka tillbaka enheten??

Jag har hittat felet och det är att kretsen där man kopplar in power supplyen som blivit "bränd" resterande enheten ser ut att vara helt o drabbad.

Så andra frågan är väll ifall någon vet om man kan få tag på det "brända" chipet på något annat sätt än skicka denna 27kg grej till Wacom? Eller om någon annan har en Wacom Cintiq 24hd som är trasig och känner att dom är villig att sälja just denna delen till mig?

Det som är trasigt är det chipet som sitter där man kopplar in power supplyen, det lilla chip med själva ström kopplingen.

Bifogar en bild på det lilla chip som är trasigt så ni vet vad jag pratar om: http://imgur.com/a/XxIzCXz

Tack för eventuella svar!
God jul och god fortsättning till er alla oavsett!! <3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benjidono:

Tja SweClockers.

Detta är min första forums tråd och hoppas att det finns någon här som kanske kan hjälpa mig med mina frågor. Ursäkta om denna är i eventuellt fel forum del.

Jag har fått tag på en Wacom Cintiq 24hd från en kompis som gav den till mig då den inte startar längre. Han har försökt lite men då han blivit farsa nyligen så orka han inte lägga ner massa tid på att felsöka enheten mer än det han gjort, så han köpte en ny Cintiq 22 och gav mig din gamla Cintiq 24hd.

Nu till frågorna:
Har någon skickat in en enhet till Wacom för reparation? I så fall vad hamnade hela kostnaden på och hur lång tid tog det för Wacom att felsöka och skicka tillbaka enheten??

Jag har hittat felet och det är att kretsen där man kopplar in power supplyen som blivit "bränd" resterande enheten ser ut att vara helt o drabbad.

Så andra frågan är väll ifall någon vet om man kan få tag på det "brända" chipet på något annat sätt än skicka denna 27kg grej till Wacom? Eller om någon annan har en Wacom Cintiq 24hd som är trasig och känner att dom är villig att sälja just denna delen till mig?

Det som är trasigt är det chipet som sitter där man kopplar in power supplyen, det lilla chip med själva ström kopplingen.

Bifogar en bild på det lilla chip som är trasigt så ni vet vad jag pratar om: http://imgur.com/a/XxIzCXz

Tack för eventuella svar!
God jul och god fortsättning till er alla oavsett!! <3

Eller så byter du komponenten om det går att ta reda på vad det är för något finns det märkning på den, hur många ben, går det att se nått på en fungerande ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Reparera kortet. Jag och många andra kan göra det relativt enkelt om du ordnar schema för kortet. Just den komponenten som ser bränd ut kan ha orsakat andra problem iof. Men det är nog bara byta och hoppas på att strömporten som, tydligen är ett vanligt fel, inte är glapp och trött.

Hittade denna, vilket du förmodligen inte har någon nytta av då det redan är färdigt:
https://www.ifixit.com/Guide/Wacom+Cintiq+24HD+Power+Port+Rep...

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en MOS-FET trissa av döma av märkningen (G=gate, S=source D=drain) - troligen för att kunna slå av och på huvudenheten med en mindre styrspänning från kretsarna som fortfarande är aktiva i viloläge. Att den har blivit varm indikerar att det kan vara mer problem än att bara just komponenten gått sönder - som att styrsignalen som startar det ger för låg spänning eller hög rippelström och då blir det värme i trissan och till sist går sönder.

Verkar kontaktstiften var risiga/brända och glappa i honan så är det också en indikation att det har gått stora stötströmmar/hög rippelström under drift och det blivit varmt och stiften/hylsorna har småsvetsat i kontaktpunkterna nästan hela tiden.

Dvs. att kondingar som finns efter kortet har börjat torka/svullnar vilket gör att det går höga strömspikar av switchningen genom FET-trissan från switcharna efter som skapar dom interna bruksspänningarna.

Med andra ord är det inte bara att byta den trasiga delen - man måste titta runt lite och titta efter elektrolytkondingar som visar minsta tendens till att svullna i toppen och i värre fall tom. börja läcka brunaktig gojs ur sig. Kondingar kan bli torra utan att det syns (speciellt de mindre elektrolytkondingarna nära de högfrekvent switchande delarna) något på utsidan och börja man byta elektrolytkondingar så har man som en regel att byta alla om möjligt - och framför allt de kring switcharkretsar i både stort och smått.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xxargs:

Det verkar vara en MOS-FET trissa av döma av märkningen (G=gate, S=source D=drain) - troligen för att kunna slå av och på huvudenheten med en mindre styrspänning från kretsarna som fortfarande är aktiva i viloläge. Att den har blivit varm indikerar att det kan vara mer problem än att bara just komponenten gått sönder - som att styrsignalen som startar det ger för låg spänning eller hög rippelström och då blir det värme i trissan och till sist går sönder.

Verkar kontaktstiften var risiga/brända och glappa i honan så är det också en indikation att det har gått stora stötströmmar/hög rippelström under drift och det blivit varmt och stiften har småsvetsat nästan hela tiden.

Dvs. att kondingar som finns efter kortet har börjat torka/svullnar vilket gör att det blir det går höga strömspikar genom FET-trissan när switcharna efter som skapar dom interna bruksspänningarna.

Med andra ord är det inte bara att byta den trasiga delen - man måste titta runt lite och titta efter elektrolytkondingar som visar minsta tendens till att svullna i toppen och i värre fall tom. börja läcka brunaktig gojs ur sig. Kondingar kan bli torra utan att det syns (speciellt de mindre elektrolytkondingarna nära de högfrekvent switchande delarna) något på utsidan och börja man byta elektrolytkondingar så har man som en regel att byta alla om möjligt - och framför allt de kring switcharkretsar i både stort och smått.

Ja det är troligen en trissa (Q märkning)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det verkar vara en MOS-FET trissa av döma av märkningen (G=gate, S=source D=drain) - troligen för att kunna slå av och på huvudenheten med en mindre styrspänning från kretsarna som fortfarande är aktiva i viloläge. Att den har blivit varm indikerar att det kan vara mer problem än att bara just komponenten gått sönder - som att styrsignalen som startar det ger för låg spänning eller hög rippelström och då blir det värme i trissan och till sist går sönder.

Verkar kontaktstiften var risiga/brända och glappa i honan så är det också en indikation att det har gått stora stötströmmar/hög rippelström under drift och det blivit varmt och stiften/hylsorna har småsvetsat i kontaktpunkterna nästan hela tiden.

Dvs. att kondingar som finns efter kortet har börjat torka/svullnar vilket gör att det går höga strömspikar av switchningen genom FET-trissan från switcharna efter som skapar dom interna bruksspänningarna.

Med andra ord är det inte bara att byta den trasiga delen - man måste titta runt lite och titta efter elektrolytkondingar som visar minsta tendens till att svullna i toppen och i värre fall tom. börja läcka brunaktig gojs ur sig. Kondingar kan bli torra utan att det syns (speciellt de mindre elektrolytkondingarna nära de högfrekvent switchande delarna) något på utsidan och börja man byta elektrolytkondingar så har man som en regel att byta alla om möjligt - och framför allt de kring switcharkretsar i både stort och smått.

Har kollat runt på alla andra delar i enheten och finns inga svullningar eller liknande någon annanstans. Men som du säger, kan vara såna som det inte syns på utsidan förstås.

Så den enda Synliga delen som verkar vara fel är just denna.
Inte märkt av något glapp eller liknande på någon sladd eller på kopplingen in från Power Supplien.

Här Bifogar lite fler bilder på den för dom som är intresserade: https://imgur.com/a/TRqJMkZ

Kollat runt och försökt se om jag kunnat hitta någon med en likadan enhet som kanske har spräckt skärm eller något bara för att se om man kan köpa den billigt och kanske bara byta delar, men ingen lycka.

Och frågan om att skicka in på reparation är mest Om det är värt det eller inte, då jag behöver betala frakten och dom vill ha Hela enheten som väger 27kg vilket innebär att bara frakten kommer kosta och sen vet jag ju inte hur mycket dom vill ha för själva reparationen... så vill inte göra en grej som med en gammal mobil, skickar in den på reparation bara av att kostnaden visar sig blir dyrare än att köpa ny mobil istället.

Permalänk
Rekordmedlem

Det står nån knappt läsbar text på trissan på bilden, du som har tillgång till den kan väl fixa ljuset och läsa av beteckningen ordentligt, jag tror det ska stå FR 5305 vilket i så fall verkar rimligt. >

4.183 På lager
Alternativ förpackning
Klipp band
1: 0,864 €
10: 0,734 €
100: 0,545 €
500: 0,467 €
1.000: 0,38 €
https://www.mouser.se/_/?keyword=IR-FR5305

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

FR5305 I*R 132P RA GQ Är allt som står på Trissan, svårt att urskilja 132P då där e det bränt... kan vara 122P oxå men ser ut som det ståt 132P

Permalänk
Medlem

Du fick med de viktiga siffrorna (IR) FR5305 då resten är förpackningstyp och tillverkningsbatch/datum

Om det gått varmt länge (och det är märkbart brunt av mörknat epoxy runt trissan och baksidan) så räkna med att det är överjävligt svår att få loss denna även med rejäl lödpenna då kopparen har gått ut i lödtennet och höjt smältpunkten så mycket att det i praktiken inte går att löda loss utan slutar ofta med att man lyfter hela padden.

Är det ingen stor kostnad att köpa helt ny kort så är det att föredra.

När det gäller kondingar brukar man inte mäta och ha sig utan man köper ersättare (samma spänning, kapacitet och storlek på burken samt ledarna är samma) och så byter man rätt av så många det går utan allt för mycket besvär.

Kan man 'läsa' kretskorten och vet i stort hur kraftelektronik är designade och var stora och snabbt växlande strömmar finns så kan man snabbt minska ned mängden kondingar som behöver bytas då man kan se vilka som är kritiska och vilka som har mindre betydelse.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benjidono:

FR5305 I*R 132P RA GQ Är allt som står på Trissan, svårt att urskilja 132P då där e det bränt... kan vara 122P oxå men ser ut som det ståt 132P

Då kan du skaffa ett par stycken trissor inför en lödövning men kolla vad det är som fått den att gå sönder så att du inte bara har trissorna som säkringar....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan mycket väll vara att trissan pajat då enheten e inköpt 2012 och använts en del, och sen stått ett tag oanvänd och sedan använts igen....

Får ta o beställa några trissor och kolla på detta efter nyår, och om det inte hjälper får jag nog ta och skicka in den till Wacom o se om dom hittar något och vad kostnaden blir.

Tack i allafall för alla svaren
Trodde denna tråd skulle dö bort

Permalänk
Medlem

Hej! Lånar tråden om det går bra. Har en Wacom Cintiq 16 pro. Behövde den på jobbet så tog den till jobbet, men den har börjat flimra i vänstra översta hörnet.
Sett att sådant förekommer.
Ej hänt tidigare, vilket är lite udda. Hemma kör jag med överspänningsskydd, annars är det ingen skillnad rent elektriskt eller bör inte vara det iaf.
Så mina frågor:
För felsökning - vad kan jag göra. Rätt säker på att plattan inte hamnat i kläm, men brukar inte flimmer vara mer att bakgrundsbelysningen håller på ge upp?
För service - finns det någon auktoriserad verkstad för Wacom i Sverige?

Antar att det är dyrt. Inte grafisk designer, men cintiq är rejält trevligt för produktivitet.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.