2 datorer för välgörenhet, värt det? Tips, input

Permalänk
Medlem

2 datorer för välgörenhet, värt det? Tips, input

Hej SweC,
Long time lurker men behöver nu er input.

Vi väntar tillökning i vår lilla familj och behöver bereda plats för pyret och tänkte försöka kombinera det med lite välgörenhet.

Har en bekant som via en organisation hjälper familjer i behov av det så hon löser den delen, min kompetens ligger i att bygga ihop datorerna. Tänker att det finns kids som vill spela Minecraft och Fortnite men inte har råd.

Jag kan med delarna jag har liggandes nästan få ihop två kompletta system men funderar om det värt det eller om delarna inte duger till något.

System 1 (precis utbytt som Main efter uppgradering till Ryzen 3):
I7-4790S
ASUS Z97 mATX
32GB RAM
MSI GTX 970 "4GB"
256GB Samsung 850 Pro
BeQuiet 850W
Win 10 Pro

Behöver kompletteras upp med:
Skärm 24" 1080p
Mus och tangentbord

System 2 (tror den användes som HTPC en kort period):
I7-2600(ej K)
random mITX-bräda
4GB RAM
128GB WD SSD (kommer bytas ut till 180GB eller 256GB SSD troligtvis)
MSI 560GTX Ti
Win 7 Pro

Behöver kompletteras upp med:
PSU (har idag ett 90W PSU så inte testat med grafikkortet ännu)
Windows 10
Skärm 24" 1080p
Mus och tangentbord
Eventuellt RAM

Det är framför allt System 2 som jag känner mig lite osäker på. Delarna är ändå 9-10 år gamla.
Kommer det duga för Minecraft, Fortnite och liknande?
Antar att en uppgradering till 8GB RAM inte skulle skada.

Vad gäller komponenterna som behöver kompletteras upp ger en snabb koll detta förslag(Input mottages gärna):

Skärm: Asus VP248QG 1690:- Webhallen
Verkar vara en duglig entry level-skärm

Tangentbord: Deltaco Gaming RGB 349:- Webhallen
Tangentbord med hyffsade omdömden, men framför allt RGB!

Mus: Steelseries Rival 3 299:- Webhallen
Ser ut att vara en ok mus, dock inte ambidextrös. LITE RGB ÅTMINSTONE!!

Windows 10: Win 10 Pro 499:- (~400 om man ändrar till EUR) Datormagazin
Fick tipset härifrån forumet under BF och köpte min nyckel där, gick smärtfritt. Verkar gå att köpa ett par dagar till.

PSU: Kolink Core 600W 349:- Webhallen
Verkar vara ett ok val så länge man inte pushar det, och det lär inte det här systemet göra.

RAM: Corsair Vlue 2x4GB 585:- Webhallen
Dugliga stickor...

Valde Webhallen för jag lätt kan åka och hämta prylar här i stan, men andra tips mottages såklart också.

Eventuella spel: Presentkort Steam? Minecraft? Tips?

Nåväl, blev väldigt mycket text. Men vad tycker ni?

Mvh,
Nicklas

Permalänk
Medlem

Jag skulle jämna ut minnesmängden mellan System 1 och System 2, båda är ddr3 så det borde gå att flytta minnesstickor. Jag skulle även passa på att uppgradera windows 7 till windows 10. Ser ut som du fortfarande kan göra det lagligt och gratis .

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Jag skulle jämna ut minnesmängden mellan System 1 och System 2, båda är ddr3 så det borde gå att flytta minnesstickor. Jag skulle även passa på att uppgradera windows 7 till windows 10. Ser ut som du fortfarande kan göra det lagligt och gratis .

Kan även installera Windows 10 och bara inte köpa licensen, allt som händer är att man får ett watermark som klagar. Uppgradering är förstås bättre.

Permalänk
Medlem

Vilken fin tanke! Om det går att lösa logistik så har jag skärmar. De finns i Stockholm, säg till om det är intressant. Kanske kan gräva fram någon/några tangentbord också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Fantastiska tips! Tack, att jag inte tänkte på att båda har DDR3. 16GB i varje räcker gott och väl. Ska även testa att försöka att aktivera Windows 7-installationen, verkar ju gå fortfarande.

Skrivet av rotkiv42:

Kan även installera Windows 10 och bara inte köpa licensen, allt som händer är att man får ett watermark som klagar. Uppgradering är förstås bättre.

Tack för tipset. Är ju förstås en möjlighet men hoppas att uppgraderingen går vägen.

Skrivet av ElFeo2:

Vilken fin tanke! Om det går att lösa logistik så har jag skärmar. De finns i Stockholm, säg till om det är intressant. Kanske kan gräva fram någon/några tangentbord också!

Låter ju toppen om du kunde bidra med skärmar och eventuellt tangentbord. Logistik går alltid att lösa.
Ska försöka få ihop system 2 under onsdagen men skickar PM så försöker vi få ihop något.