Tips på hyfsat rymligt chassi med bra kylning?

Permalänk

Tips på hyfsat rymligt chassi med bra kylning?

Hyfsat rymligt = MIDI/ATX, plats för de längsta flaggskepps-GPU:erna, 5 SSD:er och ett Kolink Enclave 700W. Måste kunna rymma ett framtida X570 mobo för Ryzen 5 (de flesta X570 verkar vara ATX?)

Bra kylning = bättre än andra kabb på att hålla chassitemp låg och dra luft in över komponenterna och ur chassit. Nuvarande kabb har lite dåligt lufturdrag ur kabbet.

Budget max 1600 kr.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Hyfsat rymligt = MIDI/ATX, plats för de längsta flaggskepps-GPU:erna, några SSD:er och ett Kolink Enclave 700W. Måste kunna rymma ett framtida X570 mobo för Ryzen 5 (de flesta verkar vara ATX?)

Bra kylning = bättre än andra kabba på att hålla chassitemp låg och dra ur luften ur chassit, helst ej via GPU.

Budget max 1600 kr.

Vad sägs om Fractal Design Meshify 2?
Känns som om det skulle passa dina krav rätt bra.

Permalänk
Medlem

Phanteks P500A säger jag.

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Hyfsat rymligt = MIDI/ATX, plats för de längsta flaggskepps-GPU:erna, några SSD:er och ett Kolink Enclave 700W. Måste kunna rymma ett framtida X570 mobo för Ryzen 5 (de flesta verkar vara ATX?)

Bra kylning = bättre än andra kabba på att hålla chassitemp låg och dra ur luften ur chassit, helst ej via GPU.

Budget max 1600 kr.

angående "kylningen" i chassit så är det väldigt lika på den fronten mellan olika chassin skiljer några grader på sin höjd kanske men typ 99% av alla chassin klarar att hålla under 30-35°c chassitemp med ett insug i nedre fronten och ett utblås bak i överkanten nånstans.

idag handlar chassivalet snarare om vad man vill ha för smarta funktioner, extra usbportar i fronten, portar och personligt tycke vad man tycker är ett snyggt chassi.

personligen gillar jag Define serien och har själv ett define 3 och kommer behålla det ett tag då jag är väldigt nöjd med det och relativt lättarbetat.

tror de är uppe i 7e generationen define nu och har för mig alla define chassina rymmer grafikkort upp till typ 330mm iaf men mins inte exakt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5397523

gillar dessa för att de inte har massa blinkande lampor å glaspaneler då jag inte vill behöva städa insidan utan ska räcka med att damma ur filtrena nån gång ibland och kablar kan hänga kors å tvärs som de vill då ingen ser det ändå även om ja brukar försöka stuva undan det värsta ändå när jag bygger ihop systemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

FD och Phantek verkar OK. Hm. Eftersom FD-recensionen inte besvarar frågor om mer än 2 diskar så måste jag tydligen lägga till det som krav: är på väg att köpa min 4:e SSD, så chassit måste klara 5 st 2.5"-enheter (utan att krocka med låångt grafikkort) för att ha expansionsbarhet.

Skrivet av Rouge of Darkness:

angående "kylningen" i chassit så är det väldigt lika på den fronten mellan olika chassin skiljer några grader på sin höjd kanske men typ 99% av alla chassin klarar att hålla under 30-35°c chassitemp med ett insug i nedre fronten och ett utblås bak i överkanten nånstans.

idag handlar chassivalet snarare om vad man vill ha för smarta funktioner, extra usbportar i fronten, portar och personligt tycke vad man tycker är ett snyggt chassi.

Det kanske du tycker, men i just den här tråden är jag på jakt efter ett chassi som är - bra på kylning.

Helst vill jag ha ett chassi som slår "komponenter på en bräda" som man sett i några byggen, men jag vet inte om det går.

Finns det chassin med färdigmonterad vätskekylning för luftflödet genom chassit? (D.v.s. man behöver inte ha vätska inuti, man behöver inte matcha kylare för CPU och GPU, etc., men chassitemp ligger alltid väldigt nära rumstemp). Är det i så fall bäst om jag ställer den frågan som en separat post i forumet?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

FD och Phantek verkar OK. Hm. Eftersom FD-recensionen inte besvarar frågor om mer än 2 diskar så måste jag tydligen lägga till det som krav: är på väg att köpa min 4:e SSD, så chassit måste klara 5 st 2.5"-enheter (utan att krocka med låångt grafikkort) för att ha expansionsbarhet.

Det kanske du tycker, men i just den här tråden är jag på jakt efter ett chassi som är - bra på kylning.

Helst vill jag ha ett chassi som slår "komponenter på en bräda" som man sett i några byggen, men jag vet inte om det går.

Finns det chassin med färdigmonterad vätskekylning för luftflödet genom chassit? (D.v.s. man behöver inte ha vätska inuti, man behöver inte matcha kylare för CPU och GPU, etc., men chassitemp ligger alltid väldigt nära rumstemp). Är det i så fall bäst om jag ställer den frågan som en separat post i forumet?

Hejsan

Angående P500a ska chassit ha plats för upp till 10st 3.5" enheter, men då krävs att du köper till vaggor, standard tar chassit 3st 2.5" och 2st 3.5" enheter. P400a tar standard 2st 3.5" och 2st 2.5" enheter med option på 4st extra 3.5" enheter, antar att någon form av hårdvara behöver köpas till. Kolla på phanteks.com för att se om chassina passar dina behov. Jag misdtänker att Fractals Meshify 2 har liknande tillbehör för expansion men vet inte.

Glhf!!!

Permalänk
Medlem

2.5" SSD:er kan du ju placera lite där du vill. Dubbelhäftande tejp i värsta fall. 5 st är inte begränsande för nåt ATX-chassi på marknaden, skulle jag säga. 20-30 kanske börjar bli trångt, men då har man slut på anslutningar sen länge...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

2.5" SSD:er kan du ju placera lite där du vill. Dubbelhäftande tejp i värsta fall. 5 st är inte begränsande för nåt ATX-chassi på marknaden, skulle jag säga. 20-30 kanske börjar bli trångt, men då har man slut på anslutningar sen länge...

Okej, de flesta ATX-mobo har 6 SATA-kontakter, antog att chassina uppfyllde det. Jag la till 5 i originalinlägget då jag är på 3 nu och ska köpa 1 till. Absolut minimum är ju 2, för att OS och applikationer inte ska fightas om samma disk. Men jag vill ha åtminstone 2 till utan att krocka med GPU:n, för att slippa tråkig ominstallering, radering, kopiering, utflyttning etc vilket motsäger syftet med chassi.

Se min kommentar om chassi som typ bästa sättet att stänga inne luft och göra den varmare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Då läste du inte recensionen så noga. Default så kan du få plats med 5 st 2.5" enheter. Monterar du in de extra lagringsplatserna, vilket kan hindra montering av extra långa grafikkort, så får du plats med ytterligare 4 st 2.5" enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Bara delvis sant. Hur bra luftflödet är kan variera rätt mycket mellan olika chassin. Visst går det att få bra kylning i de flesta, men i en del kräver det att fläktarna snurrar för fullt vilket väsnas rätt rejält. I chassin med bättre luftflöde så går det att få bra kylning utan att fläktarna behöver jobba så hårt, vilket kan hålla ner ljudnivån - vilket de flesta anser är önskvärt.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Då läste du inte recensionen så noga. Default så kan du få plats med 5 st 2.5" enheter. Monterar du in de extra lagringsplatserna, vilket kan hindra montering av extra långa grafikkort, så får du plats med ytterligare 4 st 2.5" enheter.

Då läste du nog inte mitt ämne, eller kommentaren du citerade, så noga.

Recensionen visar en SSD (och en HDD i 2020 av någon outgrundlig anledning), i en vagga som har en halvvagga utrymme till PSU:et och en halvvagga till chassiväggen. Därav kommentaren du citerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har beställt phantek p500a med RGB. Jag har läst mycket positivt om det chassit, kanske är något för dig? Jag ska köpa till lite extra fläktar, dock vet jag inte vilka jag ska välja

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Då läste du nog inte mitt ämne, eller kommentaren du citerade, så noga.

Recensionen visar en SSD (och en HDD i 2020 av någon outgrundlig anledning), i en vagga som har en halvvagga utrymme till PSU:et och en halvvagga till chassiväggen. Därav kommentaren du citerade.

Nu undrar jag ju vilken recension du har läst, men om du syftar på Sweclockers recension av Fractal Design Meshify 2, så har det chassit enligt recensionen:

En bur i samma kammare som PSU där du kan montera 2 st 2.5" eller 3.5" enheter.
På baksidan av moderkortsplåten kan du skruva fast 2st 2.5" enheter.
Längre fram i chassit, fortfarande på baksidan av plåten, så finns det en plats där du kan skruva fast en 3.5" eller en 2.5" enhet.
Totalt alltså utrymme för 5 st 2.5" enheter, där ingen av dem riskerar att kollidera med något grafikkort.

Dessutom så finns det möjlighet att montera in extra diskplatser, men då finns risken att de krockar med långa grafikkort.

Samtliga dessa diskplatser både nämns i texten och visas tydligt på bilderna.