Intel Xeon Sapphire Rapids stödjer HBM-minne

Permalänk
Melding Plague

Intel Xeon Sapphire Rapids stödjer HBM-minne

Bolagets kommande serverplattform stödjer PCI Express 5.0, DDR5 och integrerat minne i stöd av HBM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se hur detta implementeras, blir det moderkort som utrustas med uteslutande HBM eller blir det HBM-DRAM alternativt HBM-Optane?

Permalänk
Medlem

Hur står sig HBM gentemot DDR när det kommer till latenser? Bandbredden är ju inte att leka med iaf

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Äntligen nåt intressant detta år, bara varit massa ryzen eller intel mellanklass innan eller bärbart fjoll som M1. Ska bli intressant denna eller threadripper 3 eller 4 (om de nu har nåt intressant att erbjuda på plattformen annat än massa kärnor tycker detta än så länge ser betydligt mer intressant ut.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hur står sig HBM gentemot DDR när det kommer till latenser? Bandbredden är ju inte att leka med iaf

Du kan läsa om det på Benchmarking High Bandwidth Memory on FPGAs samt Choosing between DDR4 and HBM in memory-intensive applications

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hur står sig HBM gentemot DDR när det kommer till latenser? Bandbredden är ju inte att leka med iaf

Sämre men inte katastrofal. Vet dock att det finns en låg-latensvariant av HBM under utveckling.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hur står sig HBM gentemot DDR när det kommer till latenser? Bandbredden är ju inte att leka med iaf

Högre latenser men högre bandbredd. Detta är varför det hittills passat bra som grafikminne där bandbredden är betydligt viktigare än låga latenser. Samma anledning varför GDDR inte varit lämpliga att använda som internminne i många fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Sötast

HBM-Minne
Hög bandbredds minne minne?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Allexz:

HBM-Minne
Hög bandbredds minne minne?

Damned if you do, damned if you don't i det här fallet. Skriver man bara "HBM" kommer frågan "vad är HBM för någonting?" upp. Skriver man HBM-minne förtydligar man att det är minne det handlar om, men de invigda vet att det blir dubbelt "minne", omän på två olika språk.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Meantek:

Damned if you do, damned if you don't i det här fallet. Skriver man bara "HBM" kommer frågan "vad är HBM för någonting?" upp. Skriver man HBM-minne förtydligar man att det är minne det handlar om, men de invigda vet att det blir dubbelt "minne", omän på två olika språk.

Hahahhaha ja, jag vet. Detta du skrev fick mig att skratta rakt ut.

Hade ingen aning vad HBM var tills jag läste minne, men när jag läste minne så tänkte jag vafan, minne minne?

Gott nytt på dig din stackare

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag rambus... *host*

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bara hoppas de inte gör en ny variant ala x299 nedbantad version för vanligt folk var största besvikelsen med förra generationen. en fullfjättrad sapphire rapids så det inte blir nedbantat igen så blir det en uppdatering för mig

Visa signatur

Arne Berg