Köpte kortet 2020-08-05 haft problem sedan 2020-09-22 felsökning med intel osv sen visade det sig att felet beroende på moderkortet efter cpu hade bytts utav intel och de bekräftades utav MSI samma dag som jag felanmälde kortet hos Webhallen.
2020-11-30
Första felanmälan sker 30:de november till webhallen vilket är samma dag som MSI bekräftar att de beror på moderkortet som att cpu och ram-minne byte inte löste problemet. Får automatiskt svar utav webhallen att dom kommer återkomma till mig inom 72h.
2020-12-04
Kontaktar webhallen här på forumet genom PM då jag ännu inte fått något svar från min req om reparation.
Får till svar att dom har mycket nu och att de kan dra ut lite på tiden.
2020-12-13
Kontaktar MSI direkt och frågar om dom kan hjälpa till, får till svar att jag lär vända mig till webhallen.
2020-12-28
Skickar ett till e-post till webhallen gällande ärendet.
Känns som att jag har gjort allt som går att göra. Rätt irriterande.
Kan även tillägga att jag aldrig har haft problem med tex Inet eller liknande, inet rek mig att vända mig till intel (köpte cpun från inet) och jag gjorde det vilket gjorde att intel skickade en ny cpu till mig inom en vecka! Därav att jag försökte kontakta MSI direkt i detta ärende med men dom verkar ha som procedur att gå genom ÅF.
Innan någon skriver att tiden räknas från webhallen får produkten så är det när det är konsumenten som orsakar fördröjning i detta fall är det webhallen som orsakar fördröjningen.
Likväl är de inte som så att konsumenten ska drabbas för att webhallen (eller annan ÅF) har mycket att göra det är därför vi har lagar och regler.
Slänger in vad lagen säger med;
28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Notera att det står efter reklamationen i detta fall och det skedde 2020-11-30.
Webhallen kan inte heller skylla på frakttider eller liknande utom bollen har legat hos dom och ingen annan även deras e-post svar säger det som jag fick den 2020-11-30 att man ska vänta på deras svar.
Så jag förväntar mig i detta ärende att jag antingen får pengarna tillbaka eller presentkort/tillgodokvitto på webhallen. Kan tillägga att moderkortet inkl samtliga tillbehör är i toppskick kartong och allt är kvar så finns inget som skulle motivera prisavdrag enligt lagen.