Inet eller Webhallen för ett Custom build ?

Permalänk
Medlem

Inet eller Webhallen för ett Custom build ?

Hej Sweclockers!

Jag har en fundering inför köp av ny dator.
Det kommer bli en dator där väljer valfria datorkomponenter och där jag betalar butiken för montering av dessa.
Det jag funderar mellan är antingen Inet eller Webhallen (Webhallen har sitt Webhallen Custom Config),
men jag har haft svårt att avgöra vilka av dem två som är bäst.

* Vem av dem två bygger ihop en dator bäst av valfria komponenter tycker ni?
* Vem av dem två tycker ni erbjuder bäst service/bemötande om problem med datorn uppstår?

Permalänk
Medlem

Överväg gärna att ta hjälp av någon på Swec att bygga datorn. Du sparar ändå 800kr. Kan vara mycket beroende på din budget.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Båda bygger bra (är ju olika personer från gång till gång så en persons omdöme kan avvika från en annans).Jag väljer alltid den som först har sakerna i lager och sen baserat på pris.

Reklamation är också beroende på vem man stöter på. Men båda företagen är generellt bra på reklamationer. Tänk på att du inte har returrätt enligt distansköpslagen när du bygger custom.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Båda bygger bra (är ju olika personer från gång till gång så en persons omdöme kan avvika från en annans).Jag väljer alltid den som först har sakerna i lager och sen baserat på pris.

Reklamation är också beroende på vem man stöter på. Men båda företagen är generellt bra på reklamationer. Tänk på att du inte har returrätt enligt distansköpslagen när du bygger custom.

Att jag inte har någon returrätt på ett custom bygge, det har jag redan förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Överväg gärna att ta hjälp av någon på Swec att bygga datorn. Du sparar ändå 800kr. Kan vara mycket beroende på din budget.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Med den budget jag har, så har jag råd att låta Inet alternativt Webhallen bygga datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Överväg gärna att ta hjälp av någon på Swec att bygga datorn. Du sparar ändå 800kr. Kan vara mycket beroende på din budget.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Men då förlorar man garanti på bygget som helhet. Att felsöka en komplett dator är rätt svårt, speciellt om man inte har andra delar som man kan testa att byta ut med.
Så 800kr är inte dyrt för jobb och systemgatanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Så 800kr är inte dyrt för jobb och systemgatanti.

Beror på budget som jag sade ovanför Vissa har väldigt låg budget där 800kr kan vara en väldigt stor skillnad.
Tyckte bara det var värt att nämnas.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Vi har kört ett par webhallen configs på jobbet, och känner flera som har kört kompletts byggen. Bägge har varit av bra kvalitet, utom att en av datorerna från webhallen levererades med en död kylare (corsair h60). Dock så var de ju smidiga att ha att göra med i garantiärendet, så det kan ju vara värt att ha i åtanke.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag har byggt med Webhallen, Komplett och Inet. Av de tre uppskattar jag Inet bäst. Alla är rätt likvärdiga i själva bygget. Men Webhallen upplever jag som tröga i kundtjänstärenden, och Komplett var struliga med leveransen (skickade fel dator, visste inte var den rätta tog vägen, fick vänta flera veckor på rätt). Jag har inte haft någon anledning till att kontakta kundtjänst hos Inet, men kommunikationen från beställning till leverans var tydlig och snabb. Vad gäller priser känns det som att det går jämnt ut, A är billigare än B på en komponent men dyrare på en annan.

Permalänk
Medlem

Fördelen med att låta någon tex Inet bygga datorn är ju att dem lämnar 2års garanti på det.
Själv har jag alltid byggt på egen hand eftersom det är en hobby men om man inte känner sig säker är det nog bästa att låta någon annan göra det, och då är 1års extra garanti inte fel!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Actually_Jonas:

Fördelen med att låta någon tex Inet bygga datorn är ju att dem lämnar 2års garanti på det.
Själv har jag alltid byggt på egen hand eftersom det är en hobby men om man inte känner sig säker är det nog bästa att låta någon annan göra det, och då är 1års extra garanti inte fel!

Fast tillverkarna utav samtliga delar leverar oftast längre garanti.

Sen får vi inte glömma reklamationsrätten som är på 3år (går parallellt med garanti 1år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Fast tillverkarna utav samtliga delar leverar oftast längre garanti.

Sen får vi inte glömma reklamationsrätten som är på 3år (går parallellt med garanti 1år)

Ja fast det gäller ju inte om du bygger ihop en dator och pga handhavande fel gör sönder en komponent.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett antal riktigt usla bemötande av kundtjänst på Webhallen i synnerhet på senare tid när jag stött på problem. Senast hjälpte inte tre samtal till kundtjänst för att ens få ett simpelt svar på vad som ens hände med mina beställningar i det fallet förrän jag skrev till dom här på SweC och då först fick jag trevlig och adekvat hjälp.

Jag har haft en del problem med grejer hos Inet men har då fått superbra hjälp och när de en gång klantade sig lite extra så tog dom det verkligen på största allvar och såg till att jag verkligen skulle känna mig nöjd i efterhand med hjälp av skälig kompensation och att en ansvarig ringde upp och bad om ursäkt och förklarade vad det var som hade hänt.

Min personliga erfarenhet är att Inet när någonting strular är väldigt angelägna att ställa det till rätta och hjälpa till. Medan Webhallen på sin höjd har sett till att åtgärda problem som uppstått men aldrig varit villiga till någon typ av kompensation eller liknande för att faktiskt göra mig som kund nöjd. Så för mig hade det varit ett enkelt val i och med att jag tror kompetensen att bygga, priser på komponenter osv nog är hugget som stucket så hade jag valt Inet då de verkar bry sig lite mer om kundupplevelsen och dessutom verkligen är proffs på hårdvara.

Den är såklart en väldigt icke objektiv bedömning, men jag kan ju bara tala utifrån min egen känsla och erfarenhet.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk

Jag är faktiskt förvånad att det ens finns de som tryckt på "Webhallen". Kan det finnas så många "miss-click"? Sanningen är nog att de endast köpt av Webhallen och inte haft några problem med sina produkter. Men jag tror att Inet är de som definitivt är mest hjälpsamma och professionella! Dock har det aldrig strulat med någon order från Webhallen för mig och jag har ej heller haft behov av råd, hjälp eller liknande från dem. Dock är Inet väldigt hjälpsamma för att lösa det man har behov med som kund!

Permalänk
Medlem

Lär Webhallen bygga min dator, gpu började låta som fan efter en månad. Ett samtal fick retursedel och 7 dagar senare hade jag fått tillbaka dator med nytt grafikkort i. Inga problem alls.
Dock hade jag byggt den själv hade jag kunnat skicka in bara grafikkort och fått det utbytt.
Men som sagt är ju bara ett ärende, har läst om andra som haft strul med Webhallen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Actually_Jonas:

Ja fast det gäller ju inte om du bygger ihop en dator och pga handhavande fel gör sönder en komponent.

Handhavande fel täcks aldrig utav garantin. Då får man kolla med sitt försäkringsbolag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Darxon:

Lär Webhallen bygga min dator, gpu började låta som fan efter en månad. Ett samtal fick retursedel och 7 dagar senare hade jag fått tillbaka dator med nytt grafikkort i. Inga problem alls.
Dock hade jag byggt den själv hade jag kunnat skicka in bara grafikkort och fått det utbytt.
Men som sagt är ju bara ett ärende, har läst om andra som haft strul med Webhallen.

Att bara vänta på retursedel. Väntat över en månad nu ja på det för ett moderkort som är konstaterat trasigt.

Skickade ett Mail för två dagar sedan och kräver hävning utav köpet. Läst en del ARN ärenden och moderkort är en vital komponent (så klart) och då har som tre veckor på sig att reparera som att det medför att min dator inte fungerar.
Att dom inte skickar ut retursedel / bekräftar returen som dom skriver i sina instruktioner kanske är någon form utav taktiskt som att dom har mycket att göra och dom hoppas komma runt att slippa ersätta pga det. Men well, de kommer dom inte göra.

Om jag inte får svar om senast 2 veckor kommer jag gå vidare till ARN. Moderkort för 5k så inte så roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Att bara vänta på retursedel. Väntat över en månad nu ja på det för ett moderkort som är konstaterat trasigt.

Skickade ett Mail för två dagar sedan och kräver hävning utav köpet. Läst en del ARN ärenden och moderkort är en vital komponent (så klart) och då har som tre veckor på sig att reparera som att det medför att min dator inte fungerar.

Om jag inte får svar om senast 2 veckor kommer jag gå vidare till ARN. Moderkort för 5k så inte så roligt.

Jag kan rekommendera att skriva till @Webhallen här på SweC, jag fick göra det nyligen och fick bra hjälp direkt efter flertalet samtal till kundtjänst utan att något hände med mitt ärende. Tydligen så har de behövt bredda sin kundtjänst väldigt mycket på senaste tid vilket har påverkat kvalitén på kundtjänsten så det verkar vara lite av ett lotteri om man får hjälp eller inte när man hör av sig till kundtjänsten.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag kan rekommendera att skriva till @Webhallen här på SweC, jag fick göra det nyligen och fick bra hjälp direkt efter flertalet samtal till kundtjänst utan att något hände med mitt ärende. Tydligen så har de behövt bredda sin kundtjänst väldigt mycket på senaste tid vilket har påverkat kvalitén på kundtjänsten så det verkar vara lite av ett lotteri om man får hjälp eller inte när man hör av sig till kundtjänsten.

Det gjorde jag med efter ca en vecka men fick till svar att dom hade mycket att göra men över en månad!

Aja, antingen tillgodokvitto eller pengarna tillbaka är de jag vill ha nu då dom har totalt failat och en månad utan respons osv är inte acceptabelt. Och inte i enlighet med Arn heller. Anledningen att man är irriterad är för att man har köpt nytt moderkort för annars skulle man varit utan lön i en månad.

Som sagt, får jag Inge svar förens mitten utav januari går jag till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Det gjorde jag med efter ca en vecka men fick till svar att dom hade mycket att göra men över en månad!

Aja, antingen tillgodokvitto eller pengarna tillbaka är de jag vill ha nu då dom har totalt failat och en månad utan respons osv är inte acceptabelt. Och inte i enlighet med Arn heller. Anledningen att man är irriterad är för att man har köpt nytt moderkort för annars skulle man varit utan lön i en månad.

Som sagt, får jag Inge svar förens mitten utav januari går jag till ARN.

Det är onekligen under all kritik! Om man inte har råd att själv köpa ett nytt moderkort så sitter man alltså utan dator under all den här tiden och det är fan uselt! En uppmaning till @Webhallen lös detta nu, det är inte okej att bara skylla på att "det är mycket nu".

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Jag har personligen använt Inet flera gånger genom åren, och har direkt erfarenhet av Webhallen genom kompisar som köpt via deras Custom-service.

Rent tekniskt sett gör båda ett gott jobb, däremot tycker jag nog att Inet lägger lite mer energi på snygg kabeldragning. De är riktigt bra på det, rent allmänt.

Kommunikationsmässigt är det utklassning, Inet vinner överlägset här. Till att börja med får man feedback på de delar man valt, och de kontrollerar att allt fungerar på pappret innan det blir affär. Om man har gjort nåt fel får man besked om det med förslag på alternativ(a) som passar bättre, t.ex. Väldigt trevligt, och Inet svarar snabbt på både mail och telefon. Utöver det går det snabbt för dem att bygga - senaste maskinen tog dem bara 3 dagar att leverera till min dörr när delarna fanns i lager.

Webbhallen å andra sidan, ja jag vet inte vad de håller på med ärligt talat. Senaste bygget min kompis gjorde tog dem drygt en månad att bygga ihop, trots att alla delar fanns på lager när maskinen beställdes. Jag gjorde beställningen och kunde tydligt se i deras system att varje komponent fanns i lager. Under resans lopp fick han ingen kommunikation alls, och kundtjänst svarade knappt på upprepade mail, verkade inte veta något eller ha intresse av att hjälpa till. Rent tekniskt gjordes ett fint jobb, däremot. Jag har kikat igenom hela maskinen och installerat mjukvara osv så det var helt ok.
Spontant känns det som att det här var sista gången jag rekommenderar Webhallen för nånting, vilket är synd. Men när man rekommenderar ett företag till vänner och bekanta, särskilt de som inte är tekniskt kunniga, då vill man ju att de blir omhändertagna, inte att de blir behandlade som luft.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det är onekligen under all kritik! Om man inte har råd att själv köpa ett nytt moderkort så sitter man alltså utan dator under all den här tiden och det är fan uselt! En uppmaning till @Webhallen lös detta nu, det är inte okej att bara skylla på att "det är mycket nu".

Köpte kortet 2020-08-05 haft problem sedan 2020-09-22 felsökning med intel osv sen visade det sig att felet beroende på moderkortet efter cpu hade bytts utav intel och de bekräftades utav MSI samma dag som jag felanmälde kortet hos Webhallen.

2020-11-30
Första felanmälan sker 30:de november till webhallen vilket är samma dag som MSI bekräftar att de beror på moderkortet som att cpu och ram-minne byte inte löste problemet. Får automatiskt svar utav webhallen att dom kommer återkomma till mig inom 72h.

2020-12-04
Kontaktar webhallen här på forumet genom PM då jag ännu inte fått något svar från min req om reparation.
Får till svar att dom har mycket nu och att de kan dra ut lite på tiden.

2020-12-13
Kontaktar MSI direkt och frågar om dom kan hjälpa till, får till svar att jag lär vända mig till webhallen.

2020-12-28
Skickar ett till e-post till webhallen gällande ärendet.

Känns som att jag har gjort allt som går att göra. Rätt irriterande.

Kan även tillägga att jag aldrig har haft problem med tex Inet eller liknande, inet rek mig att vända mig till intel (köpte cpun från inet) och jag gjorde det vilket gjorde att intel skickade en ny cpu till mig inom en vecka! Därav att jag försökte kontakta MSI direkt i detta ärende med men dom verkar ha som procedur att gå genom ÅF.

Innan någon skriver att tiden räknas från webhallen får produkten så är det när det är konsumenten som orsakar fördröjning i detta fall är det webhallen som orsakar fördröjningen.
Likväl är de inte som så att konsumenten ska drabbas för att webhallen (eller annan ÅF) har mycket att göra det är därför vi har lagar och regler.

Slänger in vad lagen säger med;

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Notera att det står efter reklamationen i detta fall och det skedde 2020-11-30.

Webhallen kan inte heller skylla på frakttider eller liknande utom bollen har legat hos dom och ingen annan även deras e-post svar säger det som jag fick den 2020-11-30 att man ska vänta på deras svar.

Så jag förväntar mig i detta ärende att jag antingen får pengarna tillbaka eller presentkort/tillgodokvitto på webhallen. Kan tillägga att moderkortet inkl samtliga tillbehör är i toppskick kartong och allt är kvar så finns inget som skulle motivera prisavdrag enligt lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag har haft ett antal riktigt usla bemötande av kundtjänst på Webhallen i synnerhet på senare tid när jag stött på problem. Senast hjälpte inte tre samtal till kundtjänst för att ens få ett simpelt svar på vad som ens hände med mina beställningar i det fallet förrän jag skrev till dom här på SweC och då först fick jag trevlig och adekvat hjälp.

Jag har haft en del problem med grejer hos Inet men har då fått superbra hjälp och när de en gång klantade sig lite extra så tog dom det verkligen på största allvar och såg till att jag verkligen skulle känna mig nöjd i efterhand med hjälp av skälig kompensation och att en ansvarig ringde upp och bad om ursäkt och förklarade vad det var som hade hänt.

Min personliga erfarenhet är att Inet när någonting strular är väldigt angelägna att ställa det till rätta och hjälpa till. Medan Webhallen på sin höjd har sett till att åtgärda problem som uppstått men aldrig varit villiga till någon typ av kompensation eller liknande för att faktiskt göra mig som kund nöjd. Så för mig hade det varit ett enkelt val i och med att jag tror kompetensen att bygga, priser på komponenter osv nog är hugget som stucket så hade jag valt Inet då de verkar bry sig lite mer om kundupplevelsen och dessutom verkligen är proffs på hårdvara.

Den är såklart en väldigt icke objektiv bedömning, men jag kan ju bara tala utifrån min egen känsla och erfarenhet.

Kan inte annat än att hålla med. Har fått suverän service av Inet så fort det varit något fel på mina saker köpta hos dem. Utbytt på studs utan några frågor. Om det finns någon annan butik jag känt mig så uppskattad av? Svar: Nej.
Köpte ett Steelseries Sibiria 800 på webhallen. Kattjäveln på mitt jobb bet av ena sladden på laddnings dockan och den började ta ett dygn på sig att ladda...
Var inne på webhallen och bad om hjälp att ordna ny sladd då det inte fanns en ticket hos Steelseries som löste mitt problem. Var inne på webhallens butik vid Medborgarplatsen, Stockholm. Totalt ointresse utav att hjälpa till och spydig personal. Kontentan, bra service är värt ett högre pris. Kommer aldrig sätta min fot på webhallen Igen. Obs har en vän som fick vänta 8 månader innan han fick tillbaka pengar vid returärende hos komplett. Samma ägare som webhallen idag.
För 10 år sedan var webhallen bra. Nu är de bara bajs.
Mina 50 öre

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Köpte kortet 2020-08-05 haft problem sedan 2020-09-22 felsökning med intel osv sen visade det sig att felet beroende på moderkortet efter cpu hade bytts utav intel och de bekräftades utav MSI samma dag som jag felanmälde kortet hos Webhallen.

2020-11-30
Första felanmälan sker 30:de november till webhallen vilket är samma dag som MSI bekräftar att de beror på moderkortet som att cpu och ram-minne byte inte löste problemet. Får automatiskt svar utav webhallen att dom kommer återkomma till mig inom 72h.

2020-12-04
Kontaktar webhallen här på forumet genom PM då jag ännu inte fått något svar från min req om reparation.
Får till svar att dom har mycket nu och att de kan dra ut lite på tiden.

2020-12-13
Kontaktar MSI direkt och frågar om dom kan hjälpa till, får till svar att jag lär vända mig till webhallen.

2020-12-28
Skickar ett till e-post till webhallen gällande ärendet.

Känns som att jag har gjort allt som går att göra. Rätt irriterande.

Kan även tillägga att jag aldrig har haft problem med tex Inet eller liknande, inet rek mig att vända mig till intel (köpte cpun från inet) och jag gjorde det vilket gjorde att intel skickade en ny cpu till mig inom en vecka! Därav att jag försökte kontakta MSI direkt i detta ärende med men dom verkar ha som procedur att gå genom ÅF.

Innan någon skriver att tiden räknas från webhallen får produkten så är det när det är konsumenten som orsakar fördröjning i detta fall är det webhallen som orsakar fördröjningen.
Likväl är de inte som så att konsumenten ska drabbas för att webhallen (eller annan ÅF) har mycket att göra det är därför vi har lagar och regler.

Slänger in vad lagen säger med;

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Notera att det står efter reklamationen i detta fall och det skedde 2020-11-30.

Webhallen kan inte heller skylla på frakttider eller liknande utom bollen har legat hos dom och ingen annan även deras e-post svar säger det som jag fick den 2020-11-30 att man ska vänta på deras svar.

Så jag förväntar mig i detta ärende att jag antingen får pengarna tillbaka eller presentkort/tillgodokvitto på webhallen. Kan tillägga att moderkortet inkl samtliga tillbehör är i toppskick kartong och allt är kvar så finns inget som skulle motivera prisavdrag enligt lagen.

Att du ska få pengarna tillbaka känns ju helt självklart! Sen kan ju jag tycka att det är på sin plats med någon typ av kompensation för att du fått vänta extremt länge.

Jag kan väl bjuda på ett par konkreta exempel som jag grundar mina tidigare uttalanden på:

När @Inet hade gjort en lite miss för ett tag sen (inte alls i denna utsträckning, tror det saknades en RGB-kontroll i ett chassi samt att det var ett produktionsfel på chassit som inte på något sätt var deras fel) så blev jag erbjuden några hundra i kompensation (utöver att de skickade ut en RGB-kontrollen) Men de kunde även gå med på att låta mig köpa några delar jag behövde till inköpspris när jag frågade om det istället vilket jag tyckte kändes shysst sätt till den huvudvärk det kostat mig. För mig var det framförallt tydligt att de var måna om att jag skulle känna mig nöjd.

När jag under Black week beställde fem chassin från Webhallen fick jag bara tre stycken utkörda. Jag hörde kort därefter av mig till Webhallen om detta som lovade att åtgärda det snarast och kolla om det var dom eller distrubutören som hade schablat. Nu är det januari och jag har varit i kontakt med Webhallen flera gånger som varje gång lovat att de ska lösa detta snarast.

I förra veckan lovade till exempel en absurt otrevlig kille på kundtjänst att de skulle skickas ut samma dag. men jag hörde av mig till @Webhallen här på SweC eftersom jag inte litade på denna kunftjänstkille, så jag frågade om hur deras kundtjänst kunde lova mig saker hela tiden utan att något hände samt undrade om de själva upplevde problem med sin kundtjänst. Jag fick då till svar att kundtjänsten schablat och att det numer inte fanns några chassin som de kunde skicka ut och att det skulle dröja ytterligare en månad, trots att chassit funnits i lager vid flertalet tillfällen sen det att jag hörde av mig första, andra och tredje gången. Det mest anmärkningsvärda var nog nästan att killen på kundtjänst lovade mig att skicka ut chassin samma dag trots att de inte var beräknade att komma i lager förrän i slutet av januari.

Inte heller här har det ens nämnts någonting om någon kompesation eller ett erbjudande om att få köpa några chassin som faktiskt finns i lager till ett bra pris eller liknande. Jag får känslan av att direktiven på Webhallen är att inte erbjuda kompensation typ någonsin. Jag kan ha fel, men har ett par andra dåliga erfarenhet från Webhallens kundtjänst som jag grundar detta på. Men för mig har Webhallen en hel del att bevisa för att återfå mitt förtroende. Jag köper främst saker därifrån när jag till exempel behöver nån komponent samma dag som jag beställer eller när de har ett betydligt bättre pris än någon annan. Är priserna inte betydligt bättre väljer jag Inet alla dagar i veckan.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att Webhallen har för mycket göra/är underdimensionerade.

Jag har ännu inte fått svar på mitt ärende från 18 december. Det har visserligen varit en hel del röda dagar men börjar bli lite lång väntan nu.

Mitt tidigare ärende vill jag minnas att jag behövde maila igen för att få svar. Kanske behöver göra samma sak här.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Handhavande fel täcks aldrig utav garantin. Då får man kolla med sitt försäkringsbolag.

Exakt.
Därav är det rätt lämpligt med 2års garanti på byggnationen om man nu inte känner sig säker på att bygga en dator själv.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Actually_Jonas:

Exakt.
Därav är det rätt lämpligt med 2års garanti på byggnationen om man nu inte känner sig säker på att bygga en dator själv.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med detta?

Det jag menar är att om man vågar bygga själv och även om man låter tex inet bygga själv täcks oftast vissa komponenter med längre garanti utav tillverkaren.
Tex samsung nvme har 5års garanti.

De jag menar är att garantin är längre än 2år

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Det jag menar är att om man vågar bygga själv och även om man låter tex inet bygga själv täcks oftast vissa komponenter med längre garanti utav tillverkaren.
Tex samsung nvme har 5års garanti.

De jag menar är att garantin är längre än 2år

Det stämmer ibland, visst. Men det finns också gott om komponenter som bara har 1 års garanti.

En sak till också: i de flesta fall jag har varit inblandad (inklusive mig själv) handlar det inte om att våga bygga själv, utan helt enkelt att 800 spänn för att slippa mecka är värt varenda krona. Det tar en hel del tid trots allt, och är man ovan/lat/bekväm/.. så är det en no-brainer att betala för det. Dessutom blir det rent och snyggt, och det syns tydligt att ett proffs har byggt ihop det hela.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Här är mina bidrag gällande Webhallens support.
https://ibb.co/sjbVC79
https://ibb.co/Jv9CgBW

Har varit en rätt så trogen kund där, men efter att ha läst allt om dom här så blir det Inet i fortsättningen!

Det sista meddelandet väntar jag fortfarande på svar på.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av osgorth:

Det stämmer ibland, visst. Men det finns också gott om komponenter som bara har 1 års garanti.

En sak till också: i de flesta fall jag har varit inblandad (inklusive mig själv) handlar det inte om att våga bygga själv, utan helt enkelt att 800 spänn för att slippa mecka är värt varenda krona. Det tar en hel del tid trots allt, och är man ovan/lat/bekväm/.. så är det en no-brainer att betala för det. Dessutom blir det rent och snyggt, och det syns tydligt att ett proffs har byggt ihop det hela.

Ja, de har du rätt i. Tar en jäkla tid att få de snyggt och sätta i alla fläktar osv.