Telia Play finns nu för Android TV

Permalänk
Medlem

Telia Play finns nu för Android TV

Om du har en Android TV enhet med 5.0 eller senare så kan du nu installera Telia Play på din Android TV enhet.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teliasonera...

Permalänk
Medlem

Inget jag själv kommer att använda, men tack så mycket för tips

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Najs, kan man mysa TV när man är slö.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Najs, kan man mysa TV när man är slö.

Jo så är det, vad som stör mig mest även under betan är om man har typ HBO via appen och följer serierna så har det inte automatiskt uppspelning av nästa avsnitt, något jag hade gärna tagit och sätt funnits även i betan, medans andra och viktiga funktioner lagts till i efterhand, avbröt mitt prov 1 månad med HBO, CMore för den anledningen.

Men det get än fortfarande hopp om kunna kolla på HBO serier i framtiden med hjälp av Telia Play.

Har alltid vägra ta abonnemang via HBONordic för deras app för Android TV är horribel.

Permalänk

Telia Play finns nu för Android TV: jag har hämtat hem appen men får inte ordning på autensiering eller loggin. Måste man ha en Telia tv box för att det ska fungera eller. Allt innehåll finns där men jag får inte chansen att skriva in mina inloggningsuppgifter. Jag har ju Telia Play+ på datorn.
mvh Lasse P.

Permalänk
Medlem

Inte hunnit testa än, vad tycker ni som använder appen?

Permalänk

re. Telia Play finns nu för Android TV: Appen startar till synes felfritt men när jag försöker starta en application (läs kanal) får jag felmeddelande "Aktivering misslyckades" samma om jag försöker logga in får aldrig upp inloggningsrutan utan bara samma felmeddelande "Aktivering misslyckades".
mvh Lasse P.

Permalänk

Svar från Telia: Gällande Telia Play så finns det en teknisk begränsning när det kommer till androida enheter. Så kallade rootade androida enheter är dessvärre inte kompatibla med Telia Play i dagsläget. Är denna enhet rootad kan det vara orsaken till att det inte fungerar. Är den inte rootad men trots det inte fungerar får jag hänvisa dig till tillverkaren för att se ifall de har några sorts tekniska begränsningar i specifikt den enhet du köpt. Man behöver inte ha en TV-box från oss för att använda tjänsten utan Play-funktion fungerar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassegunnar:

Telia Play finns nu för Android TV: jag har hämtat hem appen men får inte ordning på autensiering eller loggin. Måste man ha en Telia tv box för att det ska fungera eller. Allt innehåll finns där men jag får inte chansen att skriva in mina inloggningsuppgifter. Jag har ju Telia Play+ på datorn.
mvh Lasse P.

Du måste skapa ett konto först via teliaplay.se med bankid och kitt sedan är har du en inloggning så länge du har något där aktivt, och inloggningen slutar funka när du säger upp dina abonnemang.

Skrivet av Skippy:

Inte hunnit testa än, vad tycker ni som använder appen?

Fortfarande i beta finns inga funktioner direkt, stör mig fett mycket på automatisk uppspelning inte finns i appen ännu men det är något som kommer att komma in enligt Telia själv, det skalade ner appen och tog bort alla funktioner för hinna lansera den innan jul.

Skrivet av lassegunnar:

Svar från Telia: Gällande Telia Play så finns det en teknisk begränsning när det kommer till androida enheter. Så kallade rootade androida enheter är dessvärre inte kompatibla med Telia Play i dagsläget. Är denna enhet rootad kan det vara orsaken till att det inte fungerar. Är den inte rootad men trots det inte fungerar får jag hänvisa dig till tillverkaren för att se ifall de har några sorts tekniska begränsningar i specifikt den enhet du köpt. Man behöver inte ha en TV-box från oss för att använda tjänsten utan Play-funktion fungerar fint.

Appar kollar inte direkt om enheten är rootad längre, från och med Android 8 så infördes stöden för Play Protection.

Så apparna kan vara inaktiva för enheten om enheten inte är rootad men räcker med ha ett CTS profile match, Google SafetyNet har olika statusar som apparna kollar emot, det täcker upp CTS, Root, och mycket annat.

Lättaste är ladda ner APK från SafetyNet Test

Jag köpte en TV med Android TV som hade CTS profil match fail direkt från kartongen helt ny TV, så fick byta in den på garantin, visserligen kan man maskera CTS profil match så den vissar som aktivt och fungerade men det känns onödigt.

Den innehåller Safety Net Request den kan faila om nog många personer har kollat status under tiden.
Response Signature validation borde inte kunna faile.
Basic Integrity filar den så är det oftast med root och göra
CTS Profil match är oftast någon konfigurations fel i mjukvaran eller hårdvara.

Permalänk

Har ju ett Telia konto men får ju inte möjligheten att skriva in anv. id och/eller lösenord. SafetyNet Test som UMJ föreslog. Hur och var använder jag den direkt i tv:n funkar ju inte den webbläsaren är inte användbar för att tanka ner några tekniska diagnostic verktyg.

Permalänk

UMJ din beskrivning blev nog lite för teknisk för mig.

Permalänk

UMJ Tror du att detta är något som Telia kanske fixar i appen med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassegunnar:

Har ju ett Telia konto men får ju inte möjligheten att skriva in anv. id och/eller lösenord. SafetyNet Test som UMJ föreslog. Hur och var använder jag den direkt i tv:n funkar ju inte den webbläsaren är inte användbar för att tanka ner några tekniska diagnostic verktyg.

Minns inte hur jag satt upp den men har för mig att jag fick en kod man skulle aktivera enheten lite som HBO har.

SafteyNet ladda ner den till typ mobilen, ta APK från mobilen lagra den på en USB sticka eller något sedan installera den i TV, ta en datamus så kan du köra testet, finns ingen officelt stöd för Android TV för den enheten men den fungera fint.

Gällande funktioner i Telia Play så tror jag den kommer utvecklas den är fortfarande i betan, så man får nog räkna med sakna en hel del frågan är bara hur snabb telia kommer vara på införa grejerna, men deras mål enligt telia själva är att åtminstone erbjuda samma funktioner som finns för mobilen och surfplattan.

Permalänk
Skrivet av lassegunnar:

Har ju ett Telia konto men får ju inte möjligheten att skriva in anv. id och/eller lösenord. SafetyNet Test som UMJ föreslog. Hur och var använder jag den direkt i tv:n funkar ju inte den webbläsaren är inte användbar för att tanka ner några tekniska diagnostic verktyg.

Du kan inte logga in med användaruppgifter direkt i appen.
Du startar appen på TVn --> Gå till kugghjulet längst ned till vänster --> Tryck på Logga in --> Notera webbadressen och koden som visas --> Ta fram datorn, öppna en webbläsare, skriv in webbadressen och sedan koden --> Logga in med dina Teliauppgifter --> Gå tillbaka till TVn och börja använda appen.

För övrigt: Vet att appen befinner sig i Beta-stadiet men ordnar de inte till kategorierna utan fortsätter att pressa med deras "butik" så kommer tjänsten sägas upp kvickt. Använder den på prov men tänker inte betala för en streamingtjänst för att bli överöst med massa betalfilmer och serier.

Permalänk
Medlem

Niiiiice! Äntligen! Tack för den goda nyheten. Gillar dock inte hur extremt låg framerate dom sänder telia play. Har både canal digital och telia play just nu och canal digitals playtjänst är bättre i det avseendet. Men det är ändå ett hyfsat alternativ för den som vill se i ett extra rum utan att betala för tvilling abonemang.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Niiiiice! Äntligen! Tack för den goda nyheten. Gillar dock inte hur extremt låg framerate dom sänder telia play. Har både canal digital och telia play just nu och canal digitals playtjänst är bättre i det avseendet. Men det är ändå ett hyfsat alternativ för den som vill se i ett extra rum utan att betala för tvilling abonemang.

Så klart finns det en del kvar göra å Telia play, men jag klagar inte under betan, men de lär väl bli del rapporter till Telia om de inte fixar de mest nödvändiga innan den lämnar betan.

Permalänk
Skrivet av Alternative:

Du kan inte logga in med användaruppgifter direkt i appen.
Du startar appen på TVn --> Gå till kugghjulet längst ned till vänster --> Tryck på Logga in --> Notera webbadressen och koden som visas --> Ta fram datorn, öppna en webbläsare, skriv in webbadressen och sedan koden --> Logga in med dina Teliauppgifter --> Gå tillbaka till TVn och börja använda appen.

För övrigt: Vet att appen befinner sig i Beta-stadiet men ordnar de inte till kategorierna utan fortsätter att pressa med deras "butik" så kommer tjänsten sägas upp kvickt. Använder den på prov men tänker inte betala för en streamingtjänst för att bli överöst med massa betalfilmer och serier.

Blinkar till och man kan efter att jag gjort flera försök ana att det står "om du inte har något konto så kontakta telia.se/privat/tv" ingen kod blir synlig. Jag skiter i detta nu om inte Telia fixar till appen så får det vara för min del.

mvh Lasse P.

Permalänk
Medlem

jag har personligen samma uppfattning som @Alternative när jag körde på prov hittade ganska mycket som jag tyckte gjort det inte värt och betala för just nu, men jag ser många fördelar med kunna klumpa ihop många tjänster i en och samma app.

Men för att det ska vara värt betala för den så behöver massa problem lösas ut, ännu har telia bara släppt 3 updates till appen sedan den släpptes så kan alltid hoppas på att när det har gjort grunden klar att man kan börja se förändringar också.

Personligen ogillar jag HBO appen sämst av alla, så har aldrig betalt för HBO mer än typ 1 månad per år max, även om det bruka ha rätt bra utbud, så hoppas Telia kan ta över HBO, C More, Viaplay.

Men appen behöver förbättras och väntar på att det ska hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Så klart finns det en del kvar göra å Telia play, men jag klagar inte under betan, men de lär väl bli del rapporter till Telia om de inte fixar de mest nödvändiga innan den lämnar betan.

Jag testade att installera på föräldrarnas TV idag och min subjektiva uppfattnimg är att det flyter lite bättre än när man castar telia play. Har tidigare försökt kompensera detta med TVns inbyggda interpolering men bildfrekvensen varit så låg att det bara såg helt sjukt ut. Nu räckte det med att ställa interpoleringen till "låg" snarare än medel eller maximum och då såg det faktiskt bra ut. Ishockey har tidigare inte varit sebart för att laggat så jävligt. Har inte haft möjlighet att se hockey än utan bara basket och det är väl ändå okey. Den lägre skärpan/upplösningen vänjer man sig vid rätt snabbt så absolut ett bra alternativ i andra TV-rummet. Skönt att kunna navigera med kontrollen. Det enda jag saknar nu är att kunna spola tillbaka i pågående sändning.

Update: provar att playa damhockey nu och det är okey med interpolering påslaget. Att säga att det skulle vara bra vore en grov överdrift. Men det är väl "okey" om än gränsfall.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Av någon märklig anledning kan jag inte redigera mitt tidigare inlägg som nu verkar vara hugget i sten? Så det här kommer dessvärre resultera i en dubbepost. Jag har hur som helst snackat med @Laxpudding som belyser problemet med TV-apparaters inbyggda androidlösningar. De tycks vara låsta till 60Hz och alla typer av svenska streamingtjänster/sändningar har en bildström om 25 bilder per sekund vilket då inte synkar med TVns uppdateringsfrekvens som borde ändras till 50Hz för att passa materialet, vilket de i sin tur tycks sakna funktion att göra. TV-apparaterna kan med andra ord bara ta emot och behandla dessa bildströmmar korrekt från en extern enhet över exempelvis HDMI eftersom TVn då kan ställas om till 50Hz. Detta förutsatt att den externa enheten har möjlighet att skicka en 50Hz-signal dvs vilket jag betvivlar att många av de billigare androidenheter klarar(?). En sak jag undrar över är om man i teorin på app-basis kan tvinga ett androidsystem till att köra skärmen i 50Hz? Läste nånstans att det borde vara möjligt. Det skulle ju kunna innebära att man i telia-appens inställningar skulle kunna ändra till 50Hz om man implementerade den funktionen? Nån som är bättre på android än jag? Kanske skicka som ett önskemål till utvecklarna. För att se på 25fps i 60Hz är ju hackigtt som satan. Inte minst sport.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hur bar du dig åt?? Har precis köpt en Samsung 7175 och jag har varken Play Butik eller kan på något sätt ladda ner Telia Play appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangri:

Hur bar du dig åt?? Har precis köpt en Samsung 7175 och jag har varken Play Butik eller kan på något sätt ladda ner Telia Play appen.

Du har inte Android på din Samsung TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangri:

Hur bar du dig åt?? Har precis köpt en Samsung 7175 och jag har varken Play Butik eller kan på något sätt ladda ner Telia Play appen.

Samsung kör med Tizen OS och inte Android TV.

Telia Play har endast stöd för Apple TV, och Android TV.

Så varken Samsung kör (Tizen) eller LG kör med (WebOS) TV har stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangri:

Hur bar du dig åt?? Har precis köpt en Samsung 7175 och jag har varken Play Butik eller kan på något sätt ladda ner Telia Play appen.

Eftersom inbyggd android TV inte kan ställas till 50Hz så gör det inget att fin TV har Tizen efrersom du ändå vill köra telia play-appen från extern enhet om du ska kunna få ut 50Hz och slippa allt lagg det innebär att köra bildström om 25 bilder per sekund på 60Hz. Alltså den bildström som telia play sänder i. Jag tror den nya chromecasten som inte släppts i Sverige än ska fungera i 50Hz om man ställer in det i inställningarna. Har inte testat själv eftersom jag inte äger en men fick det bekräftat av en svensk youtuberecensent. Det jobbiga är om du sen vill använda chromecasten till annat för det inmebär att du måste gå in i inställnimgarna varje gång och ändra tillbaka till 60Hz om du ska se netflix etc.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Eftersom inbyggd android TV inte kan ställas till 50Hz så gör det inget att fin TV har Tizen efrersom du ändå vill köra telia play-appen från extern enhet om du ska kunna få ut 50Hz och slippa allt lagg det innebär att köra bildström om 25 bilder per sekund på 60Hz. Alltså den bildström som telia play sänder i. Jag tror den nya chromecasten som inte släppts i Sverige än ska fungera i 50Hz om man ställer in det i inställningarna. Har inte testat själv eftersom jag inte äger en men fick det bekräftat av en svensk youtuberecensent. Det jobbiga är om du sen vill använda chromecasten till annat för det inmebär att du måste gå in i inställnimgarna varje gång och ändra tillbaka till 60Hz om du ska se netflix etc.

Vad säger du? Kan man inte ställa in inbyggd Android TV efter Hz? Kan bara svara dig att det går det visst om fall TV klarar olika HZ säg om TV har en 90 Hz Skärm och tillverkaren på TV lägger in stöd där du kan automatiskt välja hz utifrån uppspelningen HZ så kommer TV automatisk ändras till den mest lämpad hz, så funderar det på min TCL Android TV.

Du kan också sätta en fast Hz om så önskas, men det är dock en funktion som tillverkarna kan välja att införa om så önskas, så det är inget som säger att du inte kan göra det.

Dock är våra EL uttag och frekvensen i Sverige 50 Hz. 230 volt ±10% 50 Hz.

När jag ser sport som är i 30Hz så ställs TV i 30hz av sig själv, den går upp och ner så har jag ställt det.

Permalänk
Medlem

Jag testar appen på en Xiaomi mi box 4k s men det fungerar dåligt, runt en bildruta var 10e sekund när man försöker streama live-tv, har inte testat de andra funktionerna än.

Boxen kan väl ändå inte vara för klen?

Edit: Fungerar bättre efter att ha startat om boxen.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jag testar appen på en Xiaomi mi box 4k s men det fungerar dåligt, runt en bildruta var 10e sekund när man försöker streama live-tv, har inte testat de andra funktionerna än.

Boxen kan väl ändå inte vara för klen?

Edit: Fungerar bättre efter att ha startat om boxen.

På min TV med inbyggd Android TV funkade det faktiskt smidigt utan några problem, störde mig dock med att den inte hade automatiskt uppspelning på via appen beta men har hört att det ska komma, hade HBO via Telia play för testa tjänsten appen var i dålig skick så, är ju ComHem kund så får ju försätta vänta på ComHem Play som är på G.
https://twitter.com/ComHemAB/status/1376417572845928448

Permalänk
Medlem

Mindre tv med telia play stöd?

Finns det någon tv i mindre storlek <40" som har stöd för Android tv?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Finns det någon tv i mindre storlek <40" som har stöd för Android tv?

Såg några på netonnet när jag sökte på 32" och köpte en 32" philips till min mamma därifrån för några år sedan. Annars kan jag varmt rekommendera Googles nya chromecast med google tv. Mycket snabbare att bläddra runt bland appar än vilken tv som helst med inbyggt google tv. Man kan dessutom kontrollera allt inkl. av/på/volym med chromecastens fjärrkontroll, eller också tvärtom ifall man vill dvs. bläddra runt i google tv gränssnittet med den fjärrkontroll som medföljer din tv. Därmed tycker jag inte det är så viktigt att ha google tv inbyggt

https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Finns det någon tv i mindre storlek <40" som har stöd för Android tv?

Skrivet av NiV3Rt:

Såg några på netonnet när jag sökte på 32" och köpte en 32" philips till min mamma därifrån för några år sedan. Annars kan jag varmt rekommendera Googles nya chromecast med google tv. Mycket snabbare att bläddra runt bland appar än vilken tv som helst med inbyggt google tv. Man kan dessutom kontrollera allt inkl. av/på/volym med chromecastens fjärrkontroll, eller också tvärtom ifall man vill dvs. bläddra runt i google tv gränssnittet med den fjärrkontroll som medföljer din tv. Därmed tycker jag inte det är så viktigt att ha google tv inbyggt

https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv

EDIT: Såg att det var en ny modell av chromecast med android TV har strykt över
Om du inte hittar någon TV eller inte vill begränsa till streaming med chromecast så har Nvidia Shield även stöd för Android TV (9.0 + inbyggd chromecast 4k)

lilla modellen https://www.nvidia.com/sv-se/shield/shield-tv/
stora modellen: https://www.nvidia.com/sv-se/shield/shield-tv-pro/