3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Jo, vet ju om längden. Men spelar inte riktigt någon roll vad för längd på sin garanti de har om de inte uppfyller den. Läst en hel del om hur vissa GPU tillverkare drygar sig rejält med garantier.

Aha, det har jag aldrig hört något om. Däremot kan det vara så att de räknar inte från köpdatumet utan tillverkningsdatumet för att beräkna ens garantilängd! Microsoft gjorde samma sak med min Xbox One X. Sjukt tycker jag.

Rättsligt så är det ju lugnt men jag förstår om man vill ha det smidigt. Sen så är väl ASUS en av få tillverkare som inte tar emot PC-komponenter här i Norden utan hänvisar till butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Aha, det har jag aldrig hört något om. Däremot kan det vara så att de räknar inte från köpdatumet utan tillverkningsdatumet för att beräkna ens garantilängd! Microsoft gjorde samma sak med min Xbox One X. Sjukt tycker jag.

Rättsligt så är det ju lugnt men jag förstår om man vill ha det smidigt. Sen så är väl ASUS en av få tillverkare som inte tar emot PC-komponenter här i Norden utan hänvisar till butiken.

Yea.

För garanti så skulle jag nog välja EVGA som 1.

Men om man kan lösa ett kort från en försäljare som kan tänkas göra garantiärenden åt en osv, då är det ju bara o välja den som man kan få längst garantitid med.

Kan ju bli så jäkla dyrt dock med EVGA kort oftast tycker jag, iaf om man vill ha en vettig modell.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Yea.

Men om man kan lösa ett kort från en försäljare som kan tänkas göra garantiärenden åt en osv, då är det ju bara o välja den som man kan få längst garantitid med.

Kan ju bli så jäkla dyrt dock med EVGA kort oftast tycker jag, iaf om man vill ha en vettig modell.

Tack och lov har Amazon EVGA Ultra-kortet för 9000 kr men den är inte skickad medan jag har Gigabyte Gaming OC på väg samt kan få tag på Zotacs AMP Holo. Jag får se hur jag gör men det blir nog att vänta på EVGA-kortet.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt EVGA FTW3 Ultra från Amazon.de den 30:e december, förväntad leverans var 5:e januari.
Lådan hade tagit en smäll men det var förväntat eftersom det var en "Warehouse-deal" med sänkt pris.
Kortet var splitternytt och fungerade perfekt. Reggade mig på EVGAs sida för 5 års garanti samt Step-up ifall 3080Ti släpps inom 3 mån.

EDIT: Kortet kostade 8250kr och förlängd garanti kostade 300kr.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Fick hem mitt EVGA FTW3 Ultra från Amazon.de den 30:e december, förväntad leverans var 5:e januari.
Lådan hade tagit en smäll men det var förväntat eftersom det var en "Warehouse-deal" med sänkt pris.
Kortet var splitternytt och fungerade perfekt. Reggade mig på EVGAs sida för 5 års garanti samt Step-up ifall 3080Ti släpps inom 3 mån.

EDIT: Kortet kostade 8250kr och extra garanti kostade 300kr.

Vad innebär "step up" till 3080 Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Man registrerar sig och pröjsar en liten slant och om nästa gen kort 3080ti kommer inom de tre månaderna så kan man betala mellanskillnaden och uppgradera sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@donfalcon
https://www.evga.com/support/stepup/
Ifall du köper ett EVGA-kort kan du uppgradera kortet inom 90-dagar till en bättre variant genom att skicka in kortet och betala mellanskillnaden. T.ex om du köper ett 3080 nu från EVGA och det släpps ett 3080Ti i januari-mars så har du möjlighet att uppgradera till det kortet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Tack och lov har Amazon EVGA Ultra-kortet för 9000 kr men den är inte skickad medan jag har Gigabyte Gaming OC på väg samt kan få tag på Zotacs AMP Holo. Jag får se hur jag gör men det blir nog att vänta på EVGA-kortet.

Ah ok. Jag gillar gigabytes gaming oc design, fast på 3080 och uppåt är det konstigt ut. Typ aldrig gillat zotac designs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Skrivet av draanexle:

Man registrerar sig och pröjsar en liten slant och om nästa gen kort 3080ti kommer inom de tre månaderna så kan man betala mellanskillnaden och uppgradera sig

Skrivet av runicgol:

@donfalcon
https://www.evga.com/support/stepup/
Ifall du köper ett EVGA-kort kan du uppgradera kortet inom 90-dagar till en bättre variant genom att skicka in kortet och betala mellanskillnaden. T.ex om du köper ett 3080 nu från EVGA och det släpps ett 3080Ti i januari-mars så har du möjlighet att uppgradera till det kortet.

Hur mycket kostar det?

Skrivet av draanexle:

Ah ok. Jag gillar gigabytes gaming oc design, fast på 3080 och uppåt är det konstigt ut. Typ aldrig gillat zotac designs

Okej. Jag gillar Zotacs backplate men tycker idioterna kan ta och leverera mitt Trinity non-OC istället för
att sälja AMP Holo för 9500 kr...

Permalänk
Medlem

@TKD_1337
Mellanskillnaden mellan det du har betalat och hur mycket kortet kostar officiellt + frakt.
Så om jag har betalat 8000kr och 3080Ti kostar 10500kr officiellt så betalar jag 2500kr + frakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

@TKD_1337
Mellanskillnaden mellan det du har betalat och hur mycket kortet kostar officiellt + frakt.
Så om jag har betalat 8000kr för mitt 3080 och 3080Ti kostar 10500kr officiellt så betalar jag 2500kr + frakt.

Aha ok, så att gå med i själva programmet kostar inget. Då är det superbra. Då blev jag mer osäker på om jag ska ta Zotacs AMP Holo eller vänta på EVGA:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

EDIT: Kortet kostade 8250kr och förlängd garanti kostade 300kr.

Hur långt tid tog det för kortet att skickas från amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaas:

Hur långt tid tog det för kortet att skickas från amazon?

Placerade ordern på EVGA 3080 FTW3 Ultra den 23:e december. Anlände den 30:e.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av runicgol:

Placerade ordern den 23:e december. Anlände den 30:e.

What card was it?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att amazon just ändrade priset på EVGA FTW3 Ultra från 9099.47 till 10 299,00 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Yea.

Oj, EVGA är nog dom som jag upplever ha sämst garantisupport av alla. Dom hänvisade mig till ÅF trots tillverkningsfel på deras 1080 FTW. Hade två stycken som till slut gick sönder på exakt samma sätt, väljer aldrig EVGA igen och tänker, tills jag dör, hänvisa andra från att styra undan evga också.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeoplesMC:

Kan tillägga att amazon just ändrade priset på EVGA FTW3 Ultra från 9099.47 till 10 299,00 kr.

And before that yesterday it was “Temporary out of stock”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Oj, EVGA är nog dom som jag upplever ha sämst garantisupport av alla. Dom hänvisade mig till ÅF trots tillverkningsfel på deras 1080 FTW. Hade två stycken som till slut gick sönder på exakt samma sätt, väljer aldrig EVGA igen och tänker, tills jag dör, hänvisa andra från att styra undan evga också.

Håller lite med. Haft två EVGA 980ti som dött.
De skickar inte nya kort om ditt går sönder, de skickar refurbs.
Det kortet jag fick hade mer visuell användning än mitt och sämre temps, men det var inget de ville veta av.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Tisdag. Det kan bli måndag tror jag, det beror på hur mycket PostNord jobbar imorgon och på söndag.

"onsdag, 30 december
11:32 fm
Paketet har lämnat transportanläggningen
Køge Pakketerminal,
12:49 fm
Paketet skickades från en Amazon-anläggning
Garbsen, Hannover DE

tisdag, 29 december
4:45 em
Paketet anlände till en Amazon-anläggning
Garbsen, Hannover DE

Tiderna visas i den lokala tidszonen."

Vet du om allt skickas från Hannover?

Visa signatur

5700X3D - RTX 3080 TUF OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ptja, mitt evga 970 jag hade var riktigt dåligt och dog inom garabriperioden för mig, men 970 i sig var rätt så proglematiska.

Lite osäker på hur de andra företagen är här i Norden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@discoliciouz Mitt Gigabyte Eagle 3080 OC skickades med från Hannover idag i alla fall. För en gång skull är man lite sur på alla helgdagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

@discoliciouz Mitt Gigabyte Eagle 3080 OC skickades med från Hannover idag i alla fall. För en gång skull är man lite sur på alla helgdagar

Vilket datum står det att den skulle komma fram?

Permalänk
Medlem

8/1 stog det innan den skickades och nu står det fredag vilket ju är samma dag så de verkar ju ha rätt bra koll på tiderna även vid helgdagar. Är ju 3 vardagar vilket känns rimligt från tyskland med gratis frakt.

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte 3080 Eagle OC anlände till Hannover idag.
Förväntad leverans på fredag.
Kanske inte helt otänkbart att det kan dyka upp lite tidigare.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

@discoliciouz Mitt Gigabyte 3080 Eagle OC skickades från Krefeld den 29 dec via Schoenefeld där det ligger nu, förväntad leverans på fredag.

@runicgol Stort tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

EVGA får mycket positivt skrivet om sig på diverse forum för att de ska ha bäst kundservice av alla men det verkar bara gälla för den amerikanska marknaden. I EU är de inget speciellt eller rent ut sagt dåliga.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Mitt Gigabyte 3080 Eagle OC anlände till Hannover idag.
Förväntad leverans på fredag.
Kanske inte helt otänkbart att det kan dyka upp lite tidigare.

Samma status på mitt 3080 Eagle.
Anlände Hannover imorse, förväntas anlända på fre!

Permalänk

Snart får vi non OC:are som beställt Asus på lanseringsdagen fira 4 månader utan kort.
Inte. Alls. Grinig.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Snart får vi non OC:are som beställt Asus på lanseringsdagen fira 4 månader utan kort.
Inte. Alls. Grinig.

Nope

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Fick precis mail från amazon om att nytt datum på 3080 gaming x trio beställt 26e december. 13e --> 8e januari. Hopp finns.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |