Varför är kritik så oerhört känsligt?

Permalänk
Inaktiv

Varför är kritik så oerhört känsligt?

Kritik gentemot offentliga sektorn är alltid: -Du är problemet -Vi skall tysta dig/er!
Kritik mot myndigheter utan något som helst tjänstemannansvar= Vi kör över och tystar dig.
Kritik mot politiker= Du är problemet som vågar kritisera oss. Vi skall tysta censurera/dig/er allihopa fullständigt och det blir ett massivt drev mot dig och din familj!
Kritik gentemot seriösa bolag= Vi löser problemet tillsammans (Stämmer inte alltid)...

Jag har en väldigt udda personlighetstyp INTJ och alla problem kommer till mig.

Såja, nu till frågorna.

Hur tar du emot kritik?
Vågar du kritisera?
Varför tror du att "fel åsikter" censureras?
Har alla rätt till en åsikt?
Vem har rätt åsikt?
Vem har inte rätt åsikt?
Är fakta fel?
Är känslor mer värt än fakta?
Existerar yttrandefrihet i Sverige?
Är kritik hot och hat enligt dig?
Om all kritik förbjuds, hur blir världen då?

Permalänk
Hedersmedlem

Kritik mot person = "nu blev jag kränkt"

Upplever det inte som att kritik mot offentliga personer eller företag är något problem i Sverige.

Däremot är det viktigt hur kritik framförs och att det görs på ett korrekt sätt. Framförd med bakomliggande fakta utan att försöka förminska/förlöjliga den som kritiseras.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon19889:

Jag har en väldigt udda personlighetstyp INTJ och alla problem kommer till mig.

Ser du dig själv som lite bättre, smartare och påpekar gärna fel iom din sällsynt kloka personlighetstyp?

Permalänk
Medlem

Från mitt perspektiv:

Problemet är egot man bemöter, ingen vill höra illa om sig själv eller det man associerat sig själv med. Det blir en attack, en "hen mot mig" eller "vi vs dem", det blir ett fall av tribalism. Det är ännu värre på forum (inte nödvändigtvis här, men generellt i övriga delar av internet) när det påpekas brister i antingen hos motparten eller dess formulering, och oppositionen kontrar med "projektion" vare sig om det är relevant eller inte och på så vis avbryter någon form som helst av klargörande eller diskussion.

Så varför diskutera när man kan attackera?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon19889:

Hur tar du emot kritik?
Vågar du kritisera?
Varför tror du att "fel åsikter" censureras?
Har alla rätt till en åsikt?
Vem har rätt åsikt?
Vem har inte rätt åsikt?
Är fakta fel?
Är känslor mer värt än fakta?
Existerar yttrandefrihet i Sverige?
Är kritik hot och hat enligt dig?
Om all kritik förbjuds, hur blir världen då?

Frågorna känns lite för specifika för att du inte ska ha ett specifikt scenario i tanken där dessa kan appliceras

Så min fråga är vilket scenario du syftar på?

Sen är det alltid bra att skilja på kritik och åsikt, det kan skilja väääldigt mycket mellan dessa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att folk misstar kritik ang. "något" som kritik mot den egna personen.

Dvs, det du gjorde var fel = du är värdelös/fel som person.

Vilket tycks gå hand-i-hand med hela "kränka/jag får göra som jag vill" grejen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att läsa vilken tidning som helst nuförtiden, riktas kritik mot myndigheter och regioner varje dag. Just nu främst angående vården.
Vet inte riktigt vart du upplevt dig eller någon annan bli tystad eller censurerad, och vad för typ av kritik du syftar på.

Det går ju bara att googla "kritik mot X" så får man fram massor med resultat. Menar du individer du personligen har framfört kritik till? Då kan det alltid vara bra att lära sig lite feedbackmodeller så personerna faktiskt tar åt sig av det man säger, en klassiker är ju "När du gör X så får det mig att känna Y"

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem

jag har ofta rollen som "senior arkitekt/utvecklare" och tycker om att lyfta personer upp till nya höjder och insikter - dvs hjälpa dem att inse sin egen potential.

Det kan innebära att ibland så måste jag säga mindre positiva saker / ifrågasätta - det sättet som jag hanterar det på är

1. Ge många positiva kommentarer - vara glad o positiv, så att man bygger en bank av "bra känslor"
2. Så att man kan nalla ur den banken när det behövs...

Vad det gäller mig personligen när jag får kritik så försöker jag ta till mig den och inte direkt bemöta den. Möjligen ställer jag lite kringfrågor för att förstå tydligare - sen så kanske jag tar en promenad o funderar igenom vad som sas och hur jag borde reagera/ändra mig. Det kan ju vara ett omöjligt läge, där t.ex. min chef/beställare har sagt åt mig att göra på ett specifikt sätt och om jag då får kritik för det från dem som hamnat i "skottlinjen", så är det inte mkt att göra - utom möjligen att vägra att utföra var det nu var(vilket jag gör då o då)

Svårast är för mig att ta kritik från min sambo - så himla lätt att hamna i "men du då", fällan. Även här så försöker jag att bekräfta "OK, jag hör vad du säger". Sen måste jag ofta "suga på det" ett tag innan man kan försöka enas och komma vidare.

// Lazze

Permalänk

Det beror ju på hur kritiken framställs, konstruktiv eller negativt/destruktiv.
"Förstår hur du tänker, men vad tror du om..."
Kontra
"Det där är helt fel, gör såhär..." eller "Det där är fel"

Neutralt upplevs nog huvudsakligen som negativt av de flesta.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19889:

Kritik gentemot offentliga sektorn är alltid: -Du är problemet -Vi skall tysta dig/er!
Kritik mot myndigheter utan något som helst tjänstemannansvar= Vi kör över och tystar dig.
Kritik mot politiker= Du är problemet som vågar kritisera oss. Vi skall tysta censurera/dig/er allihopa fullständigt och det blir ett massivt drev mot dig och din familj!
Kritik gentemot seriösa bolag= Vi löser problemet tillsammans (Stämmer inte alltid)...

Jag har en väldigt udda personlighetstyp INTJ och alla problem kommer till mig.

Såja, nu till frågorna.

Hur tar du emot kritik?
Vågar du kritisera?
Varför tror du att "fel åsikter" censureras?
Har alla rätt till en åsikt?
Vem har rätt åsikt?
Vem har inte rätt åsikt?
Är fakta fel?
Är känslor mer värt än fakta?
Existerar yttrandefrihet i Sverige?
Är kritik hot och hat enligt dig?
Om all kritik förbjuds, hur blir världen då?

Jag själv är en sån person som säger vad jag tycker och tänker rent ut. Beroende på vilket sällskap man är med så kan man märka att vissa som är lite känsligare tycker det är jobbigt.

Det kan vara en sån enkel sak som att man sitter på krogen och ber dom varma på maten. Man hör att det är vissa i sällskapet som tisslar och tasslar att maten inte va ok men knyter näven i fickan och snällt betalar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Hur tar du emot kritik? Beror på vad det är för typ av kritik, både bra och dåligt. Som många människor.
Vågar du kritisera? Ja
Varför tror du att "fel åsikter" censureras? Det tror jag inte att dom gör, bara för att folk inte håller med om dina åsikter och andra med andras åsikter får mer och större spridning betyder det inte att dina censureras.
Har alla rätt till en åsikt? Ja, men alla har inte rätt att yttra den.
Vem har rätt åsikt? Alla. Varför är det samma fråga igen? Bara för man har rätt till en åsikt betyder det inte att man får yttra vilket dravel som helst givetvis.
Vem har inte rätt åsikt? Ingen.
Är fakta fel? Nej. Det tycker ingen, men när folk argumenterar så hänvisar båda oftast till "fakta" och man kommer ingenstans ändå.
Är känslor mer värt än fakta? Ja och nej. Människor styrs till stor del av känslor, känslor och hur man upplever saker kommer också vara grunden till vilken statisk och "fakta" man letar fram.
Existerar yttrandefrihet i Sverige? Ja. Men med vissa begräsningar. De saker som är olagliga att säga inskränker yttrandefriheten och det har inte de flesta ett problem med. Men som sagt, bara för att t ex politiska nyheter från ett håll har större spridning än från andra så betyder det inte att de censureras.
Är kritik hot och hat enligt dig? Nej. Det var en rätt dum fråga, givetvis kommer ingen svara ja här.
Om all kritik förbjuds, hur blir världen då? Som en diktatur.

Nu ska jag rikta lite kritik också, den här tråden är helkass. Man får känslan att du är ute efter att provocera fram reaktioner med populistiska exempel som är tagna från luften och presenterar dom som sanning. Som inte representerar verkligheten alls.

Nej. Det är inte "alltid" så.

Permalänk
Medlem

Dålig kritik är bara gnäll. Det blir man ganska snabbt trött på, oavsett vilken roll man har.

Utan en genuin vilja och förmåga hos den som blir kritiserad att ta åt sig av kritiken är det hela som att pissa i motvind.

Personligen är jag nog ganska dålig på att ge bra kritik och jag får kritik alltför sällan. En slutsats man kan dra från det är att det i min tillvaro råder en generell brist på faktiskt engagemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19889:

Hur tar du emot kritik?
Vågar du kritisera?
Varför tror du att "fel åsikter" censureras?
Har alla rätt till en åsikt?
Vem har rätt åsikt?
Vem har inte rätt åsikt?
Är fakta fel?
Är känslor mer värt än fakta?
Existerar yttrandefrihet i Sverige?
Är kritik hot och hat enligt dig?
Om all kritik förbjuds, hur blir världen då?

Bra tråd, äntligen någon som tar tag i det Svenska "beröringsångest" problem!

Hur tar du emot kritik?

I min värld kämpar jag för att lära så mycket nytt om mig själv och omvärlden som möjligt, så jag "TROR" att jag är ganska så bra på att hantera kritik, den feedback jag har fått från olika är lite varierande, min arbetsgivare (som är ett stort företag) har en årlig "self-check" på hur den personliga utvecklingen fungerar, och dom tycker jag tar kritik så bra som det går, men bland mina vänner är det lite splittrade åsikter om detta, detta beror ju på att vi bara är människor och vi kommer att göra fel, och bli lite personliga ibland, jag med.

Vågar du kritisera?

Ja absolut, jag vet inte om det bottnar i kulturen jag kommer ifrån (är Norsk i grunden), men om nåt är fel, och jag har andra erfarenheter så delar jag detta gärna, om mottagaren är öppen för kritik, det är inte alltid så, men jag lovar att när jag kritiserar, så är det inte bara för att argumentera (det är jag för gammal till och orkar inte), men för att det finns ett behov för att utveckla sig som människa, höra andras åsikter, lära nåt nytt, och se om vi kan göra nåt åt det.

Varför tror du att "fel åsikter" censureras?

Nu är vi inne på ett mycket stort område, och det kan innebära vad som helst, men låta oss säga som ett exempel att man har en åsikt om politik som förs, och man blir censurerat: Det finns många grejer man måste akta sig lite för i samhället, och en av dom sakerna är "missförstånd". För exempel...om man kritiserar staten för att vi förlorar arbete pga. invandringspolitiken, så kan tidningar censurera vissa åsikter då dom kan vara odokumenterade, rykten, prata nedlåtande om vissa religioner, ras, och kulturer - detta kan skapa splittring i samhället och leda till "Fake-News". I Sverige är det svårt att prata fritt om känsliga saker som kan leda till upprör och självtäkt, vald och hot mot människogrupper. M.a.o. det är inte säkert åsikten är fel - men om den varderas mycket skadlig emot samhället, censureras den ofta, om detta är fel eller rätt - beror på varje individuell sak.

Har alla rätt till en åsikt?

Absolut! Ingen kan frånta dig den rätt, det är ett grundläggande princip i demokratin, men HUR du yttrar dig är et helt annat område. I ditt hem får du tycka och säga allt vad du vill, men går du ut på gatan och stör allmänhetens rätt till privatliv, fri och lugn, så finns begränsningar för alla, av - tycker jag - helt uppenbara orsaker.

Vem har rätt åsikt?
Vem har inte rätt åsikt?

Den är straks lite svårare, det vet man ju inte alltid, också därför man SKA fråga och våga att ifrågasätta, inte sällan har den motargumenterande part rätt och jag fel - men i det fall har jag ju lärt nåt som för mig är nytt. Det finns ingen "facit" för vem som har rätt och fel, det finns däremot fakta, men även "fakta" kan ju tolkas personlig.

Är fakta fel?

Det beror på hur fakta tolkas. I ett perfekt samhälle så vet alla vad fakta är, men "faktum" är att det inte är så. Som exempel kan vi ju ta nåt så enkelt som färgen på en bil. Janne tycker färgen på en bil är grön, men fakta är att den har färgen "GULD" från
producenten. Nu kan ju Janne ha rätt, och färgen på bilen ÄR lite grönaktig och fabriken har färgat bilen fel, å den annan sida, Janne kan ha en annan uppfattning av färgen "grön", fakta är det som vi har lagt till grund för nåt, och som allmänheten (dom flesta) har kommit överens att är "standarden/fakta".

Är känslor mer värt än fakta?

Igen det beror helt och hållet på vad vi pratar om här. Fakta är - att om du begår lagbrott, så skal du dömas för detta, men det finns avsevärd mycket annat som spelar en roll i detta, för exempel resultatet av en rättegång, den effekt som en lag kommer att ha på individet i längden (oerhört svårt att förklara), men låta os säga att vi VET av erfarenhet att BURA individer inne leder till mera /högre kriminalitet än en annan strafform (Norge är ett gott exempel på hur man kan reformera kriminala på ett bättre sätt vid att ge dom mera ansvar för eget liv, dom har en "ö" vart dom inte buras inne, men reformeras, här spelar den mänskliga faktorn in, men fakta är fortfarande att lägen är gällande, lika för alla.

Existerar yttrandefrihet i Sverige?

Grundläggande skulle jag säga - ja. Men HUR du framför den är en helt annan grej. Folk har olika åsikter om vart man ska ha lov att yttra sig fritt, och vad som ÄR yttringsfrihet, och vart går gränsen mellan hat och åsikter? Vad får man säga och vad får man inte säga - kan man väl fråga här?

Är kritik hot och hat enligt dig?

Jag begriper inte frågan, det kan ju bero på att jag är Norsk i grunden, men om du frågar VAD som är kritik och hot, så är det en för BRED fråga och för många frågor i en mening, jag tror du kommer att hitta några av mina åsikter i svaren ovanför.

Om all kritik förbjuds, hur blir världen då?

Här måste du utveckla mera, det är för generellt, alla människor - oavsett vart du bor i världen, kritiserar nåt. I vissa land är kritik mot deras politiska system förbjudet, och så har det varit i många år, men det stoppar inte morsan att kritisera sonen för att inte följa med i skolan, eller kritisera färgen på en bil.

Skrivet av anon291473:

Ser du dig själv som lite bättre, smartare och påpekar gärna fel iom din sällsynt kloka personlighetstyp?

Nu ställer han ju en rad frågor till oss i denna tråden, men din reaktion till hans tråd får mig att pinna dig ut som ett stjärnexemplar på hur folk ofta reagerar (isär i det Svenska samhället) när man har för många åsikter och vågar kritisera. Det vi ser här - är ett passivt - aggressivt motangrepp på den som vågar ställa frågar som kan påverka vår trygga rutinerade vardag.
Det är INTE emot dig personlig, för du är absolut inte ensam om att reagera så här, jag skulle närmare säga "normen" av hur det reageras när det Svenska samhället kritiseras på nåt sätt, din reaktion är m.a.o. ganska normal här i landet.

Lite stavkoll, är Norsk i grunden.
Permalänk
Medlem

Ger kritik dagligen, tar emot dom dagligen, varför skulle någon vara rädd för ta emot och ge kritik? Ingen är ju perfekt och kritik är bara ett bra sätt att kunna förbättra grejerna. Tål man inte ta kritik så borden man nog söka hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag kritiserar och berömmer beslut dagligen, det är en del av mitt jobb.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

INTP eller INTJ här, kanske 50/50.

Q: Hur tar du emot kritik?
A: Jag blir nog ofta eftertänksam och försöker förstå och sätta i sammanhang. Jag hoppas och tror att jag kan vara hyfsad på att ta till mig kritik efter en stunds funderande. Men om kritiken saknar logisk grund biter den inte, och jag kan nog i så fall bli ganska dömmande angående personen som utdelade kritiken.

Q: Vågar du kritisera?
A: Jo, men mera effektivt är ofta att ge konstruktiva förslag och uppmaningar i rätt riktning. Försöka förstärka bra betenden och minimera dåliga. Nämn minst en bra sak någon gjort innan du nämner något som kan förbättras etc. Unga personer saknar ofta personlig mognad och tar all kritik som personlig, då får man vara lite extra diplomatisk.

Q: Varför tror du att "fel åsikter" censureras?
A: Det handlar nog mycket om makt och om att vilja styra vilken dialog som förs, politiker är experter på detta. Få politiker vill diskutera invandring, få bolag vill diskutera arbetarvilkor i tredje världen etc. Man vill lysa lampan där den är mest smickrande.

Q: Har alla rätt till en åsikt?
A: Jo.

Q: Vem har rätt åsikt?
A: Det vet nog egentligen ingen, kanske Gud om han nu finns.

Q: Vem har inte rätt åsikt?
A: Finns rätt åsikt? Men ofta har de som vägrar lyssna på andras åsikter mindre rätt än andra.

Q: Är fakta fel?
A: Är fakta rätt? 1+1 är 2 i detta universum men vad händer i andra universum?

Q: Är känslor mer värt än fakta?
A: Ibland. Om fakta inte kan bevisas men känslor ändå känns, då kanske känslor är värda mer? Det är sällan värt att såra människor över ytliga dispyter. Angrip ett problem eller meningsskillnad men angrip inte personen.

Q: Existerar yttrandefrihet i Sverige?
A: Jo, men saker man säger får konsekvenser. Så är det i princip alla länder. Du kan inte säga rasistiska eller sexistiska saker eller hota folk och falla tillbaka på yttrandefriheten.

Q: Är kritik hot och hat enligt dig?
A: Nej.

Q: Om all kritik förbjuds, hur blir världen då?
A: Totalitär, utan mångfald och stagnerande. Kritik är ett sätt att finna nya vägar, innan man kan göra saker bättre måste man först erkänna att de inte är perfekta som de är. Likaså, om allt är bra är inget bra etc.

En annan bra regel som jag inte tror nämnts är att man kan ge beröm öppet men ge konstruktiv kritik till personer enskilt, denna enkla regel kommer man långt med om man ska vara chef.

Permalänk
Medlem

Kritik är värdelöst och är endast till för att klandra mottagaren och skapa konflikter. Börja med feedback istället. Feedback är till för att hjälpa, stödja eller korrigera och är alltså till nytta för mottagaren.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Ingen vill ha kritik. Företag måste dock ta till sig den för att inte förlora kunder. Om det är kritik mot ett statligt monopol blir det däremot svårt för det finns ingen alternativ. De behöver inte vara rädda för att du väljer någon annan. Även om det finns privata aktörer på marknaden om vad det nu är du har kritik mot får sina pengar inte från dig som konsument utan genom skattepengar där du inte har någon möjlighet att välja att inte betala finns det ingen anledning för dem att bry sig om du vänder dig någon annanstans.

Sen finns det också de som tycker att ingen tar till sig kritik bara för att de inte får som de vill. Har du t.ex. orealistiska förväntningar så hjälper det inte. T.ex finns det kunder som inte förstår hur marknaden fungerar som tycker att butikerna ska subventionera veganskt, svenskt, laktosfritt, ekologiskt eller vad nu de anser vara bättre istället för att de ska betala mer även om produkten kostar mer att tillverka. Det finns inget sätt att göra det annat än om skattebetalare eller de som köper de vanliga varorna subventionerar de speciella varorna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Förlåt, men varför postar TS och andra sina personlighetstyper från en pseudovetenskaplig personlighetsteori? Tillåts jag kritisera detta genom att hävda att det är olämpligt (eller åtminstone ovidkommande) och istället rekommendera att man angriper frågorna ur desto mer vidimerade psykologiska förklaringsmodeller? 😉

TS ställer ett oerhört brett frågebatteri, med allt ifrån epistomologiska frågor om faktas beskaffenhet till strikt situationsspecifika frågor om vem som har rätt/fel i situationen (vilket självklart dikteras av ämnet som behandlas i nämnd situation). Jag vet inte riktigt hur vi ska kunna diskutera detta på något produktivt sätt, då frågorna är så stora och skilda att de bäst hade separerats in i individuella trådar och respektive presenterats med en mer avgränsande inledande beskrivning.

Eller är ovanstående dålig kritik?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Förlåt, men varför postar TS och andra sina personlighetstyper från en pseudovetenskaplig personlighetsteori? Tillåts jag kritisera detta genom att hävda att det är olämpligt (eller åtminstone ovidkommande) och istället rekommendera att man angriper frågorna ur desto mer vidimerade psykologiska förklaringsmodeller? 😉

TS ställer ett oerhört brett frågebatteri, med allt ifrån epistomologiska frågor om faktas beskaffenhet till strikt situationsspecifika frågor om vem som har rätt/fel i situationen (vilket självklart dikteras av ämnet som behandlas i nämnd situation). Jag vet inte riktigt hur vi ska kunna diskutera detta på något produktivt sätt, då frågorna är så stora och skilda att de bäst hade separerats in i individuella trådar och respektive presenterats med en mer avgränsande inledande beskrivning.

Eller är ovanstående dålig kritik?

Tack för det, slapp jag skriva det själv. Myers-Briggs (MBTI) är ett ovetenskapligt otyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Förlåt, men varför postar TS och andra sina personlighetstyper från en pseudovetenskaplig personlighetsteori? Tillåts jag kritisera detta genom att hävda att det är olämpligt (eller åtminstone ovidkommande) och istället rekommendera att man angriper frågorna ur desto mer vidimerade psykologiska förklaringsmodeller? 😉

TS ställer ett oerhört brett frågebatteri, med allt ifrån epistomologiska frågor om faktas beskaffenhet till strikt situationsspecifika frågor om vem som har rätt/fel i situationen (vilket självklart dikteras av ämnet som behandlas i nämnd situation). Jag vet inte riktigt hur vi ska kunna diskutera detta på något produktivt sätt, då frågorna är så stora och skilda att de bäst hade separerats in i individuella trådar och respektive presenterats med en mer avgränsande inledande beskrivning.

Eller är ovanstående dålig kritik?

Jag utgår från att TS skapade tråden mest för skojs skull, och likaså gav sin personlighetstyp enligt detta test, mest för skojs skull. Ingen av oss här är troligen psykologer, och jag är mycket tveksam till att en psykolog skulle skriva något utlåtande efter saker man skriver i ett forum eller ett enskilt sådant här test. Man kan alltså dela sådana här pseudodiagnoser ungefär som man delar stjärntecken. En del tycker det är kul och säger något, andra inte.

Min feedback till dig skulle då kunna vara att det är kul att du är så passionerad vad gäller dessa frågor, och vad som är pseudointellektuellt och inte, men ibland kan det också vara kul att bara spela med i leken och inte överanalysera alltför mycket.

Det är också intressant att en person med så stort intresse i dessa frågor som du utalar sig så bestämt om rätt/fel och att det "självklart dikteras av ämnet som behandlas i nämnd situation". Det låter lite dogmatiskt i mina öron och dogmatik är efter min personliga erfarenhet normalt inte något tecken på vishet eller upplysthet, du kanske borde öppna upp för möjligheten att ompröva detta?

Sedan kan man ju säga att det är inspirerande att du vill separera upp alla frågor och behandla dom individuellt, det tyder verkligen på att du har passion för dessa frågor. Men frågan är då om du inte själv är villig att göra detta arbete kan man verkligen begära att TS ska göra det? TS kanske var nöjd med omfånget och mediumet för sina frågor?

Om någon bygger ett hus, är nöjd med detta hus och någon sedan kommer och kritiserar personen för att denna inte byggde ett palats hos vem ligger ligger egentligen problemet? Man skulle kunna säga att om någon vill ha ett palats så kan det absolut vara en inspirerande målsättning, men då bör de också vara beredda att göra merparten av jobbet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19889:

Jag har en väldigt udda personlighetstyp INTJ och alla problem kommer till mig.

Fyller på med "lite" kritik från Wikipedia angående det personlighetstestet:

Most of the research supporting the MBTI's validity has been produced by the Center for Applications of Psychological Type, an organization run by the Myers-Briggs Foundation, and published in the center's own journal, the Journal of Psychological Type, raising questions of independence, bias, and conflict of interest.[4] Independent sources have called the test "little more than a Chinese fortune cookie",[5] "pretty much meaningless",[6] "one of the worst personality tests in existence,"[7] and "the fad that won't die".[8]

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Skulle tippa på att folk misstar kritik ang. "något" som kritik mot den egna personen.

Dvs, det du gjorde var fel = du är värdelös/fel som person.

Vilket tycks gå hand-i-hand med hela "kränka/jag får göra som jag vill" grejen.

Skulle säga att många som ger kritik / feedback är för dåliga på HUR det ska gå till för att funka. Då är det lätt det tas emot som något mot den egna personen och att det var oschysst.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

När någon använder termer som censur och yttrandefrihet, sätter orden "fel åsikter" inom citationstecken, pratar om rätten till en åsikt och inte och är allmänt kryptisk och vag i vad man vill ha sagt, så översköljs jag av en känsla av att vi inte pratar om utvecklingssamtal om ens jobbprestation med närmsta chefen på jobbet. Det börjar rätt snabbt osa av Avpixlat och alternativmedia och socialistmedias åsiktskorridorer och hela den där baletten. Om du vill diskutera kritik inom ramen för den samhälleliga diskursen och vilket utrymme kritiska röster får eller inte får i politisk mening, så känner jag inte att den här trådstarten är så mycket att ta i för att det ska vara särskilt givande. Inte för att det inte är viktigt att diskutera sånt (för det är det), men för att det blir oändligt mycket lättare om vi har någonting lite mer konkret att utgå ifrån. Om det nu inte är så du menar, så har jag fel och dömer för snabbt. Det kanske är min personlighetstyp då.

Om vi i allmänhet pratar om kritik i det dagliga livet på ett rent mellanmänskligt plan, så vill jag hävda att majoriteten av oss är förskräckligt dåliga på att formulera oss. Det gäller i samtliga forum: sociala medier, diskussionsforum, på jobbet och hemma. Vi kanske kan formulera vettig kritik, men har desto svårare att göra det med god ton. Den är viktig och den glöms alldeles för ofta bort, tycker jag. Allting måste inte alltid lindas in och hanteras med silkesvantar, men det skulle inte skada ibland - faktiskt. På samma gång är vi väldigt snabba på att ta till oss kritik på ett personligt plan och bli sårade. Om vi inte vill slicka såren i tystnad är risken istället att vi ryter tillbaka, och gärna avfärdar den kritiken som kanske var vettig i samma veva. Det är en ond spiral.

Jag försöker kritisera i forum där min kritik är välkommen, efterfrågad eller uppmuntrad, där jag har någonting att säga som andra inte redan sagt och där jag känner att min kritik kan leda till en konkret förbättring av orsaker som jag tydligt kan formulera. Den sortens kritik försöker jag också att lyssna på, försöker ta den till mig om jag anser den relevant och jag försöker göra en godartad tolkning om kritiken är klumpigt eller syrligt formulerad, snarare än att ta det face-value . Det går inte jättebra alltid, men man kan ju försöka.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Tror det är lite av en jante-grej, "vem är du att veta bättre än andra." Sen gränsar det på att bara ha skillda åsikter över lag, något Svenskar generelt är väldigt dåliga på att hantera. Vidare amplifieras det säkert av att alla är lite på edge online.

Jag är förvånad över att den här tråden har fått leva så länge. Skulle det bli lite fart på den skulle jag tippa på att den blir låst snabbt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Lite för många frågor för att diskuteras på ett vettigt sätt,.men vad gäller yttrandefrihet och kritik:

Har vi yttrandefrihetfrihet i Sverige? Jag skulle säga mindre och mindre. Sen är ju en annan fråga om det finns något rätt eller fel i det. Jag tror att vi på det stora hela skulle tjäna på en kultur av väldigt "fri" yttrandefrihet.
Angående att tåla kritik: Jag tror många tar kritik mot sitt beteende som kritik mot deras identitet/vem man är, vilket skapar låsningar i att lösa knutar. Ibland är det ju till och med omöjligt att ändra på sig eftersom det skulle innebära att man förkastar allt man uppbyggt sin identitet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Har vi yttrandefrihetfrihet i Sverige? Jag skulle säga mindre och mindre.

På vilket sätt har vi mindre och mindre yttrandefrihet?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

På vilket sätt har vi mindre och mindre yttrandefrihet?

Om man vill leka med tanken att det är så, så kan man ta avstamp i fenomen som t.ex. självcensurering/åsiktskorridorer och deplattformering. Ingalunda nya fenomen, men vart blåser vindarna?

När det gäller ett vidare frihetsbegrepp så kan vi vandra uppåt en bra bit till i abstraktionsnivå. Smutta på termer som teknologi-hegenomi, materialism, social-engineering, globalism, miljöförstöring.

När hela världen i någon utsträckning är tillgänglig för alla och envar, samt att tendensen att se både världen och människor som komplicerade maskiner som är svåra att styra men går att styra, så blir också alla människor en form av schackpjäser i allas våra medvetanden. Gränser suddas ut. Nya krav ställs på dig och du ställer nya krav på dig själv. Bra eller dåligt, men teknologisk utveckling och en mer sofistikerad integration av dig själv som människa i komplicerade system har en anti-frihetlig dimension inbakad.

Permalänk
Medlem

Jag reagerar negativt på kritik som inte ger en lösning, utan bara är för att klaga.

Jag vill gärna veta vad jag gör fel. Men när folk bara säger "fel fel fel" utan att peka på något rätt så blir jag bara irriterad.

Positiv uppmuntran vad man ska göra istället går 100x längre med mig än kritik. Ofta förstår man att det man gjort tidigare är fel om man blir presenterad en alternativ väg/lösning som är bättre.

Finns alltid undantagsfall dock.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Men rent konkret, alltså kopplat till hur yttrandefrihet regleras i grundlagen och regeringsformen i Sverige, har Sverige mindre och mindre yttrandefrihet?

Skrivet av Olegh:

Om man vill leka med tanken att det är så, så kan man ta avstamp i fenomen som t.ex. självcensurering/åsiktskorridorer och deplattformering. Ingalunda nya fenomen, men vart blåser vindarna?

Yttrandefrihet betyder ju inte att alla ska acceptera eller gilla det du säger, apropå begrepp som "självcensurering/åsiktskorridorer och deplattformering".

Skrivet av Olegh:

När det gäller ett vidare frihetsbegrepp så kan vi vandra uppåt en bra bit till i abstraktionsnivå. Smutta på termer som teknologi-hegenomi, materialism, social-engineering, globalism, miljöförstöring.

You lost me at materialism.. Men ja, ett problem man kanske kan se är väl om sociala medier reglerat av vinstdrivande företag till slut blir en monokultur i medieutbudet. Då blir det ju svårt att använda sig av sin yttrandefrihet såklart eftersom man ändå är begränsad av företagens regler. Men det är väl därför vi har TV / radio / webb finansierad av staten exempelvis och än så länge finns det gott om alternativ att göra sin röst hörd.

Skrivet av Olegh:

När hela världen i någon utsträckning är tillgänglig för alla och envar, samt att tendensen att se både världen och människor som komplicerade maskiner som är svåra att styra men går att styra, så blir också alla människor en form av schackpjäser i allas våra medvetanden. Gränser suddas ut. Nya krav ställs på dig och du ställer nya krav på dig själv. Bra eller dåligt, men teknologisk utveckling och en mer sofistikerad integration av dig själv som människa i komplicerade system har en anti-frihetlig dimension inbakad.

Har du något konkret exempel på hur detta påverkar yttrandefriheten i Sverige, såsom den är reglerad i våra lagar?

Här kommer för övrigt ett utmärkt exempel på att yttrandefriheten alltjämt är stark i Sverige och att den gamla slagdängan "men det får man väl inte säga längre i det här j*vla landet" inte riktigt håller. Jag gillar INTE dessa damers budskap, men jag får leva med det: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/journalisterna-...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata