Server stänger av sig och kan inte komma in i bios - Dell PowerEdge T20

Permalänk
Medlem

Server stänger av sig och kan inte komma in i bios - Dell PowerEdge T20

Har en Dell PowerEdge T20 som jag har problem med, efter att strömmen gick så vill den inte starta. Eller den startar men stänger sedan ner sig efter cirka 40 sekunder. Ingen video-output, kan inte ens se startskärmen eller komma till bios.
Har testat att ta ur ram-minnen och endast kört med ett, kopplat ur hårddiskar och kringutrustning. Har testat att reseta bios inställningar. Ingenting hjälper, fattar inte vad som hänt. Någon som har tips på vad man kan testa?

https://imgur.com/a/DnOjXuV

Permalänk
Medlem

Ser inte ut så på videon, men du får inga postkoder? https://www.dell.com/support/manuals/sv-se/poweredge-t20/t20o...

Permalänk
Medlem

Kan du nå dess BMC/IPMI/IDRAC? Då kan du surfa in på den och leta fel eller tom köra en självdiagnos eller få fram boot-kooden även om den inte dyker upp på skärmen.

I vissa fall räcker det bara koppla nätverkssladden i den dedikerade porten och leta senaste tilldelade IP adressen i din router/DHCP server som du sedan ansluter med en webbläsare.

Permalänk

Inte så "enkelt" som att cmos batteriet är dött?

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Om det inte inte fungerar efter en strömavbrott så ligger nätaggregatet nära till hand som felkälla - den verkar inte ha redundant kraft heller så att du kan prova mellan moduler. - tycker nästan det ser ut som att det är en fundamental matning på 3.3 eller 5 Volt som saknas och det finns ingen logik som vaknar upp i boot-läget och därför stänger av sig efter en stund mha. watchdog-funktion

Kolla med Voltmeter att alla spänningar finns och ingen saknas eller avviker för mycket (12V, 5 Volt och 3.3 Volt - kollas enklast på en HD-matarkabels anslutningar, tillåtna avvikelserna är som standard max 5% - dvs 4.75 - 5.25 Volt på 5V uttaget)

Såg inte på filmsnutten - men hade du tagit loss all strömmatning till dina hårddiskar när du gjorde testet ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ser inte ut så på videon, men du får inga postkoder? https://www.dell.com/support/manuals/sv-se/poweredge-t20/t20o...

Hm nej jag tycker inte jag kan se något sånt.

Skrivet av Jimi84:

Kan du nå dess BMC/IPMI/IDRAC? Då kan du surfa in på den och leta fel eller tom köra en självdiagnos eller få fram boot-kooden även om den inte dyker upp på skärmen.

I vissa fall räcker det bara koppla nätverkssladden i den dedikerade porten och leta senaste tilldelade IP adressen i din router/DHCP server som du sedan ansluter med en webbläsare.

Surfar man bara till ip-addressen alltså? Får inget svar i webbläsaren när jag testar. Jag ser att nätverksporten blinkar hela tiden även när datorn är avstängd.

Skrivet av Meller127:

Inte så "enkelt" som att cmos batteriet är dött?

Nepp kollade och det är inte urladdat.

Skrivet av xxargs:

Om det inte inte fungerar efter en strömavbrott så ligger nätaggregatet nära till hand som felkälla - den verkar inte ha redundant kraft heller så att du kan prova mellan moduler. - tycker nästan det ser ut som att det är en fundamental matning på 3.3 eller 5 Volt som saknas och det finns ingen logik som vaknar upp i boot-läget och därför stänger av sig efter en stund mha. watchdog-funktion

Kolla med Voltmeter att alla spänningar finns och ingen saknas eller avviker för mycket (12V, 5 Volt och 3.3 Volt - kollas enklast på en HD-matarkabels anslutningar, tillåtna avvikelserna är som standard max 5% - dvs 4.75 - 5.25 Volt på 5V uttaget)

Såg inte på filmsnutten - men hade du tagit loss all strömmatning till dina hårddiskar när du gjorde testet ??

Yes jag hade testat med att ta loss all strömmarning också.

Men igår fick jag faktiskt igång den. Tror det var efter att jag gjorde en hård återställning.

Hard Reset: As some components still powered and do not reboot when you reset (for example the iDRAC). It is advised to perform a hard reset if the 2 above procedures are not solving the issue or if some components are not responding.

1. Power the server down.
2. Disconnect server from all power cables, Network cables.
3. Hold down the power button continuously for at least 10 seconds.
4. Insert power cabless and network cables back to the system.
5. Wait about 2 minutes before powering on server to give the iDRAC time to initialize.
6. Power the system on.

Kopplade in hårddiskarna och allt funkade fint. Så borde inte vara fel på hårddisk eller minnen. Men.. sen idag så stängdes servern ner, tror det var min 1,5 åring som tyckte avstängninssknappen såg spännande ut.. (den stod framme pga av mekandet med den).
Samma läge igen. Så nu har jag hållit på i en timme och får inte igång den. Testat att göra hård återställning flera gånger. En gång lyckades jag få fram bios skärmen där det stod "no bootable device found" (hade testat att koppla ur hårddiskarna). Stängde av och kopplade in, samma fel igen.. Och sen har jag testat en massa gånger igen med återställningen men utan resultat. Vet inte om det bara är att jag lyckades gör återställningen rätt två gånger eller vad det är.

Permalänk
Medlem

Servern är en budget server så den har inte idrac vad jag förstår det. Det var nog bara tur att den startade då när du gjorde så. Antingen något med moderkort eller nätaggregat säger jag. Är ju inte vanlig atx, så det är svårt att prova med annat nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Servern är en budget server så den har inte idrac vad jag förstår det. Det var nog bara tur att den startade då när du gjorde så. Antingen något med moderkort eller nätaggregat säger jag. Är ju inte vanlig atx, så det är svårt att prova med annat nätaggregat

Yes du har rätt, den har inte idrac. Ja måste vara nättaggregatet eller moderkortet. Men känns som det inte är nätaggregatet, den har en test/funktionsknapp bak som inte indikerar något fel. Får väl bli ett nytt moderkort och troligen måste jag köpa nytt nätagg, så får jag återanvända cpu och minnen. Men surt när den startar ibland och då funkar den bra..