Arbetsgivaren tillhandahåller mobiltelefon, vem betalar vid olycka?

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaren tillhandahåller mobiltelefon, vem betalar vid olycka?

Situationen är följande och troligtvis inte heller helt ovanlig:

Arbetsgivaren kräver att de anställda är tillgängliga på telefon och förser dem med mobiltelefon samt abonnemang. Vid anställningens tillträde får den anställde rätt att använda en ny mobiltelefon värd cirka 6000kr under anställningstiden men arbetsgivaren äger fortfarande mobiltelefonen. Arbetsgivaren ställer som krav att den ska användas under arbetstid då den är ett verktyg för att kunna utföra arbetsuppgifter och den anställde kan inte frånsäga sig att använda mobiltelefonen.

Jag tror många är i liknande scenario som ovanstående men kanske inte alltid identiskt. Hur resonerar ni kring det ovanstående om mobiltelefonen skulle bli stulen, om den anställde skulle tappa den i marken så att den blir förstörd eller om exempelvis fuktskador skulle uppstå?

En vän har nämligen blivit med om detta där arbetsgivaren kräver ersättning på 6000kr alternativt att han köper en ny telefon. Tycker det verkar mycket märkligt men det kanske är vanligare än jag tror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Situationen är följande och troligtvis inte heller helt ovanlig:

Arbetsgivaren kräver att de anställda är tillgängliga på telefon och förser dem med mobiltelefon samt abonnemang. Vid anställningens tillträde får den anställde rätt att använda en ny mobiltelefon värd cirka 6000kr under anställningstiden men arbetsgivaren äger fortfarande mobiltelefonen. Arbetsgivaren ställer som krav att den ska användas under arbetstid då den är ett verktyg för att kunna utföra arbetsuppgifter och den anställde kan inte frånsäga sig att använda mobiltelefonen.

Jag tror många är i liknande scenario som ovanstående men kanske inte alltid identiskt. Hur resonerar ni kring det ovanstående om mobiltelefonen skulle bli stulen, om den anställde skulle tappa den i marken så att den blir förstörd eller om exempelvis fuktskador skulle uppstå?

En vän har nämligen blivit med om detta där arbetsgivaren kräver ersättning på 6000kr alternativt att han köper en ny telefon. Tycker det verkar mycket märkligt men det kanske är vanligare än jag tror?

Utan att vara jurist skulle jag säga på arbetstid så är det företaget som har ansvar för mobilen.. Är det under fritiden är det ens eget ansvar. Förövrigt ska företagsmobilen aldrig användas provat då arbetsgivare kan kräva att gå igenom mobilen när som helst

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Jag ser absolut ingen skillnad på om det är en mobil, laptop, surfplatta eller whatever man har tappat bort.

Såhär skrev Metro på frågan:
Svar: En arbetsgivare kan ha rätt att göra avdrag för kostnaden för borttappad tjänsteegendom. Arbetsgivaren ska dock ha förbehållit sig rätten att dra av kostnaden i ett skriftligt avtal mellan parterna eller i till exempel anställningsavtalet.
Om inget avtal mellan parterna finns gäller den så kallade kvittningslagen, där bestämmelser finns om arbetsgivarens rätt till kvittning. Det finns också regler i denna lag om hur mycket av lönen som får kvittas, där hänsyn tas bland annat till den enskildes möjligheter till försörjning.

https://www.metrojobb.se/artikel/8000-slarva-inte-bort-din-jo...

Många har privat en "drulleförsäkring", där man t.ex. betalar en självrisk på 1500kr. Men hur skulle det fungera om man vill använda den på företagets telefon? Jag tror försäkringsbolaget skulle säga att den får allt företaget betala.

Permalänk
Medlem

Nej, troligtvis är din vän inte skyldig att betala men beror på hur han har hanterat telefonen. Verkar som att det ska mycket till för att man ska bli ersättningsskyldig dock.

Mer info finns här:
https://lawline.se/answers/vilket-ansvar-har-en-arbetstagares...

Permalänk
Medlem

Om du är pilot och din arbetsgivare tillhandahåller en Airbus A380, är det då rimligt att du ska laga den om du punkterar hjulen vid en hård landning?

Självklart ska arbetsgivaren betala. Dock kan jag tycka att om det om det vid upprepade tillfällen, eller på grund av stor oaktsamhet från den anställde så kan den eventuellt behöva betala själv.

Permalänk
Medlem

På mitt förra jobb så stog arbetsgivaren för allt som gick sönder. Självklart om det är olyckor. Tar du en telefon o kastar den i väggen är det ditt problem.
Men ja vi hade Com Radio och mobiler och andra saker. Om nåt gick sönder va det bara o anmäla. Kanske förklara olyckan men inte mer med det. Inga konstigheter. Aldrig hört om nån som skulle fått ersätta en com radio eller telefon eller liknande.
Samma sak med uniformen. Gick det sönder eller va slitet så gick man bara till förrådet o kvittera ut nytt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Om du är pilot och din arbetsgivare tillhandahåller en Airbus A380, är det då rimligt att du ska laga den om du punkterar hjulen vid en hård landning?

Självklart ska arbetsgivaren betala. Dock kan jag tycka att om det om det vid upprepade tillfällen, eller på grund av stor oaktsamhet från den anställde så kan den eventuellt behöva betala själv.

Liten överdrift till jämförelse kanske, tror inte att dom tillåter piloten att parkera flygplanet hemma. En arbetstelefon eller bil däremot brukar man få ta med sig hem. Håller med dig att det ska vara på arbetsgivaren, borde gå på deras försäkring om inte annat.

Permalänk
Medlem

Arbetsgivarens utrustning, arbetsgivarens ansvar! MEN med det sagt, är man vårdslös med arbetsgivarens utrustning så får man självklart vara beredd på eventuella konsekvenser utifrån det beroende på hur pass illa man har misskött den, men det är ju egentligen inte skillnad mot att missköta sitt arbeta på annat sätt, det får också konsekvenser.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag är inte 100% säker på vad lagar och regler säger i det här fallet, men enligt min åsikt så är det arbetsgivaren som skall betala, såvida inte den anställde varit grovt vårdslös med telefonen för då kan det vara läge att diskutera att den anställde skall ersätta arbetsgivaren för skada på telefonen.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Jag är inte 100% säker på vad lagar och regler säger i det här fallet, men enligt min åsikt så är det arbetsgivaren som skall betala, såvida inte den anställde varit grovt vårdslös med telefonen för då kan det vara läge att diskutera att den anställde skall ersätta arbetsgivaren för skada på telefonen.

Om man har en arbetsmobil som kommer bort när man är på arbetsplatsen eller om samma mobil kommer bort, när man är ute och festar och även använder mobilen privat spelar garanterat in.

Permalänk
Medlem

Ett arbetsredskap är ett arbetsredskap, oavsett om det är en telefon eller en pall. Men som sagt ovan får man inte kasta något av det genom fönstret. Att olyckor händer får arbetsgivaren ta på sig.

Där man möjligtvis kan hamna i en gråzon är att om man tar hem redskapet och det inte finns någon överenskommelse om att man får göra detta. Redskap lämnar man ju i regel kvar på arbetsplatsen när man går hem (med undantag för t.ex jourverksamhet och dylikt). Inte nödvändigtvis enbart på grund av en grinig arbetsgivare, utan även för att det kan bli problem med arbetsgivarens försäkring. Jag har haft arbete där kläder och en del redskap ingår som man även får förvalta i hemmet, men då framgick det tydligt i kontraktet att de ska vårdas och förvaras på ett sådant sätt att inte obehöriga kommer åt dem och att skadestånd kan tas ut om man missköter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Arbetsgivaren kräver att de anställda är tillgängliga på telefon och förser dem med mobiltelefon

Om det gäller jour heller att dom ska vara anträffbara utanför arbetstid så är det jobbet som ska stå för fiolerna.
Om dom dock har en film där man kastat mobilen i golvet hemma och hoppat på den i en halvtimme så är det den anställde som ska stå för dom.

I övriga fall så hade jag helt enkelt inte tagit med skiten hem tex att dom ej står för eventuella ej upsåtliga skador som uppstår hemma utanför arbetstiden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite spridda skurar kring detta. Poängterar att det var era tankar eller erfarenhet jag initialt var ute efter inte vad som är juridiskt rätt även om det också kan vara intressant. Jag blev så väldigt chockad när han berättade om att betala för det ur egen ficka att det fick mig att tänka på om det kanske var jag som hade en skev syn av hur det bör vara.

Personligen så sitter det i ryggmärgen att alltid ta hand om de saker så långt som möjligt och i så stor mån som möjligt men det skulle aldrig någonsin falla mig i att själv betala för att någon annans saker går sönder genom olycka eller tillfällig oaktsamhet, om man t.ex. skulle tappa mobil, laptop eller surfplatta.

Har exempelvis när jag var yngre blivit beordrad att jobba övertid under en tidsperiod till den grad att jag krockade med företagsbilen p.g.a sömnbrist. Fanns inte någon som helst tanke från min sida om att jag skulle betala en självrisk.

När en person väljer att bli arbetsgivare tänker jag att dem får uppskatta sina egna fasta och rörliga utgifter där oväntade händelser bör ingå. Väljer man att köpa dyra prylar utan att teckna försäkring så är det vad man har valt. Då bör inte den anställdes ekonomi bli fallskärm för att företaget ska nå en vinst.

Också intressant hur det blir med moms om ett företag kräver en anställd på telefonens värde inklusive moms?

Permalänk
Medlem

Gick telefonen sönder hemmavid eller på jobbet under arbetstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Verkar vara lite spridda skurar kring detta. Poängterar att det var era tankar eller erfarenhet jag initialt var ute efter inte vad som är juridiskt rätt även om det också kan vara intressant. Jag blev så väldigt chockad när han berättade om att betala för det ur egen ficka att det fick mig att tänka på om det kanske var jag som hade en skev syn av hur det bör vara.

Personligen så sitter det i ryggmärgen att alltid ta hand om de saker så långt som möjligt och i så stor mån som möjligt men det skulle aldrig någonsin falla mig i att själv betala för att någon annans saker går sönder genom olycka eller tillfällig oaktsamhet, om man t.ex. skulle tappa mobil, laptop eller surfplatta.

Har exempelvis när jag var yngre blivit beordrad att jobba övertid under en tidsperiod till den grad att jag krockade med företagsbilen p.g.a sömnbrist. Fanns inte någon som helst tanke från min sida om att jag skulle betala en självrisk.

När en person väljer att bli arbetsgivare tänker jag att dem får uppskatta sina egna fasta och rörliga utgifter där oväntade händelser bör ingå. Väljer man att köpa dyra prylar utan att teckna försäkring så är det vad man har valt. Då bör inte den anställdes ekonomi bli fallskärm för att företaget ska nå en vinst.

Också intressant hur det blir med moms om ett företag kräver en anställd på telefonens värde inklusive moms?

Det blir spridda skurar eftersom det är oklar hur det har gått till, det är flera parametrar som påverkar, t.ex:

  • Finns det avtal, hur ser det ut? Muntligt, skriftligt?

  • Skedde det under arbetstid eller på fritid?

  • Var skedde det?

  • Vad och hur skedde det?

Det kan vara så att arbetsgivaren både har moraliskt och juridiskt rätt, men likaväl tvärt om.

Permalänk
Medlem

Om det saknas uppsåt är det fullständigt orimligt att arbetsplatsen kräver ersättning.
Är det ett litet företag och chefen/ägaren är en översittare som tänker dra en fuling?

Nästan så att arbetsgivaren borde hängas ut som ett rövhål för att andra ska slippa samma situation.

Permalänk
Medlem

Om telefonen är trasig behövs en ny telefon. Hos oss får man bidraget på 6000 kr vartannat år. Om man ska byta telefon oftare än så får man betala ur egen ficka eller låna en gammal telefon (alla som säger upp sig utan att köpa ut telefonen lämnar in den till IT). Så att köpa en ny för egna eller ta en bättre begagnad tycker jag är väldigt rimligt. Vi har dock ekonomisk hjälp vid reparation. Om det gäller ren stöld borde det väl finnas försäkring som hjälper till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Om telefonen är trasig behövs en ny telefon. Hos oss får man bidraget på 6000 kr vartannat år. Om man ska byta telefon oftare än så får man betala ur egen ficka eller låna en gammal telefon (alla som säger upp sig utan att köpa ut telefonen lämnar in den till IT). Så att köpa en ny för egna eller ta en bättre begagnad tycker jag är väldigt rimligt. Vi har dock ekonomisk hjälp vid reparation. Om det gäller ren stöld borde det väl finnas försäkring som hjälper till?

Kan ni bidra med pengar själv för att skaffa en dyrare telefon än 6000?
Hur gör då företaget om en person som skaffat en dyr telefon slutar tidigt.

Företagets försäkring är troligen för dyr för att aktivera för mobilstölder. Din hemförsäkring täcker mest sannolikt inte arbetsredskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kan ni bidra med pengar själv för att skaffa en dyrare telefon än 6000?
Hur gör då företaget om en person som skaffat en dyr telefon slutar tidigt.

Företagets försäkring är troligen för dyr för att aktivera för mobilstölder. Din hemförsäkring täcker mest sannolikt inte arbetsredskap.

Ja, det är ett bidrag som betalas ut på kommande lön efter att kvittot har registrerats som utlägg. Så så kan köpa en iPhone för 14000 kr om jag vill, men då får jag pynta 8000 kr själv.
Vi har ett regelverk som styr hur mycket mellanskillnad man behöver betala om man slutar inom 2 år om man vill behålla den. Samma gäller om man vill lämna tillbaka den.

Efter två år äger man telefonen själv. Så jag har nu gett min gamla P20 Pro till min mamma. Själv köpte jag en Realme X50 Pro för 6000 kr.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig varit med om att behöva stå för sånt själv i alla fall. Däremot har jag fått löneavdrag för att jag valde en annan telefon än grundmodellen som arbetsgivaren erbjöd. Mellanskillnaden till modellen man ville ha av de få som företaget erbjöd, och till rätt dåliga priser jämfört med marknadspriser, men ändå bättre än att behöva leva med en Iphone.

Där jag jobbar nu har vi ett avtal med en mobilreparatör som kan byta glas och sånt, på faktura till företaget. Det står dock uttryckligen i bestämmelserna kring detta att om en telefon går sönder eller tappas bort så får man antingen ta grundmodellen eller ta ett till löneavdrag för att få modellen man vill ha igen. Det står också om förväntad livslängd och så, men det handlar ju bara om att man inte kan kräva att få sin fungerande telefon utbytt till en nyare innan den tiden har gått ut. Man har ett ansvar att vara aktsam med företagets egendom, men det står inget vidare om det utan det gäller väl inte mer än för allt annat på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Det blir spridda skurar eftersom det är oklar hur det har gått till, det är flera parametrar som påverkar, t.ex:

  • Finns det avtal, hur ser det ut? Muntligt, skriftligt?

  • Skedde det under arbetstid eller på fritid?

  • Var skedde det?

  • Vad och hur skedde det?

Det kan vara så att arbetsgivaren både har moraliskt och juridiskt rätt, men likaväl tvärt om.

Ja, det förstår jag också men känner tyvärr inte till så mycket mer detaljer för den här saken specifikt utan min fråga var mer generell för att få en uppfattning om hur andra har det på sina arbetsplatser.

Min kommentar var mer för att konstatera att det inte verkar finnas någon praxis över hur sådant behandlas utan att det skiljer en hel del mellan var man är anställd eller rättare sagt vad som står i policy och anställningsavtal m.m.

Vill det sig illa kan man bli av med en påtaglig del av inkomsten medan det i andra fall inte drabbar öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Om telefonen är trasig behövs en ny telefon. Hos oss får man bidraget på 6000 kr vartannat år. Om man ska byta telefon oftare än så får man betala ur egen ficka eller låna en gammal telefon (alla som säger upp sig utan att köpa ut telefonen lämnar in den till IT). Så att köpa en ny för egna eller ta en bättre begagnad tycker jag är väldigt rimligt. Vi har dock ekonomisk hjälp vid reparation. Om det gäller ren stöld borde det väl finnas försäkring som hjälper till?

Jag tycker det låter bakvänt att man ska få ett bidrag för att köpa saker åt sin arbetsgivare.

Jag har iofs varit med om att behöva köpa saker på ställen arbetsgivaren inte redan har konton och fått lägga ut egna pengar och ta kvitto och redovisa och sen få utläggspengar.
Men det är ju lite annorlunda.
Samt att jag har aldrig blivit tvingad att göra det.
Utan gjort det för att det varit en snabbare/smidigare lösning om summorna varit tillräckligt små att jag tyckt det varit rimligt.

Skrivet av henkiii:

Företagets försäkring är troligen för dyr för att aktivera för mobilstölder. Din hemförsäkring täcker mest sannolikt inte arbetsredskap.

Om man har abonnemang på telefonen så är det många operatörer som erbjuder extra försäkring mot förhöjd månadskostnad.
Då har man ju möjlighet att göra en bedömning med risk kontra fasta kostnader och välja att antingen ta extra försäkring eller inte. Oavsett om man skaffar telefon med abonnemang privat eller till företag (företagsabonnemangen är vanligtvis dyrare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det låter bakvänt att man ska få ett bidrag för att köpa saker åt sin arbetsgivare.

Problemet som orsakat att en del företag gör så här är:
1. Företaget köper in det arbetsredskap som behövs för arbetet, d.v.s. en mobiltelefon.
2. De anställda tittar på den enklare mobiltelefonen som är fullt tillräcklig för att utföra arbetet och gnäller sig blå om faaaaceeeboook, iiiinstagraaam, snaaaapchaaat och kaaaameran och JAG mååååste ha den senaste/ballaste/nyyyaste.
3. Företaget tröttnar på totalt ologiska argument och kommer på ”lösningen” att den anställde får f-n köpa den ”privata” mobilen (eftersom use-casen de gnäller om inte fungerar tillräckligt bra inte har med deras arbetsuppgifter att göra) själv men vägrar betala hela telefonen.

...och därför ser vi dessa märkliga lösningar. Jag håller med om att det är totalt galet att man betalar del av arbetsredskap med privata pengar, men det är lika galet av anställda att gnälla om en mobiltelefonen som arbetsgivaren erbjuder som är fullt tillräcklig för att utföra sina arbetsuppgifter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Problemet som orsakat att en del företag gör så här är:
1. Företaget köper in det arbetsredskap som behövs för arbetet, d.v.s. en mobiltelefon.
2. De anställda tittar på den enklare mobiltelefonen som är fullt tillräcklig för att utföra arbetet och gnäller sig blå om faaaaceeeboook, iiiinstagraaam, snaaaapchaaat och kaaaameran och JAG mååååste ha den senaste/ballaste/nyyyaste.
3. Företaget tröttnar på totalt ologiska argument och kommer på ”lösningen” att den anställde får f-n köpa den ”privata” mobilen (eftersom use-casen de gnäller om inte fungerar tillräckligt bra inte har med deras arbetsuppgifter att göra) själv men vägrar betala hela telefonen.

...och därför ser vi dessa märkliga lösningar. Jag håller med om att det är totalt galet att man betalar del av arbetsredskap med privata pengar, men det är lika galet av anställda att gnälla om en mobiltelefonen som arbetsgivaren erbjuder som är fullt tillräcklig för att utföra sina arbetsuppgifter.

Tja, för mig handlar det inte om att jag nödvändigt vill ha en dyrare telefon, jag vill bara slippa Iphone. Men vi får inte välja fritt utan företaget har valt ut några modeller som man får välja mellan. Kollade igår och grundmodellen just nu var en Iphone 11, ville man byta till S20 kostade det typ 700 eller Xperia 1 (tror jag, har inte så bra koll på deras modeller) för typ 1100. När jag fick ny telefon i våras fick jag dock lägga runt 1500 för att få en S10 över en Iphone XR tror jag det var. Företaget verkar inte få direkt bra priser heller, de priser som står är utan moms men ändå brukar de finnas tillgängliga för mindre pengar på den vanliga marknaden, inklusive moms.

Och det är en telefon som företaget äger till hundra procent, slutar jag är de pengarna förlorade och går den sönder så får jag hålla till godo med grundmodellen eller betala igen.

Det kanske låter gnälligt att inte godta en Iphone, men det finns ju flera anledningar. Iphone stöder inte dubbla simkort så skulle jag kört på den hade jag behövt ha två telefoner. Mitt jobb är väldigt mycket i en Microsoft-miljö, vi är någon form av MS partner, använder Teams, Outlook, Azure, Devops och så vidare, och det funkar bara inte lika bra på Iphone. Apple-kontot och Icloud är inte bra, bara en massa påträngande reklam om att köpa mer utrymme hela tiden och gnäll på att det är fullt.

Företaget borde ju vara glada om jag kör på en dual sim-telefon, alternativet är ju att jag lämnar jobbtelefonen hemma eller på kontoret liksom.

Permalänk
Medlem

Jobbet tillhandhåller enheten = jobbet har en försäkring för enheten / står för byte / reparation vid problem. Så har det varit på alla mina arbetsplatser. Med undantag om man gör något självmant dvs alltså tar sönder själv, men då ska det också bevisas osv..

Detsamma gäller för stulen telefon, jobbet har väl IMEI numret och kan spärra enheten om de har någorlunda koll på hårdvaran.

Jag har en S10+ (värde ca 9-10k) + abb för oändligt allt(1TB surf med ett sms så får man 1TB till).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Många företag kräver att du ska ha ordentligt skydd på telefonen typ plånboksfodral eller liknande, vissa kräver också att det ska vara glasskydd på den (som jag själv hatar). Väljer man bort dessa skydd så får man själv stå för skadan och om inte så löser företaget det så länge det inte händer vid upprepande tillfällen eller att du helt enkelt inte kastat telefonen i backen bara för att få en ny.

Lite som det var i skolan, man fick böcker som sen skulle lämnas tillbaka i bra skick. Hade man tappat bort eller förstört boken så fick man betala en mindre böter. Jag vet egentligen inte någon som fick betala men så skulle det vara iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, för mig handlar det inte om att jag nödvändigt vill ha en dyrare telefon, jag vill bara slippa Iphone. Men vi får inte välja fritt utan företaget har valt ut några modeller som man får välja mellan. Kollade igår och grundmodellen just nu var en Iphone 11, ville man byta till S20 kostade det typ 700 eller Xperia 1 (tror jag, har inte så bra koll på deras modeller) för typ 1100. När jag fick ny telefon i våras fick jag dock lägga runt 1500 för att få en S10 över en Iphone XR tror jag det var. Företaget verkar inte få direkt bra priser heller, de priser som står är utan moms men ändå brukar de finnas tillgängliga för mindre pengar på den vanliga marknaden, inklusive moms.

Och det är en telefon som företaget äger till hundra procent, slutar jag är de pengarna förlorade och går den sönder så får jag hålla till godo med grundmodellen eller betala igen.

Det kanske låter gnälligt att inte godta en Iphone, men det finns ju flera anledningar. Iphone stöder inte dubbla simkort så skulle jag kört på den hade jag behövt ha två telefoner. Mitt jobb är väldigt mycket i en Microsoft-miljö, vi är någon form av MS partner, använder Teams, Outlook, Azure, Devops och så vidare, och det funkar bara inte lika bra på Iphone. Apple-kontot och Icloud är inte bra, bara en massa påträngande reklam om att köpa mer utrymme hela tiden och gnäll på att det är fullt.

Företaget borde ju vara glada om jag kör på en dual sim-telefon, alternativet är ju att jag lämnar jobbtelefonen hemma eller på kontoret liksom.

iPhone 11 och nyare har stöd för dubbla SIM. 1 eSIM plus 1 fysisk SIM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, för mig handlar det inte om att jag nödvändigt vill ha en dyrare telefon, jag vill bara slippa Iphone.

Oavsett, så deras utvalda modell är säkert fullt tillräcklig för dina arbetsuppgifter, att du vill ha något annat är personligt val.

Men i grunden ogillar jag modellen eftersom den baseras på att de anställda då betraktar arbetsredskapet mobil som sin "privata leksak" och arbetsgivaren ska förse de anställda med verktyg inte leksaker.

(och deras "prismodell" är säkert inte kopplat till vad telefon x eller y faktiskt kostar i förhållande till en annan utan det är bara något som någon har bestämt)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Verkar vara lite spridda skurar kring detta. Poängterar att det var era tankar eller erfarenhet jag initialt var ute efter inte vad som är juridiskt rätt även om det också kan vara intressant. Jag blev så väldigt chockad när han berättade om att betala för det ur egen ficka att det fick mig att tänka på om det kanske var jag som hade en skev syn av hur det bör vara.

Personligen så sitter det i ryggmärgen att alltid ta hand om de saker så långt som möjligt och i så stor mån som möjligt men det skulle aldrig någonsin falla mig i att själv betala för att någon annans saker går sönder genom olycka eller tillfällig oaktsamhet, om man t.ex. skulle tappa mobil, laptop eller surfplatta.

Har exempelvis när jag var yngre blivit beordrad att jobba övertid under en tidsperiod till den grad att jag krockade med företagsbilen p.g.a sömnbrist. Fanns inte någon som helst tanke från min sida om att jag skulle betala en självrisk.

Skulle du tycka att det var lika självklart ifall du tog servicebilen och körde på semester och krockade?
Allt beror på, när, var, hur, varför, hur gammal?
Din kompis berättar att telefonen är sönder och får betala, du blir väldigt chockad men vet absolut ändå inga detaljer?

Att betala fullt pris för en tre år gammal mobil som gick sönder i en arbetsolycka låter helt fel.
Låter han sina barn leka med den en dag nya mobilen och de tappar den i golvet så självklart ska han betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det låter bakvänt att man ska få ett bidrag för att köpa saker åt sin arbetsgivare.

Jag har iofs varit med om att behöva köpa saker på ställen arbetsgivaren inte redan har konton och fått lägga ut egna pengar och ta kvitto och redovisa och sen få utläggspengar.
Men det är ju lite annorlunda.
Samt att jag har aldrig blivit tvingad att göra det.
Utan gjort det för att det varit en snabbare/smidigare lösning om summorna varit tillräckligt små att jag tyckt det varit rimligt.

Hos oss kan du få en iPhone i handen om du vill. Men den är rätt gammal eftersom budgeten är omkring 6000 kr. Om man vill ha något annat än det får man köpa en valfri och bidraget är då 6000 kr. Vad är det som är bakvänt med valfrihet?

Arbetsgivaren äger enheten i två år - sedan tillfaller den medarbetaren. Så om man inte lägger ut några extra pengar får man en gratis telefon vartannat år. Sjukt bakvänt att få saker gratis!