Samsung Galaxy S21 — 5G, pennor och platta skärmar i årets flaggskepp

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Daemon85:

Är fingeravtrycksläsaren bättre än s10? Tycker den är halvt klapprutten...

Den är åtminstone större rent fysiskt, vilket ska ge bättre "prestanda", alltså lättare att läsa av fingeravtrycket.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jo. Länken visar nyheter med 5.2an. Men man ska först hitta en mobil plus hörlurar som stöder det, det blir att vänta ett år till för båda:
https://www.novelbits.io/bluetooth-version-5-2-le-audio/

Din länk nämner bara LC3, eller missar jag något? aptX och LDAC är codecs som ägs av Qualcomm och Sony, och min uppfattning är att dessa inte automatiskt är inkluderade för att enheten stödjer BT5.x. Jag efterfrågar stöd för atpX och LDAC eftersom det finns gott om produkter på marknaden idag som stödjer dessa

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Jodå, nog klarar man sig med 15W som var standard förut, 25W skulle dock inte skada men inköpet av en 25W laddare+ny USB-C > C kabel drar iväg mer än prissänkningen skulle jag säga.
Har du någon koll på hur lång kabeln i lådan är?

Nu har jag fått besked: Kabeln som följer med ska vara 1 meter lång.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av pellen:

BT-versionen har väl inget att göra med vilka ljud-codecs som är inkluderade?

Har för mig det handlar om själva stödet i versionen för både mottagare och sändare.
Har för mig att man behöver minst BT 5 för aptx HD. I praktiken hör du inte skillnaden. Det handlar mest om ljudstardard över ens normala hörsel klarar av att höra.

Permalänk
Inaktiv

Jag var lite skeptisk först när Apple valde att inte skicka med laddaren men nu kan jag nog tycka någonstans att alla tillverkare bör sluta med det. Ingen behöver ha 13 olika nättuttag till USB hemma och vid det här laget har de flesta det. Svårt att tänka mig någon idag som går och köper t ex en iPhone 12 som inte har minst 3 sådana "klumpar" hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Har haft Iphone i 10 år och funderar på att köpa en Samsung S21 😍

Själv funderar jag på att göra det omvända för första gången på säkert fem år efter att ha sett vad som lanserades. Att behöva välja mellan en, i mina ögon, galet ful design eller en, enligt mig, idiotisk design med kurvade kanter dödade intresset rejält.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag betalade runt 3600kr för min oneplus 3 och tyckte att det var mycket pengar xD

Permalänk
Medlem

Hmmmm ser att det står att ultran har minneskortsplats på telenors produktsida. Om det ändå vore så väl 😢

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag måste kolla vad Dual bluetooth i S21 Ultra egentligen innebär. Det är ju någonting som S21 Ultra lägger till utöver S21 och S21+.

Dual mode skulle också kunna handla om ’peripheral’ vs ’central’ dvs om telefonen kan agera ’källa’ eller ’högtalare’ eller båda, men även i det fallet klarar nog de allra flesta redan av detta (lite mer varierat på pc-sidan).

Nej jag vet inte riktigt. Ska bli spännande att se vad du hittar

Permalänk
Skrivet av anon242437:

Jag var lite skeptisk först när Apple valde att inte skicka med laddaren men nu kan jag nog tycka någonstans att alla tillverkare bör sluta med det. Ingen behöver ha 13 olika nättuttag till USB hemma och vid det här laget har de flesta det. Svårt att tänka mig någon idag som går och köper t ex en iPhone 12 som inte har minst 3 sådana "klumpar" hemma.

Låt kunden välja gör ett litet prisavdrag om man inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker man får mer för pengarna idag iform av tech etc.

En S21 Ultra /iPhone 12 pro Max kan ersätta min kamera det kunde inte en S7 så jo.

Min P30 pro kan inte ersätta min 5D mark 3 helt ärligt. P30 pro är sjukt horribel kamera och jag valde den tex just för KAMERAN... Men jag har nog aldrig blivit så blåst på en kamera någonsin.. Även i Pro läget är den horribel.. Duger absolut till Facebook / Instagram / Snapchat osv.. Men inte mycket mer skulle jag säga.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon242437:

Jag var lite skeptisk först när Apple valde att inte skicka med laddaren men nu kan jag nog tycka någonstans att alla tillverkare bör sluta med det. Ingen behöver ha 13 olika nättuttag till USB hemma och vid det här laget har de flesta det. Svårt att tänka mig någon idag som går och köper t ex en iPhone 12 som inte har minst 3 sådana "klumpar" hemma.

Om inte annat borde det öka standardiseringen av (snabb-)laddningstekniker och minska den röran som vi lever i idag. Snacka om clusterfuck.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Min P30 pro kan inte ersätta min 5D mark 3 helt ärligt. P30 pro är sjukt horribel kamera och jag valde den tex just för KAMERAN... Men jag har nog aldrig blivit så blåst på en kamera någonsin.. Även i Pro läget är den horribel.. Duger absolut till Facebook / Instagram / Snapchat osv.. Men inte mycket mer skulle jag säga.

Problemet är att man oftast inte orkar asa med sig en stor systemkamera med flera objektiv osv.
Mossan har kamera utrustning för säkert 100k men hon använder det nästan aldrig längre. Mobilen har ersatt det.

Det är ofta hon vill ta med grejerna men det är för bökigt helt enkelt.
Bara få tillfällen nu för tiden hon släpar med det.

Men visst, åker du ut med huvudfokus att fotografera är det klart man tar sin systemkamera, de flesta gör ju dock inte detta idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

https://www.digitalcitizen.life/wp-content/uploads/2020/10/smartphone_charging_8.png

Om inte annat borde det öka standardiseringen av (snabb-)laddningstekniker och minska den röran som vi lever i idag. Snacka om clusterfuck.

Stökigt, men en bra tabell!

@Samsung
Gällande laddning, stödjer S21 Ultra USB-PD?
Har ett par Huawei supercharge 25w samt MacBook Pro 60w laddare hemma, som alla stödjer USB-PD, hade varit fint att få ut iaf 15w av dem.

EDIT: En till fråga angående USB-C utgång och kabel; jag antar ett det är en USB 3.2 kompatibel kabel, men vet du om den stödjer skärmdelning?
T.ex till en MSI Optix-MPG341CQR som har en USB-C ingång.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av aprox:

Stökigt, men en bra tabell!

@Samsung
Gällande laddning, stödjer 21 Ultra USB-PD?
Har ett par Huawei supercharge 25w samt MacBook Pro 60w laddare hemma, som alla stödjer USB-PD, hade varit fint att få ut iaf 15w av dem.

Det är fortfarande lite halvkomplicerat att säga exakt vilka laddare som ger full effekt, men USB-PD med tillräckligt hög effekt och variabel utspänning bör kunna pricka 25W Adaptive Fast Charge. Men det finns än så länge många standarder (som exempel då Samsung Adaptive Fast Charge, Qualcomm QC 2.0/3.0 och olika USB-PD-standarder. Plus diverse andra som faller utanför standard).

Jag har precis köpt en enklare 45W USB-PD-laddare (Deltaco USBC-AC114) som jag tänkte testa med Note 20 Ultra och se vad jag får för hastigheter.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Önskar att man kunde lägga till en slant och få Pro lurarna när man förbeställer basversionen. Läst på lite om Live lurarna och de verkar allt annat än bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bigpapabear:

Låt kunden välja gör ett litet prisavdrag om man inte vill ha.

Det kan man ju redan, bara köpa till laddaren så är det klart. Dock så är prisavdrag ett ord Äppelskrutten förmodligen inte känner till och det är vad det är

Permalänk

Inget 3.5mm jack, inget köp. Får invänta nästa års modell.

Permalänk
Medlem

Vad kostar 25w laddaren? Hur snabbt ladda den?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Vad kostar 25w laddaren? Hur snabbt ladda den?

Efter 1 sekunds sökning på google
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefontillbehor/m...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Inget 3.5mm jack, inget köp. Får invänta nästa års modell.

Den kommer aldrig återvända.

Permalänk
Medlem

9500kr för en telefon med specs som snarare motsvarar en telefon för 4000-5000kr.

Stavfel
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

9500kr för en telefon med specs som snarare motsvarar en telefon för 4000-5000kr.

Håller med dig. Man skäms fan när man läser om S21.
Känns lite som Samsung inte försöker längre. Inget innovativt, inget nytt. Till och med sämre än förra året känns det som.
Bytte min Oneplus 6T mot en S20+ i höstas och ångrar mig riktigt mycket.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jaha då blev det nog skilsmässa med Samsung. Ny telefon + 512GB minneskort stod på inköpslistan, men då S21an saknar plats blir det ju svårt. Har gått från S3 - S7 - S9, jobbigt att scanna marknaden för ny telefon.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Kanske ska byta ut min OnePlus 8 Pro nu då. Eftersom jag är så pass missnöjd med den när jag jämför med S20:an jag haft som mobil på jobbet. Samsung är fortfarande överlägsna, kameran i synnerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vad är det som gör den sämre än Snapdragon 888? Exynos 2100 ska väl bland annat ha lite högre klockfrekvens, om jag inte misstar mig.

Det blir intressant att se när det börjar komma riktiga benchmarks på prestanda och batteritid. Men Samsung har jobbat hårt med Exynos 2100, det är rätt tydligt.

Historiskt sett så har Snapdragon varit vassare än Exynos, googlade lite på det igår fanns inte särskilt mycket data för att jämföra just nu. Den som fanns verkar antyda att Snapdragon fortfarande är lite bättre presterande.

Men vi får se vad siffrorna säger när man testat lite mer.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Du kanske tänker på Galaxy S20 FE? Den lanserades i en 5G-version med Snapdragon och en 4G-version med Exynos i Europa. För S21-telefonerna är det däremot Exynos 2100 som gäller i EU.

Både Snapdragon 888 och Exynos 2100 använder en snabb Cortex-X1 med tre snabba Cortex-A78 och tillverkas på 5nm. Hur bra prestanda och energieffektivitet blir beror på hur bra Samsung och Qualcomm implementerat dessa kärnor, NPU-enheter, 5G-modem, mm. Det vet vi inget om i dagsläget, det återstår att se när recensenter börjar sätta tänderna i S21-telefonerna.

Ja så kan det vara, vet bara att jag läst något om det i närtid.

Ja det blir intressant att se.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Man får inte laddare i kartongen precis som iPhone 12.

skönt. Har 6 laddare som ligger och ett gäng USB c sladdar.

Permalänk
Medlem

S21 Ultra phantom black slutsåld direkt i 256gb på Comviq ;/
Funderade först på köpa med studentrabatt, men nopp.

Och man måste ju få sin mobil innan 15e februari vilket är helt omöjligt nu.

Blir lite så med förbokningserbjudande, missar man det vill man inte typ köpa mobilen kort därefter.

Permalänk

Det verkar vara många som är för att laddare inte medföljer pga att man redan har massa laddare.

Så här brukar jag göra med mina mobiler:
Jag har en S10e nu med original-laddare plus att jag köpt en 2m USB-C till USB-A bara för jag vill ha längre kabel.

När jag köper en ny mobil så säljer jag alltid den gamla och då är det självklart att skicka med original-laddaren plus originalkabeln.

Då måste jag alltså köpa en ny laddare till min S21 plus att dom nya laddarna använder USB-C uttag på själva laddaren vilket innebär att min 2 meterskabel också måste ersättas med en USB-C till USB-C kabel.