Permalänk

1440p 240hz TN köpråd

Är ute på jakt efter en uppgradering från min benq xl2450.
Krav:
1440p
240hz+
TN panel

Är det några nya skärmar på G under kommande året man bör ha sikte på?

Permalänk
Medlem

Varför specifikt TN?
Det finns bara 3 stycken 240 Hz 1440p TN. HP Omen X 27 som är en bra skärm och AOC AG273QZ som inte alls är någon höjdare i responstid. Lenovo har en som verkar omöjlig att köpa med en högljudd fläkt också men den behöver vi nog inte nämna.

TN har blivit lite lämnad nu när IPS börjar komma nog nära i responstid. Kollar du IPS finns fler alternativ tillgängliga nu och fler är på gång.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Varför specifikt TN?
Det finns bara 3 stycken 240 Hz 1440p TN. HP Omen X 27 som är en bra skärm och AOC AG273QZ som inte alls är någon höjdare i responstid. Lenovo har en som verkar omöjlig att köpa med en högljudd fläkt också men den behöver vi nog inte nämna.

TN har blivit lite lämnad nu när IPS börjar komma nog nära i responstid. Kollar du IPS finns fler alternativ tillgängliga nu och fler är på gång.

Har kollat på HP skärmen och precis som du säger verkar den vara det enda vettiga alternativet om jag ska ha TN.

Anledningen till att jag jagar TN istället för IPS är just för responstid och Inputlag.
Jag prioriterar hellre en snabb skärm över en snygg skärm men visst är jag öppen för förslag!
Sett att både acer och gigabyte har nya skärmar påväg ut.

Permalänk
Viking
Skrivet av kalleteodor:

Anledningen till att jag jagar TN istället för IPS är just för responstid och Inputlag.
Jag prioriterar hellre en snabb skärm över en snygg skärm men visst är jag öppen för förslag!

Du kommer verkligen inte märka någon skillnad. Jag spelar FPS och märkte inte ens skillnad på TN och VA, och då är VA det långsammaste.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Donnerstal:

Du kommer verkligen inte märka någon skillnad. Jag spelar FPS och märkte inte ens skillnad på TN och VA, och då är VA det långsammaste.

Märker du inte skillnad på snabb g-sync TN och VA i rörelse så vet jag inte vad
Ghosting är horrrribel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Viking
Skrivet av tvelander:

Märker du inte skillnad på snabb g-sync TN och VA i rörelse så vet jag inte vad
Ghosting är horrrribel.

Eeh? Nej det är det verkligen inte. Är det helt kolsvart på något ställe kan det dock synas, men annars inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Har kollat på HP skärmen och precis som du säger verkar den vara det enda vettiga alternativet om jag ska ha TN.

Anledningen till att jag jagar TN istället för IPS är just för responstid och Inputlag.
Jag prioriterar hellre en snabb skärm över en snygg skärm men visst är jag öppen för förslag!
Sett att både acer och gigabyte har nya skärmar påväg ut.

TN har mig veterligen ingen panelspecifik fördel gällande input lag, kolla t.ex. https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/samsung-odyssey-... för 240 Hz VA vs. TN. VA-panelen har lägre input lag än TN-panelen, fast nu bör det påpekas att dessa input lags är så korta att ingen märker skillnaden (kanske, kaanske om du spelar CS GO på global elite-nivå eller motsvarande).

Notera också att VA-panelen inte har värst långa uppmätta responstider heller, fast TN-panelen tekniskt sett är bättre. Men på basis av motion blur-bilden de visar så skulle jag kanske nästan hellre ta VA-panelen.

Och detta var nu bara ett exempel för att visa att det också finns snabba VA- och IPS-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Har kollat på HP skärmen och precis som du säger verkar den vara det enda vettiga alternativet om jag ska ha TN.

Anledningen till att jag jagar TN istället för IPS är just för responstid och Inputlag.
Jag prioriterar hellre en snabb skärm över en snygg skärm men visst är jag öppen för förslag!
Sett att både acer och gigabyte har nya skärmar påväg ut.

Inputlag är nog ganska samma skulle jag säga. Respons börjar också vara ganska samma.

Här har du en IPS och den mest nämnda TN skärmen antar jag.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/benq/zowie-xl2546k#pag...

https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/vg279qm#page-test...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Donnerstal:

Eeh? Nej det är det verkligen inte. Är det helt kolsvart på något ställe kan det dock synas, men annars inte.

Har VA här framför mig och TN och OLED.

VA i FPS är horribelt ghosting asså går inte ens förklara.

Enda bra VA är samsungs nya 27, 240Hz men det är helt ny teknik.

Men att inte märka skillnad på TN ULMB vs VA .... ljusår ifrån enligt mig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Frazeur:

TN har mig veterligen ingen panelspecifik fördel gällande input lag, kolla t.ex. https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/samsung-odyssey-... för 240 Hz VA vs. TN. VA-panelen har lägre input lag än TN-panelen, fast nu bör det påpekas att dessa input lags är så korta att ingen märker skillnaden (kanske, kaanske om du spelar CS GO på global elite-nivå eller motsvarande).

Notera också att VA-panelen inte har värst långa uppmätta responstider heller, fast TN-panelen tekniskt sett är bättre. Men på basis av motion blur-bilden de visar så skulle jag kanske nästan hellre ta VA-panelen.

Och detta var nu bara ett exempel för att visa att det också finns snabba VA- och IPS-paneler.

Det är helt ny VA teknik i nya samsung går inte jämföra mot gamla VA btw.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Viking
Skrivet av tvelander:

Har VA här framför mig och TN och OLED.

VA i FPS är horribelt ghosting asså går inte ens förklara.

Enda bra VA är samsungs nya 27, 240Hz men det är helt ny teknik.

Men att inte märka skillnad på TN ULMB vs VA .... ljusår ifrån enligt mig.

Inte tänkt på att även VA-paneler utvecklas? Dagens VA-paneler är väl säkerligen bättre än en något år gammal. Har också en VA-panel framför mig som jag använder dagligen. Ända gången jag kan märka av ghosting är som sagt vis kolsvarta detaljer. Sedan spelar dina overdrive-inställningar roll också, har själv ställt in min.

Edit: Då har jag Xiaomin med Samsung-panel om jag fattat rätt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Donnerstal:

Inte tänkt på att även VA-paneler utvecklas? Dagens VA-paneler är väl säkerligen bättre än en något år gammal. Har också en VA-panel framför mig som jag använder dagligen. Ända gången jag kan märka av ghosting är som sagt vis kolsvarta detaljer. Sedan spelar dina overdrive-inställningar roll också, har själv ställt in min.

Edit: Då har jag Xiaomin med Samsung-panel om jag fattat rätt.

Har du nya samsung med samma specs som 27an så är det myyyyyycket bättre panel än vanlig VA

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Viking
Skrivet av tvelander:

Har du nya samsung med samma specs som 27an så är det myyyyyycket bättre panel än vanlig VA

Jag vet inte vilken panel som Xiaomin har. Jag har iaf inga problem med VA på den.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Inputlag är nog ganska samma skulle jag säga. Respons börjar också vara ganska samma.

Här har du en IPS och den mest nämnda TN skärmen antar jag.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/benq/zowie-xl2546k#pag...

https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/vg279qm#page-test...

Båda dessa är 1080p.
Vill ta steget till 1440p/240hz/27”

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Har du nya samsung med samma specs som 27an så är det myyyyyycket bättre panel än vanlig VA

Samsung skärmen är väll väld?
Vill gärna ha en ”platt” skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Båda dessa är 1080p.
Vill ta steget till 1440p/240hz/27”

Ja, min poäng var bara att använda samma hemsida som recenserat för att visa att skillnaderna är otroligt små.

Köp en xb273ugx och var nöjd är mitt enda tips om du vill ha 1440p 240 Hz. Annars köp hp skärmen, kommer inte komma fler tn.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja, min poäng var bara att använda samma hemsida som recenserat för att visa att skillnaderna är otroligt små.

Köp en xb273ugx och var nöjd är mitt enda tips om du vill ha 1440p 240 Hz. Annars köp hp skärmen, kommer inte komma fler tn.

Hittar ingen vettig recension på XB273ugx. Den är väll väldigt ny?

Permalänk
Medlem

Japp, men väldigt bra. Jag är väldigt nöjd med min och tycker den är snabbare än den vg279qm jag hade hemma för test en stund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Hittar ingen vettig recension på XB273ugx. Den är väll väldigt ny?

Det här är väl den enda recensionen jag vet av. Inte superdetaljerad men ger ett hum i alla fall.

Permalänk

Frågan är ju den om acer predator xb273ugx är värd de extra 2500kr över omen x27 om man bara har spel som fokus..

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

Frågan är ju den om acer predator xb273ugx är värd de extra 2500kr över omen x27 om man bara har spel som fokus..

Läs noga igenom kommentarerna om Acer-skärmen innan du köper den. De är svåra att hitta, men majoriteten (av de som kommenterar) verkar få problem med den. Blomkungen verkar dock inte haft några problem, och om så är fallet så verkar det som den överlägset bästa skärmen för just dina behov, om du väljer IPS istället för TN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Jag prioriterar hellre en snabb skärm över en snygg skärm men visst är jag öppen för förslag!
Sett att både acer och gigabyte har nya skärmar påväg ut.

I så fall varför inte en 360hz?

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Skrivet av cchriss:

I så fall varför inte en 360hz?

För jag vill gå upp till 27” och 1080p på 27” känns ej aktuellt.

Permalänk
Skrivet av köttfrukt:

Läs noga igenom kommentarerna om Acer-skärmen innan du köper den. De är svåra att hitta, men majoriteten (av de som kommenterar) verkar få problem med den. Blomkungen verkar dock inte haft några problem, och om så är fallet så verkar det som den överlägset bästa skärmen för just dina behov, om du väljer IPS istället för TN.

Ok, tack!
Verkar inte hitta super många reviews på omen x27 heller dessvärre.
Kanske är lite ”tidigt” med 1440p 240hz..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Ok, tack!
Verkar inte hitta super många reviews på omen x27 heller dessvärre.
Kanske är lite ”tidigt” med 1440p 240hz..

omen X27 är ganska gammal så det finns otroligt många reviews.

https://www.youtube.com/watch?v=2Ybm_LOKWB4

https://www.rtings.com/monitor/reviews/hp/omen-x-27