Grafikkort till LG oled cx 65 till vardagsrummet RTX 3070 vs 3060ti

Permalänk
Medlem

Grafikkort till LG oled cx 65 till vardagsrummet RTX 3070 vs 3060ti

Lade en beställning på ASUS GeForce RTX 3070 8GB GDDR6 DUAL OC för 6300 på Elgiganten igår efter tips i 3080 tråden( har aldrig köpt så dyrt grafikkort förut).

Undrar om jag gjort något dumt? var egentligen var jag ute efter ett 3060ti. Har tänkt att spela på en ny Lg CX tv i vardagsrummet (och eventuellt lite på kontoret har Hdmi draget i väggen till en 60hz 1080p skärm för tillfället, får väl uppgradera där också någon gång).

Var inne på en Xbox series x ett tag men behövde ändå uppgradera datorn. vill mest att spelen ska se snygga ut och ha okej flyt. Det jag har förstått är att det egentligen skulle vara ett 3080 eller 6800 serien men då blir det väldigt dyrt kände jag. 3060ti för 5000 kändes mer rimligt för en familjefar med barn som också vill spela ibland. (en 9 åring och en 13 åring)

Det jag har nu är ett rx580 med en ny ryzen 5600x med ett Gigabyte B550I Aorus Pro AX och 32 gig ram.

Är det värt 1000 spänn extra för ett 3070 över 3060ti i 4k?

Visa signatur

Henx

Permalänk
Avstängd

Det är ingen annan som kan bedöma vad "snyggt och okej flyt" innebär.

Du kanske är nöjd med 45 FPS på mediuminställningar medan en annan vill ha minst 100 FPS på högsta möjliga

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet så önskar man alltid att man hade lite mer, så jag hade svarat ja på det.

Sitter själv på ett 3070 och spelar i 4k, det räcker precis, men man måste ändå gå in i spelinställningarna och optimera ibland.

4K är krävande så du behöver all kraft du har råd med.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk

Ska du spela i 4k så är det nog absolut värt att gå upp till 3070 skulle jag säga. 3060ti är väl mer av ett 1440-kort och ska du spela i 4k med det så får du nog dra ner inställningar något snäpp i spelen med det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ingen annan som kan bedöma vad "snyggt och okej flyt" innebär.

Du kanske är nöjd med 45 FPS på mediuminställningar medan en annan vill ha minst 100 FPS på högsta möjliga

Japp så är det ju tänkte mest i jämförelse med en xbox series x som känns som det är standarden för spelutvecklare framöver.

Skrivet av Strife91:

I min erfarenhet så önskar man alltid att man hade lite mer, så jag hade svarat ja på det.

Sitter själv på ett 3070 och spelar i 4k, det räcker precis, men man måste ändå gå in i spelinställningarna och optimera ibland.

4K är krävande så du behöver all kraft du har råd med.

Tack för svaret är det precis att det duger kan det vara gott nog kanske får väl byta upp sig vid nästa generations grafikkort släpps i värsta fall och förhoppningsvis få lite för det gamla kortet. Har gått från en budget att alltid köpa kort för 2500 i gamla tider och nu det dubbla men som sagt lite inflation är det ju också.

Skrivet av PellePlutt_86:

Ska du spela i 4k så är det nog absolut värt att gå upp till 3070 skulle jag säga. 3060ti är väl mer av ett 1440-kort och ska du spela i 4k med det så får du nog dra ner inställningar något snäpp i spelen med det kortet.

Något snäpp känns okej, kommer antagligen se rätt bra ut ändå. 4k 120hz får nog vänta en eller två generationer för dom pengarna jag är villig att lägga.

Är väl bara dom 16 gb ram för Xboxen vs 8 gb i 3070 som man kan vara lite orolig över.

Tack för alla svar man blir lite vilsen i funderingarna till slut efter alla recensionerna man har läst.
Ska bara lyckas få in hela datorn i tv-bänken vad det lider och få kontroll på värmen som allt utvecklar.

Visa signatur

Henx