Konstigt ljud från dator och sedan vibrationer från dator...

Permalänk
Medlem

Konstigt ljud från dator och sedan vibrationer från dator...

Hej!

Jag startade upp min dator nu på morgonen som vanligt, men när jag gjorde detta kom det ett väldigt konstigt knäppande upprepande ljud som var väldigt högljutt. Jag är inte säker men det lät som om det kom från min HDD, jag hoppas verkligen inte att det är CPU fläkten. Utöver detta så kommer det ny relativt starka vibrationer från datorn underifrån som åker igenom mitt skrivbord, dör musen är och gör det väldigt irriterande att använda datorn. Dock nu, efter att ha skrivit detta, verkar vibrationerna ha minskat lite. Hur kan jag fixa detta?

Otroligt tacksam för svar!
Mvh Elias

Felstavning
Permalänk
Medlem

Först och främst måste du identifiera var det kommer ifrån. Klickande och starka vibrationer låter onekligen som en hårddisk, om du har en mekanisk sådan?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Först och främst måste du identifiera var det kommer ifrån. Klickande och starka vibrationer låter onekligen som en hårddisk, om du har en mekanisk sådan?

Ja det stämmer! En mekanisk

Permalänk
Medlem

Låter ju som det borde vara hårddisken.
Om du har några viktiga filer skulle jag fixa en färsk backup av dem bums! (helst en ny backup, dvs skriv helst inte över din gamla backup om du har en: din hårddisk kanske redan är trasig och den backup du gör nu skulle kunna bli korrupt)
Sen får du nog lyssna dig fram till problemet. Om det är disken är det antagligen läge att byta den direkt. Kanske kosta på dig en SSD istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Öppna chassit, starta datorn och lyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Först och främst måste du identifiera var det kommer ifrån. Klickande och starka vibrationer låter onekligen som en hårddisk, om du har en mekanisk sådan?

Vad tror du efter att ha sett denna video?

Video: https://gfycat.com/klutzyhiddendorado (Kom ihåg att sätta på ljud)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Öppna chassit, starta datorn och lyssna.

Vad tror du efter att ha sett denna video?

Video: https://gfycat.com/klutzyhiddendorado (Kom ihåg att sätta på ljud)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter ju som det borde vara hårddisken.
Om du har några viktiga filer skulle jag fixa en färsk backup av dem bums! (helst en ny backup, dvs skriv helst inte över din gamla backup om du har en: din hårddisk kanske redan är trasig och den backup du gör nu skulle kunna bli korrupt)
Sen får du nog lyssna dig fram till problemet. Om det är disken är det antagligen läge att byta den direkt. Kanske kosta på dig en SSD istället?

Vad tror du efter att ha sett denna video?

Video: https://gfycat.com/klutzyhiddendorado (Kom ihåg att sätta på ljud)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Hej!

Jag är inte säker men det lät som om det kom från min HDD, jag hoppas verkligen inte att det är CPU fläkten.

Själv hade jag tyckt det vore mycket bättre om problemet vad cpu-fläkten än hårddisken. En fläkt kostar ~200 kronor och tar ett par minuter att byta ut. Det är allt.

Med en strulande hårddisk riskerar man att alla data försvinner. En liten hårddisk kostar dessutom 500 kronor. Vill man ha en större kan man betala flera tusen. Att byta hårddisk och föra över all data igen kan vara tidskrävande. Speciellt om hårddisken är systemdisk.

Skrivet av Gappy:

Vad tror du efter att ha sett denna video?

Video: https://gfycat.com/klutzyhiddendorado (Kom ihåg att sätta på ljud)

Ljudet var visserligen mycket, mycket lågt men av det jag hörde så lät det mer som hårddisken än en fläkt.

Jag hade tagit kopior på allt viktigt och sen undersökt det lite närmare. Om du öppnar chassit, går det då att höra varifrån ljudet kommer? Om det inte är möjligt, testa att röra vid hårddisken. Man ska känna att den vibrerar men inte speciellt kraftigt.
Kör några s.m.a.r.t.-test på hårddisken och se vad de säger.

Personligen skulle jag tagit tillfället i akt och slängt den mekaniska disken så långt bort (till återvinningen) som det bara är möjligt och sedan skaffa en ssd. Enbart ljudet från en mekanisk disk är tillräckligt för att jag skulle köpa en ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Själv hade jag tyckt det vore mycket bättre om problemet vad cpu-fläkten än hårddisken. En fläkt kostar ~200 kronor och tar ett par minuter att byta ut. Det är allt.

Med en strulande hårddisk riskerar man att alla data försvinner. En liten hårddisk kostar dessutom 500 kronor. Vill man ha en större kan man betala flera tusen. Att byta hårddisk och föra över all data igen kan vara tidskrävande. Speciellt om hårddisken är systemdisk.

Ljudet var visserligen mycket, mycket lågt men av det jag hörde så lät det mer som hårddisken än en fläkt.

Jag hade tagit kopior på allt viktigt och sen undersökt det lite närmare. Om du öppnar chassit, går det då att höra varifrån ljudet kommer? Om det inte är möjligt, testa att röra vid hårddisken. Man ska känna att den vibrerar men inte speciellt kraftigt.
Kör några s.m.a.r.t.-test på hårddisken och se vad de säger.

Personligen skulle jag tagit tillfället i akt och slängt den mekaniska disken så långt bort (till återvinningen) som det bara är möjligt och sedan skaffa en ssd. Enbart ljudet från en mekanisk disk är tillräckligt för att jag skulle köpa en ssd.

Det blir svårt att höra det eftersomd et bara sker så slumpmässigt Men det vibrerar ju en del på bordsskivan under det stället där HDD sitter när det händer...

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn, koppla loss sladdarna till hårddisken och starta igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Antagligen som andra redan gissat, hårddisken, men finns en liten chans att det är nätagget, det kan också ticka

Permalänk

off topic svar från mig