Miningtips på gamingdator

Permalänk
Medlem

Miningtips på gamingdator

Hej
Jag tänkte om ni som kan sånt här kan ge mig lite tips på vad som är vettigast att mina på en gamingdator med ett RTX 3070?

Jag är total nybörjare och gör detta mest för nöjes skull, tänker inte försörja familjen på mining :).

Bor långt upp i Sverige så elen är "gratis" den här årstiden då jag ändå måste spetsvärma med el, så om jag gör det med elradiator eller datorn spelar ingen roll.

Vilken valuta är 3070 lämpad för, vad ska jag använda för miningprogram, vilken wallet etc?

Lite snabba tips så jag vet vilken ände jag ska börja i, att googla på detta ämna som novis var ganska avskräckande :).

MVH

Micke

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Beror på hur du tänker, måste det vara vissa coins eller är du bara intresserad av BTC? Om det senare så kör Nicehash, den minar det den själv tycker är profitable och du får sen ut det i BTC. Är enkelt att komma igång med också.

Annars undersök vilka altcoins du tycker är intressanta och sök upp guider för hur du skapar wallets och sätter upp miningen.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag tycker ingen av dom verkar intressanta, eller för komplicerade för att jag ska ha tid att sätta mig in i det innan vintern är över.
Vilken coin och metod spelar mindre roll för mig just nu. Kan hända jag blir biten och sätter mig in i det men just nu tänkte jag bara använda elen 2 gånger (en till mining sen till värme) istället för direkt till punkt 2.

Om det visar sig intressant har jag fler datorer i hushållet jag eventuellt kör igång med. Är väl lite skeptisk just nu att det är värt det ens med elen borträknad men man ska inte döma ut något för att man inte begriper det till fullo.

Har väl förstått så pass att man kan antingen ha en online wallet ( som är bäst tills den blir hackad) eller en offline på usb sticka eller liknande. Har i dagsläget hyfsad struktur på mina backups, Nas, Usb disk offline och en disk i grannens vapenskåp om det brinner. Så offline känns vettigast för mig, lite paranoid är man allt

Tack för hjälpen

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Kortfattat, det finns wallets som du har på datorn som program med ganska lätt GUI som du lösenordsskyddar och skriver ut en backup kod(ifall du eldar upp hårddisken)
Tex exodus.

Om du inte vill lägga tid på att lära dig något så rekommenderar jag att du minear ethereum med grafikkortet och monero med processorn.

Använd nicehash till grafikkortet och xmrig till cpun.
Funkar på nästan all hårdvara, när du har bestämt hur du vill göra kan jag skriva mer utförligt 😊

Permalänk
Medlem

Det här är en fungerande lösning:)

1. Fixa ethereum wallet via metamask
2. Ladda ner phoenixminer (https://bitcointalk.org/index.php?topic=2647654.0)
3. Börja mina med ethermine pool:en (https://www.ethermine.org/start)

Permalänk
Medlem

Låter spännande. Lägg gärna ut hur det går

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Eh, har någon koll på om man verkligen tjänar några pengar på detta eller om det mest kommer slita på dina komponenter?

https://www.reddit.com/r/EtherMining/comments/k9qf38/is_minin...

Enligt denna så... verkar det inte vara värt det? Har eth gått upp lika mycket som btc kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag måste säga att jag tycker ingen av dom verkar intressanta, eller för komplicerade för att jag ska ha tid att sätta mig in i det innan vintern är över.
Vilken coin och metod spelar mindre roll för mig just nu. Kan hända jag blir biten och sätter mig in i det men just nu tänkte jag bara använda elen 2 gånger (en till mining sen till värme) istället för direkt till punkt 2.

Om det visar sig intressant har jag fler datorer i hushållet jag eventuellt kör igång med. Är väl lite skeptisk just nu att det är värt det ens med elen borträknad men man ska inte döma ut något för att man inte begriper det till fullo.

Har väl förstått så pass att man kan antingen ha en online wallet ( som är bäst tills den blir hackad) eller en offline på usb sticka eller liknande. Har i dagsläget hyfsad struktur på mina backups, Nas, Usb disk offline och en disk i grannens vapenskåp om det brinner. Så offline känns vettigast för mig, lite paranoid är man allt

Tack för hjälpen

nicehash är ordentligt smidig, växlar till det som är mest profitable, och låter dig köpa andra coins direkt via deras system av den sort du anser vara värd ist för de bitar av bitcoins du får
Får du även en någorlunda hum om hur stor vinst det blir per dag utan att behöva mecka med mer avancerade program/system.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

nicehash är ordentligt smidig, växlar till det som är mest profitable, och låter dig köpa andra coins direkt via deras system av den sort du anser vara värd ist för de bitar av bitcoins du får
Får du även en någorlunda hum om hur stor vinst det blir per dag utan att behöva mecka med mer avancerade program/system.

Låter riktigt smart, problemet är väl att det alltid är en jakt på var man tjänar mest pengar, och ju fler som gör det, desto snabbare går det att jämna ut dessa ojämnheter.

Permalänk
Medlem

Jag använder Nicehash. Mineat ihop 180kr nu på 6 dagar, har inte kört 24/7. Gött att få lite varmare i datorrummet nu när det är vinter också.

Ladda ner Afterburner och klocka om ditt grafikkort lite så det drar mindre ström och får ner tempen lite.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/xqny5SSFRTo denna följde jag lite snabbt räknat med avdrag för el + kringkostnader ligger jag och tuggar 30kr per dag. (behöver räkna om då jag ligger på 42mh/s istället för 33 i början. (1080ti)

Funderar dock på att hitta något så jag kan lägga upp något litet i garaget då jag har gratis el där eller så skippar jag detta o säljer grafikkortet istället efter första utbetalning 😂

Permalänk
Medlem

Har också kört nicehash ca 1,5 vecka med mitt 3080. Fick en hashrate på 80 mh/s efter överklockat minnet 100 mh/s. Hade rätt mycket problem med thermal throttling till och börja med. Minnesmodulerna blir ordentligt varma på 3080 och mitt gigabyte gaming oc hade inga thermal pads mellan minnena och backplate. Fick löst detta genom att installera sådana själv och nu fungerar det problemfritt.

Är det någon som har deklarerat mining tidigare? Som jag förstått det måste man ange värdet på kryptovalutan i SEK när man minade. Nicehash betalar ut var 4:e timma så det blir ju väldigt mycket pappersarbete isåf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

Har också kört nicehash ca 1,5 vecka med mitt 3080. Fick en hashrate på 80 mh/s efter överklockat minnet 100 mh/s. Hade rätt mycket problem med thermal throttling till och börja med. Minnesmodulerna blir ordentligt varma på 3080 och mitt gigabyte gaming oc hade inga thermal pads mellan minnena och backplate. Fick löst detta genom att installera sådana själv och nu fungerar det problemfritt.

Är det någon som har deklarerat mining tidigare? Som jag förstått det måste man ange värdet på kryptovalutan i SEK när man minade. Nicehash betalar ut var 4:e timma så det blir ju väldigt mycket pappersarbete isåf..

Det är väl först när du tar ut det till pengar du ska deklarera? Kursen svänger ju upp och ned hela tiden. Sen måste du ju dra av kostnader för ström osv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att man skall skatta både vid mining och vid växling till SEK (om man gjort vinst) men vet inte. Jag har skickat mail till skatteverket för klargörande. El kan man såklart dra av för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

Jag misstänker att man skall skatta både vid mining och vid växling till SEK (om man gjort vinst) men vet inte. Jag har skickat mail till skatteverket för klargörande. El kan man såklart dra av för.

Då får man ju dra av så fort kursen sjunker, måste ju vara som vid aktier att du skattar när du säljer om du gått med vinst

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Verkar extremt komplicerat och jobbigt att deklarera mining i Sverige utifrån vad jag läst. Bara att köpa/sälja är tillräckligt jobbigt som det är. Annars är det inte direkt värt om syftet bara är att tjäna pengar. Tjänar ju mer/lika på att bara lägga upp GPUn på Tradera och då har man 0 risk samt slipper hålla på med excel dokument på 1000 rader som måste uppdateras dagligen för att försöka undvika att skatteverket blir arga

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB