Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag personligen kör alltid med 400 DPI och helst utan någon mjukvara. Utan knapp så måste jag fixa det i mjukvara och sen ta bort, men när det är knasigt med internminnet så måste jag ha mjukvaran hela tiden. Blir lite specialfall med just Superlight, men alltid trevligt med en DPI-knapp.

Av min erfarenhet så brukar Logitech fungera väldigt bra. Sitter med en G Pro Wireless hemma som inte har det här problemet.

För att jag inte tycker att det gör någon större skillnad med USB Type-C rent. Tveksam på om Type-C kan pusha mer till batteriet utan att skada det. Jag säger inte nej till nya kontakten men det är heller ingen deal breaker för mig när man får med rätt kablage (som även fungerar ihop med mottagar-dongeln.

Jag satt och funderade lite på den faktiskt men beslöt tillslut att hoppa över det när 8 ms, förvisso på gränsen, kan räknas inom någon form av accepterad tolerans.

Det är rätt svårt att räkna exakt på batteritiden, speciellt när den är runt 70h av kontinuerlig användning. Av min uppfattning så verkar det stämma rätt bra i alla fall. Behövde inte ladda musen varannan dag utan klarade mig rätt länge på en laddning.
Viloläget kickade in runt minuten eller om det var runt 30 sek, minns inte exakt just nu. Däremot vaknar den blixtsnabbt så man märker knappt av den går ned i viloläget.

Det med inställningar är rätt irriterande, men är som tur var bara med sensorinställningar (inte knappar) om man inte använder mjukvaran också. Hoppas verkligen det kommer en fix snart.

Jag har sett en del om dubbelklick men har personligen aldrig stött på det med Logitech. Nu när jag tänker efter så är det inget specifikt märke som sticker ut med just dubbelklick, har nog varit rätt skonad med det trots alla olika möss jag har testat.

Du är inte korkad, det är rätt svår. Har försökt att hitta vettiga sätt att presentera dom siffrorna så folk förstår direkt och inte behöver ta en 2-dagars kurs.
Eftersom jag jämför med en annan mus (Mionix Naos QG) så har jag ingen absolut nolla så blir lite konstigt att sätta den som värde "0". Istället har jag valt att jämföra testobjektet med alla andra referenssiffror och därför finns det värden på båda sidorna.

Har du eller någon annat tips på hur det kan se ut så shoot! I'm all ears!

Angående latensen så är det väl absolut input-lag man vill ha en siffra på. Om Mionix har 63 och denna hade 71 så kan vi väl få se en graf om detta? Behöver inte nollas på nuvarande. Precis som ni gör med grafikkort (fetstil?) för att markera nuvarande testobjektet

Permalänk
Medlem

Den här testen är ju rätt gammal nu, men satte väl punkt i "wired vs wireless"-debatten för min del: https://www.youtube.com/watch?v=orhb7Njj3h8

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Bara jag som föredrar mer batteritid över extremt låg vikt?
Kan man byte batteriet till ett större tro😁?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Bara jag som föredrar mer batteritid över extremt låg vikt?
Kan man byte batteriet till ett större tro😁?

Det såg ut som ett väldigt enkelt batteri, borde gå om det får rum, men man kan nog inte modda för mycket om man inte vill ha katastrof (chassit har inte lika mycket marginaler som vanligt)

Dock är det väl lättare att köpa en annan modell, då slipper du betala sådana extrema pengar också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Bara jag som föredrar mer batteritid över extremt låg vikt?
Kan man byte batteriet till ett större tro😁?

Är inte 70 timmar ganska bra?
Spelar du 5 timmar per dag så räcker batteriet 2 veckor.
Sänk pollingrate till 500 så har du 100 timmar batteritid.

Du kan alltid köra dubbla AA i en G603 och få 500timmar.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Kenneth:

Du är inte korkad, det är rätt svår. Har försökt att hitta vettiga sätt att presentera dom siffrorna så folk förstår direkt och inte behöver ta en 2-dagars kurs.
Eftersom jag jämför med en annan mus (Mionix Naos QG) så har jag ingen absolut nolla så blir lite konstigt att sätta den som värde "0". Istället har jag valt att jämföra testobjektet med alla andra referenssiffror och därför finns det värden på båda sidorna.

Har du eller någon annat tips på hur det kan se ut så shoot! I'm all ears!

Mitt förslag är absoluta värden, och att slopa "index" helt och hållet. T.ex. att presentera värdena som "Indata-latens (eng. input-lag?) i millisekunder. Lägre är bättre". Och ha t.ex. en trådad värstingmus som referens, som ett best case scenario.

Skrivet av medbor:

Angående latensen så är det väl absolut input-lag man vill ha en siffra på. Om Mionix har 63 och denna hade 71 så kan vi väl få se en graf om detta? Behöver inte nollas på nuvarande. Precis som ni gör med grafikkort (fetstil?) för att markera nuvarande testobjektet

Kolla, såhär är ju precis som det ska vara

Skrivet av KroesusSork:

Den här testen är ju rätt gammal nu, men satte väl punkt i "wired vs wireless"-debatten för min del: https://www.youtube.com/watch?v=orhb7Njj3h8

Hehe den där länkar jag varenda gång, när folk säger att dom håller sig till trådat p.g.a. inputlag

Skrivet av aholman:

Bara jag som föredrar mer batteritid över extremt låg vikt?
Kan man byte batteriet till ett större tro😁?

Det går ju direkt emot tankesättet med att köpa så lätt mus som möjligt, men jag har en Wireless G pro, men tröttnade på att över huvud taget tänka på laddning, så jag köpte en Logitech Powerplay, dvs en musmatta som laddar induktivt, och sen byter man ut den lilla plastpucken i botten till en marginellt tyngre, då behöver jag aldrig ladda musen, hur smidigt som helst!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

"Saknar dedikerad knapp för DPI-justering"

Nu när mjukvarorna till mössen kan byta DPI till varje spel, är detta verkligen en sak som saknas? Personligen har jag aldrig använt en sån knapp. Såklart dock varit bra med en extra knapp om man kan byta vad den gör.

I vilka lägen använder du den? @Kenneth

Personligen tycker jag om att ha en mindre känslighet för precision och en annan för sightseeing. Betydligt mer ergonomiskt då jag inte behöver röra musen som en galning för 180° svängar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

FEMTONHUNDRANITTOSPÄNN ?!?

Covid-19 är pandemin som kom med många dödsfall och sjuka priser på hårdvara, jo jag tackar!

Blir inget köp. 😬

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag som precis beställt en Glorious Model O Wireless. Den ser inte så bra ut på dom siffrorna?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

"Saknar dedikerad knapp för DPI-justering"

Nu när mjukvarorna till mössen kan byta DPI till varje spel, är detta verkligen en sak som saknas? Personligen har jag aldrig använt en sån knapp. Såklart dock varit bra med en extra knapp om man kan byta vad den gör.

I vilka lägen använder du den? @Kenneth

Då gör han fel - min glömmer inte

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ställt mot G Pro Wireless har nykomlingen betydligt större gliddynor och som även ofärgade för att minska friktionen mot musmattan. Det kan kännas som småsaker, men för den riktigt inbitna entusiasten är den verkligen trevliga förbättringar.

Borde inte mindre gliddynor minska både friktionen och vikten?

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Borde inte mindre gliddynor minska både friktionen och vikten?

Vikten ja, friktionen borde inte påverkas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte hur dom kan motivera det där priset då min G305 kostade 300kr och det enda som skiljer är formen och vikten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag känner mig lite korkad, men hur ska jag tolka den här grafen?
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/22761?key=08d6bce24b3a41089f3085f07f41f8ba

Har Mionix Naos QG 8,8ms lägre inputlag än den här logitechmusen? Och då Model O har 12,3ms högre inputlag? Vad är referensvärdet? Det kan ju inte vara noll.

Är G305 seg latency? Eller är det där inget märkbart alls då det är i ms?

Har en G305.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Ser verkligen inte hur dom kan motivera det där priset då min G305 kostade 300kr och det enda som skiljer är formen och vikten?

Jag gick från 305 till denna. Även om jag uppskattar vikten, den (enligt mig) bättre formen samt lite större störleken så är det inget som är värt 1600. Jag gav 1100, också det lite överkant förmodligen då den ändå får ses som en "remake" med lägre vikt.

305 kan man väl se lite som en "restprodukt" som återanvänds mycket från gamla g-Pro wired, kanske så dom motiverat det lägre priset på den 🤔 allt är givetvis gissningar, g305 är en toppen mus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vikten ja, friktionen borde inte påverkas

Skrivet av MrWhizeguy:

Se där, man lär så länge man lever. Jag förstår fortfarande inte varför efter att ha läst artikeln i länken, tyckte reglerna talade emot förklaringen. Men det är bara att gilla läget och rätta sig i ledet, står det på Internet måste det vara sant.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag som precis beställt en Glorious Model O Wireless. Den ser inte så bra ut på dom siffrorna?

Jag som sitter med en model o wireless, kan inte vara lyckligare för mindre pengar, och superb till gaming, kanonmus!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Se där, man lär så länge man lever. Jag förstår fortfarande inte varför efter att ha läst artikeln i länken, tyckte reglerna talade emot förklaringen. Men det är bara att gilla läget och rätta sig i ledet, står det på Internet måste det vara sant.

Jag var på ditt spår och fick rätta mig själv också 😂 hakan har nu kommit till rätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Se där, man lär så länge man lever. Jag förstår fortfarande inte varför efter att ha läst artikeln i länken, tyckte reglerna talade emot förklaringen. Men det är bara att gilla läget och rätta sig i ledet, står det på Internet måste det vara sant.

@MrWhizeguy:
Regel 3 är ju precis att storleken på ytan inte har någon påverkan

Permalänk
Jacob Fanboy

Skönt att se att fler stör sig på att det inte är USB-C. Hade utan problem betalat extra för USB-C och hade uppgraderat direkt enbart för det, inte bara Logitech som envisas med Micro-USB även SteelSeries vägrar ändra på Arctis.

Permalänk
Medlem

Jag förbeställde musen redan i slutet av November/början av December men då de inte fått in en enda av de vita i lager efter snart 2 månader så gav jag upp och beställde en Model O Wireless, som dessutom är billigare. Älskade min G Pro Wireless men... Ännu högre pris för en redan ganska dyr mus med "mindre massa", nä det känns svårmotiverat.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Printscreen:

Mitt förslag är absoluta värden, och att slopa "index" helt och hållet. T.ex. att presentera värdena som "Indata-latens (eng. input-lag?) i millisekunder. Lägre är bättre". Och ha t.ex. en trådad värstingmus som referens, som ett best case scenario.

Kolla, såhär är ju precis som det ska vara

Hehe den där länkar jag varenda gång, när folk säger att dom håller sig till trådat p.g.a. inputlag

Det går ju direkt emot tankesättet med att köpa så lätt mus som möjligt, men jag har en Wireless G pro, men tröttnade på att över huvud taget tänka på laddning, så jag köpte en Logitech Powerplay, dvs en musmatta som laddar induktivt, och sen byter man ut den lilla plastpucken i botten till en marginellt tyngre, då behöver jag aldrig ladda musen, hur smidigt som helst!

En absolut nolla vore ju helt klart att föredra, däremot är det rätt svårt med just inmatningslatens. Det närmaste är med en höghastighetskamera som fångar både fysiska knapptrycket och reaktionen på skärmen (som även den har någon ms i latens). Det är något jag har kikat på några gånger så får se om det går att ordna på ett vettigt sätt.

Skrivet av Muddyvaines:

Jag förbeställde musen redan i slutet av November/början av December men då de inte fått in en enda av de vita i lager efter snart 2 månader så gav jag upp och beställde en Model O Wireless, som dessutom är billigare. Älskade min G Pro Wireless men... Ännu högre pris för en redan ganska dyr mus med "mindre massa", nä det känns svårmotiverat.

Spelmöss börjar bli som sportbilar. Du får betala mer för mindre.

Du (och ni andra) som sitter med Model O Wireless, vad tycker ni än så länge? Har sett många som snackat om den och ser ju onekligen intressant ut.

Permalänk
Inaktiv

Bästa musen jag haft, värt varenda krona.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Kenneth:

En absolut nolla vore ju helt klart att föredra, däremot är det rätt svårt med just inmatningslatens. Det närmaste är med en höghastighetskamera som fångar både fysiska knapptrycket och reaktionen på skärmen (som även den har någon ms i latens). Det är något jag har kikat på några gånger så får se om det går att ordna på ett vettigt sätt.

Du har ju egentligen ingen ursäkt, med tanke på att det står "Benchmaskin" som titel för dig!

Du får väl helt enkelt gå till den som håller i pengarna och be att få köpa en phantom-kamera, och sen bygga nån liknande setup som LTT gjorde, och bencha varenda mus på planeten.

Ni borde väl bli hyfsat först med en databas över latens på möss då, om det är en metodologi som är hyfsat repeterbar, och det vore ju onekligen väldans coolt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Printscreen:

Du har ju egentligen ingen ursäkt, med tanke på att det står "Benchmaskin" som titel för dig!

Du får väl helt enkelt gå till den som håller i pengarna och be att få köpa en phantom-kamera, och sen bygga nån liknande setup som LTT gjorde, och bencha varenda mus på planeten.

Ni borde väl bli hyfsat först med en databas över latens på möss då, om det är en metodologi som är hyfsat repeterbar, och det vore ju onekligen väldans coolt

Ja! Låter som en plan!
Alternativt hyr vi in Gavin Free (slow mo guys) varje gång vi ska testa en mus, lär inte bli så dyrt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ja! Låter som en plan!
Alternativt hyr vi in Gavin Free (slow mo guys) varje gång vi ska testa en mus, lär inte bli så dyrt va?

Men hur ser mätmetoden ut nu då? Hur mäter du skillnader utan absolut värde? Har du båda anslutna och kortsluter allas brytare samtidigt eller vad? (Läste precis att det är så det görs nu enligt metoden i artikeln. Känns mysko för mig, men rättvist i alla fall)

Med en kamera eller andra setups kan man ju mäta latens för klick, rörelse, tangentbord etc, bara se till att fingret och skärmen syns samtidigt. Behöver inte extrem slowmo heller, många mobiler filmar ju i 240FPS till exempel.

Vitsen med att filma ett faktiskt finger/hand är junatt det är den latensen som är viktig. Från att fingret börjat röra sig till resultat på skärmen. Då räknas alla faktorer in automatiskt (aktiveringspunkt, aktiveringsvikt, latens i hårdvara, latens i mjukvara, latens i rendering/spelmotor, latens i bildskärm)

Hela latenskedjan är ju intressant

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av medbor:

Men hur ser mätmetoden ut nu då? Hur mäter du skillnader utan absolut värde? Har du båda anslutna och kortsluter allas brytare samtidigt eller vad?

Med en kamera eller andra setups kan man ju mäta latens för klick, rörelse, tangentbord etc, bara se till att fingret och skärmen syns samtidigt. Behöver inte extrem slowmo heller, många mobiler filmar ju i 240FPS till exempel.

Vitsen med att filma ett faktiskt finger/hand är junatt det är den latensen som är viktig. Från att fingret börjat röra sig till resultat på skärmen. Då räknas alla faktorer in automatiskt (aktiveringspunkt, aktiveringsvikt, latens i hårdvara, latens i mjukvara, latens i rendering/spelmotor, latens i bildskärm)

Hela latenskedjan är ju intressant

Yes, jag kopplar ihop vänster brytare på Mionix Naos QG med högra brytaren på musen som testas och sen trycker på båda brytarna för att se att det inte är något konstigt som händer där mellan. Sen använder jag ett program som heter Bloody KeyRespons PK som mäter vilken som är snabbast. Resultaten brukar variera lite mellan 2-3 ms så därför testar jag flera gånger tills jag ser ett tydligt mönster på hur det ser ut. Sen slutligen drar jag fram 10 resultat och sen tar snittet från det.

Så det är inte den bästa metoden, men man får i alla fall siffror på hur mössen står sig mellan varandra.

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av Kenneth:

Yes, jag kopplar ihop vänster brytare på Mionix Naos QG med högra brytaren på musen som testas och sen trycker på båda brytarna för att se att det inte är något konstigt som händer där mellan. Sen använder jag ett program som heter Bloody KeyRespons PK som mäter vilken som är snabbast. Resultaten brukar variera lite mellan 2-3 ms så därför testar jag flera gånger tills jag ser ett tydligt mönster på hur det ser ut. Sen slutligen drar jag fram 10 resultat och sen tar snittet från det.

Så det är inte den bästa metoden, men man får i alla fall siffror på hur mössen står sig mellan varandra.

Vettigt och enkelt test.

För "verklig" latens kan finns ett par sätt:
1. Koppla in Oscilloskop till switchen och RX eller TX på USB. RX/TX signalen kommer vara bredare då den skickar musklick/rörelse än polling. Detta funkar även med tangentbord.

2. Har inte testat detta men det kan vara värt att istället för att koppla den till en annan mus koppla den till en IO pinne på en Raspberry PI. Lite beroende på hur snabb Raspberryn är på att upptäcka pull-down / pull-up kan du då få skillnaden mellan IO pinne och tiden tills operativsystemet fått musklick.
Steg 2 kan man analysera USB signalen och ta bort tiden det tar för OS att generera "click event" eftersom det kan bero på prestandan hos OS och hårdvara.

Permalänk
Medlem

Finns denna med USB-C-sändare? Den där gamla anslutningen finns väl knappt kvar längre?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K