Skärmen ansluter inte till nybyggd dator "no signal"

Permalänk

Skärmen ansluter inte till nybyggd dator "no signal"

Hej!

Skärmen vill inte ansluta till min nybyggda dator. Det står "no signal detected".

Datorn startar utan problem, moderkortet lyser, alla fläktar är även igång och snurrar. Den enda komponenten som inte lyser som eventuellt borde lysa är mitt grafikkort (EVGA 3060 Ti XC) men jag är osäker på om det faktiskt ska lysa eller om det helt enkelt inte har någon sådan funktion.

Testade iallafall att ominstallera grafikkortet vilket tyvärr inte hjälpte. Såg sedan att moderkortet har ett integrerat grafikkort, testade att ansluta skärmen till moderkortets HDMI uttag, men samma sak där "No signal detected".

Vad kan problemet vara? Sladden jag använde var en random HDMI sladd som jag hade liggandes. Skärmen en BenQ XL2411z.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det vore bra om du listade den övriga hårdvaran också, så vi kan se om det är något kompabilitetsfel eller liknande. Att du inte får bild brukar oftast bero på att datorn inte klarar av att starta ordentligt, utan hamnar i ett slags "zombieläge" där allt snurrar och lyser men inget händer.

Men ditt moderkort har i alla fall inte ett integrerat grafikkort, det sitter i processorn nu för tiden. Det är dock inte alla processorer som har integererad grafik, så återigen viktigt att du talar om vad du har för hårdvara.

Ett litet sidospår som lär dyka upp när du väl får igång datorn är förresten att du inte kommer få ut mer än 60 Hz med din XL2411Z och RTX 3060, se detta inlägg.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det vore bra om du listade den övriga hårdvaran också, så vi kan se om det är något kompabilitetsfel eller liknande. Att du inte får bild brukar oftast bero på att datorn inte klarar av att starta ordentligt, utan hamnar i ett slags "zombieläge" där allt snurrar och lyser men inget händer.

Men ditt moderkort har i alla fall inte ett integrerat grafikkort, det sitter i processorn nu för tiden. Det är dock inte alla processorer som har integererad grafik, så återigen viktigt att du talar om vad du har för hårdvara.

Ett litet sidospår som lär dyka upp när du väl får igång datorn är förresten att du inte kommer få ut mer än 60 Hz med din XL2411Z och RTX 3060, se detta inlägg.

Oj, glömde helt bort att lista komponenter.

Moderkort : ASUS Strix B550-F
CPU : Ryzen 5600x
PSU : Seasonic Focus GX 650w
SSD : WD SD750 M.2 1TB
RAM : Crucial Ballistix 16GB 3600Mhz CL16
Chassi : Phanteks P400A
CPU kylare : Arctic Freezer 34 esports duo

Väntar just nu på att min BenQ zowie XL2546 ska komma fram, tänkte bara använda min XL2411z temporärt för att installera mjukvara.

Permalänk
Medlem

5600x har inte inbyggd grafik o inte heller ditt moderkort.
Sitter allt kopplat som det ska?
Lyser det någon diod på moderkortet (färg kan vara felkod)
Ta ur ram samt grafikkort och sätt tillbaka sen testar du igen.

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk

Såg nu att moderkortet har små lysen ovanför 24 pin kontakten

Första är "Boot", den lyser grönt.
Andra är "VGA", den lyser vitt.
Tredje är "CPU", den lyser inte alls.
Kunde ej läsa vad den fjärde var, men den lyser inte heller.

Antar att det är CPUn som inte fungerar då? Eller?

Permalänk
Skrivet av FixT:

5600x har inte inbyggd grafik o inte heller ditt moderkort.
Sitter allt kopplat som det ska?
Lyser det någon diod på moderkortet (färg kan vara felkod)
Ta ur ram samt grafikkort och sätt tillbaka sen testar du igen.

Hej, skrev ett nytt inlägg, såg nu att moderkortet har några lys indikationer på vad som kan vara fel. Är inte helt säker på hur jag ska tyda dem

Permalänk
Medlem

@balditron: Ok, 5600X har inte integrerad grafik, så du kan i alla fall bortse från bildutgångarna på moderkortet eftersom de inte kommer ha någon funktion med den processorn.

Börja med att dubbelkolla att allt som ska ha ström har det, d.v.s. moderkort och grafikkort. Kolla särskilt att du kopplat in 8-pin ström till moderkortet (4-pin kontakten bredvid behövs bara vid ganska extrem överklockning), att missa den kontakten är en vanlig källa till problemet du beskriver.

Något annat du kan testa är att bara använda en minnessticka, gärna i lite olika socklar. Ryzen kan vara lite kinkig när det gäller minnen, det är inte ovanligt att såna datorer hoppar igång bara av att man flyttar runt minnena lite.

En annan möjlighet är att moderkortets BIOS behöver uppdateras för att få stöd för 5600X. Det borde egentligen ha stöd från fabrik, men man vet aldrig. Moderkortet har i alla fall stöd för BIOS flashback, d.v.s. att man kan flasha in ett nytt BIOS utan processor. Så det kan vara värt att prova om inget annat fungerar, instruktioner finns i manualen.

Permalänk

@perost

Jag kopplade in 8pin ström till CPU på moderkort igen, kopplade in ström till grafikkort igen. Den enda jag inte kopplade om var 24pin till moderkort då den var riktigt jobbig att försöka dra loss.

Ominstallerade även ram stickorna.

Nu ändrades q led lysena.

Förut lyste "boot" grön/gult, VGA lyste ingenting (den lyste vitt 1 gång), CPU lyste ingenting och DRAM lyste ingenting.

Nu lyser DRAM orange, och de andra lyser ingenting.

Permalänk
Medlem

Har du 2x8 ram? Prova 1 i taget och i olika slots

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Har du provat att byta inställning på skärmen?
Alltså knapparna på skärmen, för att få upp menyn där du kan välja HDMI/DVI/DP/VGA.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Sitter GPU ordentligt i PCI-e?

Permalänk

@FixT provade att ta ut den andra stickan och flytta runt den första RAM stickan. Funkade ej, testade då att enbart testa med den andra stickan och lägga den i alla slots, funkade ej heller.

Moderkortet lyser fortfarande orange på DRAM

Permalänk

@Ernesto Yes, tog ut grafikkortet, la in det igen, hörde ett klart klick ljud och spaken som man drar ner innan man sätter in det var uppe igen. Satte även in strömmen till grafikkortet igen.

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Har du provat att byta inställning på skärmen?
Alltså knapparna på skärmen, för att få upp menyn där du kan välja HDMI/DVI/DP/VGA.

Testade det nu, funkade dessvärre ej

Permalänk
Medlem

Provat någon annan kabel än den HDMI kabel du har nu?
Prova tex DVI eller VGA, även displayport.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Är moderkortet uppdaterat till den senaste BIOS? Det blir problem att köra direkt en 5600X utan uppdatering.

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Provat någon annan kabel än den HDMI kabel du har nu?
Prova tex DVI eller VGA, även displayport.

Tyvärr har mitt grafikkort endast 3x DisplayPort och 1x HDMI. Skärmen har endast VGA, HDMI och DVI. Så HDMI är det enda jag kan testa just nu. Håller på att göra en bios flashback just nu, hoppas det löser problemet.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Är moderkortet uppdaterat till den senaste BIOS? Det blir problem att köra direkt en 5600X utan uppdatering.

Verkar inte som att flashback fungerade. Formatterade om USB till FAT32, laddade ner senaste BIOS för ASUS b550-f från deras center, extraherade filer, tryckte på rename filen och såg till att filen ej låg i någon mapp i USBt.

Gjorde detta en gång till efter att det inte fungerade första gången.
BIOS flashback blinkar först i 5 sekunder, sedan slutar det blinka och lyser konstant istället.

Permalänk

Någon som har någon aning vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Någon som har någon aning vad felet kan vara?

Jag skulle vilja påstå att du bör prova en annan kabel, skaffa en annan HDMI kabel eller en adapter som konverterar från HDMI till något annat uttag.

Har du ingen TV någonstans du kan prova så att din kabel verkligen fungerar?
Alternativt ta TVns HDMI kabel och plugga in i datorn.

Vet att jag hade samma problem med min gamla dator och jag felsökte till döden förutom kablarna. Och det visade sig vara i det fallet min DVI Dual-link kabel som gett upp.
Även haft endel HDMI kablar som funkat kanon för att helt plötsligt Inte funka alls.
Min dåvarande skärm var en liknande din en BenQ XL2720Z.

Ber om ursäkt om jag verkar dryg och tjatar om kablage. Men det går knappast utesluta från listan av allt du gjort.

Har du fler än ett PCI-e uttag? Prova montera gpu i det andra uttaget.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Ta en skärm som du vet funkar så är det ur vägen med att testa det först.
Montera isär burken, kör bara bräda, propp, graffa, minne, psu löst, se om den bootar.
Om inte så får du säkerställa att den har kompatibel bios genom att den verkligen får flashat en kompatibel version.
Bios flashback eller äldre cpu.
Testa med andra komponenter, graffa, psu, minne.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Verkar inte som att flashback fungerade. Formatterade om USB till FAT32, laddade ner senaste BIOS för ASUS b550-f från deras center, extraherade filer, tryckte på rename filen och såg till att filen ej låg i någon mapp i USBt.

Gjorde detta en gång till efter att det inte fungerade första gången.
BIOS flashback blinkar först i 5 sekunder, sedan slutar det blinka och lyser konstant istället.

Du väntade väl tills BIOS flashback slutade lysa med fast sken så den hann klart med uppdateringen? Har du dubbelkollat att det är rätt bios (senaste) till rätt moderkort minst 2 ggr?

EDIT: läste om uppdateringen 1801
"Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.0
Before running the BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (RSB550FG.CAP) using BIOSRenamer"
Har du gjort detta?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har sett flera medlemmar som haft samma problematik med den hårdvarukombinationen. En biosuppdatering har oftast varit lösningen. Utför uppdatering enligt instruktion så borde det lösa sig.

Glhf

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Du väntade väl tills BIOS flashback slutade lysa med fast sken så den hann klart med uppdateringen? Har du dubbelkollat att det är rätt bios (senaste) till rätt moderkort minst 2 ggr?

EDIT: läste om uppdateringen 1801
"Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.0
Before running the BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (RSB550FG.CAP) using BIOSRenamer"
Har du gjort detta?

Yes, gjorde allt det, följde guiden exakt. Men problemet fixade sig genom att jag testade 6 olika HDMI sladdar. Med den 6e funkade allt. Konstigt

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Jag skulle vilja påstå att du bör prova en annan kabel, skaffa en annan HDMI kabel eller en adapter som konverterar från HDMI till något annat uttag.

Har du ingen TV någonstans du kan prova så att din kabel verkligen fungerar?
Alternativt ta TVns HDMI kabel och plugga in i datorn.

Vet att jag hade samma problem med min gamla dator och jag felsökte till döden förutom kablarna. Och det visade sig vara i det fallet min DVI Dual-link kabel som gett upp.
Även haft endel HDMI kablar som funkat kanon för att helt plötsligt Inte funka alls.
Min dåvarande skärm var en liknande din en BenQ XL2720Z.

Ber om ursäkt om jag verkar dryg och tjatar om kablage. Men det går knappast utesluta från listan av allt du gjort.

Har du fler än ett PCI-e uttag? Prova montera gpu i det andra uttaget.

Be aldrig mer om ursäkt för dina tips. Du löste problemet!
Jag gick igenom 5 olika HDMI kablar efter att jag läste ditt inlägg, med den 5e kabeln funkade det. Sjukt konstigt, men tack så hemskt mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Be aldrig mer om ursäkt för dina tips. Du löste problemet!
Jag gick igenom 5 olika HDMI kablar efter att jag läste ditt inlägg, med den 5e kabeln funkade det. Sjukt konstigt, men tack så hemskt mycket för hjälpen!

Skönt att det löste sig!
Av egna erfarenheter är det bäst att börja med de enkla sakerna först 👍😁

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -