Google föreslår ersättare till cookies

Permalänk
Melding Plague

Google föreslår ersättare till cookies

Googles system ska bättre värna användarens integritet genom indelning i grupper istället för individuell spårning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad kan gå fel?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk

Verkar vara en mer aggressiv kaka..

Jag är skeptisk mot Google.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

"Google menar att ett tredjepartsbolag som använder en FLoC-profil inte har åtkomst till någon användarhistorik."

Sjukt smart av Google - alla andra får bara se dessa grupper medan de själva sitter på all data på inidivnivå då det råkar vara Google som erbjuder webbläsaren de flesta använder.

Inte bara det, Google utökar dessutom sin egna data till ALL aktivitet i webbläsaren, inte bara kakor. Öka sin egen datakvalitet + skydda den från andra = genialiskt.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Om Google föreslår nåt som gör att dom får sämre kontroll eller förlorar pengar på för dom kan sälja mindre reklam så är nånting lurt på gång.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

"Google menar att ett tredjepartsbolag som använder en FLoC-profil inte har åtkomst till någon användarhistorik."

Sjukt smart av Google - alla andra får bara se dessa grupper medan de själva sitter på all data på inidivnivå då det råkar vara Google som erbjuder webbläsaren de flesta använder.

En webbläsare som också blockerar reklam från aktörer som Google inte godkänt. Om de till exempel lägger reklam över innehållet eller automatiskt spelar upp ljud, men så som Youtube gör.

https://blog.chromium.org/2018/02/how-chromes-ad-filtering-wo...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Steg 1; ta dig in i "motståndarens" grupp
Steg 2; övertyga systemet mha trafik att gruppen består av pedofiler, mördare etc.
Steg 3; profit?

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Fick mig ett gott skratt i alla fall!

"Googles system ska bättre värna användarens integritet"

Permalänk
Medlem

Oh wow, detta är ju värre än cookies

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte alltid en foliehatt men när det gäller Google...

Permalänk
Medlem

Kakmonstret Google planerar att äta mer av integritetskakan.
Undra hur det funkar juridiskt med hets mot FLoC-grupp?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Svårt att lita på en aktör som verkligen är partiskt i detta. Hade varit bättre om flera aktörer föreslog en ersättare till dagens system.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Verkar vara en mer aggressiv kaka..

Jag är skeptisk mot Google.

Håller med, google är väll de sista som ska få utveckla något nytt inom "privacy", hela deras businessmodel är ju att spåra vem som söker på vad osv. Hur troligt är det att ett företag som går med miljarder i vinst varje år skulle vilja nerfa sin verksamhet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören, känns fishy när Google säger saker som dessa.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att mer och mer länder börjar sätta lagar och hotar med böter när det gäller integriteten på internet.
Så ser jag detta som ett sätt att lunga ner regeringarna och som ett sätt för annonsörer som Google att slippa böter och
anpassa sig efter de allt högre krav som länder kräver. Samt fortsätta tjäna pengar.

Dock så hoppas jag att en oberoende part kommer utveckla den nya standarden för cookies så att den inte kontrolleras av ett
fåtal företag som vinner på att sälja användares surfvanor.

Permalänk
Medlem

Det går enkelt att blockera 3e parts kakor, så nu vill google ha ett bättre sätt att följa dig.
Köper inte för fem öre att det skulle bli bättre integritetsmässigt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det handlar enbart om den sista spiken i det totala övertagandet. Det vi fått se är en totalitär världsregim växa fram med Google(youtube), facebook, twitter, apple, amazon. De har full kontroll över det "fria ordet", enorm makt att påverka politiskt, påverka våra åsikter mm och de utnyttjar det idag fullt ut. Det handlar inte om pengar längre för dem utan makt... total makt.
Vad vi ser är techoligarker som uppnått något inte ens Cesar, Napoleon, Hitler, Stalin ens kunnat drömma om när de försökt sig på att bygga världsimperier o kontrollera vad människor tänker o tycker.. dagens techoligarker har långt mer kontroll o makt över människornas tycka, tänka, vara.
Och.. de har kommit fram från skuggorna nu och börjat agera kraftfullt mot oliktänkande alltmer, mot uppstickare som försöker ge alternativ. Politiskt samfällt agera för att lyfta fram och skydda den kandidat i olika val som är kontrollerad av dem osv osv. Motståndare de anser vara till besvär stängs ute, mister jobb, stängs ute från banker osv osv..
Jag själv har inte trott att de ska lyckas med sånt här o skrattat bort såna som pratat om det här tidigare.. men.. man får väl snällt ta hatten i hand o säga att de nog hade rätt och att det är värre än t o m de trodde.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Jubileumsmästare

Det låter som att man ändå kommer att kunna identifieras till en särskild grupp, och frågan är om det verkligen är mer önskvärt. Använder numer uBlock Origin för att dölja frågor om kakor. Funkar både på Google och Youtube.

Permalänk
Medlem

Hoppas man slipper allt SPAM om cockies snart bara. Alla är less på det tramset.. OK interwebben?

Permalänk
Inaktiv

Så lösningen är mer spioneri för att dela in liknande användare i grupper. Dessa grupper kommer sedan att synas och bli riktade reklam precis som tidigare.... Låter som att google bara gör missbruket lättare och mer mainstream med deras nya initiativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Hur troligt är det att ett företag som går med miljarder i vinst varje år skulle vilja nerfa sin verksamhet?

Du kan ersätta det med hundratals miljarder i vinst. Det är faktiskt lite läbbigt hur mycket makt det företaget besitter. Inte för att jag inte ser ironin med att säga det när jag sitter här med min androidtelefon, Chrome som webbläsare och gmail-konto.

Permalänk
Medlem

Google och integritet i samma mening... slutade läsa där.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte djupdykt i detta men det här får mig att dra öronen åt mig direkt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Detta är enbart ämnat för att stärka Google's position. Google behöver inte cookies längre, och tar man bort dem så får Google's konkurrenter det betydligt tuffare.

Permalänk
Medlem

Ta bort skiten helt å hållet istället..

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte använder någon av de stora webbläsarna. Det här verkar kunna kränks ens integritet mer än cookies någonsin skulle kunna göra.

Däremot så är det ett intressant koncept. En sådan där grupp skulle kunna säga mer om hur man är än något personlighetstest.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ersättare till cookies låter lite fel. Dom används ju till bra mycket annat, t ex inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skönt att man inte använder någon av de stora webbläsarna. Det här verkar kunna kränks ens integritet mer än cookies någonsin skulle kunna göra.

Däremot så är det ett intressant koncept. En sådan där grupp skulle kunna säga mer om hur man är än något personlighetstest.

Vilken webbläsare rekommenderar du? Jag har alltid kört firefox men nyligen verkar de också blivit lite konstiga när det kommer till free speech osv, är det palemoon som gäller nu?

Permalänk
Inaktiv

Började inte Google med "Do no evil" som sin företagskultur och slogan för många många år sen. Det där har dom tagit bort för längesen, men vågar inte ersätta med "Do as much evil as possible!"

Inget de säger om att värna användares integritet är sant. Man kan förutsätta att de fokuserar hårt på att inkräkta på folks integritet så mycket de bara kan! Inte bara det utan blacklistar sökord också så att du inte ens kan hitta det du söker. Tar bort youtubekanaler som inte säger rätt saker, rätt ord osv. Ett hemskare företag än Google är idag svårt att hitta. Liknar Kina mer och mer för varje dag som går. Alla som tänker fel ska tas bort och gärna anmälas till myndigheter så att de kan sättas i omprogrammeringsanstalter tills de tänker och tycker rätt. Alla ska spåras och analyseras så att man i förlängningen kan styra vad de får använda sina digitala pengar till. Man får bara använda sina pengar till rätt saker. Vad är rätt saker? Det bestämmer inte DU iaf! Det är helt säkert.