Razer spetsar klassikern Viper med polling rate på 8 000 Hz

Permalänk
Melding Plague

Razer spetsar klassikern Viper med polling rate på 8 000 Hz

Anrika Razer skruvar upp frekvensen med åtta gånger, något de påstår ska ge ett övertag i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar inte fungera så bra i praktiken i de flesta spelen dock.. Lagg osv.

https://youtu.be/y7zpzpKoAdE

Permalänk
Medlem

8000Hz måste kräva mer av cpun därav lagget?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

"Med introduktion av mega-stutter har vi helt lyckats eliminera effekterna av micro-stutter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Verkar inte fungera så bra i praktiken i de flesta spelen dock.. Lagg osv.

https://youtu.be/y7zpzpKoAdE

UPDATE: As said in the comments, you can turn on high precision mouse input in Overwatch and it seems to work! So we'll just wait for games to update with that and we'll be good to go to 8000Hz. It does seem to feel nicer and more responsive, but it's almost 3am and I'll have to do another video when there are more updates to games.

Comment Before Edit: 8000Hz ... we're not ready for it yet. I've heard a lot of people having jerkiness issues, but some say games are fine? Quake Champions is mostly ok, but the rest weren't for me. We'll have to get more data now that it's announced. Stay tuned I guess, but I'm not that interested/keen. We were talking about putting it on my mouse but I don't think it's worth doing at this stage and probably won't be for ... years? Who knows.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som läste det som "Annika Razer"? Sedan spann hjärnan vidare i ca 1,5 s och undrade om det är grundaren...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vissa spel ballar helt ur med hög polling rate, kan vara bra när man undersöker konstigt stutter. Divinity Original Sin 2, RDR2 t.ex. (Redan vid 1000 alltså)

Permalänk
Medlem

Marketing är så himla genomskinligt när det kommer till datormöss, först var det ultralätt och plötsligt skulle varenda tillverkare ha en mus med vikt lägre än plastbestick. Nu är det keyword latens som känns onödigt på riktigt med tanke på att vi redan är begränsade av vår organiska "hårdvara".

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är det bara jag som läste det som "Annika Razer"? Sedan spann hjärnan vidare i ca 1,5 s och undrade om det är grundaren...

/hulle.

"Herr och fru Razer som ligger bakom innovationen 8Kz pollingrate bor i ett litet anrikt villaområde i utkanten av Bromma".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Herr och fru Razer som ligger bakom innovationen 8Kz pollingrate bor i ett litet anrikt villaområde i utkanten av Bromma".

inb4 Stockholms första hus med inbyggd RGB.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Nej men sluta nu. Total-latensen från hjärnan bestämt sig, via nerverna, via musklerna, för att armen och handen ska börja röra sig, tills att musen flyttat sig, tills sensorn upptäcker det, tills drivrutiner och mjukvara meddelat spelet om ändringen, sedan vänta på renderingen, leverans av bildrutan till skärmen, processorn i skärmen hantera färger etc, sedan ska ljuset visas, och ögat ska reagera.

Alternativt är latensen från spelet fått in rörelsen tills att servern fått reda på det och svarat med en reaktion.

Oavsett vilken typ av spel och övriga saker så hamnar man ju på tiotals ms utan problem i hård och mjukvara. Detta ger optimalt en förbättring på mindre än en millisekund och ger extrema risker med annat (som att överbelasta spelmotorn och sänka bildfrekvensen)

Det enda spelmotorn behöver är ett delta mellan senaste bildrutan och ändringen i input sedan dess. Redan vid 1000Hz har ju spelet fått många uppdateringar för varje bildruta.

Detta är placebo på högsta nivå! Friberg hade väl reaktionstider på 200ms eller något och var ändå proffs i många år? Jag blir galen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej men sluta nu. Total-latensen från hjärnan bestämt sig, via nerverna, via musklerna, för att armen och handen ska börja röra sig, tills att musen flyttat sig, tills sensorn upptäcker det, tills drivrutiner och mjukvara meddelat spelet om ändringen, sedan vänta på renderingen, leverans av bildrutan till skärmen, processorn i skärmen hantera färger etc, sedan ska ljuset visas, och ögat ska reagera.

Alternativt är latensen från spelet fått in rörelsen tills att servern fått reda på det och svarat med en reaktion.

Oavsett vilken typ av spel och övriga saker så hamnar man ju på tiotals ms utan problem i hård och mjukvara. Detta ger optimalt en förbättring på mindre än en millisekund och ger extrema risker med annat (som att överbelasta spelmotorn och sänka bildfrekvensen)

Det enda spelmotorn behöver är ett delta mellan senaste bildrutan och ändringen i input sedan dess. Redan vid 1000Hz har ju spelet fått många uppdateringar för varje bildruta.

Detta är placebo på högsta nivå! Friberg hade väl reaktionstider på 200ms eller något och var ändå proffs i många år? Jag blir galen!

Tur att vi tycks ha en slags inyggd negativ latens...?! "Predicition shots" heter det har jag hört och innebär vad jag förstår att vi kan se in i framtiden
Jag vet, det låter helt magiskt, men det är sant.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

" andra nödvändiga finesser är Razer Chrome RGB; discobelysning med stöd för 16,8 miljoner färger."

@Jacob har svårt att hålla sig, när målet är öppet!

I övrigt, tveksamt om det är märkbar skillnad. Men vad sa man om 60Hz+ skärmar för bara några år sedan...

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

inb4 Stockholms första hus med inbyggd RGB.

Det kallas Jul

Permalänk
Medlem

Jag förstår om många tycker det känns onödigt. Men det är väl kul att tekniken går framåt?
Men det hade varit bättre att satsat på knappar/brytare som håller längre än 9 månader.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tur att vi tycks ha en slags inyggd negativ latens...?! "Predicition shots" heter det har jag hört och innebär vad jag förstår att vi kan se in i framtiden
Jag vet, det låter helt magiskt, men det är sant.

Negativ latens är det väl bara Stadia som har?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kommer den i vit så köper jag den garanterat!

Permalänk
Medlem

Är den helt trådad, eller kan man även köra den trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Negativ latens är det väl bara Stadia som har?

Jag trodde stadia i realtid fast ändå framtid, genomför perfekt emulering av hela den mänskliga hjärnan med hjälp av kvantfysiologiska AI-algoritmer?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Viktigare punkt är v2 av deras switchar.
Vipers svaghet tidigare är de hemska switcharna och sjukt mushy feeling.

Tyvärr verkar sidoknapparna samma "mög" där de inte står ut tillräckligt från skalet.

8k hz skiter jag fullständigt i. Men de 2 sakerna ovan gör att jag inte behöll VU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tur att vi tycks ha en slags inyggd negativ latens...?! "Predicition shots" heter det har jag hört och innebär vad jag förstår att vi kan se in i framtiden
Jag vet, det låter helt magiskt, men det är sant.

Att med muskelminne och tidigare erfarenheter försöka förutspå framtiden =/= negativ latens. Ifall målet plötsligt skulle fara åt ett helt annat slumpmässigt håll under tiden som din hjärna försöker förutspå var den kommer att vara kommer du garanterat att missa. Skulle du ha "negativ latens" skulle du även kunna förutspå denna plötsliga ändring.

Permalänk
Medlem

Viktigt att poängtera att reaktions tid är inte samma sak som timing.
Reaktionstid är helt ovidkommande i dessa sammanhang, då det är förmågan att tajma din input med vad som händer i spelet det hänger på. När det gäller timing så kan vi märka skillnader på några få millisekunder.

Med det sagt så tror jag dock att det räcker bra med 1000hz polling rate, mer än så verkar onödigt. Det är nog inte många rörelser som kräver den precisionen som 8000hz ger. Hur snabbt måste man röra musen för att svepa av ett skott där 1000hz inte räcker till längre? (frågade han retoriskt, men ändå nyfiken på svaret.)

Men sedan undrar jag ju om det ens är möjligt att köra över 1000hz polling rate. Mig veterligen så maxar usb 2 varianterna på 1000hz, men jag vet inte vad senaste usb3 kan göra. Eller om det ens är möjligt för att spel att utnyttja det. Jag antar att det går, men hur många spelmotorer stödjer det?
Jag är faktiskt skeptisk till att musen verkligen kommunicerar i 8000hz med datorn, och gissar på att detta är en intern polling rate i musen. ( hint swec, tester på det där?? )

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ashzala:

" andra nödvändiga finesser är Razer Chrome RGB; discobelysning med stöd för 16,8 miljoner färger."

@Jacob har svårt att hålla sig, när målet är öppet!

I övrigt, tveksamt om det är märkbar skillnad. Men vad sa man om 60Hz+ skärmar för bara några år sedan...

Du anar inte hur sjukt entusiasmerad jag är när det kommer till RGB-belysning. Speciellt på en mus där regnbågsskimret inte syns när man har den i handen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Väntar på att logitech släpper en ny g pro med detta, sen förhoppningsvis typ 8+ knappar med så blir det given nästa mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Marketing är så himla genomskinligt när det kommer till datormöss, först var det ultralätt och plötsligt skulle varenda tillverkare ha en mus med vikt lägre än plastbestick. Nu är det keyword latens som känns onödigt på riktigt med tanke på att vi redan är begränsade av vår organiska "hårdvara".

Jag vill ändå påstå att datormöss med låg vikt är en positiv trend!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Att med muskelminne och tidigare erfarenheter försöka förutspå framtiden =/= negativ latens. Ifall målet plötsligt skulle fara åt ett helt annat slumpmässigt håll under tiden som din hjärna försöker förutspå var den kommer att vara kommer du garanterat att missa. Skulle du ha "negativ latens" skulle du även kunna förutspå denna plötsliga ändring.

Du förstår, de har löst det problemet genom att skicka signalen tillbaka i tiden med några millisekunder. Det är storleken på det tidsfönstret som de kallar negativ latens.

Permalänk
Medlem

Misstänker att 'skugg'klick och att musen släpper saker när man försöker dra lär ske, då det är för hög polling rate.
Hög polling rate i min tolkning är väll endast bra för sensorn. För hög på klicken så kan det bli problem.

Nu vet jag iofs inte om det endast gäller sensorn.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Jag vill ändå påstå att datormöss med låg vikt är en positiv trend!

Japp, kör själv ultralätt (MM710) och är mycket nöjd men det var verkligen en grej som tillverkare försökte göra till "must have" över en natt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag ägde rätt hårt med Logitech Pilot ps2 för 21år sen i quake och med en 21" crt.
Teknik är överskattat, det som är fel nu är.. Ålder, tid och kicken man inte får längre av att äga en annan.

Så slösa inte pengar på skit.
Ha kul när du spelar, resten kommer med tiden. Thats it.

Permalänk
Medlem

Aha. Är det därför jag suger. Min Logitech Wireless Pro, eller vad den nu heter, den är alldeles för slö.

Lol

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077