3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvuld:

Då slapp du fundera mer på det

Väntar själv på 3060Ti, ska bli en fin uppgradering från 1060 6GB

Vilket 3060ti väntar du på?
När beställde du och var?

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

@Webhallen hur ser det ut med msi gaming x trio kön? (3080)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Jag skulle inte räkna med nästa generations grafikkort förrän nästa år.

Ja, global komponentbrist och oöverträffad efterfrågan.

Ja, det finns en uppsjö med flera månader gamla reviews av korten så de var nog tidiga på bollen.
Går det att ställa sig i kö för 40XX-korten redan?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Vilket 3060ti väntar du på?
När beställde du och var?

Beställde GeForce RTX 3060 Ti FTW3 ULTRA 8GB från dustin 2021-01-16, 5359:-
https://www.dustinhome.se/product/5011209311/evga-geforce-rtx...

Ett av få 3060Ti som inte höjts på sistone, samt har tre fläktar i kylningen.

Ligger tekniskt bra till enligt denna videon om man kanske vill överklocka någon gång.
https://youtu.be/9N4_dMHpu1I?t=1138

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvuld:

Beställde GeForce RTX 3060 Ti FTW3 ULTRA 8GB från dustin 2021-01-16, 5359:-
https://www.dustinhome.se/product/5011209311/evga-geforce-rtx...

Ett av få 3060Ti som inte höjts på sistone, samt har tre fläktar i kylningen.

Ligger tekniskt bra till enligt denna videon om man kanske vill överklocka någon gång.
https://youtu.be/9N4_dMHpu1I?t=1138

Ah, har en likadan beställning från dustin till min Louqe
De har ju höjt icke-ultra varianten så dom har nog bara missat den. Eller så har de ett gäng påväg in till det låga priset

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fragilehands:

Har du redan ett founders eller? Kontext hade varit bra, du har ju ett TUF non OC du väntat på så då är det väl bara att vara glad.

Sorry blev lite otydligt, fick igenom mitt köp av TUF Gaming 15;15 när de släpptes.
Inte hört ett ljud om den ordern fören nu.
Men har redan ett Founders som jag köpte ca en vecka efter att det kom, när Nvidias hemsida fick in några en fredagsmorgon.
Nu har jag lite beslutsångest över vilket jag ska använda..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Sorry blev lite otydligt, fick igenom mitt köp av TUF Gaming 15;15 när de släpptes.
Inte hört ett ljud om den ordern fören nu.
Men har redan ett Founders som jag köpte ca en vecka efter att det kom, när Nvidias hemsida fick in några en fredagsmorgon.
Nu har jag lite beslutsångest över vilket jag ska använda..?

Nu kommer vi snabbt hamna i scalpingdiskussionen igen, men om du nu fick tag i ett FE nästan direkt och är nöjd med det, varför stod du ens kvar i kön på TUF kortet?
Det rätta att göra är väl helt enkelt att returnera TUF:en oöppnad om den nu skickats till dig redan. Du har ju ett bra kort redan och du kan fortfarande backa ur affären utan att i någon större omfattning försvåra för butiken. (kortet behöver inte bli fyndvara)

Det mest lukrativa är väl att sälja TUF:en oöppnad och oanvänd. (givet att du använt din FE fram till nu. Om den också är oöppnad går den säkert att göra en bra vinst på den också - speciellt i Sverige)

...

Annars beror det nog mer på vad du har för förutsättningar för kylning i ditt chassi: FE verkar låta mer och kyla sämre i många lägen, MEN den blåser ut en stor del av varmluften direkt ut ur chassit i bak, och resten av luften fraktas uppåt.
Beroende på vad du har för chassi och CPU-kylning och utrymmesbegränsningar så kan FE vara ett smartare val, men TUF:en är nog tystare och svalare i en välventilerad låda.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nu kommer vi snabbt hamna i scalpingdiskussionen igen, men om du nu fick tag i ett FE nästan direkt och är nöjd med det, varför stod du ens kvar i kön på TUF kortet?
Det rätta att göra är väl helt enkelt att returnera TUF:en oöppnad om den nu skickats till dig redan. Du har ju ett bra kort redan och du kan fortfarande backa ur affären utan att i någon större omfattning försvåra för butiken. (kortet behöver inte bli fyndvara)

Det mest lukrativa är väl att sälja TUF:en oöppnad och oanvänd. (givet att du använt din FE fram till nu. Om den också är oöppnad går den säkert att göra en bra vinst på den också - speciellt i Sverige)

...

Annars beror det nog mer på vad du har för förutsättningar för kylning i ditt chassi: FE verkar låta mer och kyla sämre i många lägen, MEN den blåser ut en stor del av varmluften direkt ut ur chassit i bak, och resten av luften fraktas uppåt.
Beroende på vad du har för chassi och CPU-kylning och utrymmesbegränsningar så kan FE vara ett smartare val, men TUF:en är nog tystare och svalare i en välventilerad låda.

Efter lite undersökning tror jag du prickar in det rätt bra, har ett Phanteks P360A chassi med bra flöde.
Blir nog att stoppa i TUF kortet och testa, sedan får FE kortet gå vidare. Storleken på det gör det attraktivt för vissa byggen.

Permalänk
Medlem

HP OMEN GT13-0155no - Stationär Gamingdator med RTX3080/ i7 10700k för 20k med kod JAN5000
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2S3Q6E...
Intressant nog så verkar den ha ett 750W platinum PSU

i7 inte i5
Permalänk

Någon mer med beställning från Amazon.se för TUF kortet som fick en notis idag om att verifiera sitt kort? Jag fick göra det men har fortfarande statusen "väntar på leveransdatum".

Permalänk
Medlem
Skrivet av B. Ulván:

HP OMEN GT13-0155no - Stationär Gamingdator med RTX3080/ i7 10700k för 20k med kod JAN5000
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2S3Q6E...
Intressant nog så verkar den ha ett 750W platinum PSU

Billigare än ett 3090

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolaiden1233:

Någon mer med beställning från Amazon.se för TUF kortet som fick en notis idag om att verifiera sitt kort? Jag fick göra det men har fortfarande statusen "väntar på leveransdatum".

Vad har du för beställningsdatum?

Permalänk

Jag fick också en sådan notis idag på min beställning. Har också "väntar på leveransdatum" som status efter att jag verifierat mig. Beställde 4 Januari.

Permalänk
Skrivet av arvcop:

Vad har du för beställningsdatum?

Beställningsdatum är 5e januari.

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite knäpp i huvudet att vänta på leverans, men igår kom den levererad från Komplett.
3080 ROG Strix OC beställdes 17/9 kl 15:04.

Håll ut, för ni har något fantastiskt att se fram emot! Det är ett monster till kort, både i fysiska mått men även prestanda.
Jag bytte ut ett EVGA 1080 SC och fick i 3DMark TimeSpy, Firestrike Extreme och Unigine Heaven mellan 94-114% bättre prestanda i 1440p utan att ha rört några OC-inställningar. Helt galet ju!

Lycka till!

Visa signatur

| Fractal Design Define 7 TG Dark Tint | Corsair RM850x V2 850W | 3x Noctua NF-P14s redux-1500 PWM 140mm |
| ASUS ROG Strix Z490-F Gaming | Intel Core i9-10900K @ 5.1GHz |
Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz CL16 | Seagate FireCuda 520 SSD 2TB M.2 NVMe |

| ASUS GeForce RTX 3080 ROG Strix OC | ASUS 27" ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chedst:

Man blir ju lite knäpp i huvudet att vänta på leverans, men igår kom den levererad från Komplett.
3080 ROG Strix OC beställdes 17/9 kl 15:04.

Håll ut, för ni har något fantastiskt att se fram emot! Det är ett monster till kort, både i fysiska mått men även prestanda.
Jag bytte ut ett EVGA 1080 SC och fick i 3DMark TimeSpy, Firestrike Extreme och Unigine Heaven mellan 94-114% bättre prestanda i 1440p utan att ha rört några OC-inställningar. Helt galet ju!

Lycka till!

fan va kul!

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på amazon. Beställde 2jan och fick häromdagen info på ordern på deras hemsida att den skulle levereras. Försvann dock efter några timmar och står sedan dess att de mejlar mig när det är tillgängligt. Ringde nyss svenska amazon och de uppgav att det måste varit någon bugg som visade att den skulle levereras. Han kunde inte se några förväntade leveransdatum på Asus TUF non OC eller Gigabyte Eagle OC.. De var för övrigt medvetna om betalningsproblemen men lovade att meddela per mail eller notis i appen om det skedde så de inte bara annulerade beställningen. Återkom gärna om du hör något mer ifrån din beställning.

Permalänk
Medlem

Gigabyte AORUS GeForce RTX 3090 XTREME 24GB i lager 5 februari 2021 för 21 990kr hos Amazon Sverige.

Permalänk
Medlem

Skumt. Jag har 2jan, inget nytt för min order än

Permalänk
Skrivet av arvcop:

Blir inte klok på amazon. Beställde 2jan och fick häromdagen info på ordern på deras hemsida att den skulle levereras. Försvann dock efter några timmar och står sedan dess att de mejlar mig när det är tillgängligt. Ringde nyss svenska amazon och de uppgav att det måste varit någon bugg som visade att den skulle levereras. Han kunde inte se några förväntade leveransdatum på Asus TUF non OC eller Gigabyte Eagle OC.. De var för övrigt medvetna om betalningsproblemen men lovade att meddela per mail eller notis i appen om det skedde så de inte bara annulerade beställningen. Återkom gärna om du hör något mer ifrån din beställning.

Tror notisen jag fick var för just det du beskrev gällande att se till så beställningen inte annulleras. Självklart ger jag heads-up om det händer något.

Permalänk
Viking

Någon som vet hur långt Elgiganten kommit i sina Asus 3080-köer?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ja, det finns en uppsjö med flera månader gamla reviews av korten så de var nog tidiga på bollen.
Går det att ställa sig i kö för 40XX-korten redan?

För att ens vara påtänkt att få ens köpa 40x0-serien krävs följande:
Ägt minst ett Ti kort.
Ägt minst två kort ur 1070/80,2070/80 eller 3070-90-serien.
Ägt minst ett kort ur Titanserien.
Spenderat minst 30000kr på Nvidia-kort genom åren.
Orsak: Global brist på allt som ingår i kortets produktion och för att minimera köerna och corona avstånd mellan varje plats krävs kvalificering deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Ägt minst ett Ti kort.
Orsak: Global brist på allt som ingår i kortets produktion och för att minimera köerna och corona avstånd mellan varje plats krävs kvalificering deluxe.

Shit, läser genom din lista och inser att jag checkar varenda punkt, åtminstone om vi räknar med lite jobbinköp. Men då erejuluuugnt!

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Hallå. Är det någon som beställt och fått sitt Evga FTW3 Ultra 3080 från amazon.se? Eller ens hört något om det? Kan ju vara som med TUF:en som nu ca en månad senare skickades ut till rätt så många, men skulle vara intressant att höra om någon har någon info?

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Hallå. Är det någon som beställt och fått sitt Evga FTW3 Ultra 3080 från amazon.se? Eller ens hört något om det? Kan ju vara som med TUF:en som nu ca en månad senare skickades ut till rätt så många, men skulle vara intressant att höra om någon har någon info?

Ni som beställt detta kort på amazon (.se?), vad har ni givit för det?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Ni som beställt detta kort på amazon (.se?), vad har ni givit för det?

9099kr

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Grymt bra pris! Hojta gärna till om det dyker upp igen till det priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Ägt minst ett Ti kort.

Skrivet av Teddis:

Shit, läser genom din lista och inser att jag checkar varenda punkt, åtminstone om vi räknar med lite jobbinköp. Men då erejuluuugnt!

Haha, jag med, men har ägt några Quadro-kort också genom åren. Har nog ett Quadro P5000 kvar liggande i någon låda någonstans.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag fick också meddelande att uppdatera min betalningsinformation idag. Beställde den 3:e allt såg ut att gå bra med bankID osv men inga pengar drogs :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

LOL, men på en mer seriös punkt så är bästa sättet att hitta ett kort att antingen köpa begagnat 2080Ti för 6-8000kr via tex annonssiter/auktionssiter/marknaden osv. men även dessa går upp i pris i samma takt som nya.
Dagligen "spamma" fyndsidor hos återförsäljare då det dyker upp kort av 300 serien där.
Dagligen, "spamma" återförsäljares listor över vad dom har hemma osv och slå till innan andra gör det.
Att gnälla över pris/tillgång fungerar inte längre för om jag inte vill ge 12000kr för ett 3080 " som skulle vara värt 7800kr för det var det pris som var satt under förutsättning tillgång och efterfrågan var i våg och ingen pandemi och annat som stör prissättningen" så finns andra som gör det utan att blinka.
Är min budget 7800kr så köper jag kort inom den budgeten oavsett om det då blir ett 3060Ti och inte det 3070/80 jag drömde om.
Vill jag utan tvekan och utan grubbel ha nytt kort idag köper jag ett 3090 om budget är "justerbar".
3090 är enda kortet scalpers förlorat på just nu, övriga nya kort vinner dom bara på om man betalar vad dom begär.
Att betala 7000kr för ett 2080Ti är inte att gynna scalpers, det priset är bara konsekvens av att nypriserna på 3000 serien normaliserats jmfr 2000 serien.