Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Samtidigt så är 5800x en mer framtidssäker processor nu när spelkonsolerna har 8 kärnor och spel kommer optimeras för det i större utsträckning. Jag hade köpt en 5800X för att undvika att känna om 2 år att jag skulle behöva byta.

Nu är jag ganska jävig då jag stod i samma tankar för några månader sen och köpte en 5800X som jag är sjukt nöjd med, men jag hade valt den igen. Jag har testat med NH-L12 och den presenterar någon procent sämre än Black Ridge med 120 mm-fläkt, men i det stora hela så är de likvärdiga. I syntetiska tester, typ Cinebench, kommer du se 90 grader på multi core, men det gör i stort sätt alla när de när med stockinställningar. Satte ihop min luftkylda Ghost samtidigt som en polare med 240mm customloop och han ser samma temps. Det är så som processorn är designad att funka: max volt och klockfrekfens upp till 90 grader, sen börjar den sänka strömtillförseln och frekvensen för att bibehålla 90 grader.

Även värt att nämna att min 5800X med luftkylning får högre resultat (ca 800p om jag minns rätt) än min polares med customloop. Sannolikt pga kisellotteriet, men värt att tänkta på om man får lite lägre poäng än väntat, eller när man jämför med andras system.

Det som är nyckeln för att krama ut så mycket kraft ur Ryzen 5000-serien utan att aktivera PBO2. Jag har aldrig hållit på med mer avancerade biosinställningar än överklockning av Intel förut, men läste på en del och testade mig fram. I Cinebench har jag nu temps på ca 85 grader på MC och höjde poängen med ca 4% och detta med min vanliga fläktkurva som jag kör när datorn står 70 cm från mig. Det konfirmerade att jag gjorde rätt val när jag köpte 5800X istället för 5600X!

Lästips on PBO2: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kfpele/5800x_adjusting_...

Videotips om PBO2: https://www.youtube.com/watch?v=dfkrp25dpQ0&ab_channel=Optimu...

Edit: såg nu att grundfrågan var 5800X eller 5900X, inte 5600X, men mitt inlägga är förhoppningsvis till nytta ändå

Skrivet av KingCobra:

Jag kör ju med två toppfläktar så då borde det funka med 5800x på min rigg med Skall även byta ut de Noctua jag har mot mer effektiva fläktar Noctua NF-A12x25 PWM.
Då avbeställer jag min 5900x och kör på 5800x istället Tack för hjälpen!

Läste ni testerna jag länkade? Om syftet är att spela spel så får man 95-105% av spelprestandan med ett 5600x vs 5800x. Jag valde själv en Ryzen 1700 för att den skulle vara "framtidssäker" men jag tror att en 5600x kommer hålla i många år utan att man saknar de två extra kärnorna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag kör ju med två toppfläktar så då borde det funka med 5800x på min rigg med Skall även byta ut de Noctua jag har mot mer effektiva fläktar Noctua NF-A12x25 PWM.
Då avbeställer jag min 5900x och kör på 5800x istället Tack för hjälpen!

Med ditt use-case borde du bli nöjd.

Det jag inte testat är att lasta alla kärnor 100% över tid, men @ryggbiff har ju testat lite sånt med cinebench, men å andra sidan blir som sagt både 5800x och 5900x rejält varma då och de går ju att få att bete sig som 65W CPU:er om man så vill, så tycker inte det är ett argument för att stanna på 5600x om man tycker det känns värt extra kostnaden att gå upp i modell.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Läste ni testerna jag länkade? Om syftet är att spela spel så får man 95-105% av spelprestandan med ett 5600x vs 5800x. Jag valde själv en Ryzen 1700 för att den skulle vara "framtidssäker" men jag tror att en 5600x kommer hålla i många år utan att man saknar de två extra kärnorna.

Jo du har rätt. Men saken är att jag vill ha möjligheten som fler kärnor ger ifall framtida spel helt plötsligt börjar använda fler kärnor. Samt om jag skulle få för mig att börja med något som använder mer kärnor.
Sen är det ju så att 5600x och 5900x är de två CPUerna som folk köper mest = finns inte att få tag på just nu. 5800x som jag beställde idag är redan på väg till Instaboxen (här har Postnord något att lära).
Får jag värmeproblem får jag antingen undervolta, köra ECO läge eller montera min AIO kylare jag hade till min gamla dator.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jo du har rätt. Men saken är att jag vill ha möjligheten som fler kärnor ger ifall framtida spel helt plötsligt börjar använda fler kärnor. Samt om jag skulle få för mig att börja med något som använder mer kärnor.
Sen är det ju så att 5600x och 5900x är de två CPUerna som folk köper mest = finns inte att få tag på just nu. 5800x som jag beställde idag är redan på väg till Instaboxen (här har Postnord något att lära).
Får jag värmeproblem får jag antingen undervolta, köra ECO läge eller montera min AIO kylare jag hade till min gamla dator.

Sen tror jag det är lättare att sänka prestanda på en 5800x jämfört med att höja prestandan på en 5600x. Hur man vrider och vänder på det hamnar bättre binnade chiplets i 5800x än vad de sätter i 5600x (de ska ju bara prestera lyckat i QA testningen vid 65W TDP så har man otur är klarar de inte bättre än så när man försöker överklocka).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag byggt ihop min första Louqe!
Supersmidigt ju.. Aldrig byggt en dator så snabbt.

MK3 Limestone, inga tophats osv
SF750
32 GB 3600hz
Asus Strix B550-I
Ryzen 5800x
Noctua Ghost S1 edition
Samsung 980 Pro 500gb
Samsung 970 Plus 1000gb
- Kanske sätter i mina 2tb Sata ssd senare
Sen sitter det ett gulligt GTX 1050 TI EVGA MINI i
Planen är att hitta ett EVGA 3060ti/3070/3080/3090 XC3 som ska få plats
Blir det 3080/3090 så ska jag testa att ha detta som spelburk. Annars får det bli en arbetsburk!

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Så, nu har jag byggt ihop min första Louqe!
Supersmidigt ju.. Aldrig byggt en dator så snabbt.

MK3 Limestone, inga tophats osv
SF750
32 GB 3600hz
Asus Strix B550-I
Ryzen 5800x
Noctua Ghost S1 edition
Samsung 980 Pro 500gb
Samsung 970 Plus 1000gb
- Kanske sätter i mina 2tb Sata ssd senare
Sen sitter det ett gulligt GTX 1050 TI EVGA MINI i
Planen är att hitta ett EVGA 3060ti/3070/3080/3090 XC3 som ska få plats
Blir det 3080/3090 så ska jag testa att ha detta som spelburk. Annars får det bli en arbetsburk!

Åh Nice Då är jag genast intresserad av dina temps på 5800x med den kylaren..min 5800x är på väg hem nu så det vore kul att få en liten hint från dig med vad jag kan förvänta mig.
Ja, det går verkligen otroligt snabbt och lätt att bygga i detta chassiet. Jag är otroligt nöjd.
Det är endast tre saker jag skulle vilja ha ändrat till nästa uppdatering av modellen, lite högre fötter för bättre luftflöde under burken, möjlighet till 2,5 slots GPU då 2 slottarna snart inte finns, en bättre lösning för riserkablelns väg från GPUn till moderkortet. Har man toppfläktar kan riserkabeln ta i om man inte är uppmärksam.

Annars är jag supernöjd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Åh Nice Då är jag genast intresserad av dina temps på 5800x med den kylaren..min 5800x är på väg hem nu så det vore kul att få en liten hint från dig med vad jag kan förvänta mig.
Ja, det går verkligen otroligt snabbt och lätt att bygga i detta chassiet. Jag är otroligt nöjd.
Det är endast tre saker jag skulle vilja ha ändrat till nästa uppdatering av modellen, lite högre fötter för bättre luftflöde under burken, möjlighet till 2,5 slots GPU då 2 slottarna snart inte finns, en bättre lösning för riserkablelns väg från GPUn till moderkortet. Har man toppfläktar kan riserkabeln ta i om man inte är uppmärksam.

Annars är jag supernöjd.

Har inte testat något ännu, bara installerat massa
Ändrade minnet till 3600mhz i bios
Idle verkar ligga runt 38-45, men då har jag väntat max 1 minut för att se vad den ligger på
Har inte ändrat någon fläktkurva.
Den hoppar iväg till cirka 77c medan jag installerar steam + CS samt battlenet + warzone (samtidigt) Vet inte om det säger något
Jag ser inga temps för individuella kärnor på Ryzen som jag gör på Intel..

Om jag orkar så skruvar jag loss riser-kabeln och sätter i mitt RTX 3090 TUF för att testa lite spel
Aktiverade ECO-mode på 5800x innan jag åkte till jobbet, får se om det gör någon skillnad

Håller med ang. 2.5slot, kanske till och med 2.7-3 slot. Tror inte många hade brytt sig om den extra bredden

Fötterna är ju enkla att byta!

Riser-kabeln: En solid riser hade varit trevligt. Eller en metall-grunka att sätta över för att undvika fläktproblem samt att locket sätts på utan motstånd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Håller med ang. 2.5slot, kanske till och med 2.7-3 slot. Tror inte många hade brytt sig om den extra bredden

De har tydligen ett chassi på G med mer plats för GPU, men inte sett något datum på när.

Sticker in till @KingCobra att min är 70-80 grader vid spelande, sticker upp till 82 korta stunder.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Åh tack för svaren då har jag troligtvis varit onödigt försiktig med valet av CPU då. Kollade även på en film på youtube angående undervoltning i PBO2 där man kunde få en ganska stor prestandavinst på multicore med samma temps, och samma hastighet men med mindre temps på singelcore. Verkligen intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Åh tack för svaren då har jag troligtvis varit onödigt försiktig med valet av CPU då. Kollade även på en film på youtube angående undervoltning i PBO2 där man kunde få en ganska stor prestandavinst på multicore med samma temps, och samma hastighet men med mindre temps på singelcore. Verkligen intressant.

AMD ville väl verkligen bräcka Intel i spel, så de satte säkert ganska aggresiva nivåer på både processorer och grafikkort. Kan tänka mig att lite tweakande kan ge svalare kisel med i princip bibehållen prestanda. Tänkte jag ska prova det med mitt RX 6800 framöver, även om jag inte alls hörde kortet igår när jag provade spela med det. Verkar vara en slitvarg!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

A Tänkte jag ska prova det med mitt RX 6800 framöver, även om jag inte alls hörde kortet igår när jag provade spela med det. Verkar vara en slitvarg!

Ja verkligen! Ruskigt bra kylare måste jag säga (om du har reference kortet som jag). Ligger runt 72-73 grader, 83-86 fps när jag kör AC Valhalla 1440p med allt maxat i benchmark.
Det susar lite men är absolut inte störande.
Man kan ju även ändra fläktkurvorna på GPUn så de inte maxar så tidigt, eller snurrar på idle.
Undervoltning har jag inte gett mig på än, kanske skall man kolla in det med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja verkligen! Ruskigt bra kylare måste jag säga (om du har reference kortet som jag). Ligger runt 72-73 grader, 83-86 fps när jag kör AC Valhalla 1440p med allt maxat i benchmark.
Det susar lite men är absolut inte störande.
Man kan ju även ändra fläktkurvorna på GPUn så de inte maxar så tidigt, eller snurrar på idle.
Undervoltning har jag inte gett mig på än, kanske skall man kolla in det med?

Japp det är referensdesignen på kortet. Riktigt hög byggkvalité måste jag säga då jag hade ett plastigt Asus Dual GTX 1060 innan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De har tydligen ett chassi på G med mer plats för GPU, men inte sett något datum på när.

Sticker in till @KingCobra att min är 70-80 grader vid spelande, sticker upp till 82 korta stunder.

Vilken kylare samt några fläktar?

Testade warzone nu, fast med mitt 1050 ti
tempen flög upp i 91c väldigt kort i menyn
sen låg den stabilt mellan 73-78 i spelandet
Det är väl inte så farligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Testade warzone nu, fast med mitt 1050 ti
tempen flög upp i 91c väldigt kort i menyn
sen låg den stabilt mellan 73-78 i spelandet
Det är väl inte så farligt?

73-78 grader är ju kanon, frågan är varför den pikade 91 grader i menyn??
Inget farligt men den borde börja trottla där någonstans, eller om det är vid 100 grader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Ghost S1 Edition med en Medium TopHat som har två A12x25.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

73-78 grader är ju kanon, frågan är varför den pikade 91 grader i menyn??
Inget farligt men den borde börja trottla där någonstans, eller om det är vid 100 grader.

Se denna från Amd, så den kommer själv se till att den håller sig vid max ~90 grader, så när man närmar sig där så börjar den throttla. Ligger man 73-78 grader så är man ju inte ens i närheten av att den börjar klocka ner själv:

...så då kan man ju undra över alla som är "oroliga" över att deras CPU håller 80-grader...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Japp! runt 80 grader när man spelar är bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni, ska man slänga in ett gigabyte 3090 turbo här i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Vad tycker ni, ska man slänga in ett gigabyte 3090 turbo här i?

Om man inte är orolig för ljudnivån så funkar det nog fint. Skall vara förvånansvärt bra kylning på det kortet. Jag skaffade ett Palitkort istället och gjorde såhär:
https://www.reddit.com/r/Louqe/comments/j3pvc0/rtx_3090_in_gh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0lmb3rg:

Om man inte är orolig för ljudnivån så funkar det nog fint. Skall vara förvånansvärt bra kylning på det kortet. Jag skaffade ett Palitkort istället och gjorde såhär:

Har inte läst något om ljudnivån än

Der var en snygg lösning!
Men funderar på att beställa ett evga xc3 black
Inte bestämt mig om denna ska bli spelburk än

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0lmb3rg:

Jag funderade på att köra samma lösning men testade med att sätta fläktar mot sidopanelen och upplevde att det blev en alldeles för hög ljudnivå pga turbulens när luften sugs igenom de små hålen. Är det något som du har upplevt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Jag funderade på att köra samma lösning men testade med att sätta fläktar mot sidopanelen och upplevde att det blev en alldeles för hög ljudnivå pga turbulens när luften sugs igenom de små hålen. Är det något som du har upplevt?

Jo jag skulle inte kalla det tyst men blev bättre när jag tog bort backplaten och fick bort dem någon milimeter från sidoplåten. Sedan kör jag med low noice adapters på fläktarna så de maxar ca 1400varv. Tillsammans med undervolt så blir det helt ok temp, ca 75-78grader i cyberpunk

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Annars är jag supernöjd.

Satt på ECO mode i Ryzen master
Testat Cinebench R23 nu multi
90c
14102 poäng
säger inte mig något

Single:
1534

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ghost S1 Edition med en Medium TopHat som har två A12x25.

Fattade inte att 2st 25mm fläktar får plats i medium tophat så köpte A12x15
Låter som tusan
är det värt att byta till 25mm? enligt spec så skiljer det sig bara 1db ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Fattade inte att 2st 25mm fläktar får plats i medium tophat så köpte A12x15
Låter som tusan
är det värt att byta till 25mm? enligt spec så skiljer det sig bara 1db ??

A12x15 94,2 kubik/timme, statiskt tryck 1,54mm
A12x25 102,1 kubik/timme, statiskt tryck 2,34mm

Betydligt större fläktblad på A12x25, högre lufttryck, så i slutändan kommer du dra ur mer luft ut lådan. Lär dessutom vispas runt en del nu istället för skickas ut ur lådan nu eftersom du har en centimeter luftspalt mellan fläktar och lock. Sen om det är värt det... det kan man bara själv svara på, ingen av fläktarna är ju billig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Fått in min 5800x nu i en gigabyte x570i mobo i ghost med noctua l12 kylare. Kör senaste bios samt -30 PBO2 undervolt. Volten hamnar på 1.181V, 4.6ghz. Fast slår i 90C taket väldigt snabbt i cinebench och cpu går ner till cirka 4.5ghz och 1.1V, men är fortf i 90C. Någon som kör 5800x med l12 i ghost också som har testat med temps? Känns som jag får föra höga men vet ej

Permalänk
Medlem

Hej
Nu är jag på väg att sälja min älskade Ghost Louque MKIII och har köpt en Lian Li 011 D Mini.
Ghost Louqe, särskilt den senaste MKIII version, är en enastående produkt, men jag var alltid nojig med temperaturen. En dubbel rad all vattenkylning build var lite för ambitiös i en sådant små datalåda. Men jag har visat att det är görbart.
Vill tacka alla på denna tråd för de tips och råd jag fick

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hej gott folk. Sitter fortfarande med en ouppackad Ghost här hemma i väntan på att bygga nytt som aldrig blev av. Det är första varianten från Kickstarter. Jag har inte hängt med helt under åren, men det finns nya versioner av lådan nu? Någon som kan ge en beskrivning av vad som är ändrat? Bör jag byta upp mig inför ett bygge?

Sen undrar jag vilket moderkort man ska sikta på för ett 5800X-bygge med L12-kylare. Fläktlöst helst.

Edit: Förresten, finns det nåt 3080 som passar i lådan?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hej gott folk. Sitter fortfarande med en ouppackad Ghost här hemma i väntan på att bygga nytt som aldrig blev av. Det är första varianten från Kickstarter. Jag har inte hängt med helt under åren, men det finns nya versioner av lådan nu? Någon som kan ge en beskrivning av vad som är ändrat? Bör jag byta upp mig inför ett bygge?

Mindre skillnader, man sänkte GPU-hållaren några mm, locket går att skruva fast och mindre sådana förändringar. Enda större är PCIE4 kabeln (mkII har PCIE3), men den går att köpa löst om man har behovet, så finns ingen tillräckligt stor anledning att byta till mk3.
https://www.inet.se/produkt/6904762/louqe-cobalt-blue-riserka...

3080 Founders Edition passar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Mindre skillnader, man sänkte GPU-hållaren några mm, locket går att skruva fast och mindre sådana förändringar. Enda större är PCIE4 kabeln (mkII har PCIE3), men den går att köpa löst om man har behovet, så finns ingen tillräckligt stor anledning att byta till mk3.
https://www.inet.se/produkt/6904762/louqe-cobalt-blue-riserka...

3080 Founders Edition passar.

Fast den där genomblåsande fläkten ställer väl till det? Det är ju inte öppet bakom kortet. Kanske inte spelar så stor roll?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600