Nvidias grafikkrets GA106 framför kameran – kompatibel med tidigare kretskort

Permalänk
Melding Plague

Nvidias grafikkrets GA106 framför kameran – kompatibel med tidigare kretskort

Grafikkretsen för Geforce RTX 3060 blir kompatibel med kretskorten för RTX 3060 Ti, vilket talar för en bred uppställning modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om vi låtsas att gpu tillgången var normal så känns det initiellt som att 3060 inte är värt det över 3060ti. 3060ti verkar mer prisvärd. Fast jag är inte så insatt i hur gpuer presterar så kanske blir överaskad när prestandatesterna släpps

Permalänk
Medlem
Citat:

Grafikkortets specificerade strömförbrukning är 170 W och denna matas likt Geforce RTX 3060 Ti av en 8-pins PCI Express-kontakt, istället för Nvidia nya 12-pinsvariant. Fysiskt mäter Nvidias egen referensmodell Founders Edition av RTX 3060 in på 242 millimeter, bredden är 112 millimeter och det tar upp två expansionsplatser.

Fråga 1: 3060 Ti FE kör väl visst med Nvidias 12-pins? ser i alla fall ut så
Fråga 2: Skulle väl inte ens komma en FE av 3060 icke-Ti väl?

Hade kanske varit värt att skicka in som correction men jag är ärligt talat inte särskilt säker.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Bara jag som är trött på att höra Nvidia's gpu uppställning med absolut ingen tillgång?.. Bara löjligt nu

Permalänk
Medlem

Kan vi inte gå tillbaka till priserna när det var 100kr per kvadratmillimeter? Detta kort borde kosta 2500kr/250$ som mest.

Det tillverkas ju dessutom på en gammal nod och nästan gratis troligen för att Samsung skulle få Nvidia...

Intressant kort men borde vara billigare (och inte bara MSRP)

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är nog tillgången på kort, skulle det finnas god tillgång tror jag många skulle uppgradera sina 1060 eller motsv. för 3000:-. Så lite i dyraste laget är det nog men för $299 så skulle det kunna ro hem storslam.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att få gå upp ett steg från mitt 1070, men känns fortfarande som det är lite för dyrt för vad man får? Som ovan, 299$ för ett 3060 och jag hade legat på köpknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Lite sugen på att få gå upp ett steg från mitt 1070, men känns fortfarande som det är lite för dyrt för vad man får? Som ovan, 299$ för ett 3060 och jag hade legat på köpknappen.

Det lär komma 3060 med 6/8 GB minne. Kanske något mer som är avskalad för betydligt lägre prislapp.
Man märker ju direkt något konstigt med 3060 med 12GB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Det lär komma 3060 med 6/8 GB minne. Kanske något mer som är avskalad för betydligt lägre prislapp.

Egentligen borde 3060 vara ett 8GB kort som borde kosta 299 dollar.

4GB mer VRAM höjde förmodligen MSRP med 30 dollar ifall vi räknar att 1GB GDDR6 kostar ca 6 dollar så är BOM för 4GB GDDR6 VRAM ca 24 dollar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Skulle kunna bli bättre tillgång på den här, 192bit minnesbussen kan gör den mindre attraktiv för mining. (sen lär väll tiden fär ROI vara rätt snabb ändå så lär köpas en del), men 3060ti (och 3080) lär prioriteras högre av minnets.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot recensioner av dessa kort.

Undrar lite hur detta med:
"Grafikkretsen uppges mäta in på runt 276 mm², vilket skulle gör den 30 procent mindre än GA104 som används för syskonmodellen RTX 3060 Ti och RTX 3070. Trots en mindre storlek väljer Nvidia att använda samma storlek på substratet, något som tros göra den sockelkompatibel med kretskorten för tidigare nämnda GA104-bestyckade modeller."

Hur det påverkar yeild ?
För om det innebär att de får ut färre GPUer som i sin tur innebär att färre grafikkort kan tillverkas så känns det negativt.
Annars bryr jag mig inte så mycket om hur stor GPUn är under kylflänsen och hur stor sockeln är.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det mest intressanta är nog tillgången på kort, skulle det finnas god tillgång tror jag många skulle uppgradera sina 1060 eller motsv. för 3000:-. Så lite i dyraste laget är det nog men för $299 så skulle det kunna ro hem storslam.

Får vänta och kolla recensioner först.
Men spontant känns det som att priser runt 3500kr för ett 3060 hade varit okej.
Iaf sett till hur dyra grafikkort är generellt nuförtiden.
De som köper 3090 är mestadels ganska prisokänsliga. Är en lite speciell marknad.
Men för 3080 och neråt så tycker jag dagens priser är smått galna.

Gjorde en snabbsökning på prisjakt efter RTX 3080
Billigast
Inno3D GeForce RTX 3080 Twin X2 OC HDMI 3xDP 10GB - 8 990 kr

Dyrast
Asus GeForce RTX 3080 Turbo HDMI 3xDP 10GB - 12 605 kr

Med normalpriser någonstans emellan.
Om normalpriserna hade legat på en tusenlapp eller två under det billigaste kortet. Med följande prisjusteringar för RTX 3070 och neråt så hade det varit mycket trevligare för folk som vill köpa grafikkort utan att det ska kosta skjortan.

Men i dagens läge där det knappt verkar gå att få tag på grafikkort om man inte antingen köper ett kort från botten, som ett GT 1030 eller fläskar på och köper ett RTX 3090 så spelar det väl mindre roll.

Får hoppas att tillgång och priser stabiliserar sig på en nivå som är mer gynnsam för konsumenter framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Om vi låtsas att gpu tillgången var normal så känns det initiellt som att 3060 inte är värt det över 3060ti. 3060ti verkar mer prisvärd. Fast jag är inte så insatt i hur gpuer presterar så kanske blir överaskad när prestandatesterna släpps

Ti-modellen har 27 procent högre beräkningskraft och 21 procent högre pris. Och när man tar hänsyn till hela systemkostnaden blir Ti-modellen ännu mer prisvärd, i.e. jämför en komplett dator för 8000 kronor med ett Ti eller 7300 med ett vanligt 3060. Den förra kommer prestera uppemot 27 procent snabbare än den senare men bara vara 10 procent dyrare.

Oavsett vad känns allt väldigt konstigt just nu. 3070 med mindre minne än ett 3060, ett 2060 Super som trots dyrare pris är betydligt långsammare än ett 3060. Det lär ju ta minst ett år innan det finns ordning på grafikkortsmarknaden igen och det finns någon typ av korrelation mellan pris och prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dassh:

Bara jag som är trött på att höra Nvidia's gpu uppställning med absolut ingen tillgång?.. Bara löjligt nu

Håller helt med. Varför ens släppa nya modeller när de inte ens lyckas producera de tidigare.
Knepigt i denna uppställning när 3060 har mer minne än 3060Ti eller har jag missat något?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Håller helt med. Varför ens släppa nya modeller när de inte ens lyckas producera de tidigare.
Knepigt i denna uppställning när 3060 har mer minne än 3060Ti eller har jag missat något?

Är rätt säker på att det beror på att 3060ti ligger för nära i 3070 i prestanda för att nvidia skulle ge den mer minne innan 3070 får det (och 3070 får nog inte mer innan dom har en 3080 modell med 20gb).

för 3060 lär det vara en helt onödig mängd men som får kortet att sticka ut på butikskhyllor och i oem burkar.

edit: Ju mer jag tänker på desto mer tror jag att man inte vill se sämre ut än amd's motsvarighet vid jämförelse av oem datorer.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Håller helt med. Varför ens släppa nya modeller när de inte ens lyckas producera de tidigare.
Knepigt i denna uppställning när 3060 har mer minne än 3060Ti eller har jag missat något?

De släpper väl nya modeller då det finns utrymme sett utifrån att det är enklare chip som rimligen är lättare att prångla ut än t.ex. 3080.

Ang. minnet på 3060-modellerna så är det jag läst iaf att det har att göra med minnesmodulernas storlek. Finns typ 1 eller 2 GB. Icke-Ti-modellen har en lite äldre och billigare standard på minnet. Tog de 1 GB blev det lite för lite såhär 2021. Men jag kommer inte ihåg exakt hur allting förhåller sig men det lät som en rimlig förklaring tyckte jag. Dock är det ju förvirrande då man tycker att Ti borde ha iaf inte mindre minne än standardversionen, men det har istället ett lite bättre minne, som också är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

.. skulle det finnas god tillgång tror jag många skulle uppgradera sina 1060 eller motsv. för 3000:-. Så lite i dyraste laget är det nog...

Precis vad jag väntar på, ett kort värdigt att ersätta mitt GTX 1060: Markant högre (~dubblerad) prestanda, mer minne och samma pris.

Skrivet av Ragin Pig:

... för 3060 lär det [12 GB VRAM] vara en helt onödig mängd men som får kortet att sticka ut på butikskhyllor och i oem burkar.

Om man som jag har för avsikt att behålla köpt grafikkort i flera år så kan nog det stora minnet över tid bli en fördel gentemot samtida konkurrenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragin Pig:

Är rätt säker på att det beror på att 3060ti ligger för nära i 3070 i prestanda för att nvidia skulle ge den mer minne innan 3070 får det (och 3070 får nog inte mer innan dom har en 3080 modell med 20gb).

för 3060 lär det vara en helt onödig mängd men som får kortet att sticka ut på butikskhyllor och i oem burkar.

edit: Ju mer jag tänker på desto mer tror jag att man inte vill se sämre ut än amd's motsvarighet vid jämförelse av oem datorer.

Skrivet av hypermode:

De släpper väl nya modeller då det finns utrymme sett utifrån att det är enklare chip som rimligen är lättare att prångla ut än t.ex. 3080.

Ang. minnet på 3060-modellerna så är det jag läst iaf att det har att göra med minnesmodulernas storlek. Finns typ 1 eller 2 GB. Icke-Ti-modellen har en lite äldre och billigare standard på minnet. Tog de 1 GB blev det lite för lite såhär 2021. Men jag kommer inte ihåg exakt hur allting förhåller sig men det lät som en rimlig förklaring tyckte jag. Dock är det ju förvirrande då man tycker att Ti borde ha iaf inte mindre minne än standardversionen, men det har istället ett lite bättre minne, som också är dyrare.

Ni kan säkert ha lite rätt båda två. Förhoppningsvis så kanske de kan få lite kort att lägga på hyllan iallafall för att också få fler att välja ett 3060 istället för de 3070 eller 3080 som de nu har på beställning och aldrig tycks få.
Leveransproblemen kommer säkerligen fortsätta ett tag till känns det som då det inte bara är grafikkort som behöver komponenter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

De släpper väl nya modeller då det finns utrymme sett utifrån att det är enklare chip som rimligen är lättare att prångla ut än t.ex. 3080.

Ang. minnet på 3060-modellerna så är det jag läst iaf att det har att göra med minnesmodulernas storlek. Finns typ 1 eller 2 GB. Icke-Ti-modellen har en lite äldre och billigare standard på minnet. Tog de 1 GB blev det lite för lite såhär 2021. Men jag kommer inte ihåg exakt hur allting förhåller sig men det lät som en rimlig förklaring tyckte jag. Dock är det ju förvirrande då man tycker att Ti borde ha iaf inte mindre minne än standardversionen, men det har istället ett lite bättre minne, som också är dyrare.

Problemet är minnesbussen. Varje 32-bit av bussen behöver ett minneschip, för totalt 6st i det här fallet. Chippen som finns är som du säger 1/2GB styck, och resultatet är då 6 eller 12 GB.

Faktum är att dessa kort har högre klockade minnen än 3070/3060ti enligt spec som sweclockers skrev om för någon vecka sedan:
https://www.sweclockers.com/nyhet/31149-nvidia-geforce-rtx-30...

Så de är dubbelt så stora per styck och högre klockade (alltså markant dyrare)

Förstår själv inte alls det valet

Permalänk
Medlem

Låter rimligt, 6gb hade varit snålt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Precis vad jag väntar på, ett kort värdigt att ersätta mitt GTX 1060: Markant högre (~dubblerad) prestanda, mer minne och samma pris.

Om man som jag har för avsikt att behålla köpt grafikkort i flera år så kan nog det stora minnet över tid bli en fördel gentemot samtida konkurrenter.

För att använda 12GB minne i spel , nu eller i framtiden, måste du köra på very high/ultra och/eller 4-8K, vilket -60 serien inte klarar oavsett minnesmängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

För att använda 12GB minne i spel , nu eller i framtiden, måste du köra på very high/ultra och/eller 4-8K, vilket -60 serien inte klarar oavsett minnesmängd.

Mitt GTX 770 2GB hade fungerat bättre idag om det var 3GB minne som på AMDs 7970.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ang. minnet på 3060-modellerna så är det jag läst iaf att det har att göra med minnesmodulernas storlek. Finns typ 1 eller 2 GB. Icke-Ti-modellen har en lite äldre och billigare standard på minnet. Tog de 1 GB blev det lite för lite såhär 2021. Men jag kommer inte ihåg exakt hur allting förhåller sig men det lät som en rimlig förklaring tyckte jag. Dock är det ju förvirrande då man tycker att Ti borde ha iaf inte mindre minne än standardversionen, men det har istället ett lite bättre minne, som också är dyrare.

Det är lite tvärtom, det är Ti-modellen som har äldre och långsammare minnen. Orsaken är helt enkelt att det tidigare inte funnits några GDDR6-kretsar på 2GB tillgängliga så alla tidigare lanserade modeller använder 1GB-kretsar. Det har ryktats om att NVIDIA ska släppa t.ex. ett 3080 Ti med 20 GB minne, men det är ju inte otänkbart att de bara byter till 2GB-kretsar på alla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Egentligen borde 3060 vara ett 8GB kort som borde kosta 299 dollar..

Som repeterats många gånger nu. Det är ett 192 bit kort. 6 eller 12 GB var de enda alternativen.

Permalänk

1500-2000:- och jag köper i anat fall fungerar mitt 1060 utmärkt till alla spel jag kör!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ti-modellen har 27 procent högre beräkningskraft och 21 procent högre pris. Och när man tar hänsyn till hela systemkostnaden blir Ti-modellen ännu mer prisvärd, i.e. jämför en komplett dator för 8000 kronor med ett Ti eller 7300 med ett vanligt 3060. Den förra kommer prestera uppemot 27 procent snabbare än den senare men bara vara 10 procent dyrare.

Oavsett vad känns allt väldigt konstigt just nu.

Var får du tag på en komplett dator för 8000kr i dagsläget?
Okej någon kontorsburk kanske eller en Raspberry Pi kan man få mycket billigare.
Men inte om du ska ha ett prestanda grafikkort som är lika dyrt som datorns totalkostnad och ett nätagg som inte bränner ner hemmet osv.

Ta exempelvis SweClockers Vinterdator 2020:

Komponentlista Typ Produkt Cirkapris CPU AMD Ryzen 5 5600X 3 290 kronor Processorkylare Cooler Master Hyper 212 Black Edition 399 kronor Moderkort Asus ROG Strix B550-F Gaming 2 089 kronor Minne Corsair Vengeance LPX 16 GB 750 kronor Grafikkort Geforce RTX 3060 Ti ~5 500 kronor SSD Kingston A2000 1 TB 1 249 kronor Chassi Phanteks Eclipse P400A 849 kronor Nätaggregat Corsair RM750x V2 750 W 1 390 kronor Totalt (ca): 15 600 kronor

Säg att man vill ha 32GB RAM, vilket hade blivit 750kr extra om man köpt ett till likadant minneskit.
Att man i övrigt är okej med Vinterdatorn™
Då hade man enligt Vinterdatorn™ hamnat på 16350kr.

Var hittar du en ~ 16000kr dator för 8000kr som inte är stulen ?

Om man med komplett dator menar inkl. tillbehör som skärm, tangentbord, mus, högtalare och/eller hörlurar/headset, Windows licens och antivirus så känns det som att det är svårt att komma under 20kkr för en ny dator i dagsläget om man ska ha en bra prestandadator och inte någon surf och betala räkningar dator som man kan göra på en Raspberry Pi eller en gammal Pentium 4 eller dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Bara jag som är trött på att höra Nvidia's gpu uppställning med absolut ingen tillgång?.. Bara löjligt nu

Vad menar du med dålig tillgång? Det finns ju gott om kort! Kolla på Inet bara. EVGA 3090 har funnits där på hyllan ett bra tag nu. Endast 24000sek. Eller om du gillar vitt så finns även Strix White Ed. för endast 500sek till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var får du tag på en komplett dator för 8000kr i dagsläget?
Okej någon kontorsburk kanske eller en Raspberry Pi kan man få mycket billigare.

Gjorde bara ett väldigt snabbt överslag. Kollade på det några veckor sedan och då landade ett moderkort, en i5-10400F och 16 GB minne på 3000 kronor. Lägg på 800 kr för chassi och nätagg, femhundring för en SSD på ~500 GB och så då antingen en 3060 för ~4000:- eller ett 3060 Ti för ~5000:-. Fine, 8000 kronor var lite för lågt räknat, men oavsett vad så blir mitt argument bara starkare ju mer övriga komponenter kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var får du tag på en komplett dator för 8000kr i dagsläget?
Okej någon kontorsburk kanske eller en Raspberry Pi kan man få mycket billigare.
Men inte om du ska ha ett prestanda grafikkort som är lika dyrt som datorns totalkostnad och ett nätagg som inte bränner ner hemmet osv.

Ta exempelvis SweClockers Vinterdator 2020:

Komponentlista Typ Produkt Cirkapris CPU AMD Ryzen 5 5600X 3 290 kronor Processorkylare Cooler Master Hyper 212 Black Edition 399 kronor Moderkort Asus ROG Strix B550-F Gaming 2 089 kronor Minne Corsair Vengeance LPX 16 GB 750 kronor Grafikkort Geforce RTX 3060 Ti ~5 500 kronor SSD Kingston A2000 1 TB 1 249 kronor Chassi Phanteks Eclipse P400A 849 kronor Nätaggregat Corsair RM750x V2 750 W 1 390 kronor Totalt (ca): 15 600 kronor

Säg att man vill ha 32GB RAM, vilket hade blivit 750kr extra om man köpt ett till likadant minneskit.
Att man i övrigt är okej med Vinterdatorn™
Då hade man enligt Vinterdatorn™ hamnat på 16350kr.

Var hittar du en ~ 16000kr dator för 8000kr som inte är stulen ?

Om man med komplett dator menar inkl. tillbehör som skärm, tangentbord, mus, högtalare och/eller hörlurar/headset, Windows licens och antivirus så känns det som att det är svårt att komma under 20kkr för en ny dator i dagsläget om man ska ha en bra prestandadator och inte någon surf och betala räkningar dator som man kan göra på en Raspberry Pi eller en gammal Pentium 4 eller dyl.

Det går absolut att bygga en komplett dator för 8000kr, självklart inte lika bra som vinterdatorn, men helt okej.

3600 med 16GB (långsamt) ram, B450, etc. Borde ’lätt’ kunna rymma 3060 som andra sagt i tråden

Intel 10400 är också ett bra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det går absolut att bygga en komplett dator för 8000kr, självklart inte lika bra som vinterdatorn, men helt okej.

3600 med 16GB (långsamt) ram, B450, etc. Borde ’lätt’ kunna rymma 3060 som andra sagt i tråden

Intel 10400 är också ett bra alternativ

Kanske det.

Känns bara som att det väldigt lätt drar iväg i pris med allting som tenderar att bli dyrare.
Speciellt om man tar hänsyn till att många datorprodukter i Sverige säljs för högre än rekommenderade priser och dålig tillgänglighet.

Exempelvis om du ska ha en Ryzen så får du köpa en Ryzen 7 5800X för ca 5000kr för det är vad som finns i lager om du inte vill riskera längre väntetider.
Har man redan lagt ca 5000kr på processorn så är det svårt att få en komplett dator med ett RTX 3060Ti för 8000kr eller för den delen 10kkr totalt.

Framförallt om man ska ha inkl. allt, med skärm osv så känns det som att det väldigt lätt blir över 20kkr i dagsläget och även för bara "burken" så blir det ändå lätt 15-20kkr eller mer utan att man behöver fläska på med Threadripper, 128GB+ RAM, RTX 3090 SLI, custom vattenkylning eller dylikt.
Utan att det lätt blir 20kkr för en ganska "standard dator".
Om man med "standard" ser det mer från en entusiast perspektiv än någon som ska ha en dator för att köra office paketet och svara på mail på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kanske det.

Känns bara som att det väldigt lätt drar iväg i pris med allting som tenderar att bli dyrare.
Speciellt om man tar hänsyn till att många datorprodukter i Sverige säljs för högre än rekommenderade priser och dålig tillgänglighet.

Exempelvis om du ska ha en Ryzen så får du köpa en Ryzen 7 5800X för ca 5000kr för det är vad som finns i lager om du inte vill riskera längre väntetider.
Har man redan lagt ca 5000kr på processorn så är det svårt att få en komplett dator med ett RTX 3060Ti för 8000kr eller för den delen 10kkr totalt.

Framförallt om man ska ha inkl. allt, med skärm osv så känns det som att det väldigt lätt blir över 20kkr i dagsläget och även för bara "burken" så blir det ändå lätt 15-20kkr eller mer utan att man behöver fläska på med Threadripper, 128GB+ RAM, RTX 3090 SLI, custom vattenkylning eller dylikt.
Utan att det lätt blir 20kkr för en ganska "standard dator".
Om man med "standard" ser det mer från en entusiast perspektiv än någon som ska ha en dator för att köra office paketet och svara på mail på jobbet.

Absolut är det så, men det går ju också att spela på sämre grejer än det. Siktar man på 1080p60FPS räcker ju ganska mediokra grafikkort och processorer plötsligt långt. Om man dessutom kan acceptera medium/high i modernaste spelen kan man komma riktigt billigt undan. Tänk dig ’esport’ som lol/fortnite/csgo. Inget av dessa kräver värsting-grejerna

Handlar ju helt enkelt om vilken nivå man själv kan acceptera. Vad man än köper idag slår ju förra generationens konsoler och switch. Och man kan köpa indie och några år gamla spel riktigt billigt på reor. Tänk alla som ännu inte spelat witcher-serien eller andra. Många speltimmar även på en medioker dator idag. När sedan dagens AAA-spel patchats och blivit bra kanske man har uppgraderat igen efter några år och kan spela dom då...