Igor's Lab dissekerar Intels grafikkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svantesson666:

Generation 1 - kommer vara skräp
Generation 2 - kommer ligga lite efter konkurrenterna
Generation 3 - kan bli bra

Då gäller det att Intel har tålamod och envetenhet att hänga kvar i leken - ofta har de ju gett upp ganska snabbt, och ibland ens före generation 2 också. Så var det ju med efterföljaren till i740 som tydligen var i stort sett klar, men sedan aldrig släpptes på marknaden.

Skrivet av anon228747:

Ge mig det billigaste kortet som går att tillverka med många displayports.

Kanske värt att titta på något från Matrox isåfall? Multiport grafikkort är väl i stort sett det enda som de håller på med numera väl.

Skrivet av Teddis:

Nu vet jag inte vilka kanaler han tagit sig igenom för att få tag på datorn, men det finns väl inget som säger att det var en dator från MediaMarkts oskyddade lagerdörr. Speciellt misstänkt också att han refererar till den som en "DG1 SDV (Software Development Vehicle)". Då är det verkligen inte en produkt ens ämnad till att inta vanliga kontorsdatorer. Då är det ju sannolikt en maskin för utvecklare att feltesta sina program mot intel XE grafik.

Om man ska kunna feltesta program på maskinen måste ju drivrutinen faktiskt fungera, annars blir det ju inte mycket testande gjort... De har ju haft en del tid på sig att få allt att funka, enligt uppgift hade ju Intel hållit på och arbetat med Xe-arkitekturen i cirkus ett år innan de ens anställde Raja Koduri, och det var ju ett tag sedan nu de gjorde det (november 2017.)

Så vad som är på gång här vettifan. Ska de inte börja släppa sina produkter snart typ? Det är lite väl långt gånget att ha drivrutiner som ballar ur när man börjar köra 3D-grafik på dem i det här stadiet.

Citat:

Men som direkt svar på din fråga: ja, det är fullständigt rimligt och förväntat att kunna be kunden till en dator att ladda ner en drivrutinsuppdatering.

Inte direkt när man startar datorn för första gången. De flesta riktigt funtade människorna förväntar sig ju att något man köpt för riktiga pengar faktiskt funkar när man tar prylen ur boxen. Spelnissar bryr sig väl inget större, men Svensson i allmänhet är inte lika förlåtande.

Citat:

Hade hatat mitt 3080 om jag fortsatt köra launch-drivrutinerna till denna dag. Då hade jag inte ens velat ha det gratis det heller.

Det är ingen som föreslagit att drivrutinen aldrig ska uppdateras... Herregu!

Citat:

Intel har årtionden av erfarenhet med fungerande (om än i lågsegmenten) 3D-acceleration på deras GPUer, så det känns minst sagt osannolikt att de inte skulle lyckas få till baseline-stöd för det.

Trots årtionden av erfarenhet har också deras drivrutiner varit skit, just för att de inte behövt bry sig. Office och andra windowsprogram har funkat, spel... Tja, kanske funkar, eller inte. Spelar ingen roll, för spelare har inte siktat in sig på Intel-grafik ändå, och här har vi ännu ett i raden av medelmåttiga grafikprodukter från Intel. Det här kortet hade kanske kunnat konkurrera med låg/mellanklass grafik från tre-fyra år sedan typ. Det är upp till Intel att bevisa för alla andra att de är tillförlitliga och inriktade på att faktiskt satsa långsiktigt på grafikmarknaden den här gången - och det gör man inte med ett sånt här Kallijanka-grafikkort.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är sugen på dessa?
Energieffektiviteten är rätt viktig ändå tycker jag. Om de kan få till ett någorlunda kort som kan spela enklare saker på 30-50 watt är jag nöjd. 2-4gb hmb. Gärna i halvprofil och med modern hårdvaruaccelerering.
Perfekt i småbyggen. Alternativen är få i kategorin.
Det skulle möjliggöra 16 kärnor i ett pyttechassi och med ett grafikkort som åtminstone inte är ett 1030.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt av Igor att dra i för stora växlar på detta utvecklarkort/system.
Visst roligt att kila på men då skall man verkligen inte heller klaga på att saker inte är 100.
Jag väntar på ett färdigt system och då tester av det konsument förväntas få i handen. Det är som alltid, medt rättvist.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Tycker det är märkligt av Igor att dra i för stora växlar på detta utvecklarkort/system.
Visst roligt att kila på men då skall man verkligen inte heller klaga på att saker inte är 100.
Jag väntar på ett färdigt system och då tester av det konsument förväntas få i handen. Det är som alltid, medt rättvist.

Fast också så tycker jag nog ändå att det inte är helt orimligt att ha lite högre krav på Intel. Menar, det är inte ett litet kickstarterföretag som startade för 2 år sedan. Intel har ju dessutom gjort ett par magplask förr med deras grafikkortssatsningar, då är det extra viktigt, inte minst för förtroendet, att de släpper något som faktiskt fungerar.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Om passthrough lirar så vore det ett perfekt Plex transcoding kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Får du tag på en xbox en vecka innan den lanserats så har du väl ingen vidare rätt att förvänta dig att den fungerar? Nu vet jag inte vilka kanaler han tagit sig igenom för att få tag på datorn, men det finns väl inget som säger att det var en dator från MediaMarkts oskyddade lagerdörr. Speciellt misstänkt också att han refererar till den som en "DG1 SDV (Software Development Vehicle)". Då är det verkligen inte en produkt ens ämnad till att inta vanliga kontorsdatorer. Då är det ju sannolikt en maskin för utvecklare att feltesta sina program mot intel XE grafik.

Men som direkt svar på din fråga: ja, det är fullständigt rimligt och förväntat att kunna be kunden till en dator att ladda ner en drivrutinsuppdatering. Hade hatat mitt 3080 om jag fortsatt köra launch-drivrutinerna till denna dag. Då hade jag inte ens velat ha det gratis det heller.

Intel har årtionden av erfarenhet med fungerande (om än i lågsegmenten) 3D-acceleration på deras GPUer, så det känns minst sagt osannolikt att de inte skulle lyckas få till baseline-stöd för det.

Så du menar på fullt allvar att Intel skulle skicka ut ej fungerande datorer till de som ska feltesta sina program på? Hur vet de då om det är fel på deras program eller på datorn om de inte ens får fungerande mjuk och hårdvara med test-datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Fast också så tycker jag nog ändå att det inte är helt orimligt att ha lite högre krav på Intel. Menar, det är inte ett litet kickstarterföretag som startade för 2 år sedan. Intel har ju dessutom gjort ett par magplask förr med deras grafikkortssatsningar, då är det extra viktigt, inte minst för förtroendet, att de släpper något som faktiskt fungerar.

Fast, de har inte släppt detta?
Du kan inte köpa det. Inte ens ett system med det. Dessutom verkar detta vara väldigt gammalt och som sagt, ett utvecklarkort med stora begränsningar. Tvivlar på att du inte skulle kunna spela på detta när samma arkitektur kör spel finfint idag på laptops du kan köpa.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dimman:

TL;DR; Mer än dubbelt så snabbt (ca 2,5x) som GeForce 1030 enligt grafen.

@perost Jag tror majoriteten är "non tented vias", även om några säkert är testpunkter också.

Jag missade att skalan var logaritmisk. Ytterst märkligt val. Tack för förtydligandet dock, vaken!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt