Hur håller ni fokus när ni arbetar/studerar hemifrån?

Permalänk
Medlem

Hur håller ni fokus när ni arbetar/studerar hemifrån?

Hej!

Som ni kanske förstår så studerar jag hemifrån nu för tiden och jag tycker det kan vara ganska svårt att hålla sig borta från distraktioner, speciellt vid datorn. Vad gör ni för att hålla er fokuserade när ni arbetar eller studerar hemifrån?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Jag har lagt upp min arbetsdag hemma lite som en vanlig arbetsdag från innan pandemi. Rutiner funkar bra för mig.

  1. "Går till jobb" - tar en ~20 minuter promenad innan det är dags att jobb.

  2. Tar någon kort kaffepaus på förmiddag/eftermiddag - tar min kopp och sätter mig på annan plats och läser någon nyhet.

  3. Tar en ordentlig lunchpaus. Inte äta vid datorn utan antingen hämta något eller käka en låda i köket.

  4. Håller tät kontakt med mina kollegor via Teams - samtal, chat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Rutiner funkar bra för mig.

  1. Tar någon kort kaffepaus på förmiddag/eftermiddag - tar min kopp och sätter mig på annan plats och läser någon nyhet.

  2. Håller tät kontakt med mina kollegor via Teams - samtal, chat.

Jag gör samma .
Vi har stående teamskafferaster förmidag och eftermiddag på teams.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

+1 på @keyser, gör liknande, visst tankarna vandrar och man surfar t.ex. här nu... , men det händer i lika stor omfattning när jag sitter på ett kontor också.

Byter rum emellanåt, går t.ex. till konferensrummet (sovrummet ) för de flesta mötena.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag gör inget speciellt, har aldrig haft problem att få saker som skall göras gjorda oavsett om jag sitter hemma, på kontoret eller någon annanstans. Har jag något som skall bli klart så blir det klart i tid.

Permalänk
Medlem

Mitt största problem har varit att komma upp i tid, det löste jag genom att boka in ett avstämningsmöte 08.30 så jag måste vara uppe och påloggad då

Så mitt tips är att titta mer specifikt på vad som utmaningen för dig och hur du kan jobba runt det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare vilja vända på frågan - hur håller ni fokus på kontoret? Det är ju så fruktansvärt skönt att slippa störa sig på folk som spelar musik, frågar saker, hälsar, går förbi, klickar med musen, skriver på tangentbord, andas ... ja ni vet, existerar helt enkelt.
Jag tycker att det största problemet med att jobba hemifrån är att det är alltför lätt att fastna för länge på jobbet och att lunchen blir försenad. Sedan är det ju förstås "överhörningen" som man tyvärr går miste om - man tappar en del av vad som pågår i andra grupperingar som eventuellt kan komma att påverka en framöver vilket öppnar för att det kan bli mer reaktivt arbete och mindre proaktivt. Det har dock inte varit särskilt ofta, så det är väl egentligen inget större problem.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt svårt att koppla bort hemmet och fokusera på jobbet. Vist jag får gjort det som ska göras men jag känner mig inte lika effektiv som när jag sitter på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det är ju så fruktansvärt skönt att slippa störa sig på folk som spelar musik

??? Vad jobbar du på för stället egentligen.

Permalänk
Medlem

Även om alla mina föreläsningar är online, jag brukar ändå åka till skola och sitta i nån grupprum/hörn och plugga. Det hjälper mig en del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

??? Vad jobbar du på för stället egentligen.

Nu syftar jag givetvis inte på dunka-dunka på högsta volym, utan låg volym vid sin arbetsplats eller för all del i hörlurar som inte är helt isolerade. Det vill säga fullt normalt "surr". Beklagar att det inte framgick i samband med saker som "att andas".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv

Har ett rätt strikt schema där vi måste sitta tillgängliga på olika områden. Jobbar på en IT-support så om ärendena inte går ner eller ingen svarar i chatten.. Så ja då märks det ju. Så fokuset är inget problem.

Däremot är det värre om kvällarna när jag ska studera, då blir det lätt spel/youtube. Försökt lösa det genom att stänga ned discord, steam, b-net. Stänga av telefonen. Det hjälper lite i alla fall.

Permalänk
Medlem

Några saker som jag använde när jag studera:

* Hitta ett sätt som funkar att studera för dig. För vissa funkar grupp bäst, andra ensam
* Ha en plan för vad du skall ha gjort när dagen är klar för att hänga med i studietempot. Planera en vecka / 10 dagar i taget
* Stäng av allt som vill ta din uppmärksamhet (TV, dator, mobil etc). Låt det bli en "belöning" när du är klar
* Rör på dig! Börja & avsluta dagen med ett träningspass. Behöver inte vara mer än en snabb promenad om man ogillar att svettas. Det är bevisat att rörelse förbättrar din prestation för dagen så glöm inte din kropp (& knopp)

Permalänk
Medlem

För egen del har jag arbetat och studerat hemifrån/på distans i flera år innan pandemin, så om något har jag vunnit på den eftersom min fru nu också jobbar hemifrån. Hur som tänkte jag dela med mig av mina tankar och erfarenheter av arbete och studier på distans.

Först och främst – att jobba/studera på distans passar inte alla. Många upplever att det är jobbigt att inte ha den naturliga sociala kontakt som man har naturligt med kollegor och kursare på fysiska arbetsplatser eller på campus – inte minst över den obligatoriska kafferasten. När man arbetar hemifrån får man ju inte samma sociala stimulans – det finns ju orsaker till att många exempelvis skaffat husdjur under pandemin.

Vid fysiskt arbete/campus-studier får man naturligt mer hjälp av den struktur som kommer naturligt vid arbete på en fysisk plats, i jämförelse med att arbeta/studera på distans – arbetet/studierna börjar vid en viss tid, sedan är det förmiddagskaffe, lunch, eftermiddagskaffe, innan det är dags att gå hem. När man jobbar/studerar hemifrån får man själv skapa strukturen – själv brukar jag skriva en ganska specificerad lista över alla moment som jag ska klarar av under veckan, samt en plan över när jag ska göra dem. Syftet är att jag en lista med många punkter, så att jag varje dag får känna mig produktiv när jag bockar av några punkter på listan.

En annan aspekt som jag gärna vill betona är aktivitet i samband med arbetet – det är lätt att fastna i stillasittande, något som man verkligen inte mår bra av i längden. För egen del har jag därför ordnat ett höj-/sänkbart skrivbord och ett aktivitetsarmband, som påminner mig om att göra mig varje timme. Därutöver försöker jag ofta komma ut på en promenad i samband med lunchen. Det finns givetvis många andra sätt – det viktiga är att hitta det som funkar för en själv.

När det gäller föredrag och onlinemöten så är min upplevelse att dessa ofta är av skiftande kvalitet (sitter när jag skriver detta på ett SNS-föredrag, och ska strax gå på ett microsoft-event). OM eventet är inspelat så höjer jag ofta uppspelningshastigheten, eftersom jag upplever att det då är lättare att fokusera på presentationen. Ett annat tips är att försöka aktivera sig själv genom att exempelvis stå upp i samband med presentationen, samt försöka välja bort de presentationer-/events-/möten som inte är särskilt givande (för egen del brukar jag föredra events vid internationella (ffa amerikanska) universitet/institutioner/företag eftersom dessa generellt brukar vara betydligt bättre på presentationsteknik jämfört med svenska universitet/institutioner/företag).

Sist men inte minst skulle jag vilja slå ett slag för betydelsen av stimulerande musik. När jag behöver prestera och exempelvis skriva en rapport eller sätta samman en egen presentation så brukar jag ta hjälp av musik (oftast något gigg på youtube) som ger mig energi och hjälper mig att fokusera på uppgiften. För att inte störa resten av familjen har jag ett par slutna hörlurar (AT M50x), som också signalerar för omgivningen att jag vill jobba i fred.

/M

Permalänk
Medlem

Har det så pass bra att jag och sambo har varsitt datorrum. Renoverade mitt i påskas och gjorde det riktigt mysigt och trevligt. Katterna är inte tillåtna på mitt kontor och sambo vet om att även om jag inte sitter vid datorn så funderar jag troligtvis på något, och att hon helst inte ska börja samtala med mig om något, förutom om det är under fikatid.

Svåraste för mig har varit dygnsrytmen som lätt blir senare än vanligt, men har nu börjat med 60-minuters promenad i dagsljus, ofta under "lyssna möten" vilket verkar hjälpa hyfsat iallafall.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag skulle snarare vilja vända på frågan - hur håller ni fokus på kontoret? Det är ju så fruktansvärt skönt att slippa störa sig på folk som spelar musik, frågar saker, hälsar, går förbi, klickar med musen, skriver på tangentbord, andas ... ja ni vet, existerar helt enkelt.
Jag tycker att det största problemet med att jobba hemifrån är att det är alltför lätt att fastna för länge på jobbet och att lunchen blir försenad. Sedan är det ju förstås "överhörningen" som man tyvärr går miste om - man tappar en del av vad som pågår i andra grupperingar som eventuellt kan komma att påverka en framöver vilket öppnar för att det kan bli mer reaktivt arbete och mindre proaktivt. Det har dock inte varit särskilt ofta, så det är väl egentligen inget större problem.

Man stänger dörren till sitt kontor, såklart?!

Jag får inte mycket gjort alls hemma tyvärr. Så jag brukar försöka åka in till kontoret ändå trots att man inte ”får”. Jag gillar det jag jobbar med så vill väldigt gärna sitta i en bra miljö (på jobbet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Man stänger dörren till sitt kontor, såklart?!

Jag får inte mycket gjort alls hemma tyvärr. Så jag brukar försöka åka in till kontoret ändå trots att man inte ”får”. Jag gillar det jag jobbar med så vill väldigt gärna sitta i en bra miljö (på jobbet)

Eget kontor ... det är en lyx jag längtar tillbaka till. Eller ja, nu har jag ju eget kontor här hemma, så inget ont om det, men ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv

Studerar och det har gått ned i soptunnan sen corona. Jag behöver rutinerna för att dyka upp på föreläsnignar osv, nu är det ett clusterfuck med zoom och annat, olika lärare kör olika metoder. Totalt tappat motivationen. Akademiska studier är ju så stelt också så saknar "hänget" i datorsalarna.

Gillar att vara ensamvarg hemma vid datorn förvisso, men nu har det blivit för mycket av det goda. Bytte till ett annat gym som ligger längre bort så att man behöver gå genom stan, sunt för mentala hälsan att man ser lite mer människor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Man stänger dörren till sitt kontor, såklart?!

Jag får inte mycket gjort alls hemma tyvärr. Så jag brukar försöka åka in till kontoret ändå trots att man inte ”får”. Jag gillar det jag jobbar med så vill väldigt gärna sitta i en bra miljö (på jobbet)

Tyvärr så är det ju döende med egna kontor, öppna kontorslandskap är mycket billigare...

Själv gör jag ungefär som keyser.

1. Kl 07:10: Alltid 20 min promenad efter jag vaknat och borstat tänderna.
2. Kl 08:00: Kaffe vid datorn och sedan börjar arbetet.
3. Kl 10:00: Brukar jag fylla på vattenflaskan och när jag kommer tillbaka till skrivborde så höjer jag det och står upp till lunch.
4. Kl 12:00: Lunch, äter i köket och tar sedan en promenad. Beror lite på vädet hur långt jag går, kan vara 1-5km.
5. Kl 13:00: Tillbaka till skrivbordet, sänker det igen och jobbar.
6. Kl 14:30: Höjer skrivbordet och står upp i ca 30-60 minuter igen.
7. Kl 17:00: Avslutar dagen med samma promenad som jag började dagen med.

Ungefär så. Har satt upp events i kalender för att påminna mig om rasterna då jag står upp, tycker det funkar bra.

Det är viktigt att ta pauser borta från skrivbordet/kontoret annars är risken att allt går ihop och det blir svårt att fokusera. Sen personligen så är det också beroende på arbetsuppgifterna. Är det något roligt att programmera är det inga problem men är det bara möten om ointressanta ämnen har jag lät för att zooma ut-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Gillar att vara ensamvarg hemma vid datorn förvisso, men nu har det blivit för mycket av det goda. Bytte till ett annat gym som ligger längre bort så att man behöver gå genom stan, sunt för mentala hälsan att man ser lite mer människor osv.

Det där var en vettig insikt och en konkret metod.

Permalänk
Medlem

jag har märkt att om jag lyssnar på väldigt lugn jazz på låg volym kan jag fokusera hur bra som helst. Annars kan jag inte fokusera alls.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball