PrimeVideo appen ger fel ljusnivåer.

Permalänk
Rekordmedlem

PrimeVideo appen ger fel ljusnivåer.

Jag börjar som många andra med att säga att jag tror jag är i en passande forumdel och ber om ursäkt om jag hamnat galet.
Jag undrar om någon annan har problem med att appen ger fel ljusnivåer jämfört med webbläsaren ?
På bilden nedan (ja jag vet att den inte är perfekt men den visar problemet tydligt och som det upplevs) Det är ett foto och inte 2 hopklippta så bilden visar en och samma bildskärm samtidigt och det är bara olika program som visar bilden och ger skillnaden (tror jag ?)
Webbläsaren till vänster och app till höger, appen ser ut ungefär som att hdr inte fungerar eller att svartare än avart är felinställt medans bilden i webbläsaren är som den borde se ut utan grått i stället för svart, jag hittar inget sätt att justera in något i appen så är det bara att acceptera det och vänta på att appen nån gång kanske fixas eller finns det nått jag missar ?
Bilden från datorn är i övrigt som den borde och Prime Video funkar också som synes bra i webbläsaren men appen ger fel nivåer och jag vet inte hur man justerar i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad är det för enhet du har appen på? Är det Android TV, Kodi, AppleTV eller något annat?
Får inte den grådaskiga svärtan genom PrimeVideo på AndroidTV iallafall.
Det är inte så att du har appen installerad på en enhet och jämför med datorn som är en annan enhet?
Då behöver du ändra bildinställning för den enhet du har appen på.

Har endast sett sådan skillnad i svärta på billiga kodi-boxar för länge sedan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alternative:

Vad är det för enhet du har appen på? Är det Android TV, Kodi, AppleTV eller något annat?
Får inte den grådaskiga svärtan genom PrimeVideo på AndroidTV iallafall.
Det är inte så att du har appen installerad på en enhet och jämför med datorn som är en annan enhet?
Då behöver du ändra bildinställning för den enhet du har appen på.

Har endast sett sådan skillnad i svärta på billiga kodi-boxar för länge sedan.

Det är appen för win 10: Amazon Prime Video for Windows.
Information om appen: Appversion 1.0.45.0-Release

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Då är jag med, visste inte att det fanns en Primevideo app till Windows.
En vild gissning utifrån bilder och beskrivning är att appen höjer ljusstyrkan och kontrasten högt när du startar videon på appen.
Detta brukar gå att ändra i grafikinställningarna för grafikkortet. Ändra så att videoinställningarna inte ändras per applikation utan att de ska behålla standardinställningarna.

Rätt säker på att detta går att ändra även på inbyggda grafikkort, typ Intels.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alternative:

Då är jag med, visste inte att det fanns en Primevideo app till Windows.
En vild gissning utifrån bilder och beskrivning är att appen höjer ljusstyrkan och kontrasten högt när du startar videon på appen.
Detta brukar gå att ändra i grafikinställningarna för grafikkortet. Ändra så att videoinställningarna inte ändras per applikation utan att de ska behålla standardinställningarna.

Rätt säker på att detta går att ändra även på inbyggda grafikkort, typ Intels.

Bilden jag visar är ett foto så den visar webbläsare och app samtidigt på samma skärm och webbläsaren och allt annat funkar som det ska medans appen ger fel nivåer och jag hittar inga inställningar i den, jag vill ju inte behöva ändra nått som förstör allt annat utan få appen att se normal ut, nu funkar visserligen webbläsarvisning bra men jag funderar på om det är en bugg i appen eller nån underlig inställning jag inte hittat som bara påverkar bilden i appen.

Det kan ibland vara bekvämt att köra i appen funktionsmässigt men den blir "onjutbar" när bilden blir så kass.
Det måste ju också vara nått i appen tycker jag eftersom det är formatbeskärningen och videobilden som gråar ut medans den faktiskt visar svart utanför själva videobilden och det också är inuti appens fönster, appen i sig kan alltså visa korrekt bild men den visar det inte vid videorenderingen som jag tolkar det utan det ser ut som nån hdr/sdr bugg ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bilden jag visar är ett foto så den visar webbläsare och app samtidigt på samma skärm och webbläsaren och allt annat funkar som det ska medans appen ger fel nivåer och jag hittar inga inställningar i den, jag vill ju inte behöva ändra nått som förstör allt annat utan få appen att se normal ut, nu funkar visserligen webbläsarvisning bra men jag funderar på om det är en bugg i appen eller nån underlig inställning jag inte hittat som bara påverkar bilden i appen.

Det kan ibland vara bekvämt att köra i appen funktionsmässigt men den blir "onjutbar" när bilden blir så kass.
Det måste ju också vara nått i appen tycker jag eftersom det är formatbeskärningen och videobilden som gråar ut medans den faktiskt visar svart utanför själva videobilden och det också är inuti appens fönster, appen i sig kan alltså visa korrekt bild men den visar det inte vid videorenderingen som jag tolkar det utan det ser ut som nån hdr/sdr bugg ?

Kan absolut vara en bugg i appen. Men jag gissar på att den ändå är en inställning för grafiken.
Appen ändrar troligen kontrastförhållandena till att visa högre kontrast än webbläsaren som troligen inte ändrar någonting alls gällande bilden.

Kollade du i inställningarna för grafiken om det fanns en inställning för att Inte ändra bildförhållandena baserad på applikationer?
Hittade en gammal länk som beskriver liknande problem fast för Windows media player:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-p...

Kan ju vara värt ett försök, fungerar det inte så är nog en bug-rapport till Amazon på sin spätts

Permalänk
Medlem

Det har man märkt också även ljudet låter som man har filmat en TV som spelar filmen, men har också märk att det beror på titlar ibland.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF