SR-reportage om tech-journalistik omnämner Sweclockers
Lyssnade precis på ett intressant SR-reportage (ca 13min in), gällande det svåra läget svensk techjournalistik befinner sig inom, där tillgången till produkter är avhängd på en god relationen mellan recensent och tillverkare. Flera svenska medier (Nordichardware, Surfa och Feber exempelvis) nämns och medverkar. Strax innan 17-minutstrecket tas Sweclockers upp, och framställs som en av Sveriges främsta nyhetssidor i sammanhanget. Tydligen har Anton nekat till att delta direkt i en intervju, men hans skriftliga svar läses upp.
Jag tycker detta är intressant ur flera aspekter: dels är inslaget som sådant intressant, i och med hur det belyser ett sällan omdiskuterat faktum inom techbranschen - nämligen hur relationen mellan media och tillverkare faktiskt ser ut. Detta är knappast ett ungt problemområde: redan i Steve Jobs autobiografi av Walter Isaacson beskrivs hur Jobs knutit en nära relation till en handfull journalister, som då särbehandlades positivt under flera decennier. I relationen var det underförstått att de endast skulle skriva positiva saker om Apples nya produkter. I gengäld fick de tillgång till dem först av alla. När en av journalisterna vid ett tillfälle sade något kritiskt om en produkt, försvann plötsligt denne ur hans lilla vänskapssfär och fick aldrig vara först på bollen med Apples produkter igen.
En annan intressant aspekt tycker jag är Antons skriftliga svar till SR:s journalist: nämligen att det i slutändan är vi besökare som bedömer huruvida redaktionen anses vara tillförlitliga eller ej. Jag vill dra till minnes att detta har diskuterats många gånger i kommentarstrådar under nyhetsartiklarna, och även om jag själv och säkerligen majoriteten av Sweclockers besökare tycker att redaktionen gör ett bra jobb, så undrar jag hur redaktionen egentligen skulle kunna bilda sig en uppfattning om vad läsarna tycker och tänker kring frågan (annat än genom kommentarerna i nyhetstrådarna)? För nog förekommer allt kritik kring detta. Än kan jag dock inte dras till minnes att några konkreta åtgärder vidtagits från redaktionens sida för att stävja denna kritik (men jag kan ha fel).
Det vore intressant att höra hur ni andra resonerar kring det här med förtroende gentemot techjournalister och samarbeten med tillverkarna. Någonstans landar man ju som utgivande tidning i en paradox, där kritik riskerar att leda till att man inte har tillgång till några produkter att recensera, alternativt där hyllningar leder till att läsarna lyser med sin frånvaro. Knappast en enkel sits att befinna sig i.
---