SR-reportage om tech-journalistik omnämner Sweclockers

Permalänk
Medlem

SR-reportage om tech-journalistik omnämner Sweclockers

Lyssnade precis på ett intressant SR-reportage (ca 13min in), gällande det svåra läget svensk techjournalistik befinner sig inom, där tillgången till produkter är avhängd på en god relationen mellan recensent och tillverkare. Flera svenska medier (Nordichardware, Surfa och Feber exempelvis) nämns och medverkar. Strax innan 17-minutstrecket tas Sweclockers upp, och framställs som en av Sveriges främsta nyhetssidor i sammanhanget. Tydligen har Anton nekat till att delta direkt i en intervju, men hans skriftliga svar läses upp.

Jag tycker detta är intressant ur flera aspekter: dels är inslaget som sådant intressant, i och med hur det belyser ett sällan omdiskuterat faktum inom techbranschen - nämligen hur relationen mellan media och tillverkare faktiskt ser ut. Detta är knappast ett ungt problemområde: redan i Steve Jobs autobiografi av Walter Isaacson beskrivs hur Jobs knutit en nära relation till en handfull journalister, som då särbehandlades positivt under flera decennier. I relationen var det underförstått att de endast skulle skriva positiva saker om Apples nya produkter. I gengäld fick de tillgång till dem först av alla. När en av journalisterna vid ett tillfälle sade något kritiskt om en produkt, försvann plötsligt denne ur hans lilla vänskapssfär och fick aldrig vara först på bollen med Apples produkter igen.

En annan intressant aspekt tycker jag är Antons skriftliga svar till SR:s journalist: nämligen att det i slutändan är vi besökare som bedömer huruvida redaktionen anses vara tillförlitliga eller ej. Jag vill dra till minnes att detta har diskuterats många gånger i kommentarstrådar under nyhetsartiklarna, och även om jag själv och säkerligen majoriteten av Sweclockers besökare tycker att redaktionen gör ett bra jobb, så undrar jag hur redaktionen egentligen skulle kunna bilda sig en uppfattning om vad läsarna tycker och tänker kring frågan (annat än genom kommentarerna i nyhetstrådarna)? För nog förekommer allt kritik kring detta. Än kan jag dock inte dras till minnes att några konkreta åtgärder vidtagits från redaktionens sida för att stävja denna kritik (men jag kan ha fel).

Det vore intressant att höra hur ni andra resonerar kring det här med förtroende gentemot techjournalister och samarbeten med tillverkarna. Någonstans landar man ju som utgivande tidning i en paradox, där kritik riskerar att leda till att man inte har tillgång till några produkter att recensera, alternativt där hyllningar leder till att läsarna lyser med sin frånvaro. Knappast en enkel sits att befinna sig i.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Mycket intressant lyssning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vore kul att höra vad redaktionen tycker och varför ingen från Swec ville vara med i reportaget. Hela branschen har ju detta problem, att trycket från tech-bolagen ökar och sajterna och YT-kanalerna ligger i beroendeställning. Borde ju ligga i alla "journalisters" intresse att journalistiken håller standard och förbättrar sig.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag lyssnade på medierna med, nästan direkt tänkte jag att de kommer prata om swec, eftersom sidan är så stor och det var lite sådär att höra det där "officiella svaret" från swec, det är ett standardsvar som alla kan ge.
Det är troligen en sak man inte vill prata så mycket om, när företagen nästlar sig mer och mer in på framsidan av nyhetsidor och folk till slut slutar bry sig om att det står "sponsrat material" eftersom det snart står på alla artiklar från större företag.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Moderator
Moderator

I grund och botten ett intressant ämne och det finns gott om tillverkare som gör försök att köpa/styra redaktionellt innehåll generellt, tyvärr helt normalt i vissa kulturer men det är inget nytt i sig.
Dylika frågor har säkerligen besvarats några gånger men jag tror att det nog handlar mycket om transparens i den grad det är möjligt och en nivå av integritet som ändå skiner igenom över tid. Det är generellt väldigt lätt att strö anklaganden utan bevis när motsatsen inte direkt kan bevisas utan mest kan mötas genom ett uppbyggt förtroende. Det gäller väl egentligen all form av press och inte något speciellt för teknikjournalistik. Precis som Anton säger är det vi medlemmar (läsare) som avgör hur trovärdiga de är.

Jag tycker ändå Nvidias fadäs nyligen där de försökte styra en site att lägga mer fokus på Ray Tracing är ett ganska bra exempel på att det ändå går att säga ifrån och genom alla reportage om det (inklusive Sweclockers) visa en enad front mot tillverkare att det här inte är ok.
Till viss del tror jag att det så länge konkurrens existerar på marknaden även är till en viss nivå självreglerande, om tillverkare X börjar ställa krav får tillverkare Y desto mer uppmärksamhet och PR. Till viss del likaså om publikation X tappar företroende så kommer förhoppningsvis publikation Y att ta större andel läsare.

Reportaget i sig ger jag dock inte mycket för även om jag som sagt tycker att det är ett intressant ämne.
"Här finns en hel rad exempel på luddiga gränser mellan reklam och redaktionellt innehåll."
(Här blandas det av oklar anledning in irrelevanta ljudklipp från livestreamen vid RTX 3*-releasen som smälts ihop med följande yttrande:)
"Som i det här youtubeklippet[..]" - "Det hela är betalt av Samsung och reklammärkt."

Det låter inte så väldigt luddigt i mina öron ens i första bästa exemplet.
Nu låter jag nog väldigt grinig och saboterar säkert mitt egna inlägg - men önskar att man slapp betala skatt för den här nivån av journalistik.

(För att vara tydlig: Vi moderatorer är i grund och botten medlemmar/läsare, mina åsikter representerar varken redaktionen eller publiceringsföretaget.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gorian:

En annan intressant aspekt tycker jag är Antons skriftliga svar till SR:s journalist: nämligen att det i slutändan är vi besökare som bedömer huruvida redaktionen anses vara tillförlitliga eller ej. Jag vill dra till minnes att detta har diskuterats många gånger i kommentarstrådar under nyhetsartiklarna, och även om jag själv och säkerligen majoriteten av Sweclockers besökare tycker att redaktionen gör ett bra jobb, så undrar jag hur redaktionen egentligen skulle kunna bilda sig en uppfattning om vad läsarna tycker och tänker kring frågan (annat än genom kommentarerna i nyhetstrådarna)? För nog förekommer allt kritik kring detta. Än kan jag dock inte dras till minnes att några konkreta åtgärder vidtagits från redaktionens sida för att stävja denna kritik (men jag kan ha fel).

Angående diskussionen om sponsrat material på SweClockers så lägger vi enorm vikt vid att lyssna in communityt här. Vi har också gjort läsarundersökningar på ämnet för att ta in åsikter även från läsare som inte är aktiva i forumet.

En av de konkreta åtgärderna som gjordes efter att vi hade just diskussioner i somras var att vi ändrade märkningen av artiklar från tidigare "i samarbete med" till "sponsras av". Vi har också varit mer tydliga exakt vad sponsorskapens förutsättningar är i en del artiklar, något som vi absolut ska bli ännu bättre på framöver.

Prio ett är transparensen i mina ögon. Tydlighet i vad som är sponsrat är A och O. Där märker vi allt material som sponsrat när det är det, utan undantag.

En jätteviktig sak för oss är också att även sponsrat innehåll ska intressera våra läsare och tillföra något i form av underhållning eller kunskap.

Skrivet av Vinolik:

Vore kul att höra vad redaktionen tycker och varför ingen från Swec ville vara med i reportaget. Hela branschen har ju detta problem, att trycket från tech-bolagen ökar och sajterna och YT-kanalerna ligger i beroendeställning. Borde ju ligga i alla "journalisters" intresse att journalistiken håller standard och förbättrar sig.

Skrivet av Hipshot:

Jag lyssnade på medierna med, nästan direkt tänkte jag att de kommer prata om swec, eftersom sidan är så stor och det var lite sådär att höra det där "officiella svaret" från swec, det är ett standardsvar som alla kan ge.
Det är troligen en sak man inte vill prata så mycket om, när företagen nästlar sig mer och mer in på framsidan av nyhetsidor och folk till slut slutar bry sig om att det står "sponsrat material" eftersom det snart står på alla artiklar från större företag.

Det fanns en del aspekter kring hur förfrågan kom till oss som sände budskap att det sannolikt inte skulle kunna ske någon produktiv dialog, snarare att man ville ha något för att knyta ihop ett förutbestämt narrativ. (Klippningen där man blandat icke-sponsrat material där jag låter positiv i direkt anknytning till ett klipp från en sponsrad video var för mig ett kvitto på att min föraning var korrekt i någon mån.)

Diskussionen är självklart jätteviktig och jag respekterar verkligen att det finns dem som bevakar bevakarna så att säga. Dock tycker jag att det är här på SweClockers diskussionen bör ske för att vara konstruktiv och göra någon nytta. Den känns också för viktig och komplex för att man ska kunna koka ner det till en liten "soundbite".

Precis som all annan aktivitet på SweClockers är det här något som är under konstant utvärdering, analys och förändring. Så med det sagt får ni gärna ta tillfället i akt att komma med frågor, förslag, klagomål och så vidare här. Vi har också feedback till sweclockers-forumet med en klistrad tråd på ämnet. Och vill man inte vara med i en publik diskussion går det alltid bra att PM:a mig eller att maila mig på anton.nilsson@sweclockers.com

Edit: justerade lite formuleringar som jag kände var lite väl kategoriska.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Reportaget i sig ger jag dock inte mycket för även om jag som sagt tycker att det är ett intressant ämne.
"Här finns en hel rad exempel på luddiga gränser mellan reklam och redaktionellt innehåll."
(Här blandas det av oklar anledning in irrelevanta ljudklipp från livestreamen vid RTX 3*-releasen som smälts ihop med följande yttrande:)
"Som i det här youtubeklippet[..]" - "Det hela är betalt av Samsung och reklammärkt."

Reagerade också på just den klippningen, extremt konstigt, min känsla är att den som redigerat ihop det inte har koll på "vårt område" och inte riktigt orkade bry sig. Däremot tyckte jag reportaget i sig ändå var intressant.

Personligen har jag inga problem med att samarbeten och sponsring av redaktionellt material sker så länge det är tydligt vad som är vad.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En av de konkreta åtgärderna som gjordes efter att vi hade just diskussioner i somras var att vi ändrade märkningen av artiklar från tidigare "i samarbete med" till "sponsras av". Vi har också varit mer tydliga exakt vad sponsorskapens förutsättningar är i en del artiklar, något som vi absolut ska bli ännu bättre på framöver.

Prio ett är transparensen i mina ögon. Tydlighet i vad som är sponsrat är A och O. Där märker vi allt material som sponsrat när det är det, utan undantag.

En jätteviktig sak för oss är också att även sponsrat innehåll ska intressera våra läsare och tillföra något i form av underhållning eller kunskap.

Det är ju kanon att ni kan peka på konkreta åtaganden som diskussionerna lett fram till. Kudos! 👍 Och jag delar din åsikt om att transparens är det allra viktigaste.

Hm, jag noterade inte att de klippt ihop två olika ljud på det sättet. Känns ju inte vidare seriöst från deras sida. :/

Visa signatur

---

Permalänk

Jag tycker problemet är störst bland mindre populära produkter.
Kommer det en ny processor från Intel, AMD eller Apple så den recensenten som inte gör ett "bra arbete", kommer förlora sin trovärdighet när det finns så många andra som har recenserat samma produkt.
Värre är det när det är tester på mindre kända saker som en skrivare, router, nas, skärm etc. Där folk i högre grad kanske endast kollar på denna recensionen.
Ta som exempel att en tillverkare helt kostnadsfritt skickar en router värde 5000kr, där de betalar frakt fram och tillbaka. Och man kommer fram till att detta var den sämsta router som man någonsin har testat, det är bättre att köpa en router på konsum för 199kr. Så betvivlar jag att alla recensenter skulle vilja skiva detta. Då kanske hellre strunta i recensionen.

Permalänk
Medlem

Det var ett intressant repotage tycker jag och blev lite överraskad när just hårdvarubranchen poppade upp ur ingenstans. En sak som togs upp och som jag tycker att man kan fundera ett par varv kring är hur Sweclockers redaktion både agerar betrodd journalist när tester och recensioner ska skrivas samtidigt som de figurerar i sponsrat material inom samma område.

Rent konkret exempel: chassigurun gör en sponsrad förtitt på ett kommande Fractal chassin men recenserar sedan inte detta chassi. Likväl kan den sponsrade förtitten ändå uppfattas som något recensionsliknande just för att Jonas nog kan betraktas som en auktoritet inom området och därmed någon en kund i jakt på ett chassi litar på.

Tex. IDG och Nordic Hardware verkar, enligt repotaget, ha en starkare separation mellan redaktionellt material och annonser så det är ju inte så att hela branchen gör som sweclockers och det borde därmed finnas ett visst utrymme för att höja ambitionen inom detta kan man tycka, även om jag sympatiserar med att den ekonomiska ekvationen fortfarande ska gå ihop.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

att man ville ha något för att knyta ihop ett förutbestämt narrativ.

Narrativet är att ni är mindre trovärdiga om ni låter (andra) företag bestämma vad ni ska skriva om, än om ni låter bli att göra det.

Det kommer ni aldrig att komma runt.

Och ja, det påverkar även artiklar som inte är märkta som sponsrade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att sweclockers bör ställa upp på intervjuer då ni är så stora aktörer. Jag ser det lite som en skyldighet faktiskt. Samtidigt har jag förståelse för att man inte vill. Jag tycker många journalister försöker skapa rubriker snarare än att försöka spegla verkligheten, har sett detta i frågor där jag haft god insyn i ämnet och vet att journalister lämnat ute extremt vital fakta. Tycker ändå att man ska försöka vara tillgänglig för att svara på frågor och svara så gott man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående diskussionen om sponsrat material på SweClockers så lägger vi enorm vikt vid att lyssna in communityt här. Vi har också gjort läsarundersökningar på ämnet för att ta in åsikter även från läsare som inte är aktiva i forumet.

En av de konkreta åtgärderna som gjordes efter att vi hade just diskussioner i somras var att vi ändrade märkningen av artiklar från tidigare "i samarbete med" till "sponsras av". Vi har också varit mer tydliga exakt vad sponsorskapens förutsättningar är i en del artiklar, något som vi absolut ska bli ännu bättre på framöver.

Prio ett är transparensen i mina ögon. Tydlighet i vad som är sponsrat är A och O. Där märker vi allt material som sponsrat när det är det, utan undantag.

En jätteviktig sak för oss är också att även sponsrat innehåll ska intressera våra läsare och tillföra något i form av underhållning eller kunskap.

Det fanns en del aspekter kring hur förfrågan kom till oss som sände budskap att det sannolikt inte skulle kunna ske någon produktiv dialog, snarare att man ville ha något för att knyta ihop ett förutbestämt narrativ. (Klippningen där man blandat icke-sponsrat material där jag låter positiv i direkt anknytning till ett klipp från en sponsrad video var för mig ett kvitto på att min föraning var korrekt i någon mån.)

Diskussionen är självklart jätteviktig och jag respekterar verkligen att det finns dem som bevakar bevakarna så att säga. Dock tycker jag att det är här på SweClockers diskussionen bör ske för att vara konstruktiv och göra någon nytta. Den känns också för viktig och komplex för att man ska kunna koka ner det till en liten "soundbite".

Precis som all annan aktivitet på SweClockers är det här något som är under konstant utvärdering, analys och förändring. Så med det sagt får ni gärna ta tillfället i akt att komma med frågor, förslag, klagomål och så vidare här. Vi har också feedback till sweclockers-forumet med en klistrad tråd på ämnet. Och vill man inte vara med i en publik diskussion går det alltid bra att PM:a mig eller att maila mig på anton.nilsson@sweclockers.com

Edit: justerade lite formuleringar som jag kände var lite väl kategoriska.

Sponsrade artiklar ger mig inget faktiskt. Sen skadar det inte att göra märkningen lite större.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av KAD:

Narrativet är att ni är mindre trovärdiga om ni låter (andra) företag bestämma vad ni ska skriva om, än om ni låter bli att göra det.

Det kommer ni aldrig att komma runt.

Och ja, det påverkar även artiklar som inte är märkta som sponsrade.

All reklamfinansierad redaktionell verksamhet är per definition öppen för misstanke. Vad det gäller den misstanken så tror jag personligen att det är dialog (som denna), transparens och vår track record som talar för att våra läsare kan lita på att vi klarar av att navigera landskapet så som det ser ut. Och misslyckas vi med det så har vi ett stort och aktivt community som påpekar det för oss.

Med narrativ så syftade jag inte på inslagets övergripande tema men på det specifika inslagets detaljer och vad min eventuella medverkan skulle ha för syfte. Där fick jag tydliga indikationer på att syftet inte var att låta oss komma till tals på ett rimligt sätt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det är synd att de klipper vilt med sin "b-roll" eller vad man ska kalla ljudspåret med ljud ur olika videos, för poängen är ju bra i sig.

Skulle dessutom säga att Samsung-videon är ett bra exempel på hur problematiskt det hela är, behövs inga förvirrande klipp för att den poängen ska vara tydlig.
Den är ju en sån video som jag känner är ute på jävligt djupt vatten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är synd att de klipper vilt med sin "b-roll" eller vad man ska kalla ljudspåret med ljud ur olika videos, för poängen är ju bra i sig.

Skulle dessutom säga att Samsung-videon är ett bra exempel på hur problematiskt det hela är, behövs inga förvirrande klipp för att den poängen ska vara tydlig.
Den är ju en sån video som jag känner är ute på jävligt djupt vatten.

Skulle du kunna länka? Jag känner inte till videon

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Skulle du kunna länka? Jag känner inte till videon

https://www.youtube.com/watch?v=ci0XsRumxz8

För mig är det ett exempel på att det här med transparens om vad som är sponsrat är nödvändigt (och finns även i detta fall), men inte i sig tillräckligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nu låter jag nog väldigt grinig och saboterar säkert mitt egna inlägg - men önskar att man slapp betala skatt för den här nivån av journalistik.

(För att vara tydlig: Vi moderatorer är i grund och botten medlemmar/läsare, mina åsikter representerar varken redaktionen eller publiceringsföretaget.)

Skulle ju vara ytterst märkligt om allt du betalar skatt för måste vara ok och clearat genom dig? Detta är väl snarare ett ett rätt tafatt försök att visa ditt missnöje över vår skattefinansierade Public Service. Onödigt uttalande enligt mig då du i ditt inlägg faktiskt talar för Sweclockers men gör en politisk sak av det hela. Trist.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Det är så mycket som skulle vara intressant att dyka djupare i som inte gjordes i reportaget; pandemin som gör att försäljningen, och därmed insatsen och vinsterna inom tech, går upp explosionsartat och gör att de ekonomiska striderna inom segmentet så mycket hårdare. Och det skulle också vara intressant att höra om vilken inverkan de stora Canada-tech-youtuber-influencerna såsom LTT och Unbox Therapy har gjort med denna typ av journalistik på ett globalt plan.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ragnvlad:

Skulle ju vara ytterst märkligt om allt du betalar skatt för måste vara ok och clearat genom dig? Detta är väl snarare ett ett rätt tafatt försök att visa ditt missnöje över vår skattefinansierade Public Service. Onödigt uttalande enligt mig då du i ditt inlägg faktiskt talar för Sweclockers men gör en politisk sak av det hela. Trist.

Först och främst talar jag inte alls för Sweclockers och gjorde även ett förtydligande i förebyggande syfte men det räckte tydligen inte med en gång, så återigen, mina yttrade åsikter är mina egna i egenskap av medlem här precis som (jag antar) dina. Jag är varken del av Sweclockers organisation eller Geeks AB som står bakom siten.
Att jag har förhoppningar eller förväntningar betyder inte att jag anser att något som helst ska godkännas av mig och det har jag inte heller påstått, angående att göra det till en politisk sak så ligger du några steg före mig när du väljer att enbart gå in på ett sidospår baserat på en kort (återigen helt personlig) åsikt utan att ens delta i kärnfrågan i tråden - som ironiskt nog handlar om just journalistik. Anser du att finansieringen av journalistik gör att vissa utgivare ska granskas medan andra är per automatik immuna mot kritik så får du för min del gärna fortsätta göra det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

SR är ett skitkanal. De bestämmer alltid hur det vill vinkla ett reportage genom att klippa i det.

Det har förekommit i en del andra områden, tex sjukdomar som ME/CFS

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

SR är ett skitkanal. De bestämmer alltid hur det vill vinkla ett reportage genom att klippa i det.

Det har förekommit i en del andra områden, tex sjukdomar som ME/CFS

Du hänvisar inte till någon källa utan vi ska ta det du säger här som legitimt. Är det inte också ett vinklat narrativ?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Du hänvisar inte till någon källa utan vi ska ta det du säger här som legitimt. Är det inte också ett vinklat narrativ?

Här är din källa

https://www.google.com/amp/s/newsaboutdisease.com/2017/07/11/...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Här är dock problemet med din "källa". Det ges inga som helst referenser till vetenskapliga artiklar i ämnet, trots att det skrivs följande: "Vi har tre läkare och en farmaceut i föreningens vetenskapliga råd. De har vår syn på saken och baserar sina kunskaper på klinisk erfarenhet och över 700 vetenskapliga studier".

Det gör att det hela känns, tja, väldigt, vinklat och som om Herrn driver sitt eget lilla narrativ.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Här är dock problemet med din "källa". Det ges inga som helst referenser till vetenskapliga artiklar i ämnet, trots att det skrivs följande: "Vi har tre läkare och en farmaceut i föreningens vetenskapliga råd. De har vår syn på saken och baserar sina kunskaper på klinisk erfarenhet och över 700 vetenskapliga studier".

Det gör att det hela känns, tja, väldigt, vinklat och som om Herrn driver sitt eget lilla narrativ.

Ser dock inte riktigt behovet av att blanda in vetenskapliga artiklar i en anekdot om hur SR behandlat intervjupersonen?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ser dock inte riktigt behovet av att blanda in vetenskapliga artiklar i en anekdot om hur SR behandlat intervjupersonen?

Det bygger iallafall ett starkare argument än en känslosam anekdot på en blogg med ett suspekt namn. Oavsett, det är irrelevant nu då det skrevs för fyra år sedan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Här är dock problemet med din "källa". Det ges inga som helst referenser till vetenskapliga artiklar i ämnet, trots att det skrivs följande: "Vi har tre läkare och en farmaceut i föreningens vetenskapliga råd. De har vår syn på saken och baserar sina kunskaper på klinisk erfarenhet och över 700 vetenskapliga studier".

Det gör att det hela känns, tja, väldigt, vinklat och som om Herrn driver sitt eget lilla narrativ.

Jag känner Mats. Han har en sjuk fru i ME sedan många år och alltid fått slagits för det.

SR radio är vänstervridet bajs och kan ej litas på.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag känner Mats. Han har en sjuk fru i ME sedan många år och alltid fått slagits för det.

SR radio är vänstervridet bajs och kan ej litas på.

Tror inte hållet som SR lutar rent politiskt mot spelar någon större roll i sammanhanget. Det spelar större roll att du är så partisk i frågan om SR går att lita på eller inte.

Faktum är att du har själv en vinklad agenda eftersom du är knappast neutral.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Tror inte hållet som SR lutar rent politiskt mot spelar någon större roll i sammanhanget. Det spelar större roll att du är så partisk i frågan om SR går att lita på eller inte.

Faktum är att du har själv en vinklad agenda eftersom du är knappast neutral.

Som sagt, de klipper bort allt som inte passar deras politiska agenda. Jag har rätt och du har fel. Det är fakta.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Som sagt, de klipper bort allt som inte passar deras politiska agenda. Jag har rätt och du har fel. Det är fakta.

Men eftersom jag känner inte dig, hur ska jag kunna lita på att det du säger här är rätt? Det är också faktum.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.