Snabbladda eller snigelladda ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Rolig tråd

En fråga, många säger att man inte skall ladda över en viss spänning, samt inte låta batteriet gå under en viss spänning?

Hur många har tagit ut batteriet och mätt spänningen på cellerna vid 100%, samt mätt när det är 0% som visas i displayen?

För oavsett vad som visas i displayen,säger väl egentligen ingenting om hur hög spänningen är i cellerna?
Det är en mjukvara som man kan kalibrera precis hur som helst..

Eller kör varje telefontillverkare med likadan "mätutrustning"

Det som är helt glasklart är i alla fall, att 0% inte betyder 0 volt..

Precis, utan att förstå vad som igentligen är implementerat i telefonen så får man nästan anta att detta redan är inräknat i det man ser på skärmen.
Det är lager av mjukvara mellan batteri ock skärm som sköter att batteriet inte tar skada, som över och underladdning.
Vore nog naivt att tro att tillverkarna inte redan har tänkt på detta då dom flesta sitter inte och kollar efter optimal ladd status.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej jag fick bara med en rejäl nätadapter som kunde leverera 30W via kabel. Den har inte trådlös laddning.

Aha ok. Håll koll på tempen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Aha ok. Håll koll på tempen.

Ja jag märkte att allting blir varmt. Laddare, kabel och telefon. Inte konstigt när man pumpar i hög effekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Låter som det var nåt fel på din P20 isf, min laddade nästan lika fort som P30:n.

Visst den laddade fort men inte lika fort som P30 som laddar fullt på mindre en 30 min, P20 behövde minst 2 timmar för att ladda fullt och så var de under hela tiden jag ägde den (2år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man kanske skulle göra en app som skickar signal till något smart eluttag att stänga av när den når 80% batteri? Typ styra Home Assistant eller med MQTT via telefonen.

Jag har alltid trott att telefonen styrde laddningen av sig själv och att 100% är kalibrerat med säkerhetsmarginal för att inte slita på batteriet i onödan (telefonen kan visa 100% trots att de stoppar vid 80% eller vad de nu satt som marginal). Men visst de konkurrerar med batteritid så marginalerna är nog satt utan stora marginaler

Procenttalen som anges är inte nödvändigtvis hela sanningen (och gör detta skitsvårt att diskutera med precision). Du skulle kunna programmera batteriet att ladda (for real) 0-100%, och sabba batteriet på få cykler. De tal som din mobil talar om är vad mobiltillverkaren (eller batteritillverkaren) har satt som "tomt/fullt". Exakt hur de relaterar till vad som är cellens hela (som i paja väldigt snabbt) kapacitet är något som kan väljas när allt designas. Det finns inte riktigt ett "rätt" svar för hur djupt batteriet borde laddas ur, utan det är tradeoff mellan:

  • Användbar kapacitet (dvs batteritid)

  • Volym/vikt för cellen

  • Kostnad för cellen

  • Acceptabel livslängd

Du har rätt i att det finns en marginal för att inte "slita i onödan", frågan är bara vad "i onödan" betyder för dig vs den som designat telefonen. Det är bra att komma ihåg att det de två första är något som en konsument ser direkt vid köp, men punkt 4 märks först efter lång användning. Det finns alltså ett incitament att tillåta ett högt energiuttag för att göra telefonen liten med lång batteritid.

Ditt förslag med app är något som en vän till mig redan gjort. Jag minns inte helt, men jag tror att han låter uttaget vara på till 90 eller 95% laddning, för att sedan slå av tills den går ner under 85%. Hans telefon påstår att slitaget har minskat markant, men det är för tidigt att säga hurpass bra det stämmer. Homeassistants app kan rapportera batteristatus, så det är en relativt enkel automation att implementera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Vad jag har läst så är långsam laddning till 80% att föredra, utöver det så sätter det mer stress på batteriet än vad som är önskvärt.
Tar också längre tid att ladda 80-100% än 20-80% i de flesta fall.

Man ska helst inte låta det ladda ut för långt heller.

Att ladda under natten, till 100% och lite till, så kallad 'trickle-charging' har jag hört sliter väldigt mycket med.

Då borde du även ha läst att alla laddare idag slutar ladda vid ca 80% av batteriets kapacitet? 100% på batteri indekatorn betyder inte att battetiet är laddat till 100% av kapacieten.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja jag märkte att allting blir varmt. Laddare, kabel och telefon. Inte konstigt när man pumpar i hög effekt.

Skulle inte kännas helt rätt om kabeln blir het, lite värme är OK men blir det stekhett är det inte bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Samsungs surfplattor har en funktion som begränsar max fulladdning till 85% av batteriet, vilket sägs öka livslängden. Det passar bra för mig.

Gränssnittet visar forfarande batteriet som "0-100%" laddat men utifrån de nya gränsvärdena i bakgrunden, så man slipper räkna om eller hålla koll på något.

Gå in i Device care - Battery. Sen finns typ "Battery protection" under avancerade funktioner bakom de tre prickarna uppe i hörnet. Verkar inte finnas något motsvarande på min Samsung mobil tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle inte kännas helt rätt om kabeln blir het, lite värme är OK men blir det stekhett är det inte bra.

Den blir varm men inte het. Tror det är OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Då borde du även ha läst att alla laddare idag slutar ladda vid ca 80% av batteriets kapacitet? 100% på batteri indekatorn betyder inte att battetiet är laddat till 100% av kapacieten.

Länka gärna källa på det. Någon form av buffer finns antagligen, men 20% tror jag verkligen inte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Då borde du även ha läst att alla laddare idag slutar ladda vid ca 80% av batteriets kapacitet? 100% på batteri indekatorn betyder inte att battetiet är laddat till 100% av kapacieten.

Vart har du läst det?

Permalänk
Medlem

Fick skicka in min P20 Pro på reparation igår, då jag upptäckte att batteriet svällt och baksidan börjat bukta utåt och släppa på sidorna. Luren var ca 2mm tjockare än den ska vara...
För ungefär en vecka sen kändes det precis som om att luren vibrerade lite smått vid några tillfällen. Tog upp den och förväntade mig en notis, men där var inget. Trodde jag inbillat mig att den vibrerat, men inser nu i efterhand att det förmodligen var baksidan av luren som gned sig mot silikonstötskyddet när den expanderade vilket fick det att kännas som att den vibrerade...

Köpte den på Black Friday 2018 så garantin var egentligen utgången, men av ren slump hade de utökat giltigheten av garantin fram till 1:a mars.

Har enbart laddat den med medföljande laddare sedan dag ett, d.v.s. snabbladdning.
När jag fått tillbaks den blir det bara snigelladdning framöver.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Wikai:

Fick skicka in min P20 Pro på reparation igår, då jag upptäckte att batteriet svällt och baksidan börjat bukta utåt och släppa på sidorna. Luren var ca 2mm tjockare än den ska vara...
För ungefär en vecka sen kändes det precis som om att luren vibrerade lite smått vid några tillfällen. Tog upp den och förväntade mig en notis, men där var inget. Trodde jag inbillat mig att den vibrerat, men inser nu i efterhand att det förmodligen var baksidan av luren som gned sig mot silikonstötskyddet när den expanderade vilket fick det att kännas som att den vibrerade...

Köpte den på Black Friday 2018 så garantin var egentligen utgången, men av ren slump hade de utökat giltigheten av garantin fram till 1:a mars.

Har enbart laddat den med medföljande laddare sedan dag ett, d.v.s. snabbladdning.
När jag fått tillbaks den blir det bara snigelladdning framöver.

Generellt sett ska ju inte ett korrekt utformat batteri hamna i ett sådant läge att det sväller upp. Dock finns det ju externa faktorer som skador som kan orsaka det. Men viktigast är hur som helst att sluta använda telefonen och ta kontakt med tillverkaren, precis som du gjorde.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung