PCI Express 5.0 till SSD-enheter år 2023 – ger upp till 16 GB/s

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 5.0 till SSD-enheter år 2023 – ger upp till 16 GB/s

Silicon Motion blir en av de första aktörerna att tala om SSD-kontrollerkretsar med stöd för PCI Express 5.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan för mig är snarare hur ska de kylas? En NH-D15 på varje pcie5 SSD?

Permalänk
Medlem

Dags att börja fundera på placeringen av dessa snart? Att de kopplas in så de ligger parallellt med moderkortet kan ju inte vara optimalt om värmeutvecklingen eventuellt ökar med framtida generationer.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Man får väl vattenkyla?

Permalänk
Medlem

Undrar vad man kommer upp i för hastigheter med primocache, DDR5 å PCIe 5.0..
Nuvarande:

Permalänk
Medlem

Har man svårt att märka skillnad på SSD gen3 och gen4, så tror jag nog att man har svårt att märka skillnad på gen4 och gen5. Smart att satsa främst på enterprise varianter, där skillnaden blir påtaglig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Shit, nu börjar det komma upp i DDR4-hastigheter, minus latensen då förstås. Men 16 GB/s är sjukt när man tänker på att de flesta av oss fortfarande satt på sega mekaniska SATA 3-diskar för knappt 10 år sedan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gender Bender:

Shit, nu börjar det komma upp i DDR4-hastigheter, minus latensen då förstås. Men 16 GB/s är sjukt när man tänker på att de flesta av oss fortfarande satt på sega mekaniska SATA 3-diskar för knappt 10 år sedan.

Min tanke också, casha minne på disk låter alls lika blodigt med detta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Dags att börja fundera på placeringen av dessa snart? Att de kopplas in så de ligger parallellt med moderkortet kan ju inte vara optimalt om värmeutvecklingen eventuellt ökar med framtida generationer.

Skulle kanske fungera med en liten heatsink ovanpå samt en "pad" på moderkortet under enheten? Servermarknaden brukar ju ha chassin med ganska bra fart på luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Frågan för mig är snarare hur ska de kylas? En NH-D15 på varje pcie5 SSD?

Löser sig förhoppningsvis med nyare tillverkningstekniker. Eller så är de så snabba att de blir fyllda innan de blir för varma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Undrar hur snabbt jag kan starta CSGO med en sådan.

Permalänk

640K ought to be enough for anyone
2G mobile network ought to be enough for anyone
16 bit cpu ought to be enough for anyone
Dumb phones ought to be enough for anyone
4 cores cpu ought to be enough for anyone
sata 3 ssd ought to be enough for anyone

Och nu pratar de om PCI Express 5.0. Där min åsikt är att PCI Express 4.0 är såpass snabb så att ytterst få personer behöver betala dyra slantar på att få något bättre den närmsta tiden. Jag ser det mer praktisk i serversamanhang.

Permalänk
Medlem

Problemet är nVME interfacet som är för långsamt, för hög latens. Titta bara på Intels 3d xpoint som gör sig bäst i DIMM slottar, pga latens.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Priserna på dessa lär ju vara dubbla per gigabyte igen mot ’4’-diskarna, dessutom ökad värme.

Kan de göra dessa till nya standarden och pressa priserna är jag intresserad, men jag tar en tupplur så länge...

Permalänk
Medlem

Upp till 16GB/s vid ködjup 32+ och enbart vid sekventiella överföringar - ja.

Det här är det stora problemet med alla SSD:s. Folk tittar bara på benchmarksiffror, som har väldigt lite med verkligheten att göra. Det överlägset mest påtagliga vid vardaglig användning är random I/O vid ködjup 1-2, och där är vi fortfarande kvar vid hårddisksiffror a'la ~50MB/s. Här är Optane totalt överlägset, och det är tragiskt att Intel/Micron inte kunde konkurrera med 3D XPoint för att pusha utvecklingen framåt på det här området.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Så aktiv kylning på dessa möjligen?

Intressant även om dessa hastigheter är overkill för mig just nu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Upp till 16GB/s vid ködjup 32+ och enbart vid sekventiella överföringar - ja.

Det här är det stora problemet med alla SSD:s. Folk tittar bara på benchmarksiffror, som har väldigt lite med verkligheten att göra. Det överlägset mest påtagliga vid vardaglig användning är random I/O vid ködjup 1-2, och där är vi fortfarande kvar vid hårddisksiffror a'la ~50MB/s. Här är Optane totalt överlägset, och det är tragiskt att Intel/Micron inte kunde konkurrera med 3D XPoint för att pusha utvecklingen framåt på det här området.

Hårddiskar låg ju dock på kilobyte per sekund vid random io utan ködjup... eller oavsett ködjup egentligen.

Det man borde jämföra med om man har sådana krav är ju 3d-xpoint/optane i och för sig, se krossar ju på iops.

Men håller med dig att inte mycket har hänt sedan sata på iops-sidan vid låga ködjup

Permalänk

När börjar prollen att flaska dessa hastigheter?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl idag att hastigheterna håller i några minuter och sedan börjar throttla pga flera orsaker, främst värme i de fall där disken hamnar under grafikkort och annat junk.

Knappast PCI-E bussen som stoppar dem från att vara snabbare och skillnaden mellan PCI-E 4.0 och 5.0 kommer inte göra någon märkbar skillnad för någon majoriteten av konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Låter häftigt.
Men å andra sidan
"svårt att sia om även konsumenter får ta del av nästa generations råsnabba SSD-lagring samma år, eller om det dröjer till 2024 eller senare."

Om det handlar om 2024 eller senare så känns det lite väl långt fram för att se fram emot nu.

Undrar lite också om de kommer komma någon snabbare version av SATA.
Inte för att jag någonsin tror att SATA kommer att komma ikapp NVME eller dylikt.
Men lite intressant hade det varit att se de bräcka 1GB/s.

M.2 är bra. Men ibland kan det vara bra med lite mer flexibilitet var man monterar dem och lättare att få plats med fler portar på ett moderkort.
Så hade varit kul att se utvecklingen gå framåt även där.

Men visst, PCI-E 5.0 SSD om 3-4 år. Woohoo let's go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Frågan för mig är snarare hur ska de kylas? En NH-D15 på varje pcie5 SSD?

Corsair har ju vattenblock till SSD.
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Custom-Cool...

AIO för SSDs nästa stora grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Upp till 16GB/s vid ködjup 32+ och enbart vid sekventiella överföringar - ja.

Det här är det stora problemet med alla SSD:s. Folk tittar bara på benchmarksiffror, som har väldigt lite med verkligheten att göra. Det överlägset mest påtagliga vid vardaglig användning är random I/O vid ködjup 1-2, och där är vi fortfarande kvar vid hårddisksiffror a'la ~50MB/s.

Fast om man är spekulant på extremt snabb lagring kanske man inte faller in i användningsmönstret "random I/O" som du tar upp, utan kanske i stället snabb förflyttning av större sekvenser. Jag föreställer mig att t ex videoredigering med stora filer gynnas mycket mer av snabb lagring.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lagom tills PS5 går att köpa i butik då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast om man är spekulant på extremt snabb lagring kanske man inte faller in i användningsmönstret "random I/O" som du tar upp, utan kanske i stället snabb förflyttning av större sekvenser. Jag föreställer mig att t ex videoredigering med stora filer gynnas mycket mer av snabb lagring.

Ja, det är korrekt i många fall och videoredigering är den primära målgruppen vad jag vet. För den breda massan dock - nej.

I min egen värld med databashackande, är det ofta tal om ofantliga mängder små updates och det knäcker vilken SSD som helst. Ofta när det är mindre tabeller kör jag dem helt i RAM, är det större blir det Optane-arrays men såna har jag inte hemma av naturliga skäl.

Hur som helst: anledningen till att jag kommenterade är just användningsområdet för gemene man. Många tittar på siffrorna och Wow! Måste ha! Men i verkligheten är det mest glädjesiffror som ingen vanlig användare kommer i närheten av. Allt medans det som är allra viktigast för de allra flesta, random 4KB read/writes med lågt ködjup, knappt har förbättrats alls de senaste 10 åren.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Så något snabbare än DDR3 1600MHz minnen då, inte illa.
Snart dags att skrota RAM om det fortsätter så här.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Så något snabbare än DDR3 1600MHz minnen då, inte illa.
Snart dags att skrota RAM om det fortsätter så här.

Jag tror ram fortfarande har extremt mycket lägre latenser däremot

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Så något snabbare än DDR3 1600MHz minnen då, inte illa.
Snart dags att skrota RAM om det fortsätter så här.

Om du menar DDR3 PC3-12800, så ja om man använder en minnesmodul/kör single channel konfiguration.
Majoriteten av system kör dual channel.

Men det finns även DDR3 PC3-6400 minnen och då har även en dual channelkonfiguration lägre bandbredd än en maxad PCI-E 5.0 X4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

640K ought to be enough for anyone
2G mobile network ought to be enough for anyone
16 bit cpu ought to be enough for anyone
Dumb phones ought to be enough for anyone
4 cores cpu ought to be enough for anyone
sata 3 ssd ought to be enough for anyone

Och nu pratar de om PCI Express 5.0. Där min åsikt är att PCI Express 4.0 är såpass snabb så att ytterst få personer behöver betala dyra slantar på att få något bättre den närmsta tiden. Jag ser det mer praktisk i serversamanhang.

Ja, alltså, det är ju en enterpriselösning som annonseras ut i artikeln så det är ju rimligt.

Permalänk
Inaktiv

Alla ni som skriver om kylning av SSD. Är detta ett problem idag, vilka går för varma i så fall? Vad specar tillverkaren?

Permalänk
Medlem

Ja nu sitter jag bara på 2.0, kanske dags att uppgradera snart