Upphöjd järnväg teoretiseras av Trafikverket

Permalänk
Medlem

Upphöjd järnväg teoretiseras av Trafikverket

Trafikverket har presenterat en idé om att bygga ut järnvägen på pelare i Sverige. Själv är jag extremt positiv till idén då de långa sträckorna i landets obygd blir oförutsägbara på marknivå. I Kina fungerar detta bra redan och du kan resa från Hangzhou till Shanghai, en sträcka på 300 kilometer, på cirka 55 minuter och då åker du på denna typ av bro/pelare konstant. Då inkluderas ett fåtal stopp på vägen.

I överlag så är långdistanstågen pinsamt dåliga i Sverige. Bara kolla på en populär rutt som Stockholm-Göteborg på sj.se och det kostar för 1 person enkelresa mellan 500-700 kronor beroende på dag. Jag har även sett att det i vissa perioder kan vara ännu dyrare. Kan lika gärna flyga eller åka bil vid det laget. Om man gör tåg mer attraktivt (hastighet, punktlighet, bekvämlighet) så kommer fler att åka och priset gå ner: bara win/win. I rapporten som presenterades skulle projektet bli billigare också i jämförelse med att bygga på markhöjd.
Det har ju varit tal om att bygga snabbtåg länge nu. Om man gör det känns det som att det finns klart mer fördelar genom att bygga den på pelare, upphöjd. Inte längre försenade tåg pga älgar på spåren.

Källor:
https://www.dn.se/ekonomi/svenska-snabbjarnvagen-kan-byggas-p...
https://www.dn.se/ekonomi/aven-moderaterna-oppna-for-lanefina...
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/ny-teknik-snabbt%C3%...
Lär även dyka upp här inom sinom tid.

Permalänk
Inaktiv

Nackdelarna är klimatpåverkan vid tillverkningen och att det ser hiskeligt fult ut. Det smälter inte in i landskapet för fem öre.

Men det är klart, det är nog inte många som bryr sig om hur det ser ut, det är väl lite mer relevant för mig eftersom jag fick ett brev om att ett av de 3 dragningsförslagen är i princip över mitt hus. Eller i närheten i alla fall. Hoppas det inte blir så..

Permalänk
Medlem

Utmärkt!

Den enda rimliga lösningen för riktigt snabba långdistanståg.

Man eliminerar barriäreffekten i marknivå, man eliminerar risken för viltkollisioner, fordonskollisioner, personpåkörningar och självmord.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Stora problemet som jag ser det är att tåg är en dinosaurie som egentligen inte går att försvara kostnads och miljömässigt. Tåget har ingen chans mot vägtrafik på kortare sträckor eller flyg på längre. Varför tågtrafik överhuvudtaget finns kvar är till största del att det subventioneras.

Permalänk
Medlem

Att vi har så extremt långdistanståg i Sverige håller jag inte med om, visst finns det länder som kommit längre men vi är inte på något sätt sämst i Europa.
Däremot så hade det varit kul med mer räls i Sverige, gärna en kombo av snabbtåg och "vanliga".
Ett av många problem har ju varit att tåg ansetts vara omodernt och för att få till byggen så har man valt dåliga kompromisser såsom att bara bygga enkelspår osv utan förberedelse för dubbelspår.

Jag hoppas verkligen att vi får mer räls i Sverige, det gör att folk kan flytta utanför storstäderna och öppnar upp möjligheter för att pendla bättre.

Tror de flesta som pendlar in med tåg till de större städerna håller med om att tåg är det absolut smidigaste sättet samt att man även kan jobba på vägen in.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på vår berggrund skulle man kanske överväga att räkna på att bygga ett underjordiskt tågsystem i större delen av landet. Nu är det kostsamt och tidsödande men då kommer man ifrån klimatet till stor del.

Nu tror jag inte riktigt själv på iden men tanken slog mig efter att ha läst TS inlägg. Att bygga ovan mark har säkert sina fördelar, men när Boring company och liknande aktörer finns, varför inte försöka köra mer under mark och spara på utrymmet ovan mark istället.

Har för övrigt (minst) en resa längs Transibiriska järnvägen på min bucket list. Man vill ju se vad man färdas längst men för många former av varu och persontransporter skulle det kanske fungera. Folk tittar mest i telefonen ändå, en del kanske jobbar under transport om möjlighet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Stora problemet som jag ser det är att tåg är en dinosaurie som egentligen inte går att försvara kostnads och miljömässigt. Tåget har ingen chans mot vägtrafik på kortare sträckor eller flyg på längre. Varför tågtrafik överhuvudtaget finns kvar är till största del att det subventioneras.

Tåg är dock svårslaget för interregionala samt regionala resor. Miljö- och kostnadsmässigt är förmodligen det bästa att sköta om och utveckla det järnvägsnät vi redan har, men det ger inga pluspoäng åt uppmärksamhetskåta politiker.

Permalänk
Medlem

Bra idé. Mycket av förseningarna beror på obehörig spårbeträde och detta skulle i princip ta bort det problemet helt.

Sen vill jag minnas att snabbtåget mellan Tokyo och Osaka kostade oss mer än vad en flygbiljett skulle kostar.. Vi ville dock testa snabbtåget.

Skrivet av Dunde:

Stora problemet som jag ser det är att tåg är en dinosaurie som egentligen inte går att försvara kostnads och miljömässigt. Tåget har ingen chans mot vägtrafik på kortare sträckor eller flyg på längre. Varför tågtrafik överhuvudtaget finns kvar är till största del att det subventioneras.

Är tåg inte försvarbart miljömässigt gentemot flyg och transport på väg? Detta är ju tågens största fördel?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Stora problemet som jag ser det är att tåg är en dinosaurie som egentligen inte går att försvara kostnads och miljömässigt. Tåget har ingen chans mot vägtrafik på kortare sträckor eller flyg på längre. Varför tågtrafik överhuvudtaget finns kvar är till största del att det subventioneras.

Det är ju flyget som subventioneras. Flygbränsle är skattefritt, t ex.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Stora problemet som jag ser det är att tåg är en dinosaurie som egentligen inte går att försvara kostnads och miljömässigt. Tåget har ingen chans mot vägtrafik på kortare sträckor eller flyg på längre. Varför tågtrafik överhuvudtaget finns kvar är till största del att det subventioneras.

Var det inte så att en bilresenär Sthlm-Gbg motsvarande 47.000 st tågresenärer?

https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet/fakta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på vår berggrund skulle man kanske överväga att räkna på att bygga ett underjordiskt tågsystem i större delen av landet. Nu är det kostsamt och tidsödande men då kommer man ifrån klimatet till stor del.

Problemet med att bygga under mark är att man inte vet någonting hur marken är över hela sträckan, vilket gör att risken för fördyringar är extremt stor. Det är väl bara att titta på hur det gick med Hallandsåsen...

Visst tunnlar har sin plats, men då mycket av sträckan är väldigt plan, så finns det ju egentligen inga fördelar med att bygga under mark.

Oavsett så är det skönt att någon på trafikverket har tittat ut från kontoret och undersökt hur andra länder har gjort under årtionden. Förstår inte att det har tagit så lång tid egentligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Med tanke på vår berggrund skulle man kanske överväga att räkna på att bygga ett underjordiskt tågsystem i större delen av landet. Nu är det kostsamt och tidsödande men då kommer man ifrån klimatet till stor del.

Nu tror jag inte riktigt själv på iden men tanken slog mig efter att ha läst TS inlägg. Att bygga ovan mark har säkert sina fördelar, men när Boring company och liknande aktörer finns, varför inte försöka köra mer under mark och spara på utrymmet ovan mark istället.

Har för övrigt (minst) en resa längs Transibiriska järnvägen på min bucket list. Man vill ju se vad man färdas längst men för många former av varu och persontransporter skulle det kanske fungera. Folk tittar mest i telefonen ändå, en del kanske jobbar under transport om möjlighet finns.

Bygga underjordiskt under längre sträckor skulle kosta hisnade summor. Det är inte genomförbart. Däremot så är det på delsträckor. T ex ser det ut att bli underjordisk bana i Borås eftersom man vill ha en station där men det har varit stora problem med vart man ska placera den. I Jönköping fanns liknande förslag men intresset verkar svalt där.

Just när man åker från Borås får man ta tåget till Herrljunga först där stambanan går vilket såklart inte är särskilt optimalt eftersom Borås trots allt är en av de större västsvenska städerna.

Det här vill Borås: https://www.boras.se/trafikochstadsplanering/nyjarnvaggotebor...

Permalänk
Avstängd

Hade hellre sett dem färdigställa Norrbotniabanan innan jag går i pension om trettio år.

Permalänk
Medlem

Priset på en biljett skulle definitivt bli dyrare än vad det kostar nu om de skulle bygga en ny höghastighetssträcka på pelare, men kanske inte lika dyrt som att bygga på marken.
Jag förstår däremot inte den här fixeringen på höghastighetståg, det är dyrt och gör mindre nytta för samhället som helhet jämförd med att bygga dubbelspår (eller rusta upp) på befintliga sträckor.

Permalänk
Medlem

Personligen finner jag hela idén med höghastighetståg i Sverige som ytterst tveksam och kritiken från riksrevisionen är brutalt talande:
https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/... (Regeringen har utgått från att höghastighetståg är lösningen istället för att kolla på vilket problem man vill lösa och vilka alternativ som finns).

Istället för denna svindyra och miljömässigt tveksamma investering i höghastighetståg så kanske man istället kan bygga ut befintliga stambanor - på eller ovan mark

Mer lättsamt beskrivning här: https://youtu.be/-NwkkN-qMzg

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Priset på en biljett skulle definitivt bli dyrare än vad det kostar nu om de skulle bygga en ny höghastighetssträcka på pelare, men kanske inte lika dyrt som att bygga på marken.
Jag förstår däremot inte den här fixeringen på höghastighetståg, det är dyrt och gör mindre nytta för samhället som helhet jämförd med att bygga dubbelspår (eller rusta upp) på befintliga sträckor.

Är benägen att hålla med faktiskt, om man räknar på den totala tiden det tar att t.ex. flyga från Stockholm - Göteborg med transport till och från flygplats vid avgång och landning så går det inte så mkt snabbare att ta flyget totalt sett. Gissar att man kanske tjänar en timma med flyg men det går inte att jobba hela vägen samt att på tåg har man lite mer space.

Men, båda har sina för och nackdelar och kanske inte bör ses som konkurrenter utan snarare bra komplement.
Får man till tystare och miljövänligare flyg så har det definitivt en plats.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Stora problemet som jag ser det är att tåg är en dinosaurie som egentligen inte går att försvara kostnads och miljömässigt. Tåget har ingen chans mot vägtrafik på kortare sträckor eller flyg på längre. Varför tågtrafik överhuvudtaget finns kvar är till största del att det subventioneras.

Du har redan fått mothugg och här kommer mer.

För persontransport är tåg suveränt på regional nivå som redan är påpekat. Interregionalt 20-30 mil är har tåget bara en konkurrent och det är bussen och då bara när det inte går järnväg på ett bra sätt.

Vad gäller godstransporter är tåg utomordentligt. Bara en sån sak som att det inte får plats fler godståg på våra järnvägar är en bra indikator på det.

Men visst vill du åka nu eller måste ha godset framme imorgon då är bil och lastbil det enda som fungerar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Höghastighetståg innebär att vi antingen bygger en sträcka mellan Stockholm, Göteborg eller Malmö. För att det ska finnas vits med ett snabbtåg så får dock inte tåget stanna på några andra stationer. Frankrike/Tyskland så är det miljonstäder som gäller, Sverige har inte tillräckligt många städer och dessutom inte den geografiska spridningen för att det ekonomiskt ska finnas någon vits med snabbtåg.

Senaste prognosen (snabbtåg på marken vid befintliga spår) skulle kosta 320-400 miljarder kronor. Detta ska bekostas med lån.
Statens skatteintäkter 2020 uppgick till strax under 1000 Miljarder kronor.

Att bygga på stolpar lär väl kosta minst 3-5 gånger mer än på marken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Smart. Jag åker järnväg där de har gjort rakamotsatsen, de har sänkt ner det och byggt stora vallar på båda sidor, allt för att göra det i princip omöjligt att få mobiltekning ens så att samtal fungerar. Vissa pratar om internet, men här fungerar inte ens att ringa.

Det handlar om att i ödemarken finns det mycket dalgångar och de har gjort som de anser är ekonomisk bäst. Sedan gillar folk omkring bullervallarna.

Förutom att man har så dålig mobiltäckning så det j går att ringa, så är det otroligt tråkigt att glo på dessa vallar istället för landskapen. Nackdelen är såklart att det inte är roligt att bo i närheten av dundrande tåg och folk som glor.

*edit*
Dessa bullervallar hade självklart inte saboterat mottagningen så mycket om den är bra, men när den är otrolig dålig som den är så blir saken ej bättre.

Permalänk
Medlem

Problemet med höghastighetstågen är att vi började alldeles för sent och att tidshorisonten för bygget är helt galen. I nuvarande takt är den klar 2090 och regeringen hoppas på att den kan snabbas på till 2045.

Är det någon som på allvar inte inser att självkörande bilar är på plats LÅÅÅÅNGT före 2045?

När alla bilar är AI-styrda och inga klåfingriga människor sitter vid ratten kan du sova i din bil som kör i 200+ km/h Malmö-Stockholm eller vart du nu vill, dörr till dörr, helt privat, för en bråkdel av vad biljettpriset kommer att vara på tåget...

Om vi hade byggt de här tågen 1990 så visst... Nu är det för sent, lägg ner och ge upp.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Smart. Jag åker järnväg där de har gjort rakamotsatsen, de har sänkt ner det och byggt stora vallar på båda sidor, allt för att göra det i princip omöjligt att få mobiltekning ens så att samtal fungerar. Vissa pratar om internet, men här fungerar inte ens att ringa.

Det handlar om att i ödemarken finns det mycket dalgångar och de har gjort som de anser är ekonomisk bäst. Sedan gillar folk omkring bullervallarna.

Förutom att man har så dålig mobiltäckning så det j går att ringa, så är det otroligt tråkigt att glo på dessa vallar istället för landskapen. Nackdelen är såklart att det inte är roligt att bo i närheten av dundrande tåg och folk som glor.

*edit*
Dessa bullervallar hade självklart inte saboterat mottagningen så mycket om den är bra, men när den är otrolig dålig som den är så blir saken ej bättre.

Får hoppas att det blir bättre framåt, allt pekar på det iallfall.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mn2BE/overenskommelse-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Höghastighetståg innebär att vi antingen bygger en sträcka mellan Stockholm, Göteborg eller Malmö. För att det ska finnas vits med ett snabbtåg så får dock inte tåget stanna på några andra stationer. Frankrike/Tyskland så är det miljonstäder som gäller, Sverige har inte tillräckligt många städer och dessutom inte den geografiska spridningen för att det ekonomiskt ska finnas någon vits med snabbtåg.

Senaste prognosen (snabbtåg på marken vid befintliga spår) skulle kosta 320-400 miljarder kronor. Detta ska bekostas med lån.
Statens skatteintäkter 2020 uppgick till strax under 1000 Miljarder kronor.

Att bygga på stolpar lär väl kosta minst 3-5 gånger mer än på marken.

Vad har statens skatteintäkter 2020 att göra med kostnaden för höghastighetståg finansierade genom lån? Det låter billigt när du redovisar det på det sättet och det var nog inte meningen?
Sen vill de ju bygga ovanför marken för att minska kostnaden, der blir troligtvis inte lika billigt som de tänkt sig men 3-5 gånger dyrare låter inte rimligt. Det gör troligtvis även att kostnadskalkylen blir pålitligare, färre oväntade problem som ligger dolda i marken.

Men håller jag med om att det är en felsatsning.

Permalänk
Medlem

Bygga på pelare är billigare

Skrivet av DavidtheDoom:

Höghastighetståg innebär att vi antingen bygger en sträcka mellan Stockholm, Göteborg eller Malmö. För att det ska finnas vits med ett snabbtåg så får dock inte tåget stanna på några andra stationer. Frankrike/Tyskland så är det miljonstäder som gäller, Sverige har inte tillräckligt många städer och dessutom inte den geografiska spridningen för att det ekonomiskt ska finnas någon vits med snabbtåg.

Senaste prognosen (snabbtåg på marken vid befintliga spår) skulle kosta 320-400 miljarder kronor. Detta ska bekostas med lån.
Statens skatteintäkter 2020 uppgick till strax under 1000 Miljarder kronor.

Att bygga på stolpar lär väl kosta minst 3-5 gånger mer än på marken.

Enligt denna artikel på DN ligger mycket av kostnaden för att bygga höghastighetståg i förberedelse av marken. Användningen av pelare möjliggör dessutom en mer standardiserad konstruktion. Därför sparar man pengar på att använda pelare, och tid.

Permalänk
Inaktiv

Hade i bakhuvudet att Simpsons haft något liknande:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxaz:

Enligt denna artikel på DN ligger mycket av kostnaden för att bygga höghastighetståg i förberedelse av marken. Användningen av pelare möjliggör dessutom en mer standardiserad konstruktion. Därför sparar man pengar på att använda pelare, och tid.

Pelarna kan dessutom tillverkas i specialiserade fabriker och transporteras till platsen, vilket gör att man kan tillverka dem snabbare och billigare än om man skulle behöva göra allt på plats, i fält.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Höghastighetsjärnväg mellan storstäderna är bara en lösning av ett litet problem egentligen. Det som behövs är vettiga möjligheter att åka tåg i och runt storstadsregionerna (de mindre storstäderna).

Ta exemplet Linköping - Norrköping där man fått till bra pendeltågsförbindelser och fått med även småorterna som ligger mellan Norrköping och Mjölby. Bygg för att få möjligheter att liknande det som finns där exempelvis runt Örebro, Jönköping, Borås eller vart det nu saknas. På så vis kan man få över en stor del arbetspendling för "vanligt" folk till tåg.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sedan kom elflyget/självkörande elbilar/bussar och tåget på dessa längre sträckor vart omodernt innan det vart färdigbyggt.

Se till att nuvarande järnvägsnät fungerar i stället så vi får bort godstransporterna från vägarna.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Stora problemet som jag ser det är att tåg är en dinosaurie som egentligen inte går att försvara kostnads och miljömässigt. Tåget har ingen chans mot vägtrafik på kortare sträckor eller flyg på längre. Varför tågtrafik överhuvudtaget finns kvar är till största del att det subventioneras.

Ett otroligt dumt uttalande. Jag börjar nästan fundera på om du trollar...
Mellan våra två största städer Göteborg och Stockholm så går det idag både tåg och flyg mellan dem. Kostnaden för en flygbiljett den 23de mellan dessa städer ligger på 1649kr medans en tågbiljett kostar ca 300kr med snabbtåg. Båda subventioneras till viss del av staten. En bil som drar 5L per 100km kostar 338kr bara i bränsle men man måste också räkna in kostnader som parkering, försäkring, slitage, inköp/leasing etc.

Transportmedel

Direkt kostnad

Tid att komma fram

Flyg (SAS)

1649kr

1tim 10min + restid till och från flygplats

Tåg (SJ)

295kr

3tim 12min

Bil

338kr (enbart bränsle)

5tim

Du får också lägga till att det tar tid att ta sig till flygplatsen från Göteborg och sedan tid innan du är inne i Stockholm. Du måste dessutom vara i tid på flygplatsen. Så att säga att det tar över två timmar med flyget är mest troligt ingen överdrift. Utöver det så kostar det att åka till och från flygplatsen oavsett vilket transportmedel du väljer.
Flyget har därför en väldigt hög kostnad för många. Åker man inte på affärsresa och företaget betalar så kommer det troligen ur egen ficka. Då är tåget mycket mer attraktivt.

Bilar har en hög inköpskostnad, försäkring, skatt, bränsle etc och är därför också mycket dyrare än tåget. Du får såklart fördelen med en bil men också nackdelarna som att du måste köra själv. På tåget och flyget kan du få lite jobb gjort medans detta är nästan omöjligt i en bil även om någon annan kör.
Bilen antar utöver att du ska ha råd att köpa in den också att du kan köra den (så länge ingen annan kör).

Att äga en bil är också väldigt omiljövänligt, speciellt på korta sträckor då motorn inte hinner bli varm. Då är tåg eller buss ofta ett billigare och miljövänligare alternativ. Självklart finns det anledningar till att ta bilen istället, jag har själv pendlat med bil, anledningen var att jag friade upp två timmar varje dag till annat så det var värt det för mig, och hade det gått tåg istället för buss så hade jag mest troligt tagit tåget istället.
Elbilar är fortfarande dyrare än vanliga bilar i inköp så är därför är det inte heller alltid ett alternativ.

Man snackar om hur mycket pengar tågtrafiken kostar staten men man glömmer ofta att staten också finansierar vägar och flygplatser. Tolka mig inte fel, det är bra att staten hjälper till att finansiera detta. Efter sjukvård, säkerhet, och rättigheter för sina invånare bör en stat prioritera infrastruktur då det är en investering för framtiden. Bra infrastruktur leder till att det blir lättare att göra affärer i samhället och för privatpersoner att åka och turista i en annan del av landet etc.

Något mer att tänka på när det kommer till järnvägen är att den i stora delar av landet är väldigt gammal och kräver mycket underhåll. Att bygga nytt kunde i framtiden leda till besparingar då infrastruktur generellt sett är billigt i drift i början av sin livstid.

Hittills har jag enbart snackat om persontrafiken. Om vi lite snabbt kollar på godstrafiken så ser vi att ett enda godståg kan ersätta ett 20-tal lastbilar. Hade man tagit bort allt tågtrafik i Sverige hade detta lett till ett enormt ökat slitage på vägar och gjort att vi hade behövt lägga mer pengar på vägarna. Dessutom hade det varit katastrofalt för miljön då även inom de kommande åren så lär diesel att regera som drivmedel för lastbilar, och även när vi väl går över till el-lastbilar så kommer dessa att ha större miljöpåverkan (än tåg) pga av tre saker: batteritillverkningen, vägslitage, och att vägtransport är mindre effektivt än järnvägstransport energi-mässigt.

Idag är faktiskt järnvägsnätet dessutom överbelastat (på vissa sträckor). Det går på flera sträckor inte att få in fler tåg. (Tåg behöver ofta flera kilometer emellan varandra för att anses säkert). Det finns alltså ett stort intresse för tågtransport så detta är något man borde ta vara på och utöka. Detta hade kunna hjälpa till att finansiera järnvägen så att den behöver mindre subventioner. Men som vanligt så tänker folk som du bara på att något är en kostnad idag och inte på att med en investering så kanske det till och med kan gå med vinst.
Många anser dessutom att staten redan går med vinst på järnvägstrafiken bara att denna vinst inte är direkt utan indirekt. Kortfattat så får företag som utnyttjar järnvägen får bättre förutsättningar att expandera och anställa fler. Detta sänker arbetslösheten och ökar skatteintäkter.

Att höra något negativt om tåg från någon som uppenbarligen inte är insatt gör mig förbannad. Det är alldeles för enkelt idag att uttrycka sin åsikt online och ha samma kedabilitet som någon som kan mycket mer. Jag är knappast en expert på området och vet långt ifrån allt inom ämnet. Jag anser inte ens att jag kan området tillräckligt bra för att diskutera det. Men att hävda att tåg är "dinosaurier" visar att du har väldigt dålig förståelse för infrastruktur i helhet och hur viktigt tåg är enligt stadsplanerare. Järnväg tar per person och gods upp mycket mindre plats i en stad än vad vägar gör. Dessutom är det trevligare att ha inuti städer då generellt sätt har järnvägen både mindre ljudförorening och mindre utsläpp vilket leder till en mycket behagligare miljö för invånarna.
Enligt mig behövs både vägtrafik och tågtrafik i en väl fungerande stad med bra förutsättningar för alla invånare. Flygtrafiken är idag (enligt mig) också ett måste för en större stad men bör bara användas när tåg kan ses som för långsamma. Enda fallet för det när det kommer till inrikes flyg är upp till Norrland från södra delarna av landet.

Edit: Ja ett fungerande nät som många nämner är väldigt viktigt. Problemet är att nätet idag är så gammalt att exempelvis Västra Stambanan (Göteborg-Stockholm) måste byggas om ändå. Och man hoppas att en snabb banana mellan Göteborg-Stockholm ska återskapa intresset av att ta tåget och göra det mer ekonomiskt hållbart att bygga ut nätet mer.

Edit 2: El-flyg är inte realistiskt med dagens batteriteknik. Airbus släppte ett koncept för några månader sedan som visade på att de inte tror på en förändring i drivmedel för flygplan före 2040/50.
Bussar fungerar dessutom bäst som lokaltrafik inte nationell trafik.

Edit 3: Jag såg nu att det läser som att bara godstrafiken har lett till överbelastningarna. Detta är såklart fel persontrafiken har en stor del i det också.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sträckan stockhom göteborg är 470km. Vi har tåg idag som gör 200+ km/h. vilket är ish 2.5 timmar. x2000 tar det idag 3h med stopp, känns rätt okej.
Sträckan västerås-göteborg är 420km och tar 4h med x40 tågen...
När jag åkte samma sträcka.. med samma tåg, samma stopp 2015 till de ändrade tiderna så tog det 3.10-3.20. Anledningen till 40m längre resväg, stor del av sträckan är begränsad hastighet, längre stopp osv. Så min erfaranhet är att kan vi få upp befintlig spårväg i bra nog skick att hålla de 200km/h som tågen klarar så hade sveriges järnväg gått mycket bättre.
Jag åkte blå tåget en gång också. ett RC lok samma sträcka och tiden var ungefär densamma... ett draglok från tidigt 70 tal. Fanns ingen vits att ha snabbare tåg när man inte kan köra snabbare än 160 på sträckorna ändå.

Som jag ser det så lägger man 400miljarder på två stäckor snabbtåg...eller får ordning på underhållet på det tågnät vi har idag och får en generellt bättre upplevelse för alla.
Jag tror definitivt att sträckorna göteborg stockholm eller göteborg malmö har såpass bra möjligheter att det skulle gå att köra snabbare tåg på vissa delsträckor om man ville, behöver ju inte vara 500+ km/h. Kan man hålla 280 så kan ju resan minska till närmare 2h

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Jag tror definitivt att sträckorna göteborg stockholm eller göteborg malmö har såpass bra möjligheter att det skulle gå att köra snabbare tåg på vissa delsträckor om man ville, behöver ju inte vara 500+ km/h. Kan man hålla 280 så kan ju resan minska till närmare 2h

Det är ju redan det man har som mål. De nya snabbtågen ska gå i ca 300.

Sverige behöver nya stambanor som avlastar de gamla, som fortfarande behövs också. Det behöver inte vara allt eller inget. Landvetter, Jönköping, Borås t ex. Sverige är trots allt större än Göteborg, Malmö och Stockholm.