Skrivet av Dunde:
Stora problemet som jag ser det är att tåg är en dinosaurie som egentligen inte går att försvara kostnads och miljömässigt. Tåget har ingen chans mot vägtrafik på kortare sträckor eller flyg på längre. Varför tågtrafik överhuvudtaget finns kvar är till största del att det subventioneras.
Ett otroligt dumt uttalande. Jag börjar nästan fundera på om du trollar...
Mellan våra två största städer Göteborg och Stockholm så går det idag både tåg och flyg mellan dem. Kostnaden för en flygbiljett den 23de mellan dessa städer ligger på 1649kr medans en tågbiljett kostar ca 300kr med snabbtåg. Båda subventioneras till viss del av staten. En bil som drar 5L per 100km kostar 338kr bara i bränsle men man måste också räkna in kostnader som parkering, försäkring, slitage, inköp/leasing etc.
Transportmedel | Direkt kostnad | Tid att komma fram |
---|
Flyg (SAS) | 1649kr | 1tim 10min + restid till och från flygplats |
---|
Tåg (SJ) | 295kr | 3tim 12min |
---|
Bil | 338kr (enbart bränsle) | 5tim |
---|
Du får också lägga till att det tar tid att ta sig till flygplatsen från Göteborg och sedan tid innan du är inne i Stockholm. Du måste dessutom vara i tid på flygplatsen. Så att säga att det tar över två timmar med flyget är mest troligt ingen överdrift. Utöver det så kostar det att åka till och från flygplatsen oavsett vilket transportmedel du väljer.
Flyget har därför en väldigt hög kostnad för många. Åker man inte på affärsresa och företaget betalar så kommer det troligen ur egen ficka. Då är tåget mycket mer attraktivt.
Bilar har en hög inköpskostnad, försäkring, skatt, bränsle etc och är därför också mycket dyrare än tåget. Du får såklart fördelen med en bil men också nackdelarna som att du måste köra själv. På tåget och flyget kan du få lite jobb gjort medans detta är nästan omöjligt i en bil även om någon annan kör.
Bilen antar utöver att du ska ha råd att köpa in den också att du kan köra den (så länge ingen annan kör).
Att äga en bil är också väldigt omiljövänligt, speciellt på korta sträckor då motorn inte hinner bli varm. Då är tåg eller buss ofta ett billigare och miljövänligare alternativ. Självklart finns det anledningar till att ta bilen istället, jag har själv pendlat med bil, anledningen var att jag friade upp två timmar varje dag till annat så det var värt det för mig, och hade det gått tåg istället för buss så hade jag mest troligt tagit tåget istället.
Elbilar är fortfarande dyrare än vanliga bilar i inköp så är därför är det inte heller alltid ett alternativ.
Man snackar om hur mycket pengar tågtrafiken kostar staten men man glömmer ofta att staten också finansierar vägar och flygplatser. Tolka mig inte fel, det är bra att staten hjälper till att finansiera detta. Efter sjukvård, säkerhet, och rättigheter för sina invånare bör en stat prioritera infrastruktur då det är en investering för framtiden. Bra infrastruktur leder till att det blir lättare att göra affärer i samhället och för privatpersoner att åka och turista i en annan del av landet etc.
Något mer att tänka på när det kommer till järnvägen är att den i stora delar av landet är väldigt gammal och kräver mycket underhåll. Att bygga nytt kunde i framtiden leda till besparingar då infrastruktur generellt sett är billigt i drift i början av sin livstid.
Hittills har jag enbart snackat om persontrafiken. Om vi lite snabbt kollar på godstrafiken så ser vi att ett enda godståg kan ersätta ett 20-tal lastbilar. Hade man tagit bort allt tågtrafik i Sverige hade detta lett till ett enormt ökat slitage på vägar och gjort att vi hade behövt lägga mer pengar på vägarna. Dessutom hade det varit katastrofalt för miljön då även inom de kommande åren så lär diesel att regera som drivmedel för lastbilar, och även när vi väl går över till el-lastbilar så kommer dessa att ha större miljöpåverkan (än tåg) pga av tre saker: batteritillverkningen, vägslitage, och att vägtransport är mindre effektivt än järnvägstransport energi-mässigt.
Idag är faktiskt järnvägsnätet dessutom överbelastat (på vissa sträckor). Det går på flera sträckor inte att få in fler tåg. (Tåg behöver ofta flera kilometer emellan varandra för att anses säkert). Det finns alltså ett stort intresse för tågtransport så detta är något man borde ta vara på och utöka. Detta hade kunna hjälpa till att finansiera järnvägen så att den behöver mindre subventioner. Men som vanligt så tänker folk som du bara på att något är en kostnad idag och inte på att med en investering så kanske det till och med kan gå med vinst.
Många anser dessutom att staten redan går med vinst på järnvägstrafiken bara att denna vinst inte är direkt utan indirekt. Kortfattat så får företag som utnyttjar järnvägen får bättre förutsättningar att expandera och anställa fler. Detta sänker arbetslösheten och ökar skatteintäkter.
Att höra något negativt om tåg från någon som uppenbarligen inte är insatt gör mig förbannad. Det är alldeles för enkelt idag att uttrycka sin åsikt online och ha samma kedabilitet som någon som kan mycket mer. Jag är knappast en expert på området och vet långt ifrån allt inom ämnet. Jag anser inte ens att jag kan området tillräckligt bra för att diskutera det. Men att hävda att tåg är "dinosaurier" visar att du har väldigt dålig förståelse för infrastruktur i helhet och hur viktigt tåg är enligt stadsplanerare. Järnväg tar per person och gods upp mycket mindre plats i en stad än vad vägar gör. Dessutom är det trevligare att ha inuti städer då generellt sätt har järnvägen både mindre ljudförorening och mindre utsläpp vilket leder till en mycket behagligare miljö för invånarna.
Enligt mig behövs både vägtrafik och tågtrafik i en väl fungerande stad med bra förutsättningar för alla invånare. Flygtrafiken är idag (enligt mig) också ett måste för en större stad men bör bara användas när tåg kan ses som för långsamma. Enda fallet för det när det kommer till inrikes flyg är upp till Norrland från södra delarna av landet.
Edit: Ja ett fungerande nät som många nämner är väldigt viktigt. Problemet är att nätet idag är så gammalt att exempelvis Västra Stambanan (Göteborg-Stockholm) måste byggas om ändå. Och man hoppas att en snabb banana mellan Göteborg-Stockholm ska återskapa intresset av att ta tåget och göra det mer ekonomiskt hållbart att bygga ut nätet mer.
Edit 2: El-flyg är inte realistiskt med dagens batteriteknik. Airbus släppte ett koncept för några månader sedan som visade på att de inte tror på en förändring i drivmedel för flygplan före 2040/50.
Bussar fungerar dessutom bäst som lokaltrafik inte nationell trafik.
Edit 3: Jag såg nu att det läser som att bara godstrafiken har lett till överbelastningarna. Detta är såklart fel persontrafiken har en stor del i det också.