AMD Ryzen 5000-serien lider av hög andel defekta processorer

Permalänk
Medlem

Jag vet bara att min 5800X fungerar perfekt!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Var bara en liten pik om hur det brukar/skulle se ut om det var det andra laget som skulle råka ut för detta

Det spelar ingen roll vilken firma i detta fallet, underlaget är minst sagt magert för vem som helst. En borttagen tweet av okänd byggare, wut!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Var bara en liten pik om hur det brukar/skulle se ut om det var det andra laget som skulle råka ut för detta

Ahh då är jag med. Så kan det absolut se ut, Fanboys har vi gott om på nätet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

AMD har hög felfrekvens (DOA) på sina cpuer ur 5000-serien
Folks svar: "Haha, aldrig", "Inte en chans, påhittade siffror" "Skitsnack, AMD är BÄST!!!!"

Intel har ovanligt hög felfrekvens på 11th Gen.
Folks svar: "Haha, rätt åt Intel" "Inte ett dugg förvånad" "Intel är SÄMST!!!"

Och om hela nyheten var baserat på ett tweet gällande Intel CPUer, Ja då hade alla köpt det utan att ifrågasätta legitimiteten?
Skärp dig!

Vare sig det gäller dittan(AMD) eller dattan(Intel) så "Borde" det inte vara baserat på ett rykte utan seriös journalistik vilket det här är så långt ifrån att vara!
Anser mig vara neutral

Sen undrar man om det finns någon uppföljning på det här från SC sida eller om man går vidare?

Permalänk
Medlem

Som vanligt inte mycket till källkritik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Min 5600x hade 1 böjd pin. Jag orkade inte vänta på en ny så jag tog fram pincetten.

Samma för polarens 5950X.
Var 3-4st som var lite böjda.
Efter lite pillande så passade den i sockeln och fungerar.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag säger inte att det inte stämmer, men går varken bekräfta eller dementera givet att det är så liten sample size. Att blåsa upp det här såpass mycket med så liten källa känns mer som sensationsjournalistik än något annat.

Skulle faktiskt vilja påstå att denna artikels fakta och käll kvalitet håller en sådan låg nivå att den hör hemma på favebook.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Asla:

Och om hela nyheten var baserat på ett tweet gällande Intel CPUer, Ja då hade alla köpt det utan att ifrågasätta legitimiteten?
Skärp dig!

Vare sig det gäller dittan(AMD) eller dattan(Intel) så "Borde" det inte vara baserat på ett rykte utan seriös journalistik vilket det här är så långt ifrån att vara!
Anser mig vara neutral

Sen undrar man om det finns någon uppföljning på det här från SC sida eller om man går vidare?

Så tar vi och andas lite.
Absolut så bör detta kollas upp mer hos andra byggare och liknande, men ingen rök utan eld som man brukar säga.

Mitt första inlägg var mer "tongue in cheek" på hur klimatet ser ut idag när nyheter likt denna kommer upp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Att detta kommer som en blixt från en klar himmel får mig att misstänka en sk påverkansoperation.
Skulle det komma efter att man sett flertalet klagomål från entusiast-siter hade det varit mer trovärdigt

Det är nog värt att ta fram den stora saltskopan till denna "nyhet"

Permalänk
Medlem

Jag returnerade nyligen en Ryzen 7 3700X som börjat ge minnesfel. Jag skulle aldrig tänka mig att detta var processorn som var defekt men efter att ha testat med annat RAM-minne och sedan ett annat moderkort började det klarna för mig att även denna komponent kan vara defekt. Har aldrig varit med om det innan.

I mitt fall kan det ha varit så att processorn faktiskt aldrig varit helt fungerande. Spelande med Geforce RTX 2060 Super fungerar bra i timmar men om jag på ett annars olastat system kör minnestest så räckte det med ett par timmar innan det första minnesfelet detekteras.

Överlag är jag ändå mycket nöjd med AMD och deras Zen 2 som var en game changer. Nästa CPU kanske blir en Zen 3 för mig.

Vad detta beror på vet jag inte men jag skulle kunna tro att det är lite av silicon lottery kombinerat till att vi idag har mycket mindre marginaler på våra komponenter än någonsin tidigare. Det skulle nog kunna finnas något gränsfall där inte AMDs produktionstest fångar att processorn faktiskt inte är stabil i timmar av last. Jag vet ej hur deras (antagligen rigorösa) produktionstest ser ut men jag spekulerar i att konsumentprocessorer inte testas i timmar för stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Vad detta beror på vet jag inte men jag skulle kunna tro att det är lite av silicon lottery kombinerat till att vi idag har mycket mindre marginaler på våra komponenter än någonsin tidigare. Det skulle nog kunna finnas något gränsfall där inte AMDs produktionstest fångar att processorn faktiskt inte är stabil i timmar av last. Jag vet ej hur deras (antagligen rigorösa) produktionstest ser ut men jag spekulerar i att konsumentprocessorer inte testas i timmar för stabilitet.

Nu var de ju dock så att tweeten claimade att cpu'erna var DOA, alltså de var helt döda. ^

Permalänk
Skrivet av ElyziuM:

Samma för polarens 5950X.
Var 3-4st som var lite böjda.
Efter lite pillande så passade den i sockeln och fungerar.

Är det fyra ersättningsexemplar? Han godtog alltså att de varit böjda och gjorde ingen reklamation? Jag är tveksam till att han har köpt dem från någon återförsäljare. Jag tror det är skitsnack från hans sida.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Att detta kommer som en blixt från en klar himmel får mig att misstänka en sk påverkansoperation.
Skulle det komma efter att man sett flertalet klagomål från entusiast-siter hade det varit mer trovärdigt

Det är nog värt att ta fram den stora saltskopan till denna "nyhet"

Hoppas AMD går till grunden med detta. Det är väldigt allvarligt att sprida falsk ryktesspridning som endast görs för att skada företaget. Hade det varit Intel hade jag sagt samma sak. Båda testar sina processorer rigoröst innan de skeppas ut. De har tillgång till verktyg som inga privatpersoner kan få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag köpte ett asrock b550m steel legend som inet snällt uppdaterade åt mig. Frid och fröjd...nope. Kunde inte posta, inet testa 3 brädor uppdaterade, no go.
Tydligen har asrock haft brädor som med orginal bios p1.00 inte haft stöd att uppdatera regionen som krävs för 5000 med en 3000 cpu. Enda sättet är en clamp och manuellt flasha...vilket bara asrock kan. Gällde inte bara den Asrock modellen så möjligt att sådant åker med i statistiken.
Jag bytte själv till annat märke men jag kan säkerligen tro att man kan skylla på cpun för moderkorten fungerade ju...bara inte med 5000 cpu.

Se där, det fanns en! Tråkigt att höra!

Citat:

Jag bytte själv till annat märke men jag kan säkerligen tro att man kan skylla på cpun för moderkorten fungerade ju...bara inte med 5000 cpu.

Fast det där låter väl ändå som ett rätt solklart moderkortsproblem...? (inte själva kortet, utan tillverkaren)
Om det nu är något som bara sker på Asrocks brädor, som du själv förklarade så verkar det vara något dem har gjort knasigt, och om nu asrock missat saker med sin egen mjukvara (även om den bör bygga på AESA från AMD), så är det ju definitivt något som hamnar i statistiken, alla är inte lika grundliga som Inet

Kanske misstolkade, säger absolut inte att det inte är felfritt att köra AMD, men release med support för gamla brädor som kräver antingen uppdatering med legacy 3000-serien eller med BIOS-flashback eller andra motsvarigheter har nog med sig rätt mycket problem både för konsumenter som antingen inte vet eller har otur, eller för moderkortstillverkarna själva...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det fyra ersättningsexemplar? Han godtog alltså att de varit böjda och gjorde ingen reklamation? Jag är tveksam till att han har köpt dem från någon återförsäljare. Jag tror det är skitsnack från hans sida.

Han menade nog att det var fyra ben som var böjda, inte att det var ben böjda på fyra processorer i rad.

Med tanke på den väntetid som råder för att få en ersättning kan jag i viss mån förstå att man försöker fixa till en sådan sak själv, i alla fall om benen enbart är lite lätt böjda.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Köpte 5800X (fungerar som den skall) men pga att min 2700X bestämde sig för att inte fungera längre.

Men så här är det, oavsett tillverkare som kommer det finnas defekta enheter även om dom funktionstestas innan dom lämnar fabriken. Med flera tusen byggda datorer i bältet, så har det funnits ett antal defekta processorer genom åren. Har inte hållt räkningen direkt, men en bra bit under 1% iaf.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Köpte en 5950X. En av dem var trasig.

100% fel alltså m.a.o

Lyckades bända tillbaka de tre böjda pinsen och nu fungerar den utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Se där, det fanns en! Tråkigt att höra!

Fast det där låter väl ändå som ett rätt solklart moderkortsproblem...? (inte själva kortet, utan tillverkaren)
Om det nu är något som bara sker på Asrocks brädor, som du själv förklarade så verkar det vara något dem har gjort knasigt, och om nu asrock missat saker med sin egen mjukvara (även om den bör bygga på AESA från AMD), så är det ju definitivt något som hamnar i statistiken, alla är inte lika grundliga som Inet

Kanske misstolkade, säger absolut inte att det inte är felfritt att köra AMD, men release med support för gamla brädor som kräver antingen uppdatering med legacy 3000-serien eller med BIOS-flashback eller andra motsvarigheter har nog med sig rätt mycket problem både för konsumenter som antingen inte vet eller har otur, eller för moderkortstillverkarna själva...

Det var moderkortet men om man inte testar med en annat märke så kan det lätt tolkas som CPU problem för det beter sig så konstigt. Jag tycker amd var lite konstiga med att släppa B550 så tidigt... visst det var typ ett år försenat. Men nu kom det så nära inpå lansering men inga brädor hade support och krävde bios uppdatering ändå.
Vissa brädor, MSI och Asus är duktiga på att ha bios flashback, gigabyte också tror jag. Men asrock har inte det. Så orginal bios behöver uppdateras men med första revisionen av Asrock bios så kunde man inte uppdatera någon kritisk del som krävdes för 5000 så det var ju kört ändå. Det är inte heller lätt att felsöka för den beter sig inte som att den inte supportar cpun...den ger felkoder som kan länka till pcie fel. Samma felkod asrock använder till massa random fel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som vanligt inte mycket till källkritik.

Sweclockers försöker ju inte ens upprätthålla seriös journalistik så jag har slutat förvänta mig att de ska vara sakliga, tydliga med rykten och reflektera över källors trovärdighet.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem

Intel fanboi försöker igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nu var de ju dock så att tweeten claimade att cpu'erna var DOA, alltså de var helt döda. ^

DOA betyder visserligen "Dead On Arrival", men betyder inte bokstavligen att sakerna är döda, utan begreppet används om produkter som är defekta redan vid leverans, för att skilja från defekter som uppstår efter en tids användande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

DOA betyder visserligen "Dead On Arrival", men betyder inte bokstavligen att sakerna är döda, utan begreppet används om produkter som är defekta redan vid leverans, för att skilja från defekter som uppstår efter en tids användande.

Japp precis det jag menade, tweetaren hävdade att de var defekta vid leverans, alltså de gick inte ens att starta.

Permalänk
Medlem

Skulle även kunna varit så att de fått en batch med processorer som haft en onaturligt hög andel kvalitetsproblem.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllox:

Köpte 5800X (fungerar som den skall) men pga att min 2700X bestämde sig för att inte fungera längre.

Men så här är det, oavsett tillverkare som kommer det finnas defekta enheter även om dom funktionstestas innan dom lämnar fabriken. Med flera tusen byggda datorer i bältet, så har det funnits ett antal defekta processorer genom åren. Har inte hållt räkningen direkt, men en bra bit under 1% iaf.

Wow!
Din 2700X bara "dog"?
Överklockade du?
Hände det efter garantitiden?

(lite lätt orolig, men helnöjd, 2700X-ägare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Sakfrågan intresserar mig inte jättemycket, med som en som jobbar med statistik vetenskapligt varje dag så värker det i mig.

Jag vet inte hur många som har sålts, men anar att det är fler än 57 enheter av t.ex 5950. Det är nämligen där man hamnar om man siktar på en felmarginal på +-5% och 50 samples.

Här är en förenklad tabell som illustrerar sambandet för den som inte orkar räkna. När vi passerar 5000 i populationen, eller i det här fallet levererade processorer, brukar det räcka med cirka 300-400 samples. Alla slutsatser som baseras på antal under detta ger jag inte mycket för alls.

https://i.postimg.cc/SjFk9rmL/Sample-size-table.jpg

Det kommer dock att göra stor skillnad beroende på vad den normala felfrekvensen är för en produkt. Om det normala är t.ex 0,01% felande produkter så är det extremt osannoligt att man får 5% felande även med ett relativt litet urval även om man nu naturligtvist inte kan använda det till att dra några slutgiltiga slutsattser i t.ex utvärdering av ett läkemedel eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Okej så man baserar nyheter med en så nedslående klang som"AMD Ryzen 5000-serien lider av hög andel defekta processorer" på rykten tolkar jag det som?

Sen en poll skulle säkert visa en rättvis bild med tanke på hur biased folk är,Menar finns ju inget som säger att folk med Intel CPUer väljer att svara att dom har en defekt CPU vilket är väldigt troligt med tanke på den låga nivån i dom flesta forum när det kommer till fanboyism!!

Kan spontant känna att det finns ett bolag som skulle "tjäna" enormt på detta ryktet och marknadsföringen har varit än mer kreativ dom senaste åren!
Har inte sett något angående detta någonstans och jag hänger på många HW ställen! Kompabillitetsproblem med gamla moderkort visst men det är väl kunderna som skrikit efter det och jag vet inte om det ligger på AMD,s bord utan snarare moderkortstillverkaren?

PS kör Intel själv men detta kan påverka ett företag otroligt negativt om det inte stämmer!
Stämmer det så köper jag det men känns svajigt att inte ens lägga manken till att försöka utröna om det är samt och vad som isf är sant.

Låt säga.... Du sitter och skall klicka på köp knappen och så kommer ett rykte som säger att ditt köp kan med stor sannolikhet sluta som ett RMA ärende, Tror många skulle kolla efter något annat!

Framförallt om de klickar på köp-knappen och vet att det är enorm brist på CPUn (får hem, får en DoA, behöver vänta ytterligare).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det var min första tanke också.
Prollarna testas ju individuellt först. Att så stor andel skulle gå igenom den testningen defekta låter iaf väldigt märkligt.

Ja, vad skulle vi annars kunna förvänta oss härnäst, att Intel levererar CPU:er som inte kan räkna?

För er yngre läsare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

Permalänk
Medlem

Retoriken i hela artikeln känns som om pajkastningen är igång. Bara en massa anekdoktala "bevis" som inte säger nånting

Nej rubriken bör ändras till "kan lida av, enligt rykten" och inget annat. Setta bör gälla oavsett vilket företag som nämns i artikeln.

Lite högre nivå önskar man på sweclockers kan jag tycka .

// Lanhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Det kommer dock att göra stor skillnad beroende på vad den normala felfrekvensen är för en produkt. Om det normala är t.ex 0,01% felande produkter så är det extremt osannoligt att man får 5% felande även med ett relativt litet urval även om man nu naturligtvist inte kan använda det till att dra några slutgiltiga slutsattser i t.ex utvärdering av ett läkemedel eller liknande.

Nja, problemet är att du inte kan säga om det är "extremt" osannolikt eller bara slumpen, vilket är min poäng. Slumpen tar inte hänsyn till vad du förväntar dig a priori, det är det man försöker att hantera genom ett tillräckligt stort urval.

Till exempel är proportionen DOA av 5900 i inlägget 8%. Om det har sålts fler än 1000 enheter så blir felmarginalen drygt 14%, alltså ganska värdelös data med andra ord.

Permalänk
Medlem

Låter rätt udda med så mycket defekter, om det nu är sant.
Skulle tro att jag byggt ett 40-tal maskiner senaste 20 åren, och den enda del som aldrig gått sönder i någon av dom har varit just CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Sakfrågan intresserar mig inte jättemycket, med som en som jobbar med statistik vetenskapligt varje dag så värker det i mig.

Jag vet inte hur många som har sålts, men anar att det är fler än 57 enheter av t.ex 5950. Det är nämligen där man hamnar om man siktar på en felmarginal på +-5% och 50 samples.

Här är en förenklad tabell som illustrerar sambandet för den som inte orkar räkna. När vi passerar 5000 i populationen, eller i det här fallet levererade processorer, brukar det räcka med cirka 300-400 samples. Alla slutsatser som baseras på antal under detta ger jag inte mycket för alls.

https://i.postimg.cc/SjFk9rmL/Sample-size-table.jpg

Skrivet av Lanhead:

Retoriken i hela artikeln känns som om pajkastningen är igång. Bara en massa anekdoktala "bevis" som inte säger nånting

Nej rubriken bör ändras till "kan lida av, enligt rykten" och inget annat. Setta bör gälla oavsett vilket företag som nämns i artikeln.

Lite högre nivå önskar man på sweclockers kan jag tycka .

// Lanhead

Skrivet av Emma242:

Nja, problemet är att du inte kan säga om det är "extremt" osannolikt eller bara slumpen, vilket är min poäng. Slumpen tar inte hänsyn till vad du förväntar dig a priori, det är det man försöker att hantera genom ett tillräckligt stort urval.

Till exempel är proportionen DOA av 5900 i inlägget 8%. Om det har sålts fler än 1000 enheter så blir felmarginalen drygt 14%, alltså ganska värdelös data med andra ord.

Ja, precis. Även om man kombinerar siffrorna för alla modellerna så är fortfarande felmarginalen ungefär samma som deras doa-ratio.

Om vi förutsätter att uppgifterna från Powergpu stämmer så är väl det vi kan konstatera att de fått en hög defekta CPUer (dvs just det de säger, rakt av), men vi har inte tillräckligt underlag för att dra någon slutsats om kvalitetsnivån totalt sett.

Spontant tror ju jag att om det hade varit extremt hög andel trasiga enheter generellt så hade vi hört det tidigare. Kanske något tillfälligt fel (dålig batch eller motsvarande), snarare än att det är katastrof.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304