Köpråd ESXi-server?

Permalänk
Medlem

Köpråd ESXi-server?

Funderar på att köpa en ny server att köra ESXi på. Har inga extrema krav, så budget ligger på max 10 000 kr.

Vet att ESXi kan vara kinkigt med vilka delar som används, men om ni vet ett whitebox-bygge som fungerar med senaste versionen så kan jag vara öppen för det också.

Vad det lutar åt just nu är en PowerEdge T140 med 16 GB RAM och Xeon E-2224. Alternativt något i stil med HPE Microserver Gen 10 Plus, också 16 GB RAM och samma processor, men HP känns som tveksam kvalitet?

Ska köra pfSense, Plex och diverse Docker images.

Permalänk

Tips för ESXi: Kolla alltid VMwares egen HCL. Exempel på tornservrar från Dell som är kompatibla med vSphere 7u1:
https://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?dev...

ESXi är först och främst kinkigt med nätverkskort och diskkontrollrar. Att köra en Whitebox ska i övrigt vara relativt enkelt om man är noga med att kolla upp dessa två komponenttyper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tips för ESXi: Kolla alltid VMwares egen HCL. Exempel på tornservrar från Dell som är kompatibla med vSphere 7u1:
https://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?dev...

ESXi är först och främst kinkigt med nätverkskort och diskkontrollrar. Att köra en Whitebox ska i övrigt vara relativt enkelt om man är noga med att kolla upp dessa två komponenttyper.

Absolut, det var där jag hittade T140 och diverse HPE, men tänkte ändå höra om någon hade något specifikt tips. HPE kanske visst är bra, T140 kanske är riktigt dåligt?

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Absolut, det var där jag hittade T140 och diverse HPE, men tänkte ändå höra om någon hade något specifikt tips. HPE kanske visst är bra, T140 kanske är riktigt dåligt?

Jo; HP(E) MicroServer har fått kritik i sin version 10 för att vara för åtstramad; -7 och -8 var populära bland NAS-byggare ett tag, men de lär ha snålat in på en del av komponenterna för sista generationen. Har inte på rak arm koll på vilka nackdelar de introducerade eller om detta är reella nackdelar för ditt ändamål, men kan vara värt att kolla upp innan du lägger pengar på saken.

(Om det inte är ett stenhårt krav att köra just ESXi som hypervisor har du annars betydligt mer flexibel hårdvarukompatibilitet om du kör KVM på en Linuxdistribution du är bekväm med. (Och när jag nämnt detta kommer säkert någon annan att nämna Proxmox, som är en snygg webbfrontend för Debian med KVM och LXC, men med en del av valen gjorda åt dig på gott och ont.))

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad det lutar åt just nu är en PowerEdge T140 med 16 GB RAM och Xeon E-2224. Alternativt något i stil med HPE Microserver Gen 10 Plus, också 16 GB RAM och samma processor, men HP känns som tveksam kvalitet?

Jag kör en T130. Är nöjd men har väl inga särskilt stora krav heller. Kör esxi, 3-6 VMar beroende på säsong.. Kan väl känna att det blev otroligt icke-prisvärt mot en whitebox men väldigt skönt att bara plugga in den och ha allt supportat och fungerande. Förutom en Xeon är det ju egentligen i princip vanliga desktop-komponenter med hög prislapp.
Om du köper Dellen så kolla om det finns några rabatter och/eller cashbacks via Dell. Jag tror min kvalade in på typ 10', sedan var det 30% black fridayrea och ytterligare 1500 cashback eller så, så det blev inte så blodigt till slut.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo; HP(E) MicroServer har fått kritik i sin version 10 för att vara för åtstramad

Jag tror framför allt det är Gen 10 icke-plus som sågades. Plus-modellen har jag mest hört gott om.

--

Står det mellan de där två hade jag nog absolut valt Microservern med tanke på priset. Det är absolut ingen tveksam kvalité på HP jämfört med Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag kör en T130. Är nöjd men har väl inga särskilt stora krav heller. Kör esxi, 3-6 VMar beroende på säsong.. Kan väl känna att det blev otroligt icke-prisvärt mot en whitebox men väldigt skönt att bara plugga in den och ha allt supportat och fungerande. Förutom en Xeon är det ju egentligen i princip vanliga desktop-komponenter med hög prislapp.
Om du köper Dellen så kolla om det finns några rabatter och/eller cashbacks via Dell. Jag tror min kvalade in på typ 10', sedan var det 30% black fridayrea och ytterligare 1500 cashback eller så, så det blev inte så blodigt till slut.

Jag tror framför allt det är Gen 10 icke-plus som sågades. Plus-modellen har jag mest hört gott om.

--

Står det mellan de där två hade jag nog absolut valt Microservern med tanke på priset. Det är absolut ingen tveksam kvalité på HP jämfört med Dell.

Tack. Ja, har kollat mer på HPE'n senaste dagarna. Inte sett så mycket om vad folk tycker efter ett tag, men reviews verkar bra. Har hittat den för 7000 kr, så kanske blir den. Blir väl inte mycket billigare än så.

Permalänk
Medlem

Jag byggde själv med nytt kina "x99"-moderkort (Jingsha X99-8D3), XEON 2678V3 (12c/24t), 64GB DDR3 ECC-minne, HP NC365T NIC (obs! Mycket viktigt man tar ett NIC som är med i HCL annars går det inte ens att installera VMware), ett lagom chassi samt diskar för mina behov. Gick på cirka 5k med allt utom diskar.

Kör VMware ESXi 7.0 på denna sedan några dagar tillbaka och verkar funka toppen. Testade däremot unraid först men där såg den inte allt minne.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Är microserver ett krav eller? du kan ju få tag på en Beg HP Proliant Gen8, med dubbla proppar & 4x Ram för samma peng eller billigare, att köra virtuellt med en prop och bara 16Gb.. nja beror ju på vad man ska köra iofs.

Prolianter sväljer ju både SATA & SAS diskar, så man behöver ju inte köpa svindyra 15k SAS..

Lite overkill för att ha hemma, men har några testmaskiner rullandes

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|