Snabbtest: Cooler Master Sub-Zero – låter lika mycket som den kyler

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Cooler Master Sub-Zero – låter lika mycket som den kyler

Redaktionen har fått in en kylare med peltier-element och bygger ihop ett system för att dra igenom ett snabbtest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant test!

Kommer nog flera liknande kylare inom en snar framtid.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kan man få se en jämförelse i effektförbrukning mellan denna och Noctuan också?
Finns en anledning till att Peltier dog ut som processorkylare förra gången, får se hur länge detta varar.

Annars är ju tekniken intressant. Den fungerar ju även bakvänt (dock mindre bra), vilket gör att man kan utvinna el ur en temperaturdifferens.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jahopp, så en helt värdelös produkt då? Temperaturdeltat är ju inte stort nog för att rättfärdiga. Ska man överklocka seriöst så kör man LN2. Vill man ha en 24/7 5Ghz 10core så kör man Noctua NH-D15.

Inte ens AIO-vatten är ju nödvändigt idag, och dom introducerar ju bara fler felkällor.

Aldrig att jag skulle våga låta den där gå 24/7 på min burk. Och ljudnivån därtill. Usch.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant, men inte en produkt för mig

Jag önskar att något företag vågade satsa på mer massiva luftkylare.
Stor och tung gör inget om den är gjord för att fästas i chassit med.
Är kylkapaciteten stor nog och vinst i mindre db så skulle den sälja.

Dags för vågat nytänk.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

"kjolen" runt processorn och tejpbiten bak är nog snarare till för kondens, 7 grader är långt under normal daggpunkt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Kan ni inte göra ett snabbtest hur mycket ström datorn drar med luftkylare jämfört med peltierkylaren? Hade varit väldigt intressant att se hur mycket extra peltierelementet drar.

Den överträffade mina förväntningar på kylförmågan i load, men visar också tydligt varför peltier inte är ett bra alternativ för extremöverklockning. Ju mer värme som utvecklas destu mindre effektiv blir de. Darav stor temperaturskillnad i idle, men mycket mindre i load.

Edit: Däremot kanske peltierelement får större potential när vi går mot än mindre noder. De är bra på att skapa ett temperatur-delta, inte transportera massor av värme. Dvs de skulle kunna hjälpa för att kyla en liten svårkyld krets med hög effektdensitet, men relativt låg total effekt. Blir den totala effekten för stor blir peltierelement ganska värdelösa.

Permalänk
Avstängd

4000 SEK på Webhallen. Nej tack. Man kan snickra ihop eget för halva den summan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Intressant, men inte en produkt för mig

Jag önskar att något företag vågade satsa på mer massiva luftkylare.
Stor och tung gör inget om den är gjord för att fästas i chassit med.
Är kylkapaciteten stor nog och vinst i mindre db så skulle den sälja.

Dags för vågat nytänk.

Vet inte om jag håller med om att det behövs mer massiva luftkylare. Hade gärna sett mindre luftkylare med mer effekt, svårt bara att hålla nere ljudnivån när fläktarna blir mindre.
Skulle gärna byta ut min NH-D15 mot en hälften så stor med samma kylkapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Vet inte om jag håller med om att det behövs mer massiva luftkylare. Hade gärna sett mindre luftkylare med mer effekt, svårt bara att hålla nere ljudnivån när fläktarna blir mindre.

Eh, ja. Dom flesta av oss skulle nog vilja ha en liten liten kylare med stor effekt samt att den är tyst.
Det kommer inte att ske tyvärr.

Det är mer troligt att det kommer processorer som inte behöver mycket kylning än att det kommer mindre kylare som presterar som tex NH-D15.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av loefet:

Kan man få se en jämförelse i effektförbrukning mellan denna och Noctuan också?
Finns en anledning till att Peltier dog ut som processorkylare förra gången, får se hur länge detta varar.

Annars är ju tekniken intressant. Den fungerar ju även bakvänt (dock mindre bra), vilket gör att man kan utvinna el ur en temperaturdifferens.

Skrivet av DevilsDad:

Kan ni inte göra ett snabbtest hur mycket ström datorn drar med luftkylare jämfört med peltierkylaren? Hade varit väldigt intressant att se hur mycket extra peltierelementet drar.

Den överträffade mina förväntningar på kylförmågan i load, men visar också tydligt varför peltier inte är ett bra alternativ för extremöverklockning. Ju mer värme som utvecklas destu mindre effektiv blir de. Darav stor temperaturskillnad i idle, men mycket mindre i load.

Edit: Däremot kanske peltierelement får större potential när vi går mot än mindre noder. De är bra på att skapa ett temperatur-delta, inte transportera massor av värme. Dvs de skulle kunna hjälpa för att kyla en liten svårkyld krets med hög effektdensitet, men relativt låg total effekt. Blir den totala effekten för stor blir peltierelement ganska värdelösa.

Vi har tyvärr redan skickat tillbaka kylaren, fick bara ha den en väldigt kort stund. Just effektmätning är inget vi brukar mäta när vi testar kylare så glömde helt bort det när jag bråkade med lite andra saker. Enligt Cooler Master ska hela kylaren dra 200 W och det är ju helt klart mer än vanliga kylare

Skrivet av smygolf:

"kjolen" runt processorn och tejpbiten bak är nog snarare till för kondens, 7 grader är långt under normal daggpunkt.

Korrekt! Förtydligade den biten lite mer.

Permalänk
Medlem

När jag menar massiv kylning så måste det nödvändigtvis inte vara en STOR tornkylare.

Titta i denna tråden. #18923913
Det går att tänka utanför boxen och göra nytt.

Görs detta på fabrik på rätt sätt vore jag väldigt intresserad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förra gången det begav sig för peltierelement kunde man räkna med att pressa ut rätt mycket extra prestanda. Nu känns det som att de flesta CPU:er med alla avancerade boost-tekniker ligger i överkant av de klarar i normala scenarier. Exotisk kylning eller ej. Kul produkt, men som nämnts ovan - för extrem överklockning kör de LN2, alla andra kör AIO eller massiva tornkylare. Vet inte riktigt vem den här vänder sig till.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av DerpMcDerp:

Förra gången det begav sig för peltierelement kunde man räkna med att pressa ut rätt mycket extra prestanda. Nu känns det som att de flesta CPU:er med alla avancerade boost-tekniker ligger i överkant av de klarar i normala scenarier. Exotisk kylning eller ej. Kul produkt, men som nämnts ovan - för extrem överklockning kör de LN2, alla andra kör AIO eller massiva tornkylare. Vet inte riktigt vem den här vänder sig till.

Helt rätt. Detta togs också upp i en fredagspanel eller fredagsfokus; chippen har ju så mycket prestanda ur lådan att redaktionen på Swec för det första kan gissa prestandasiffrorna, sen lägga på 5-10% för att få överklockningssiffrorna.

Det är liksom inte duron 600@900 längre där man kunde få ut 50% högre frekvens. Idag jagar man 100Mhz hit och dit, på redan befintliga 4500+ Mhz.

Jag kör en NH-D15 mest för att den är megastor, så den har megastora fläktar som snurrar långsamt. Aldrig att jag skulle köpa en WBK38 igen, det gjorde jag 2001 ungefär, snurrade 6200rpm...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Dålig kvalitet på detta test, buntbandat fast saker och inte testat produkten fullt ut. Skärpning!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

"Why tho?"

Storleken är det som ger tempraturen och framförallt ljudnivån, ingen som ser det när den sitter i datorn ändå?
(Kanske ett ålderstecken att man äger en dator utan plexiglaspaneler...)

Menar bara att NH-D15 har sina framgångar för att den är lite för stor för sitt eget bästa, jag kör mer eller mindre semi-passivt och ljudnivån samt prestandan är inget som ens de större AIO kommer i närheten av.
Självklart måste man tänka efter när man köper chassi, men det är därför dem har U12 / U9 och framförallt L9H om man vill gå riktigt smått.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Henry Rollins II:

Dålig kvalitet på detta test, buntbandat fast saker och inte testat produkten fullt ut. Skärpning!

Därav "snabbtest"

Permalänk
Medlem

Häftig produkt trots allt, hoppas det utvecklas mer på denna fronten. När en customloop ändå landar på 10 lök så får det härna kosta.

Har drömt en riktiga feting-kylningar sedan jag var ung tonårsgrabb och hittade dessa klassiker på nätet, eller Kazaa eller vad def nu var på den tiden.

Permalänk
Medlem

Finns ett lite mer djupgående test här.
https://www.hardwareasylum.com/reviews/cooling/cm_masterliqui...
Där nämns också att "unregulated" så känner kylaren av rumstemp beräknar ut daggpunkten på det sättet.
Låter direkt livsfarligt, vet man inte luftfuktigheten så kan man heller inte beräkna daggpunkten.
*edit* Står inte i klartext men den borde känna av luftfuktigheten med.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Håller verkligen med, hur kan vi lita på resultatet när ni gör en ghetto lösning?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Why tho?"

Storleken är det som ger tempraturen och framförallt ljudnivån, ingen som ser det när den sitter i datorn ändå?
(Kanske ett ålderstecken att man äger en dator utan plexiglaspaneler...)

Menar bara att NH-D15 har sina framgångar för att den är lite för stor för sitt eget bästa, jag kör mer eller mindre semi-passivt och ljudnivån samt prestandan är inget som ens de större AIO kommer i närheten av.
Självklart måste man tänka efter när man köper chassi, men det är därför dem har U12 / U9 och framförallt L9H om man vill gå riktigt smått.

Ja så är det ju såklart, tycker bara det är tråkigt när man har ett ATX moderkort så täcker NH-D15 minst en av RAM slotsen / måste ha lågprofil och gör att grafikkortet sitter typ en centimeter från kylaren.
Har inte heller någon glaspanel men varje gång jag öppnat chassit för att byta ut något eller blåsa rent (kanske 3 gånger per år) stör jag mig på att kylaren är i vägen. I-landsproblem deluxe, den kyler ju som ett monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi har tyvärr redan skickat tillbaka kylaren, fick bara ha den en väldigt kort stund. Just effektmätning är inget vi brukar mäta när vi testar kylare så glömde helt bort det när jag bråkade med lite andra saker. Enligt Cooler Master ska hela kylaren dra 200 W och det är ju helt klart mer än vanliga kylare

Ja, det har är ju lite av ett specialfall när en kylare faktiskt drar en signifikant mängd ström.
Synd att det inte hans med. Jag misstänker att den drar väldigt mycket mer under belastning, men hade varit kul att få svar på.

Men gudars.. 200W.. Inte konstigt att den låter mycket. Vattenkylaren behöver göra sig av med dubbelt så mycket värme som en AIO..

Permalänk
Medlem

Vad är fet för fel på buntband? Det har väl alla i datorn?

Skämt åsido, vad var egentligen dålig kvalité? Inte så mycket innehåll, men det som presenterades tyckte jag var bra. Bättre ett snabbtest än inget alls imo!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av GarfieldPower:

Håller verkligen med, hur kan vi lita på resultatet när ni gör en ghetto lösning?

Att hänga upp pumpen i buntband påverkar inte prestandan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Att hänga upp pumpen i buntband påverkar inte prestandan.

Kan vi få ett test som backar upp detta påstående?

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Bra snabbtest, väntar på ett större test där ni testar allt, och utan buntband. Kan vara lösningen på min lådas problem med kylning, alldeles för mycket thermal throttling även med en väldigt dyr luftkylare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Så den klarar stock, det var mer än jag trodde...

Hur mycket klarar den att klocka en processor då?

Kalla den för något steg över normala användare men inte testa att klocka alls?

Alltså, ja det är ett snabbtest, men folk kommer ju tro att den fungerar till mer än detta, men det gör den ju inte troligen

Permalänk
Medlem

@Kenneth Skulle vara intressant om redaktionen vill testa den nya IceGiant ProSiphon Elite

https://www.icegiantcooling.com/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

Intressant, en sådan måste jag testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Intressant, en sådan måste jag testa.

Gör inte det, den klarar inte att överklocka med mer än vanliga luftkylare i alla fall