Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

RTX 2060 2 år utan aktiv kylning

Fungerar fortfarande utan problem.
En dag kommer jag att bli utbytt - när det finns nya kort i lager

Permalänk
Medlem

Intressant, skulle vara kul att se fler bilder på det där monstret.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Lite mer kontext vore intressant, hur och till vad har det använts? Någon speciell anledning till den passiva kylningen? Blev väldigt nyfiken av bara en bild och lite text.

Permalänk

Jag vet det är inte så snyggt men men det funkar kanon.

Dessa 2st HFX Classic gamla återanvända chassin är vad jag använder.

Den undre delen är denna maskin Ryzen 7 3700X lite minne och en m.2'a.

Denna bild är under testerna av att allt skulle fungera, jag hade beställt flera olika pci riser 16x kablar och under testerna så skarvade jag 2st för att jag skulle kunna mäta undertiden jag testade.
När jag var klar använder jag bara en raiser sladd.

PS Jag har aldrig hört nätaggets fläkten starta, men testat att den fungerar

Permalänk

Jag kör denna test ett jag hatar fläktar, två vill bevisa att kisel inte pajar bara för att man ligger på Thrm limit som tillverkaren har specificerat.

För er som tror det inte är så, tänk då på en solpanel placerad i mellanöstern 46 grader i skuggan och 20% verkningsgrad vad är den begränsande faktorn? Jo Thrm limit ändå garanterar tillverkare 25-30års livslängd.
Aha du tänker att detta kisel är speciellt för att det är en avancerad GPU?
Jag inte så mycket

Permalänk

I Told You So!

RTX 2060 har nu lämnat oss den 2024-10-11
Du var älskad men kommer inte vara saknad av någon.

Nytt spel belastade minnena mer än äldre spel tydligen, och jag hade ingen kylning alls på dom.

Var är 5070Ti?

Permalänk
Medlem

Orimligt lite uppmärksamhet för detta bygge tycker jag.

Intressanta lådor. Är värmerörens infästning i flänsarna original? Borde det inte fungera bättre med större anläggningsyta? Kanske är försumbart, jag vet inte.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jag fick också lite "Alien" vibbar av detta, men mycket intressant! Jag hoppas att TS tar sig tid att skriva lite mera om denna kylningslösning. Varifrån värmeledningsrören kommer ifrån och hur mycket som är egentillverkat. Eller finns det en nichevärld jag helt missat med DIY heatpipelösningar. Som sagt, suget efter mer information är markant!

Edit: Hackaday naturligtvis (delvis off topic) https://hackaday.com/2016/08/21/building-a-diy-heat-pipe/

Edit 2: En tanke är ju att värme (energi) kan användas för att skapa arbete. Undrar om det finns vattenkylningar med passiva flöden (eller en pump som enbart drivs av värmen från processorn), lite "stirling-motor" tankar.