Permalänk
Medlem

Känner du till din blodgrupp?

Jag har ingen aning om vad jag har för blodgrupp, även om jag anar vad jag kan ha och inte kan ha eftersom jag vet vad mina föräldrar har för blodgrupper. Jag blev nyfiken på hur vanligt det är att folk känner till vad de har för blodgrupp, och hur de fått reda på den.

Skriv gärna, förutom att svara på alternativen i omröstningen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om du lämnar blod så kan du få veta vilken blodgrupp du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Om du lämnar blod så kan du få veta vilken blodgrupp du har.

Jag räknade med att den skulle komma. Jag kan inte lämna blod, av medicinska skäl.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är blodgivare, därför jag vet .

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

Den bästa.

Fniss

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Röd

Permalänk
Medlem

Vad har det för betydelse?

Den gången du eventuellt behöver den informationen så är du inte i stånd att uppge det ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har koll på min blodgrupp då jag har lämnat blod tidigare plus trombocyter och plasma. Jag kan bara uppmana er som aldrig har varit blodgivare att börja så snart ni bara kan. Det är stor brist på blod i Sverige och rätt som det är så kanske man behöver få blod själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad har det för betydelse?

Den gången du eventuellt behöver den informationen så är du inte i stånd att uppge det ändå.

Nej, det har ingen större betydelse. Och det är väl det främsta skälet till att jag själv inte vet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vet vilken AB0-grupp jag har, men är inte helt säker på vilken Rh-grupp jag har.

Skrivet av Sveklockarn:

Vad har det för betydelse?

Den gången du eventuellt behöver den informationen så är du inte i stånd att uppge det ändå.

Kan ändå vara bra att veta vilken grupp man har, så man kan berätta för nära och kära som antagligen är dom personerna som kommer få frågan om oturen väl är framme.

Jag vet vilken grupp jag har, och har sagt till närstående vilken grupp jag har.
Likaså vet jag vilka grupper som mina närstående har.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad har det för betydelse?

Den gången du eventuellt behöver den informationen så är du inte i stånd att uppge det ändå.

Jag har relevant medicinsk information lättåtkomlig för vårdpersonal i min iPhone.

Permalänk

Är 0- och har donerat blod och trombocyter runt 50 gånger än så länge!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag har ingen aning om vad jag har för blodgrupp, även om jag anar vad jag kan ha och inte kan ha eftersom jag vet vad mina föräldrar har för blodgrupper. Jag blev nyfiken på hur vanligt det är att folk känner till vad de har för blodgrupp, och hur de fått reda på den.

Skriv gärna, förutom att svara på alternativen i omröstningen.

Det finns 36 olika blodgruppssystem. Nej jag känner inte till exakt vilka antigener eller ej (bombay syndrome tex) jag har.

Permalänk
Medlem

Har den där blodgruppen som är både bäst och sämst att ha (0-), kan ge till precis alla andra men bara ta emot blod från andra "negativa nollor". Vet detta på grund av att jag var blodgivare under ett antal år.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har 'alltid' vetat vad jag haft, så jag antar att läkarna sagt till dom någon gång?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det var en man på besök från England för ett antal år sedan som blev involverad i en ruskig olycka med dödlig utgång. Problemet var att ingen på plats visste hans blodgrupp. Under hans sista minuter var han tapper och upprepade ”be positive” till de som stod runt honom. De försökte vara det, men det var svårt så klart.

Tss.

Vet min blodgrupp. Det stod bland annat på taggen jag bar runt halsen när staten utbildade mig till kanonmat.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vet vilken AB0-grupp jag har, men är inte helt säker på vilken Rh-grupp jag har.

Kan ändå vara bra att veta vilken grupp man har, så man kan berätta för nära och kära som antagligen är dom personerna som kommer få frågan om oturen väl är framme.

Jag vet vilken grupp jag har, och har sagt till närstående vilken grupp jag har.
Likaså vet jag vilka grupper som mina närstående har.

Skrivet av iXam:

Jag har relevant medicinsk information lättåtkomlig för vårdpersonal i min iPhone.

Jag jobbar inom sjukvården och har aldrig varit med om att en patients mobil använts för att kolla upp sån information.. men det händer väl säkert någon gång och kan tänka mig att det kommer ske mer i framtiden. Samtidigt går det ju att se information från många vårdgivare i nationella patientöversikten och jag hoppas att Sverige får ett helt gemensamt journalsystem i framtiden. Då finns ju redan all medicinsk information tillgänglig.

Blod kommer ju heller aldrig att ges (åtminstone i Sverige) baserat på vad en patient muntligen uppger eller vad som står i en mobil.

Vet vad jag har för blodgrupp men någon större nytta av det har jag inte 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag har relevant medicinsk information lättåtkomlig för vårdpersonal i min iPhone.

Det finns ingen vårdpersonal i Sverige som någonsin kommer titta i din Iphone. Även om de visste att du skrivit dit det.
De skulle aldrig riskera att lita på att det du skrivit stämmer. Tror till och med att de inte får frångå rutinerna de redan har med provtagning.
Du kan radera det du skrivit eftersom den enda som dels vet om att det finns är du, och någon annan aldrig kommer titta där.

OT.
Jag vet inte min blodgrupp. Jag vet att jag har "O" men inte om den är negativ eller positiv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har haft den kunskapen men är numera borta. Får inte lämna blod haft malaria, tyvärr.
Men stöder blodgivningen genom att delta i Blodomloppet ( häftigt namn).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dussin:

Det var en man på besök från England för ett antal år sedan som blev involverad i en ruskig olycka med dödlig utgång. Problemet var att ingen på plats visste hans blodgrupp. Under hans sista minuter var han tapper och upprepade ”be positive” till de som stod runt honom. De försökte vara det, men det var svårt så klart.

Tss.

Vet min blodgrupp. Det stod bland annat på taggen jag bar runt halsen när staten utbildade mig till kanonmat.

Är det inte fortfarande så att man absolut inte ska skriva ut sin blodgrupp där? Jag vet att jag har fått tydlig information om varför det inte står och att man absolut inte ska på eget bevåg prägla dem med blodgruppen. Tanken är väl att en eventuell främmande makt som tillfångatar en inte ska kunna se blodgruppen som en tillgång och stjäla ens blod eller andra organ, vet inte hur stor skillnad det gör dock, det är väl inte jättesvårt att ta fram blodgruppen på någon man har i fångenskap liksom.

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, fick veta det av mamma när jag var liten och även efter att jag började donera blod. 0+

Permalänk
Medlem

Gjorde ett test på skolan för skitlänge sen, minns bara vad jag hade för jag kom ihåg att jag inte kunde ge blod till typ någon. AB+

Permalänk
Medlem

Jag har då ingen aning egentligen. Vet att vi gjorde nåt test i skolan själva på biologin...
Tror jag hade B / A eller AB minus. Så det hjälper ju inte.
Har vid blodprov bett om att få veta min blodgrupp men de har aldrig velat ge mig resultatet... När jag var på akuten för hjärnskakning så skulle de ta blodprov för hjärnblödning, bad dem ta fram blodgruppen också. Det gjorde dem inte då heller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KingCobra:

Jag vet inte min blodgrupp. Jag vet att jag har "O" men inte om den är negativ eller positiv.

Hade för mig att det hette 0 och inte O, så googlade och hittade följande intressanta faktum på 1177:

I många länder används bokstaven O i stället för siffran noll. O står för det tyska ordet ohne, som betyder utan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är självklart blodgivare, därför vet jag .
vill man ha möjligheten att få ska man lämna. (om man inte har medicinska skäl) 15minuter 4ggr per år har alla tid med..
https://geblod.nu/

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Gjorde ett test i skolan på biologilektionen där vi stack varandra i fingret och tog reda på det. Blodkänslig som jag är så avstod jag från att delta, hade varit lagom snyggt om man svimmade

Permalänk
Medlem

Vet att jag har det bästa av den ena, och sämsta i den andra (skulle skriva ur egoistiskt perspektiv, men blir ju detsamma i givarperspektiv). Så det betyder att det är O+ eller AB- antar jag, och tror det är den senare.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skäggig legend

Jag har von willebrands sjukdom, ändå vet jag inte. Jag glömmer alltid att fråga min hematologiläkare varje år när jag är på kontroll.

Jag är sämst.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade för mig att det hette 0 och inte O, så googlade och hittade följande intressanta faktum på 1177:

I många länder används bokstaven O i stället för siffran noll. O står för det tyska ordet ohne, som betyder utan.

Från början var det tydligen C.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min blodgrupp står på en bricka samt ett kort i plånboksvänlig storlek sedan min tid i landets tjänst.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701