Permalänk
Skrivet av Molotov:

Hade problem att hitta en kabel så köpt en från Fyndiq. Den var röd (tyvärr) ca 20cm. Exakt samma som finns på Wish, ebay osv om man söker på den.

Ska kolla på det, får om inte annat bli lösningen hemma.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Skulle få min oculus quest 2 den 9e februari, har fortfarande inte fått den.

Som rubriken lyder. Det har varit ett helvette med oculus skit service och detsamma gäller ups som har haft min produkt i järfälla sen den 12e februari. Har ringt ups och mejlat oculus flera gånger utan något vidare, dom bara säger tack för ditt tålamod och vi ber dig att vänta lite till. Har skrivit till dom att jag vill ha mina pengar tillbaka men det hjälper inte, det är sjukt! Om jag missar 1 faktura så hamnar jag i inkasso men om dom missar leveranser så tackar dom för ditt tålamod. Vilka kan man anmäla de till? Hur tar jag det här vidare?

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Omart:

Som rubriken lyder. Det har varit ett helvette med oculus skit service och detsamma gäller ups som har haft min produkt i järfälla sen den 12e februari. Har ringt ups och mejlat oculus flera gånger utan något vidare, dom bara säger tack för ditt tålamod och vi ber dig att vänta lite till. Har skrivit till dom att jag vill ha mina pengar tillbaka men det hjälper inte, det är sjukt! Om jag missar 1 faktura så hamnar jag i inkasso men om dom missar leveranser så tackar dom för ditt tålamod. Vilka kan man anmäla de till? Hur tar jag det här vidare?

Varför är den fast i Järfälla? I normala fall är det hemleverans med UPS.
Vad gäller pengar tillbaka så finns ju kortreklamation: https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betala/kort/hantera-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omart:

Ring Ups 077-6620002
Var nyligen kontakt med dom i ett annat ärende.
Fick dock bra hjälp.
Jag vet inte kanske det nummer du ringt redan?

Jag köpte min Quest 1 från Oculus och hade den hemma på nån dag bara så nått galet måste ha hänt på vägen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Varför är den fast i Järfälla? I normala fall är det hemleverans med UPS.
Vad gäller pengar tillbaka så finns ju kortreklamation: https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betala/kort/hantera-d...

Produkten har varit i destinationsskanning i järfälla sen den 12e februari. UPS vet inte vart dom har lagt paketet.

Permalänk
Medlem

Ni som har Halflife Alyx och Quest 2, hur upplever ni de mörka/väldigt mörka partierna i spelet, typ som när man är under mark?
Jag får inget som ens kan kallas för svärta, blir väldigt ljust/mjölkigt precis som att displayen lyser

Visa signatur

Asrock B650 PG Lightning
9800x3d
16gb DDR5 Fury CL30
4080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus80:

Ni som har Halflife Alyx och Quest 2, hur upplever ni de mörka/väldigt mörka partierna i spelet, typ som när man är under mark?
Jag får inget som ens kan kallas för svärta, blir väldigt ljust/mjölkigt precis som att displayen lyser

Samma här. Beror antagligen på LCD-displayerna.

Det här är det enda som jag saknar från min gamla Rift CV1. Alyx var fantastiskt i de riktigt mörka partierna när man famlade efter rätt väg att gå med sin lilla ficklampa. På Quest 2:an så är det mer irriterande att man inte ser trots mörkgrått. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Samma här. Beror antagligen på LCD-displayerna.

Det här är det enda som jag saknar från min gamla Rift CV1. Alyx var fantastiskt i de riktigt mörka partierna när man famlade efter rätt väg att gå med sin lilla ficklampa. På Quest 2:an så är det mer irriterande att man inte ser trots mörkgrått. 😄

Haha gött, då är iaf inget fel på grejerna.
Fick iaf "vad jag tyckte" få bort lite av blurret som spelet har genom att stänga av steam vr´s "motion smoothing"

Visa signatur

Asrock B650 PG Lightning
9800x3d
16gb DDR5 Fury CL30
4080 Super

Permalänk
Avstängd

vill bara tipsa och rekommendera Boneworks, har man en dator som klarar den så är det ett måste spel man ska lira, och rekommenderar den
ps Körde på quest 2 och det funkade jätte bra

Permalänk
Medlem

Fick VR-Cover idag.
Dök bara upp utan förvarning eller möjlighet att kunant spåra.
För mig var det rejäl förbättring jag har noll ljusinsläpp och det var riktigt skönt mot ansiktet.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Molotov:

Fick VR-Cover idag.
Dök bara upp utan förvarning eller möjlighet att kunant spåra.
För mig var det rejäl förbättring jag har noll ljusinsläpp och det var riktigt skönt mot ansiktet.

Är det silikonvarianten som Oculus skickar ut eller har du beställt den med PU-läder? Man tänker att silikon inte borde skilja så mycket mellan tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Är det silikonvarianten som Oculus skickar ut eller har du beställt den med PU-läder? Man tänker att silikon inte borde skilja så mycket mellan tillverkare.

Det är den som oculus skickar ut som jag fått.
Det är PU-Läder varianten.
Jag har silicon också men PU-Läder varianten tycker jag var bättre.
Man ersatte hela interfacet inte bara trä över. Det är exakt samma som VR-Cover original fast man får inte med nå lins-skydd eller engångs-masker som man får om man köper dom från VRCover.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GALAXER I MINA BRAXER, DRA MIG BAKLÄNGES OCH KALLA MIG BRITT-MARIO.

Ni som vet, ni vet.

#fightthepower #folketsjubel

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
VR-fantast

30% på Superhot idag i Quest store.

Permalänk
Medlem

Någon som beställt från Kiwidesign.shop?

Tänkte nämligen beställa Kiwi Design pulley pro V2 från dem, då den svarta, som jag vill ha, är slutsåld på Amazon.se
Så tänkte kolla hur mycket extra man behöver betala? De går på 32 dollar/262 kr, sedan är det ju kemikalieskatt på det vilket går på kanske en hundring. Men sedan undrar jag om man även åker på att betala moms på det?

Produkterna skickas ju från Kina. Men först går de till deras varuhus i Nederländerna, och därifrån skickas de hem till en. Så att de skickas från Kina kanske inte syns hos tullen? Men om de ser att den kommer från Kina, hur mycket blir det isåfall totalt. Blir väl 262 kr + ca 100 kr? för kemikalieskatt + 25% moms?

frakten från dem är gratis förresten

Edit: tull verkar inte behövas på produkter under 1600 kr
"När du näthandlar under 1 600 kronor utanför EU behöver du inte betala tull men du ska alltid betala moms. Du kanske också behöver betala frakt och administrativa avgifter till postföretaget."

337 kr gav tullräknaren som estimerad summa om den nu räknas som skickad från Kina. Så tar nog och beställer en sådan på direkten!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Tänkte nämligen beställa Kiwi Design pulley pro V2 från dem, då den svarta, som jag vill ha, är slutsåld på Amazon.se
Så tänkte kolla hur mycket extra man behöver betala? De går på 32 dollar/262 kr, sedan är det ju kemikalieskatt på det vilket går på kanske en hundring. Men sedan undrar jag om man även åker på att betala moms på det?

Produkterna skickas ju från Kina. Men först går de till deras varuhus i Nederländerna, och därifrån skickas de hem till en. Så att de skickas från Kina kanske inte syns hos tullen? Men om de ser att den kommer från Kina, hur mycket blir det isåfall totalt. Blir väl 262 kr + ca 100 kr? för kemikalieskatt + 25% moms?

"När du näthandlar under 1 600 kronor utanför EU behöver du inte betala tull men du ska alltid betala moms. Du kanske också behöver betala frakt och administrativa avgifter till postföretaget."

337 kr gav tullräknaren som estimerad summa om den nu räknas som skickad från Kina. Så tar nog och beställer en sådan på direkten!

Ska du använda till ett Quest 2? Frågar för att vara säker på att du inte missat det, men du vet väl om att Quest 2 kan spela PCVR trådlöst via Virtual Desktop? Dessa trissor känns helt onödiga och jobbiga. Quest som dessutom har en USB-sladd in (till skillnad från fast kabel) riskerar nog även att glappa vid rörelser med denna lösning. Har tyvärr inget svar på din fråga, men du kanske slipper dem...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ska du använda till ett Quest 2? Frågar för att vara säker på att du inte missat det, men du vet väl om att Quest 2 kan spela PCVR trådlöst via Virtual Desktop? Dessa trissor känns helt onödiga och jobbiga. Quest som dessutom har en USB-sladd in (till skillnad från fast kabel) riskerar nog även att glappa vid rörelser med denna lösning. Har tyvärr inget svar på din fråga, men du kanske slipper dem...

Nepp ska ha dem till mitt Index. Men detta är den mest aktiva VR tråden, och Q2:an "kräver" även köp av massa tillbehör, så tänkte att det var störst sannolikhet att någon beställt från dem här

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Det normala när en produkt skickas från Kina till ett lager i Nerderländerna, för att sedan skickas vidare till dig, är att det inte tillkommer några avgifter utöver den eventuella frakt som du har betalat för. Var står det att dom skickar till sitt varuhus i Nederländerna först?

När produkten skickas mellan Kina och Nederländerna så skickas den inte till dig. När ditt namn klistras på paketet och skickas från Nederländerna så skickas det inom EU och du ska därmed inte betala varken moms eller andra avgifter.

Vill du slippa krångla till det och även troligtvis få produkten snabbare så verkar den finnas i lager hos Amazon.de: https://www.amazon.de/Management-Headsets-Playstation-Microso...
Blir väl några kronor dyrare förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det normala när en produkt skickas från Kina till ett lager i Nerderländerna, för att sedan skickas vidare till dig, är att det inte tillkommer några avgifter utöver den eventuella frakt som du har betalat för.

När produkten skickas mellan Kina och Nederländerna så skickas den inte till dig. När ditt namn klistras på paketet och skickas från Nederländerna så skickas det inom EU och du ska därmed inte betala varken moms eller andra avgifter.

Okej bra, då var det som jag tänkte. Blir ju skit billigt då! Dock lång leveranstid, men man kan inte få allt inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Okej bra, då var det som jag tänkte. Blir ju skit billigt då! Dock lång leveranstid, men man kan inte få allt inte

Jag var inte tillräckligt snabb att uppdatera inlägget, men om du missade det så finns det i lager hos tyska Amazon. Gratis frakt, leverans nästa vecka (?) men kostar väl lite mer.

Verkar finnas i vit från svenska Amazon, men ännu lite dyrare: https://www.amazon.se/KIWI-design-kabelhantering-pro-version-...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag var inte tillräckligt snabb att uppdatera inlägget, men om du missade det så finns det i lager hos tyska Amazon. Gratis frakt, leverans nästa vecka (?) men kostar väl lite mer.

Verkar finnas i vit från svenska Amazon, men ännu lite dyrare: https://www.amazon.se/KIWI-design-kabelhantering-pro-version-...

Aj fan hann redan beställa. Aja, tar kanske och beställer från Amazon.de oxå, och så kan jag ha den från kiwishop som backup eller bara sälja den här på marknaden. Går säkert att avboka den också.

Såg den på amazon.se, länkade den i mitt första inlägg. Men det är vit, usch.

Edit: Beställde från Amazon.de istället. Hamnade på 452 kr istället för 277 kr vilket inte spelar någon roll alls för min del. Nu kommer den iallafall på Tisdag istället för om ca 2 veckor!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på lite virtual desktop så har jag en fråga till er kunniga.

Jag sitter i dagsläget med en 5m link cable till min q2a, Fungerar utan problem.

Jag har inte "vågat" köpa virtual desktop, med rädslan över att det inte kommer fungera så bra.

Grejen är att jag bor ute i skogen med en 4g sim-router (Huawei B 535 232), vi har ingen fiber eller liknande så 4g simkortsrouter är det jag får köra på helt enkelt.

Routern har 5ghz wifi vilket jag inte använder till något annat, men min Mbit med 2.4 ghz wifi (lite snabbt utmätt med bredbandskollen) ligger på 20-30 mbit nedladdning, och 3-5 mbit i uppladdning.

Har detta någon större betydelse? Routern fungerar bra förövrigt, och är stabil när jag t.ex streamar.

Tanken är isåfall att jag kör nätverkskabel från router till datorn, och spelar med q2an med 5ghz wifit i samma rum som routern.

Tackar på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrizen:

När vi ändå är inne på lite virtual desktop så har jag en fråga till er kunniga.

Jag sitter i dagsläget med en 5m link cable till min q2a, Fungerar utan problem.

Jag har inte "vågat" köpa virtual desktop, med rädslan över att det inte kommer fungera så bra.

Grejen är att jag bor ute i skogen med en 4g sim-router (Huawei B 535 232), vi har ingen fiber eller liknande så 4g simkortsrouter är det jag får köra på helt enkelt.

Routern har 5ghz wifi vilket jag inte använder till något annat, men min Mbit med 2.4 ghz wifi (lite snabbt utmätt med bredbandskollen) ligger på 20-30 mbit nedladdning, och 3-5 mbit i uppladdning.

Har detta någon större betydelse? Routern fungerar bra förövrigt, och är stabil när jag t.ex streamar.

Tanken är isåfall att jag kör nätverkskabel från router till datorn, och spelar med q2an med 5ghz wifit i samma rum som routern.

Tackar på förhand

Din internethastighet ut mot nätet har ingen betydelse, det som är viktigt är din trådlösa hastighet mellan router och Quest. Kabel PC -> Router är viktigt, men det har du ju redan. Frågan är om din router är bra nog. Kan tänka mig att en 4G router inte har den bästa trådlösa hastigheten då den ändå inte kan komma upp i såna hastigheter pga 4G begränsningen. Vissa märken av routrar verkar dessutom ha problem oavsett vilken hastighet de är specade för. Det kan funka jättebra, men det kan även bli skit. Du får helt enkelt testa! Du har ju två timmar på dig att använda VD så du kan testa och sedan returnera om det ej funkade. Så kör på o testa säger jag

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Din internethastighet ut mot nätet har ingen betydelse, det som är viktigt är din trådlösa hastighet mellan router och Quest. Kabel PC -> Router är viktigt, men det har du ju redan. Frågan är om din router är bra nog. Kan tänka mig att en 4G router inte har den bästa trådlösa hastigheten då den ändå inte kan komma upp i såna hastigheter pga 4G begränsningen. Vissa märken av routrar verkar dessutom ha problem oavsett vilken hastighet de är specade för. Det kan funka jättebra, men det kan även bli skit. Du får helt enkelt testa! Du har ju två timmar på dig att använda VD så du kan testa och sedan returnera om det ej funkade. Så kör på o testa säger jag

Precis som du säger så bör personen i fråga testa! Dom har ju rätt förutsättningar med dator som använder kabel och routern i samma rum som Quest.

Huawei B535 är ingen dålig 4G router. Det är 1Gbit-portar för LAN och har stöd för 866Mbit/s i länkhastighet över 5GHz WiFi.

4G i sig behöver inte vara någon slöfock heller. Jag själv mäter upp till 270Mbit.

Skrivet av Arrizen:

Om din dator är tillräckligt bra och din router inte skulle ha något problem med WiFi så kommer det nog fungera jättebra. Det kan dock krävas en hel del pill med inställningar tills du hittar det som passar dig rätt - allas situationer är olika, så det finns inget "rätt svar", men bakåt i tråden hittas lite förslag.

Det kan även vara så att vissa inställningar i Virtual Desktop fungerar jättebra med många spel, men jättedåligt i andra och då får man eventuellt tyvärr pyssla lite till.

Jag har fått till det riktigt bra och jag skulle aldrig köra kabel igen (möjligtvis racing-sim osv. där en kabel inte är i vägen). Några spel behöver jag dock sänka Hz på Quest 2 för att det ska flyta bra, men det är snabbt gjort.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu verkar man inte längre behöva SideQuest för att köra PCVR genom VD!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Skrivet av nu1mlock:

Precis som du säger så bör personen i fråga testa! Dom har ju rätt förutsättningar med dator som använder kabel och routern i samma rum som Quest.

Huawei B535 är ingen dålig 4G router. Det är 1Gbit-portar för LAN och har stöd för 866Mbit/s i länkhastighet över 5GHz WiFi.

4G i sig behöver inte vara någon slöfock heller. Jag själv mäter upp till 270Mbit.

Om din dator är tillräckligt bra och din router inte skulle ha något problem med WiFi så kommer det nog fungera jättebra. Det kan dock krävas en hel del pill med inställningar tills du hittar det som passar dig rätt - allas situationer är olika, så det finns inget "rätt svar", men bakåt i tråden hittas lite förslag.

Det kan även vara så att vissa inställningar i Virtual Desktop fungerar jättebra med många spel, men jättedåligt i andra och då får man eventuellt tyvärr pyssla lite till.

Jag har fått till det riktigt bra och jag skulle aldrig köra kabel igen (möjligtvis racing-sim osv. där en kabel inte är i vägen). Några spel behöver jag dock sänka Hz på Quest 2 för att det ska flyta bra, men det är snabbt gjort.

Stort tack för era svar!

Jag får helt enkelt testa, hade helt glömt bort ångerrätten på oculus store.

Återigen, snabba och välformulerade svar, tack 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tack som fan för tipset! Fick nyss ett mail från UPS att estimerat leveransdatum redan är imorgon! Helt klart värt de 200 extra kronorna för att få det nu istället för om 2 veckor! Nu blir det Index lir utan att snubbla på kabeln

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Tack som fan för tipset! Fick nyss ett mail från UPS att estimerat leveransdatum redan är imorgon! Helt klart värt de 200 extra kronorna för att få det nu istället för om 2 veckor! Nu blir det Index lir utan att snubbla på kabeln

Kul! Hoppas grejerna kommer imorgon! Själv har jag haft sportlov (arbetar endast skoldagar) men mitt Quest 2 skickades tidigare i veckan pga. döda pixlar, så inget spelande för mig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Nu verkar man inte längre behöva SideQuest för att köra PCVR genom VD!
https://i.imgur.com/rHs2K5Q.png

Nej enligt Upload VR kommer versionen från Oculus store direkt ha funktionen.

Vad har hänt, Facebook insett att dom kan inte göra bättre själv, inte över wifi iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För er som kör PCVR så har A Wake Inn och Hyperdash nu släppts på steam!

A Wake Inn: https://store.steampowered.com/app/1383690/A_Wake_Inn/

Hyperdash: https://store.steampowered.com/app/1386890/Hyper_Dash/

Hyperdash tror jag alla här känner till. Men ni kanske inte känner till A Wake Inn? Skit coolt spel iallafall, såhär står det om det på steam
"Put your VR goggles on to explore dark corridors of an abandoned hotel using realistically controlled wheelchair, and face strange army of living dolls. But you won't be alone - mysterious voice will accompany you via shortwave transmitter. Just make sure, who really pulls the strings in this world"

Köpte det så kan testa imorgon och sedan säga vad jag tycker. Om någon är intresserad av det dvs. Bara glad över att det är ett vr spel där man kan sitta ner i spela!

Visa signatur