Rykte: AMD Zen 4 får upp till 96 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Zen 4 får upp till 96 kärnor

Nästa års AMD-arkitektur bjuder på en övergång till DDR5, PCI Express 5.0 samt socklarna AM5 och SP5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Holy shit!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Moderator
Testpilot

Intel och Apple: Let's find a good balance between performance and power efficiency with big.LITTLE approach.

AMD: HOLD MY BEER!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Men det finns ingen användare som är behov av mer än 640kb minne 4 core cpu så vem kommer köpa den?

Skämt åsido, behovet finns. Men det ställer krav på övrig hårdvara. Men nu när ddr5 minne kommer, supersnabba ssd blir billigare så får folk också bättre hårdvara. Vissa säger vad tusan ska man med pciexpress 5.0 ssd till. Ja har man 96 st kärnor som bearbetar data, ramminnet med hög bandbredd så får man en rejäl last.

Permalänk
Medlem

Snart blir det mer jobb för spel/app-utvecklarna att tilldela resurserna rätt och effektivt till alla kärnor än vad det ger tillbaka i prestanda

Skämt åsido, imponerande. Vi får se vilka användningsområden detta främst är avsett för.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

"You get a core, you get a core, everybody gets a core!!"
-Oprah

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Intel: Vi satsar mer på användarupplevelsen än specifikationer.
AMD: Hundra kärnor!

Permalänk
Medlem

Jösses!!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Så börjar nästa uppgraderings race och jag som fortfarande kör 450 chipset och inte hunnit till 550 ännu suck... men spännande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar om det finns en enda privatperson som behöver/kan nyttja 96 cores

Permalänk
Medlem

Visst, men efter köpet så ser plånboken ut så här

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på svårigheterna att få tag i CPU så kommer jag nog ändå invänta AM5. Beror lite på hur mycket BAR kan ge prestandamässigt, Zen 2 är inte kompatibel och fin uppdatering på IPC med Zen 3 redan. "Warhol" lockar en del också, speciellt om vi får se några ytterliggare förbättringar.

Höga mål för Epyc, om infon stämmer. Själv kommer jag nog nöja mig med 12-16 kärnor.
Pengar är sällan något problem, det större är ju faktiskt att ens kunna köpa något.

Permalänk
Medlem

Sweet spot för vanliga dödliga kommer att ligga på en CCX med 6/8 kärnor en bra bit in i framtiden.

Jag hade varit mer intresserad av assymetriska lösningar med IGP istället för en CCX eller internt minne,
men AMD's APU'er och mobila lösnignar bygger forfarande på större integrerade chip.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Snart blir det mer jobb för spel/app-utvecklarna att tilldela resurserna rätt och effektivt till alla kärnor än vad det ger tillbaka i prestanda

Skämt åsido, imponerande. Vi får se vilka användningsområden detta främst är avsett för.

Troligtvis bara nördar. Liksom dual cpu fanns redan till 386an att köpa. 20år efter eller något så började vanligt folk använda dualcpuer.

Alltså för en datanörd så finns det idag ingen praktisk begränsning i hur mycket datakraft man har behöver. I alla fall emot vad som kommer att finnas tillgänglig. Jag ser frågan lite som pengar, det finns ingen direkt begränsning i hur mycket pengar man behöver, där man kan säga att har man så mycket pengar så går det inte göra slut på dem hur man än försöker. Man försöker det yttersta hitta saker att lägga dem på men det går ej hitta något.
Exakt samma sak är det med datorkraft.

När det gäller kraftfulla datorsystem så är den vanligaste lasten en jädra massa laster, det är inte en enda beräkning av t.ex. pi som utförs utan det körs hur mycket som helst. Där all detta tillsammans drar mycket resurser.

Permalänk
Hjälpsam

Ser fram emot Intels jämförande Real Life surftest och mailhantering...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Med tanke på att man knappt har någon användning av PCIe 4.0 än så blev jag lite förvånad att 5.0 kommer redan 2022.
Det som däremot inte skulle förvåna mig är om de gör något event 5:e maj (5/5) så firar de "5nm", "PCIe 5.0", "DDR5" och "AM5"/"SP5".

Permalänk
Medlem

väntar på threadripper 5000 cpu:er nu, bör väl ko0mma under detta år kan man tycka min 3960x har hängt med sedan relesen nu för lite mer än ett år sedan

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Undrar om det finns en enda privatperson som behöver/kan nyttja 96 cores

När Quad Core kom för många år sen sade man ju att det var nödvändigt. En kärna för Windows, en kärna för viruset som var aktivt, en kärna för anti-viruset och sen kanske en kärna över för det du egentligen ville göra.

Jösses vad med virus och antivirus vi har plats för nu.

Permalänk
Medlem

How many cores do you have?
-Yes

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag har Intels första vanliga konsument 6/12 CPU. Räcker för mig hittills men jag ser fram emot att få köra 12 eller kanske 16 cores vid nästa köp. Laget med bäst pris / prestanda får mitt köp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med men alla dessa kärnor är ju strömmen, ligger på gränsen när jag kör oc på min 3960x och ett 3080 , dom två ihop kommer ju nästan upp i 900w , så 1200w psu är väl snatr standard skulle jag tippa

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Fullt möjligt att få plats med en till core die till 24 kärnor på desktop sidan med 5nm processen.
Inte för att jag ser varför dem skulle göra det

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det kan ju vara bra också att klargöra att detta är en server-processor. Möjligen att den kommer som en Threadripper-modell vilket skulle vara Yolo men det kommer ju inte vara några höga frekvenser att tala om här. Den intressanta modellen är ju Zen 4 till desktop, vilket jag inte minns vad den har för kodord.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

vänta bara tills de börjar stapla chipen oxå & inte bara limma då blir det många kärnor

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Ryzen är verkligen nästa steg X64 prollar.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Nackdelen med men alla dessa kärnor är ju strömmen, ligger på gränsen när jag kör oc på min 3960x och ett 3080 , dom två ihop kommer ju nästan upp i 900w , så 1200w psu är väl snatr standard skulle jag tippa

I en server så handlar det ju om strömmen/kärnor. 96 kärnor till 320W är 3.3W per kärna. Ställ det mot en Xeon med 28 kärnor och kanske 200-250W ger 7-9W per kärna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Med tanke på att man knappt har någon användning av PCIe 4.0 än så blev jag lite förvånad att 5.0 kommer redan 2022.

PCIe 6.0 är snart klart: https://www.tomshardware.com/news/pcie-6-specification-hits-m...

Citat:

expect supporting platforms to arrive sometime in late 2023 or in 2024

Permalänk
Medlem

Stackars stackers Intel...

Permalänk
Medlem

BOOM HEADSHOT

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Har ingen berättat för AMD att dom redan har vunnit kärnornas krig?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD