3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem

Gud va skönt! Kliade i fingrarna men vill egentligen inte ha ett 3070. Så skönt det tog slut fort så man kunde släppa det

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Men om 50+ kort till dessa ockerpriser säljer slut på några minuter så är det ju inte konstigt att priserna höjs mer och mer. Idioti! Ren idioti!

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Priset stiger..för några veckor sedan kostade detta kort 8090:- på Webhallen, nu 8490:-

helt sinnesjukt va alla kort har gått upp i pris, men det blir väll så när alla (inklusive mig själv) vill ha korten ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbzor133:

Någon som lyckades få tag i något? hade en beställning kvar sen förra gången kortet va i lagret.

Grön bock 11:07, har en beställning på elgiganten också men litar inte på dem för fem öre.

Permalänk
Skrivet av datoriserad:

Grön bock 11:07, har en beställning på elgiganten också men litar inte på dem för fem öre.

Härligt! blev en bra början på helgen!

Permalänk
Medlem

WTF! slut redan, detta är ju löjligt

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: ASUS RTX 4070 Massa SSDs

Permalänk
Skrivet av JacobMardfelt:

WTF! slut redan, detta är ju löjligt

håller med

Visa signatur

Stationär:
i5 2500k @ 5 GHz | ASUS P8P67 PRO | ASUS STRIX OC GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 16 GB 2133MHz | Samsung 860 EVO 1 TB | Noctua NH-D15

Bärbar:
Dell G3 3579 | i7 8750H | GTX 1050 Ti | 32 GB DDR4 2666

Permalänk
Medlem

Tror att många är scalpers, men frågan är om inte tillgången öppnas upp nu mot sommaren, kan vara en gamble att samla kort med dagens prisläge. På tradera finns svin många 3070 ute för 8k+ och priset ligger runt där så marginalerna för andrahandsmarknaden tunnas sakta men säkert ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Tror att många är scalpers, men frågan är om inte tillgången öppnas upp nu mot sommaren, kan vara en gamble att samla kort med dagens prisläge. På tradera finns svin många 3070 ute för 8k+ och priset ligger runt där så marginalerna för andrahandsmarknaden tunnas sakta men säkert ut.

Senast avslutade auktioner på 3070 på Tradera.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Tyvärr har väll scalpers hittat till den här tråden också vid det här laget, så sannolikheten är väll ganska stor att vi ser ett par tuf kort på tradera/blocket i början på nästa vecka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Senast avslutade auktioner på 3070 på Tradera.
https://www.bildtagg.se/file/yd0immfylap4ibfd3lkkgwqt

Precis proovar min point, 3 kort utan bud för samma pris som ett nytt (8.5k ish). Det kommer bara bli mindre och mindre, 50 nya kort som ska ut på marknaden.. detta är ett race mot klockan för scalpers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Precis proovar min point, 3 kort utan bud för samma pris som ett nytt (8.5k ish). Det kommer bara bli mindre och mindre, 50 nya kort som ska ut på marknaden.. detta är ett race mot klockan för scalpers.

0 bud betyder i det här fallet en auktion med "Köp Nu"-pris och avslutades alltså utan bud. Men det blev sålt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

0 bud betyder i det här fallet en auktion med "Köp Nu"-pris och avslutades alltså utan bud. Men det blev sålt.

Vad spelar det för roll om det var köp nu pris eller inte, den låg ute för 8k och blev inte sålt. Poängen är att scalping börjar närma sig gambling zonen när priserna från butik är såpass höga i kombination med att tillgången kontinuerligt ökar(ska öka mot sommaren enligt Nvidia själva), vilket jag antar att 50 inkomna rtx 3070 tillgängliga för köp är ett bevis på. Dessutom närmar sig ETH mining sitt slut i.o.m. ETH 2.0 och blir således en risk för miners också vid dessa nivåer. Prissättning är alltid en kalkyl av utbud/efterfrågan, efterfrågan mättas av pga. större risk bland miners och nytt+ökat utbud av senaste gen. grafikkort från AMD och Nvidia, snart kommer 6700xt för runt 6000kr som ska ha betydligt större utbud enligt AMD.

Scalping fungerar som när nya generationer av produkter introduceras och blir sakta men säkert irrelevant ju längre tiden går.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/324215-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

24st i lager

Edit: Gick från 24 til 19 sen slut på 7min...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk

Hur kan dom kosta så här mycket? Var inte MSRP på 3070 typ 5500kr?

Permalänk
Medlem

Jag kunde köpt ett men 9000 ....jag vägrar:(

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

Hur kan dom kosta så här mycket? Var inte MSRP på 3070 typ 5500kr?

5625 kr i Sverige.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av borggren4:

Vad spelar det för roll om det var köp nu pris eller inte, den låg ute för 8k och blev inte sålt.

Poängen är att det står att den avslutades med 0 bud även om den nu skulle ha köpts för köp nu pris. Gissar på att den för 8k blev nedtagen i förtid.

Permalänk
Medlem

Priserna hos återförsäljarna har i princip gått upp till vad scalpers hade kunnat ta för dom. Sett X-antal personer gå back på de dyrare 3060 korten på tradera och många får inte ens ett bud. Marginalerna försvinner helt enkelt. Får hoppas det är en indikation att förfrågan börjar avta något och att priserna kan bli lite mer humana.

Permalänk

Fan, 9000 spräckte min smärtgräns även om jag vill ha ett 3070 😆

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Poängen är att det står att den avslutades med 0 bud även om den nu skulle ha köpts för köp nu pris. Gissar på att den för 8k blev nedtagen i förtid.

Ok då hänger jag med.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

Fan, 9000 spräckte min smärtgräns även om jag vill ha ett 3070 😆

Samma här egentligen, även om jag beställde ett i väntan på mitt 3080...

Fick dock bra betalt för mitt 1080TI så svider inte lika mycket.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Viking
Skrivet av General Nord:

Vad kostade Strixen (innan den försvann)?

8990 kr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Vad spelar det för roll om det var köp nu pris eller inte, den låg ute för 8k och blev inte sålt. Poängen är att scalping börjar närma sig gambling zonen när priserna från butik är såpass höga i kombination med att tillgången kontinuerligt ökar(ska öka mot sommaren enligt Nvidia själva), vilket jag antar att 50 inkomna rtx 3070 tillgängliga för köp är ett bevis på. Dessutom närmar sig ETH mining sitt slut i.o.m. ETH 2.0 och blir således en risk för miners också vid dessa nivåer. Prissättning är alltid en kalkyl av utbud/efterfrågan, efterfrågan mättas av pga. större risk bland miners och nytt+ökat utbud av senaste gen. grafikkort från AMD och Nvidia, snart kommer 6700xt för runt 6000kr som ska ha betydligt större utbud enligt AMD.

Scalping fungerar som när nya generationer av produkter introduceras och blir sakta men säkert irrelevant ju längre tiden går.

Du förstod nog inte, kortet är sålt för "Köp Nu"-pris. Då visas 0 bud.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iceglow:

Jag kunde köpt ett men 9000 ....jag vägrar:(

Bra. En kort tid där man känner att man gick "miste" om chansen att äntligen få tag på ett kort - som fort byts ut mot en tillfredsställande känsla att man ändå gjorde rätt val att inte lägga de pengarna på ett kort. Eller hur?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Bra. En kort tid där man känner att man gick "miste" om chansen att äntligen få tag på ett kort - som fort byts ut mot en tillfredsställande känsla att man ändå gjorde rätt val att inte lägga de pengarna på ett kort. Eller hur?

Du har rätt, ju längre tid som går från det att jag beslutade mig för att inte slutföra beställningen desto bättre känns det. Tänker fan i mig inte ge vika för hur ohållbar denna situation blivit. Det får bli en PS5'a istället, om nu dom kommer i lager inom överskådlig framtid:)

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

https://www.inet.se/produkt/5411799/gigabyte-geforce-rtx-3060... i lager
Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB AORUS MASTER
Slut i lager

Någon som köpte detta kort igår som fått någon uppdatering ännu?

Visa signatur

Main: i7-14700 - 32GB DDR4 - 3060 ti - Seagate 510 2TB
unRAID: Xeon E5-2697 v2 - 32 GB DDR3 - Dell PERC H310 - 8x14TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbzor133:

Någon som lyckades få tag i något? hade en beställning kvar sen förra gången kortet va i lagret.

Jag fick tag på ett, det är redan packat och skickat

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Jag fick tag på ett, det är redan packat och skickat

Samma här.

Visa signatur