Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Imorn får jag mest troligt hem mina första high end-lurar som jag någonsin investerat i. Har en dragonfly black som jag ska pröva att samköra med inledningsvis men är öppen för att nörda in mig på DAC och AMPs.

Men en dum fråga, kan jag få samma effekt som från en liten dedikerad AMP som om jag kör lurarna till min Onkyo surroundförstärkare jag har i vardagsrummet? Bara som en nödlösning, tänkte jag. Eller är det två helt väsensskiljda saker?

Det borde gå ja, fast ska du köra på seriöst vid datorn är det nog ändå dags för en hörlursförstäkrare. Finns massor så kika på något som verkar bra. Och/eller ställ frågan här, eller på annat håll.

EDIT: sen som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det borde gå ja, fast ska du köra på seriöst vid datorn är det nog ändå dags för en hörlursförstäkrare. Finns massor så kika på något som verkar bra. Och/eller ställ frågan här, eller på annat håll.

EDIT: sen som vanligt.

Alla svar läses obv

Alltså, bara att köra med/utan dragonfly black gjorde en väldig skillnad och då är det ju den "svagaste/äldsta" i stallet så det gör mig inte väldigt förvånad att en dedikerad hörlursdac/amp kommer att ge ännu mer.

Ser ut som en obillig hobby det här. Men, har aldrig hört den här sortens klarhet och distinktion med ett par hörlirar tidigare, sitter och lyssnar på favoriter och menar att jag hittar nya saker i musiken som jag aldrig fått med mig innan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Alla svar läses obv

Alltså, bara att köra med/utan dragonfly black gjorde en väldig skillnad och då är det ju den "svagaste/äldsta" i stallet så det gör mig inte väldigt förvånad att en dedikerad hörlursdac/amp kommer att ge ännu mer.

Ser ut som en obillig hobby det här. Men, har aldrig hört den här sortens klarhet och distinktion med ett par hörlirar tidigare, sitter och lyssnar på favoriter och menar att jag hittar nya saker i musiken som jag aldrig fått med mig innan.

Detta är bara insteget du tagit, med lurarna. Nu ska de matchas bra osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Detta är bara insteget du tagit, med lurarna. Nu ska de matchas bra osv.

Tar väldigt gärna förslag på en/flera dac/amps - research kan jag googla själv om jag bara får en fingervisning. Behöver kanske inte dra iväg prismässigt mer än ~200 dollars eller därikring (per enhet)

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Tar väldigt gärna förslag på en/flera dac/amps - research kan jag googla själv om jag bara får en fingervisning. Behöver kanske inte dra iväg prismässigt mer än ~200 dollars eller därikring (per enhet)

Ja det låter som en vettig budget runt $200 per enhet, jag skulle lagt 300 på amp och 100 på DAC. Fast det gör man som man vill och beror på vad som verkar passa.
Jag kör med en Asgard v3 till mina Sennheiser, den går för $199 + frakt + import från USA. Det är inte säkert just den apparaten ger dina lurar bäst matchning. Gör en research på vad Focal's verkar passa med och håll dig inom budget.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Halogen:

Fick hem Fidelio X3:orna igår. Mycket nöjd hittills! Fantastisk passform och riktigt, riktigt bra ljud. Matar dem med ett Scarlett 2i2 interface från datorn.

Kul, jag beställde också ett par, kommer förhoppningsvis på måndag. Tänkte jämföra mot mina DT990 Pro och se vilka som får stanna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Vet ej hur hardcore du vill gå. Tycker LAB ser fina ut. Cayin uppsättning. AdL har jag för har något. HEED Audio. Finns mycket kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag kör en ifi zendac (amp/dac kombo) som jag är väldigt nöjd med

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag kör en ifi zendac (amp/dac kombo) som jag är väldigt nöjd med

Kikade på lillebror iFi Hip Dac som får goda recensioner. Gillar portabiliteten som den skulle innebära

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tycker folket om Fidelio X3? Det är lite för tidigt att säga något om ljudet för mig då jag väntar på min 5k... Men måste säga att komforten är superb Jag har annars väldigt svårt för Over-Ear hörlurar, men X3 sitter riktigt bra och dom väger inte mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Kikade på lillebror iFi Hip Dac som får goda recensioner. Gillar portabiliteten som den skulle innebära

Jao det kommer fungera, annars har jag en amp till salu nu här på swec. Endast en amp då, inte med DAC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D3str0yer:

Vad tycker folket om Fidelio X3? Det är lite för tidigt att säga något om ljudet för mig då jag väntar på min 5k... Men måste säga att komforten är superb Jag har annars väldigt svårt för Over-Ear hörlurar, men X3 sitter riktigt bra och dom väger inte mycket.

Komfort är viktigt, därför jag hela tiden kommer tillbaka på mina Sennheiser HD650, de vinner hela tiden i komfort. Har iofs bytt kuddarna på dem, så inte konstigt det är bekvämt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av D3str0yer:

Jag har sett rätt positiva omdömen. Jag kommer driva mina (beställda) med Focusrite Scarlett 2i2 till en början men utesluter inte att det blir inköp av en separat förstärkare. Jag hade en Harmony Design Ear 9 för många år sedan, och gillade den rätt enkla konstruktionen.
Holographic Audio Ear One med lite samma filosofi verkar rätt intressant ( https://www.holographicaudio.com/produkter/headphone-amp-ear-... ), så det är nog något som hamnar på utvärderingslistan. Deras slutsteg är det kraftig vill ha-faktor på också 😄 .

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har sett rätt positiva omdömen. Jag kommer driva mina (beställda) med Focusrite Scarlett 2i2 till en början men utesluter inte att det blir inköp av en separat förstärkare. Jag hade en Harmony Design Ear 9 för många år sedan, och gillade den rätt enkla konstruktionen.
Holographic Audio Ear One verkar rätt intressant ( https://www.holographicaudio.com/produkter/headphone-amp-ear-... ), så det är nog något som hamnar på utvärderingslistan.

Jag har läst mycket blandade omdömen av X3, dom som är ute efter en slags X2 2.0 blev väldigt besvikna, medan folk som jag som är ute efter ett mer balanserat ljud verkar vara nöjda

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av D3str0yer:

Jag har läst mycket blandade omdömen av X3, dom som är ute efter en slags X2 2.0 blev väldigt besvikna, medan folk som jag som är ute efter ett mer balanserat ljud verkar vara nöjda

Jag brukar oftast sträva mot det mer neutrala hållet, så det låter ju lovande! Det är kul att Philips fortfarande gör lite roliga hörlurar, jag minns HP890 och HP1000 strax efter millennieskiftet som väldigt prisvärda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej Bullen, jag är en man på 30+ som har mindre pengar än vad mina intressen kostar.

Idag sitter jag och lyssnar på Spotify med ett par Shure SE535 i en FiiO Olympus 2.
Jag har lyssnat på mina vänners typ Bose QC35, Bowers & Wilkins P5/7 och dylikt men tycker att de här låter bättre i mina öron. Jag hade en kollega förut som köpte ett par Shure SE846. Jag avböjde att lyssna på dem.

Mina SE535 faller kort när jag jämför med mina stereohögtalare, ett par Monitor Audio GS10 i en stabil Rotel-förstärkare med en DacMagic Plus men jag tänker mig att det liksom inte riktigt går att komma i närheten av ett par högtalare vad gäller separation och djup när man har ett par lurar i öronen.

Ändock är man ju alltid sugen på att förbättra något. Men är det så att man fortfarande måste lägga MINST 3500kr för att komma över mina Shure SE535 innan man får ett bättre ljud än det jag har? De kostar ju fortfarande ungefär samma, så jag är villig att tro att jag fortfarande efter sju år sitter på ett par hörlurar värda 3500kr ungefär?

Om man kan tänka sig att man hade kunnat lägga 3-4000kr på ett par nya hörlurar, kommer man längre? Eller blir det same same but different, och kanske trådlöst? Jag bryr mig inte alls om att ha trådlösa hörlurar så det är inte en selling point för mig.

Som vanligt är det inte personen i filmen som skrivit brevet.

Mvh wannabeaudiofilen

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon8870:

Jao det kommer fungera, annars har jag en amp till salu nu här på swec. Endast en amp då, inte med DAC.

600 för din Spark är ju lätt värt. Men jag har en redan. Lägg ut den på Hifitorget.se så går den nog snabbt.
Vad blev det istället?

Edit: Asgard?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mumu55:

600 för din Spark är ju lätt värt. Men jag har en redan. Lägg ut den på Hifitorget.se så går den nog snabbt.
Vad blev det istället?

Edit: Asgard?

Jag tog det som startpris, just det ja. Hifitorget borde fungera. Jag kör med Asgard hela tiden, sedan så letade jag upp min Magni2 och den fungerade också. Så nu har jag 2st som bara ligger och gör inget. Sparar rHead för backup

Permalänk

Tycker det där är en svår fråga,

Jag har OK ljud i ett rum med Aurum Cantus M-102 kopplat till Nuprime Dac-10/St-10. Jag lyssnar på OK lurar, HiFiman Ananda, Beyer DT 177X & Thieaudio Clairvoance. Det är liksom olika ljud. Clairvoance Är otroligt trevliga IEMs men allt jag önskar, DT 177X har fint ljud i bra harmoni fasti ett sljutet men stort rum typ. Ananda har så mycket fin detalj, enormt register och en riktigt öppen presentation. Men inga av de lurarna kan ersätta den klang M-102 skapar i själva rummet. Bra hörlursljud får du absolut för de pengarna och ja, ett par Hifiman Sundara kan säkert matcha dina GS-10or, fast inte på samma sätt.

Flummigt eller?

Skrivet av Icetec:

Hej Bullen, jag är en man på 30+ som har mindre pengar än vad mina intressen kostar.

Som vanligt är det inte personen i filmen som skrivit brevet.

Mvh wannabeaudiofilen

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

H

Ändock är man ju alltid sugen på att förbättra något. Men är det så att man fortfarande måste lägga MINST 3500kr för att komma över mina Shure SE535 innan man får ett bättre ljud än det jag har? De kostar ju fortfarande ungefär samma, så jag är villig att tro att jag fortfarande efter sju år sitter på ett par hörlurar värda 3500kr ungefär?

Om man kan tänka sig att man hade kunnat lägga 3-4000kr på ett par nya hörlurar, kommer man längre? Eller blir det same same but different, och kanske trådlöst? Jag bryr mig inte alls om att ha trådlösa hörlurar så det är inte en selling point för mig.

Mvh wannabeaudiofilen

Just IEMs har kommit så långt sedan Shure var dominerade, i prisklassen 3500-ish så rekommenderar dom flesta Moondrop Blessing 2, det lär vara en stor uppgradering från dina SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Beställde en iFi Hip Dac nu på förmiddan, tänker att den blir ett helt ok insteg. Eftersom jag inte är en sån som sitter vid datorn för jämnan så värderade jag portabiliteten högt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Beställde en iFi Hip Dac nu på förmiddan, tänker att den blir ett helt ok insteg. Eftersom jag inte är en sån som sitter vid datorn för jämnan så värderade jag portabiliteten högt.

Låter som ett klokt insteg.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Lizardman:

Tycker det där är en svår fråga,

Jag har OK ljud i ett rum med Aurum Cantus M-102 kopplat till Nuprime Dac-10/St-10. Jag lyssnar på OK lurar, HiFiman Ananda, Beyer DT 177X & Thieaudio Clairvoance. Det är liksom olika ljud. Clairvoance Är otroligt trevliga IEMs men allt jag önskar, DT 177X har fint ljud i bra harmoni fasti ett sljutet men stort rum typ. Ananda har så mycket fin detalj, enormt register och en riktigt öppen presentation. Men inga av de lurarna kan ersätta den klang M-102 skapar i själva rummet. Bra hörlursljud får du absolut för de pengarna och ja, ett par Hifiman Sundara kan säkert matcha dina GS-10or, fast inte på samma sätt.

Flummigt eller?

Det känns ju snarare rätt oflummigt. Lurar är bra till mycket och tar ju bort rummet ur ekvationen. Men högtalare som står i ett bra rum har ju en förmåga att inte bara förmedla ljudet, utan också skapa ljudtryck som känns i hela kroppen. Det är något jag skulle sakna väldigt mycket om jag gjorde mig av med min vardagsrumsanläggning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jepp, för mig som kommer från X2 så upplever jag X3 som för basfattiga under typ strax under 100hz och för vassa i övre mellanregistret. (essighet i vissa låtar irriterar)
Jag har en IFI iCan och med X3 så kör jag med bass boost påslagen. (den mildare inställningen)

Ljudbilden är nog mer väldefinierad och kanske mer "korrekt" i X3 än i X2 men den är mindre och ger inte riktigt samma "immersion".
Mellanregistret är nog bättre överlag (en svaghet på X2) med mindre grumlighet/grynighet och det är oftast mer framträdande, men för mig upplevs det nog lite ojämnt: det känns som det sticker fram mer i vissa låtar och nästan sjunker undan mer i andra?

För mig med strax över medelstorlek på huvud (och relativt lågt placerade öron) så var ett par nya X3 för tajta på bredden och ännu värre på höjden: fjädringen i bandet var för stum så jag fick nästan pressa ner lurarna till öronen (å andra sidan inser jag nu att bandet på mina X2 har blivit alldeles för löst så de hänger för mycket på öronen)
Det har nu dock blivit klart bättre efter någon månad och luren överlag upplevs lättare än X2.

Jag har nu väldigt medvetet gått över rätt hårt till X3 och inte lyssnat på X2 på över en månad nu... Så ska bli intressant och prova gå tillbaks och se vad som är vanans makt och vad som är ren preferens

Skrivet av Samsung:

Jag brukar oftast sträva mot det mer neutrala hållet, så det låter ju lovande! Det är kul att Philips fortfarande gör lite roliga hörlurar, jag minns HP890 och HP1000 strax efter millennieskiftet som väldigt prisvärda.

HP890 var en trevlig lur Jag skulle säga att den var både lättare och bekvämare än både X2 och X3 men ljudmässigt ett par steg efter överlag... Lite svårt att säga säkert då det var rätt så länge sen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Själv använder jag ett par klassiska HD800, drivna av en Lehmann Black Cube Linear -klon lurförstärkare och WM8741 DAC, båda moddade med diskreta kretsar och högklassiga komponenter rakt igenom!

Då jag byggt/moddat det mesta själv, så har anläggningen kostat ca 1/3 av nypriserna som annars ligger på ca 12.000 kr/apparat. Och att de håller betydligt högre klass än original gör ju inte saken tråkigare!

Som nästa steg funderar jag på att fixa min Sennheiser HD800 med modden så dem motsvarar S-modellen. Är det någon som har gjort denna mod på sina lurar och blev ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Hej alla kunniga! Nu efter 4-5 år då mina Beyerdynamics DT770 Pro sjunger på sista versen så går jag i nyköpstankar, och har då bestämt mig för att eventuellt kolla på något trådlöst!
Så jag tänkte se vad ni har att föreslå för trådlösa hörlurar till PC med hyffsad batteritid, bra ljudbild, bekväma och till ett rimligt pris (1500-2500sek)

Även trådade lurar i stil med DT770 pro är av intresse, har dock ingen Dac/amp så något under 80ish Ohm funkar bäst!

MVH

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

Hej alla kunniga! Nu efter 4-5 år då mina Beyerdynamics DT770 Pro sjunger på sista versen så går jag i nyköpstankar, och har då bestämt mig för att eventuellt kolla på något trådlöst!
Så jag tänkte se vad ni har att föreslå för trådlösa hörlurar till PC med hyffsad batteritid, bra ljudbild, bekväma och till ett rimligt pris (1500-2500sek)

Även trådade lurar i stil med DT770 pro är av intresse, har dock ingen Dac/amp så något under 80ish Ohm funkar bäst!

MVH

Måste du ha trådlösa lurar så rekomenderar jag Shure Aonic 50, dom är riktigt prisvärda just nu på Amazon (ca 2500 kr).

https://www.amazon.de/-/en/Noise-Cancelling-Headphones-Studio...

Köp sedan till en usb transmitter som klarar Aptx LL

Edit, finns på svenska Amazon också:

https://www.amazon.se/Shure-SBH2350-BK-EFS-Isolerande-%C3%B6r...

Permalänk
Fyndjägare

Tyckte Jot2 verkade intressant men verkar som den har för mycket kraft och för hög gain. Går att vrida till ca 9.30 med Focal Clear (55ohm/104db) enligt Lachlan. Trist =(

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Hur kan en förstärkare ha för mycket kraft?? Förklara gärna hur du tänker i ditt påstående!

Ljudet blir både sämre samt att det är betydligt större risk att "spränga" lurar/högtalare med en förstärkare med för LITE kraft (pga högre distorsion/orena spikar), om man spelar på samma volym.

Visst, om man har för vana att alltid köra på max, så är det en annan sak - men då har man även andra problem, som t.ex. spräckta trumhinnor!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av mikaelm:

Hur kan en förstärkare ha för mycket kraft?? Förklara gärna hur du tänker i ditt påstående!

Ljudet blir både sämre samt att det är betydligt större risk att "spränga" lurar/högtalare med en förstärkare med för LITE kraft (pga högre distorsion/orena spikar), om man spelar på samma volym.

Visst, om man har för vana att alltid köra på max, så är det en annan sak - men då har man även andra problem, som t.ex. spräckta trumhinnor!

Kolla gärna filmen från ca 10.30.
För mycket kraft och för hög gain i en hörlursförstärkare innebär att det inte finns något utrymme på volympotten med lättdrivna hörlurar. Och flertalet analoga pottar har även kanalobalans på lägsta före ca kl 8.30-9.00. Vore önskvärt om de behöll kraften men hade haft riktigt låg gain på lägsta inställningen på Jotten, så man kan vrida volymen kring kl 9-12 (12 = rätt upp) iaf.

För stereoförstärkare och högtalare som du anger i ditt exempel håller jag med fullständigt. Min köttigaste stereoförstärkare ger +800W i 1 ohm. Klena förstärkare dödar högtalare, har ju rostat några diskanter när fjuttiga förstärkare börjat klippa och matat fyrkantsvåg

Visa signatur