Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Såg den jag med. Dock måna som säger att de tär Nicehash som försöker få det att se ut som att phoenix är hackat. De använde tydligen Mega länken som deras download och när folk sa att det inte gick att ladda ner Phoenix längre för att användaren som laddat upp den på Mega blivit bannad så skrev Nicehash ut att minern blivit hackad, troligtvis för att folk ska använda deras egna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ligmoid:

Någon som minear till binance pool som inte får hemsidan (poo.binance.com) att fungera? Den laddar aldrig klart så jag kan se "earnings" "workers" osv, den reagerar inte på något kapptryck alls. Har varit så ett par dagar.

Samma för mig. Men det fungerar om man går in med deras windows app istället.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem

Tips:

"Economy of Scale" :

Bygg en stor miningfarm ⛏️ med ASIC's/FPGA's istället.

Nu ställer detta LÅNGT fler krav på kunskaper, tillgång, och kraftfull elförsörjning... men inte initiala investeringar.

Åter till "Economy of Scale"...
Detta förfarande lär lätt ge månadsinkomster på allt från 50k till 250k... NETTO! 🤑

Så sluta med nåt så relativt meningslöst som GPU-farmer... 🙄

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt ställe, men jag har precis byggt en liten egen wood frame till min mining rig. Jag har inget att stödja moderkortet med (typ skruvar som det är i ett datorchassi). Är det okej om moderkortet bara ligger direkt på trät (Den kan andas under cpu)

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Kanske inte rätt ställe, men jag har precis byggt en liten egen wood frame till min mining rig. Jag har inget att stödja moderkortet med (typ skruvar som det är i ett datorchassi). Är det okej om moderkortet bara ligger direkt på trät (Den kan andas under cpu)

Borde inte vara några problem vad jag vet. Men annars är det ju snabbt gjort att köpa några distanser och sätta dit

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Fungerar alldeles utmärkt. Är väl mest om man vill flytta på riggen lite och moderkortet ligger löst.

Är det stationärt och ingen risk för en olycka så är det bara att köra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizze:

Fungerar alldeles utmärkt. Är väl mest om man vill flytta på riggen lite och moderkortet ligger löst.

Är det stationärt och ingen risk för en olycka så är det bara att köra!

Okej, tack så mycket!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Återkom gärna med resultat! Själv får jag invalid shares om jag kör mer än +1100 på minnet.

Jag är nöjd för dagen men kommer såklart fortsätta imorgon. +1130 på minnet, och under 1% stales, 0% invalid. Har du lekt något med inställningarna?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Tips:

"Economy of Scale" :

Nu ställer detta LÅNGT fler krav på kunskaper, tillgång, och kraftfull elförsörjning... men inte initiala investeringar.

Detta förfarande lär lätt ge månadsinkomster på allt från 50k till 250k... NETTO! 🤑

Ska man köpa ASICs får man hoppas att man får den första batchen så man slipper vänta i ett halvår på en produkt som inte längre är lika lönsam som vid release. Vad gör man om myntet tappar i värde och renderar det olönt att bryta just det myntet? Ska man försöka sälja sina ASICs? Grafikkort har mycket bättre andrahandsvärde och kan bryta i stort sett allt. Risken är mindre med grafikkort vilket nog är anledningen majoriteten bryter med grafikkort.

Men köp på dig ett par Innosilicon A11 för 24k USD/st du. Återkom gärna om du går break even.

Skrivet av fetakniven:

https://i.imgur.com/K10049r.jpg

Jag är nöjd för dagen men kommer såklart fortsätta imorgon. +1130 på minnet, och under 1% stales, 0% invalid. Har du lekt något med inställningarna?

Mina 3070 ligger på +1250 minne och -500 core. 0.01% stales. 62 MH/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Tips:

"Economy of Scale" :

Det som är lockande med FPGA är att man kan alltid bygga om något ändras i algoritmen.
En del andra ASICS har ju dödats just på detta vis.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

https://i.imgur.com/K10049r.jpg

Skrivet av 9inety9ine:

Mina 3070 ligger på +1250 minne och -500 core. 0.01% stales. 62 MH/s.

Hur länge behöver man låta det stå och tugga när man tweakar för att veta om det blir bra, behöver det tid för att stabilisera sig? Kan för låg spänning resultera i lägre hashrate? Satte mig ner för att justera lite eftersom jag missat att kolla rejected tidigare. Just nu kör jag mitt 3070 i 1050Mhz på core (0,738V) och +1250 på minne.

Det kan se ut såhär flera uppdateringar i rad:

Sen kan det plötsligt dippa ner till 57, 58, 54, 56 MH/s. Är det normalt?

Har inte heller lyckats greppa riktigt vad Shares/min betyder, ens om det ska vara lågt eller högt Ser att på @fetaknivens bild så är den kring 1, men hos mig 5-6.

Edit* Aah Chrome käkar upp prestanda. Så fort jag stänger av det så kliver hashraten upp igen. Blev bättre med hw acceleration avstängt. Just nu uppe i 62,5 MH/s

Edit2* På +1425 får jag Share above target. +1400 verkar ok än så länge. ~63,2MH/s. Ska låta det vara så nu och se hur det ser ut imorgon om det hållit sig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte höra med er lite kort vad det är för fördelar/nackdelar med en antminer. Som jag förstår det så är de mycket snabbare än ett fåtal grafikkort och det verkar som de är ganska billiga på blocket.
Jag har i alla fall lyckats läsa mig till att de låter en hel del samt producerar en hel del värme.

Finns det någon vänlig själ som kan ge en kort förklaring?

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du har ett grafikkort så belastas minnet ansenligt, vad det verkar, bara av att visa Windows.

Här är bra utgångssiffror:
https://www.nicehash.com/blog/post/nvidia-and-amd-graphics-ca...

Jag tycker nog man ska försöka få stabila siffror i kanske en minut iallafall, innan man justerar något.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Nu när jag når upp till 0.05 ethereum på NanoMiner till NanoPool ikväll så byter jag till NiceHash. Får då iallafall betalning betydligt oftare än nu då jag efter mining i 14dar får min första payout. Eller finns det någon vettigare? Vill iallafall har payout minst en gång per dag med mitt nuvarande RTX 2080 TI (56Mh/s)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidas5:

Hej!

Tänkte höra med er lite kort vad det är för fördelar/nackdelar med en antminer. Som jag förstår det så är de mycket snabbare än ett fåtal grafikkort och det verkar som de är ganska billiga på blocket.
Jag har i alla fall lyckats läsa mig till att de låter en hel del samt producerar en hel del värme.

Finns det någon vänlig själ som kan ge en kort förklaring?

Mvh

Att säga antminer är som att säga Nvidia. Finns så många olika antminers och dem äldre varianterna är inte alls typ lönsamma längre (typ Antminer s9). På samma sätt som en GTX 780 är betydligt långsammare än ett RTX 3080

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

är 1% dev fee högt? Testade å köra nicehash + Trex , hamnar på 98-100 MH/s. Testade excavator å Phoenix innan men hamnade runt 94-96 MH/s

edit: rtx 3080 , core -200, mem +1300, pwr 70%.

Permalänk
Medlem

En fråga:

jag håller på och mine'ar med min RTX 3070. Jag skulle däremot vilja få ned temperaturen lite mer. Har sett flera stycken som ligger på ca 50 grader när dem dragit ned power limit till lägsta, ca -500 på core clock fast överklockning och ca +1300 på memory clock. Min fråga är, sliter de inställningarna på GPU? Typ stress eller liknande. Det kan ju inte ha med temperaturen och göra då man är nere på ca 50 (dessa inställningar ska ge ca 10 mh/s ökning). Jag vill inte slita på GPU då jag använder den för att spela osv. Är det bäst för mig att ha kvar inställningar jag har nu, dvs bara ändrat powerlimit till 60% (ger ca 50-52 mh/s)?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Nu när jag når upp till 0.05 ethereum på NanoMiner till NanoPool ikväll så byter jag till NiceHash. Får då iallafall betalning betydligt oftare än nu då jag efter mining i 14dar får min första payout. Eller finns det någon vettigare? Vill iallafall har payout minst en gång per dag med mitt nuvarande RTX 2080 TI (56Mh/s)

Cruxpool kam du ställa in så du får utbetalning efter 0.01 eth jag får utbetalning ca efter 72 timar med ca 63mh

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

En fråga:

jag håller på och mine'ar med min RTX 3070. Jag skulle däremot vilja få ned temperaturen lite mer. Har sett flera stycken som ligger på ca 50 grader när dem dragit ned power limit till lägsta, ca -500 på core clock fast överklockning och ca +1300 på memory clock. Min fråga är, sliter de inställningarna på GPU? Typ stress eller liknande. Det kan ju inte ha med temperaturen och göra då man är nere på ca 50 (dessa inställningar ska ge ca 10 mh/s ökning). Jag vill inte slita på GPU då jag använder den för att spela osv. Är det bäst för mig att ha kvar inställningar jag har nu, dvs bara ändrat powerlimit till 60% (ger ca 50-52 mh/s)?

Ingen miner skulle hävda att det gör skada på grafikkortet. Fråga en gamer däremot..

Det är bara högre spänning än rekommenderat som orsakar slitage.

I ett mardrömsscenario kan du behöva byta slitdelar snabbare, t ex fläktar och thermal pads, men de har tre år på sig att ge upp.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Samma här som ovan, 55 grader på 165W, hashar 61.5 MH/s. Vad jag vet kan fläktarna slitas ut och lägga av, men det är billigt att fixa själv. Mina fläktar ligger stabilt på 54%

Edit: Drog ner core clock lite till nu och träffar 145W med en större undervolt, hashar 61 MH/s

Samt garantin täcker kostnaden första åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Hur viktigt är det för dig? Du kommer förlora en hel del i avgifter om du vill ha ut pengarna så ofta, även i pooler som betalar ut ”utan avgifter”. Det innebär bara att avgiften bakas in någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Nä, håller på å försöker fatta hur man gör!

Ändra "powerlimit" i Afterburner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ingen miner skulle hävda att det gör skada på grafikkortet. Fråga en gamer däremot..

Det är bara högre spänning än rekommenderat som orsakar slitage.

I ett mardrömsscenario kan du behöva byta slitdelar snabbare, t ex fläktar och thermal pads, men de har tre år på sig att ge upp.

Okej, tänkte typ bara minea i några månader så det borde väll vara okej.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Testade för första gången under helgen med nicehash. Själva miningen är väl inte vad jag ser som problematiskt eller jobbigt, utan snarare vad som krävs gentemot Skatteverket. Hur gör ni andra (särskilt ni med nicehash) för att korrekt deklarera intjänad crypto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

Testade för första gången under helgen med nicehash. Själva miningen är väl inte vad jag ser som problematiskt eller jobbigt, utan snarare vad som krävs gentemot Skatteverket. Hur gör ni andra (särskilt ni med nicehash) för att korrekt deklarera intjänad crypto?

Kör man det som hobby så får man vad jag har läst deklarera det som hobbyverksamet. Man får även dra av för elkostnad och inköp av gpu m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Kör man det som hobby så får man vad jag har läst deklarera det som hobbyverksamet. Man får även dra av för elkostnad och inköp av gpu m.m.

Av vad jag läste på skatteverket så får du inte dra av el eller inköp av gpu, just på grund av att det är hobbyverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Har kört på binance ett tag och minat till deras pool, får betalning en gång om dagen, jag tror du får det oavsett hur mycket du dragit in. Inte testat nicehash själv, men tycker det låter som extra mellanhänder helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hur länge behöver man låta det stå och tugga när man tweakar för att veta om det blir bra, behöver det tid för att stabilisera sig? Kan för låg spänning resultera i lägre hashrate? Satte mig ner för att justera lite eftersom jag missat att kolla rejected tidigare. Just nu kör jag mitt 3070 i 1050Mhz på core (0,738V) och +1250 på minne.

Det kan se ut såhär flera uppdateringar i rad:

https://i.imgur.com/HAJuBul.jpg

Sen kan det plötsligt dippa ner till 57, 58, 54, 56 MH/s. Är det normalt?

För att vara 100% säker brukar jag vänta en vecka för att se om OC är stabil. Annars 48 timmar och hoppas på att det är funkar. För lite ström, låg hash rate. Testa höja din power limit. Mina 3070 ligger i mjukvaran på 120w. Jag vet inte vad det motsvarar i Afterburner power limit då jag använder HiveOS men skulle tippa på 55-65% beroende på kortets TDP.

Din hash rate sjunker om du har en skärm inkopplad till kortet och använder datorn.

Skrivet av ToirRisker:

är 1% dev fee högt? Testade å köra nicehash + Trex , hamnar på 98-100 MH/s. Testade excavator å Phoenix innan men hamnade runt 94-96 MH/s

edit: rtx 3080 , core -200, mem +1300, pwr 70%.

1% är normalt. T-rex miner rekommenderas till 30x0, 20x0, etc då minern är gjord just för Nvidia-kort. Phoenixminer är mer universal men många har fått högre rapporterad hash rate av denna miner än vad den egentligen är jämfört med pool hash rate, vilket är den viktiga hash raten man ska ha koll på.

Skrivet av Kallissimo:

En fråga:

Det som slits är minnena. Det beror förstås på hur varma minnena är så slits de olika mycket men ligger du under 95C bör det inte vara några problem. Nu är det inte så simpelt att se vad tempen på minnena är på dessa kort men om du vill vara extra säker kan det vara lönt att höja fläkt %. Hellre trasiga fläktar än trasigt grafikkort. Om du bara bryter några timmar per dag gör det inget om minnena går lite varmt. De blir varma när man spelar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

För att vara 100% säker brukar jag vänta en vecka för att se om OC är stabil. Annars 48 timmar och hoppas på att det är funkar. För lite ström, låg hash rate. Testa höja din power limit. Mina 3070 ligger i mjukvaran på 120w. Jag vet inte vad det motsvarar i Afterburner power limit då jag använder HiveOS men skulle tippa på 55-65% beroende på kortets TDP.

Din hash rate sjunker om du har en skärm inkopplad till kortet och använder datorn.

1% är normalt. T-rex miner rekommenderas till 30x0, 20x0, etc då minern är gjord just för Nvidia-kort. Phoenixminer är mer universal men många har fått högre rapporterad hash rate av denna miner än vad den egentligen är jämfört med pool hash rate, vilket är den viktiga hash raten man ska ha koll på.

Det som slits är minnena. Det beror förstås på hur varma minnena är så slits de olika mycket men ligger du under 95C bör det inte vara några problem. Nu är det inte så simpelt att se vad tempen på minnena är på dessa kort men om du vill vara extra säker kan det vara lönt att höja fläkt %. Hellre trasiga fläktar än trasigt grafikkort. Om du bara bryter några timmar per dag gör det inget om minnena går lite varmt. De blir varma när man spelar också.

Okej! Jag har hört att det är svårt att se minnena på 3070 (Det går väll lätt och se på 3080 och 3090?) En vecka är ju 168 tror jag, och jag kommer säkert att minea 100-120 av de timmarna. Finns det något sett att se minnena, även fast det är jobbigt? Vill ju inte bränna upp grafikkortet direkt... Fläktarna är på auto mellan 55-60% konstant, kanske bättre att sätta de mellan 65-70%? Jag tänker dock, av någon anledning om grafikkortet blir alldeles för varmt från ingenstans med de där 65-70%. Auto hade ju då känt av det och fläktarna spinner då snabbare. Nu kommer de isf alltid att stanna på de 65-70%. Detta kanske aldrig händer, men ändå.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Av vad jag läste på skatteverket så får du inte dra av el eller inköp av gpu, just på grund av att det är hobbyverksamhet.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?d...