B550 med 5600X, fläktar går, ingen signal.

Permalänk
Medlem

B550 med 5600X, fläktar går, ingen signal.

Hej SweC, nyligen fått hem min 5600X tsm med ett Asus Prime B550 PLUS.

Skruvade ihop, försökte boota men får ingen signal. Det enda som händer är att fläktarna snurrar (tror gpu fläktar går på max) och dram lampan lyser på mobot.

Länk till RAM som jag köpte till.

Förutom 5600X, Ram minnena ovan och mobot så är delarna jag använder i min signatur.

Saker jag provat:

1 ram sticka, alla olika slots. (Även provat detta med ett annat märke av Ram stickor) .

Resettat CMOS

Kontrollerat Cpun, inga böjda pins eller synlig smuts.

Kontrollerat socketen, ser ingen kylpasta eller annan smuts runt om i moderkortet.

Bara kopplat in "det nödvändiga".

Kontrollerat att gpu funkar i annat bygge.

Provat med annat nätaggregat: Fractal Design Effekt 700W

Inget av de saker jag provat har gjort någon skillnad, tråkigt nog har jag inte tillgång till någon annan AMD cpu för att flasha BIOS och moderkortet har inte heller flashback eller dylika funktioner att flasha utan CPU.

Jag tror att det moderkort jag köpt kan va oflashat, men enligt diverse källor har jag ändå läst att 5000 serien ska kunna boota in till BIOS.
På moderkortets låda finns ett litet märke där det står "3rd gen Amd Ryzen desktop ready", men finns inget märke där det står "5000 ready" eller dyl. som jag sett på andra mobo-lådor.
Men annat än det så kan jag inte hitta något som påvisar eller hintar om vilken BIOS version jag har på mobot.
Annat än det kan det ju vara ett DOA moderkort, men det är ju väldigt svårt att utesluta bios-problemet.

Har ni några tips eller erfarenheter när det gäller oflashade B550 kort? Eller några andra fina tips?

Jag kan ju givetvis skicka tillbaka mobot och Cpun till inet för flashning men ska jag vara ärlig är jag inte jättesugen på att skicka tillbaka en cpu jag väntat 3 månader på. Vill prova allt jag kan innan jag tar det beslutet.

Visa signatur

Main Rigg - Ryzen 5600X, 3.2 ghz 32gb, RTX 2070, 370gb ssd, 500gb m.2, Noctua U12S.
Alt rigg - i5 6600K, 2.4 ghz 16gb, GTX 960, 500gb SSD, Noctua U9-B.

Spelar just nu: För mycket LoL

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att du behöver uppdatera BIOS, och jag tror du bara behöver skicka moderkortet till Inet, då dem kan använda egna CPU:er (som måste vara från en äldre generation).

Ibland så kan det stå någonting runt batteriet på moderkortet vilken BIOS-version som är installerad. Jag köpte nyligen ett moderkort och det hade en BIOS-version från somras och behövde en uppdatering. Jag valde dock specifikt ett moderkort med flashback-stöd så jag kunde uppdatera själv.

Ett annat alternativ är att försöka hitta någon som har en Ryzen 3000 CPU i närheten.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Hade en kompis som hade EXAKT samma dilemma som du. Han behövde uppdatera bios bara.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem

Hehe, joo det känns ju som att det handlar om en "enkel" bios flashning, det är ju tyvärr i stort sett omöjligt att felsöka nåt annat när det finns ett sånt hål i grunden.

Mina tre alternativ är nog:

- Att kontakta Amd supporten för ett flash kit.
(Nån som har erfarenhet av det? Hur länge det tar för att komma fram osv.?)

- Återköpa det här jävla piss mobot och skaffa ett med no cpu flash funktion (ursäkta språket).

- Skicka till Inet för flashning.
(Samma här, nån som vet hur länge en sån ordeal tar?)

Känner tyvärr ingen i mitt närområde med en äldre AMD prolle. 4 mil ut i skogen utanför Lycksele.

Visa signatur

Main Rigg - Ryzen 5600X, 3.2 ghz 32gb, RTX 2070, 370gb ssd, 500gb m.2, Noctua U12S.
Alt rigg - i5 6600K, 2.4 ghz 16gb, GTX 960, 500gb SSD, Noctua U9-B.

Spelar just nu: För mycket LoL

Permalänk

Jag hade exakt samma problem med ASUS B550-F och 5600x, det som löste mitt problem var att flasha BIOS och att byta HDMI sladd. Behövde byta skärm display från HDMI till dvi-d och sedan tillbaka till HDMI också av någon konstig anledning.

Permalänk
Medlem

Du behöver uppdatera bios

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Prova att stänga av XMP/dylikt för minnena, och istället manuellt ställa in timings och frekvens.

Det kan hjälpa, när det potentiellt finns buggar i AGESA/BIOS.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Prova att stänga av XMP/dylikt för minnena, och istället manuellt ställa in timings och frekvens.

Det kan hjälpa, när det potentiellt finns buggar i AGESA/BIOS.

Hyggligt svårt att göra om man inte kommer in i BIOS...😃

Permalänk
Moderator
Moderator

Det gör det knappast när moderkortet saknar funktionen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Det gör det knappast när moderkortet saknar funktionen.

Mmm sant. Fanns på det b550 jag tänkte beställa men inte på hans.