Lägre hastighet än utlovat (inställningar på routern?)

Permalänk

Lägre hastighet än utlovat (inställningar på routern?)

Hej!

Jag har precis fått min nya fiberuppkoppling aktiverad. Det är Bahnhof 250/250, jag har ip-only i mitt hus om det spelar någon roll. Inför detta så köpte jag en ny router, Asus RT-AC750L med upp till 733 Mbps transfer rate.

När jag kopplar in min nätverkskabel direkt från switchen (den ip only installerade i min lgh) så har jag enligt bredbandskollen.se 240,64 ner och 93,97 upp. Helt ok med andra ord.

Men när jag sätter en nätverkskabel i switchen (LAN port 1) till routern (LAN port 1) och sedan vidare till min laptop så får jag bara 89,87 ned och 81,32 upp.

Vid bägge testen så hade jag inget annat uppkopplat mot nätverket än laptopen. Det är en ganska gammal laptop jag har, men eftersom jag fick såpass mycket högre hastighet när jag kopplade utan routern så borde det vara irrelevant.

Är det några inställningar i routern jag måste göra, typ konfigurera den på något sätt? Jag har bara öppnat förpackningen och kopplat in den.

Vore jättesnällt om någon kunde hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Den har inte gigabit anslutning på lansidan så du kommer aldrig att få mer än 100/100 om du ansluter den med kabel till din dator.
Så routern fungerar precis som den ska enligt de specifikationer som den har.

Specifikationerna hittar du till exempel på följande sida: Specifikationer

Permalänk
Medlem

Kolla NICen i datorn så att den inte är hårt ställt till 100Mb.
EDIT: Beror på routern enligt posten ovanför.

Permalänk
Skrivet av chbg:

Den har inte gigabit anslutning på lansidan så du kommer aldrig att få mer än 100/100 om du ansluter den med kabel till din dator.
Så routern fungerar precis som den ska enligt de specifikationer som den har.

Specifikationerna hittar du till exempel på följande sida: Specifikationer

Jaha okej. Så problemet är att routern är för dålig alltså?? Jag tolkade "Upp till 733 Mbps" som att den skulle fungera med mitt 250/250

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needhelp448:

Jaha okej. Så problemet är att routern är för dålig alltså?? Jag tolkade "Upp till 733 Mbps" som att den skulle fungera med mitt 250/250

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needhelp448:

Jaha okej. Så problemet är att routern är för dålig alltså?? Jag tolkade "Upp till 733 Mbps" som att den skulle fungera med mitt 250/250

trådlöst ja. Inte med kabel. iaf enligt specsen vilket e rätt skumt att den bara klara 100 imo...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

trådlöst ja. Inte med kabel. iaf enligt specsen vilket e rätt skumt att den bara klara 100 imo...

Okej, fan vad slarvigt av mig att inte läsa mer noga... Då ska jag ta och lämna tillbaka den här.

Skulle någon av er kunna tipsa om en prisvärd router som passar mina ändamål? Jag själv är uppenbarligen inte så bra på det haha

Permalänk
Medlem

Här har du en för samma peng.
Elgiganten

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Här har du en för samma peng.
Elgiganten

Tack! och den kommer inte ha några problem att leverera mina 250/250??

Haha fan vad dum jag känner mig, trodde jag gjorde ett bra köp första gången.. kanske lättast att bara dra förbi elgiganten och byta då

Tack för alla snabba svar, hade nästan tänkt ringa Bahnhof och skälla på dom

Permalänk
Medlem

Ett bra exempel på hur begränsade återförsäljarnas specifikationssidor kan vara.

En grundtips är att alltid försöka finna specifikationerna direkt på tillverkarnas hemsidor, de brukar vara lite tydligare..

Ports ASUS specifications

RJ45 for 10/100Mbps BaseT for WAN x 1 RJ45 for 10/100Mbps BaseT for LAN x 4

Vad bra att du har möjlighet att byta, hoppas du blir nöjd med Archer AX10-routern

Ethernet Ports 1× Gigabit WAN Port 4× Gigabit LAN Ports

Permalänk
Permalänk

Edit: helt fel av mig

Fortsätt gärna med bra tips på routers som klarar av 250/250 bredband och inte kostar allt för mycket (7-800)

Skrivet av mc68000:

Ett bra exempel på hur begränsade återförsäljarnas specifikationssidor kan vara.

En grundtips är att alltid försöka finna specifikationerna direkt på tillverkarnas hemsidor, de brukar vara lite tydligare..

Ports ASUS specifications

RJ45 for 10/100Mbps BaseT for WAN x 1 RJ45 for 10/100Mbps BaseT for LAN x 4

Vad bra att du har möjlighet att byta, hoppas du blir nöjd med Archer AX10-routern

Ethernet Ports 1× Gigabit WAN Port 4× Gigabit LAN Ports

Håller med dig! När jag köpte var det "Dagens deal" och den var kraftigt prisnedsatt, det bidrog nog till att jag slarvade mer än vanligt när jag köpte den. Bara att skicka tillbaka till Elgiganten och göra mer efterforskningar inför nästa köp

Permalänk
Medlem

Minimi kraven är 1 Gbit/s på ethernet och s.k. AC1200 klassning på Wifi, dvs 2x2 MIMO på 5 Ghz (867 Mbit/s i länkhastighet).
Finns routrar som klarar detta från 500 kr och uppåt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W