Apple tydliggör spårning i appar

Permalänk
Melding Plague

Apple tydliggör spårning i appar

Följer upp löften om förbättrad integritet genom att specificera vad bolagets egna applikationer spårar och varför.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna, Apple spårar ingenting i majoriteten av apparna. Det är en egen kategori i privacy labels där ändamålet är just spårning. Apples appar samlar som mest in data som kan länkas till ens konto. Viktigt att särskilja då det finns tre klassificeringar av data i AppStore.
Se tex Facebook på AppStore:

https://pasteboard.co/JShM2jt.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Värt att nämna, Apple spårar ingenting i majoriteten av apparna. Det är en egen kategori i privacy labels där ändamålet är just spårning. Apples appar samlar som mest in data som kan länkas till ens konto. Viktigt att särskilja då det finns tre klassificeringar av data i AppStore.
Se tex Facebook på AppStore:

https://pasteboard.co/JShM2jt.png
https://pasteboard.co/JShM2jt.png

Är det där vad iOS läser av appen (facebook i det här fallet) eller vad appen läser av iOS/ andra appar?

Permalänk
Medlem

Bilden visar vilken data som appen (Facebook) samlar in ifrån användaren. Finns tre kategorier, data som ej kan länkas till användaren, data som kan länkas till användaren samt data som används för att spåra användaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Staackars facebook och google, blir inte lätt att sälja sina användare om man måste berätta för dem att man gör det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Keeper of the Bamse

Såhär mycket spårar apples egna mailklient. Rimliga saker att hålla koll på, right?

Så, ska vi titta på vad Gmail vill nosa tag på för en mailklient (som tar 306MB disk att installera)

Lite skillnad! Jag har haft apple-telefon länge nu och dom bara växer på en, för det verkar faktiskt som att Apple tar det här med användarintegritet på allvar. Visst, dom gör inte hela sitt levebröd på reklam, utan gör sina pengar på högt prissatt premiumhårdvara, men vafan google, ta det lite lugnt!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Printscreen glöm inte att Facebook och Google värnar om småföretagare medan Apple hotar det öppna internet!

Permalänk
Medlem

Bra gjort av Apple!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hatten av till Apple för detta!

Denna funktion kan få mig att faktiskt överväga en iphone nästa gång telefonen byts ut. Kommer nog dröja ett tag till då min nuvarande telefon inte fyllt 2 än.

Permalänk
Medlem

Nu blir det ju ganska tydligt varför Sugberget var ledsen, han vill ju inte att vanliga användare ska riskera att se detta

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, behöver Apple få ut så mycket info ur en app när de har så många appar i telefonen att dom med dessa kombinerat ändå får ut tillräckligt för att ha mer info om dig än vad FB får ut i sin enda...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag har själv aldrig haft en iphone och har överlag aldrig vart ett fan av Apples typ av slutna ekosystem. Men det här som de börjat göra kring kunders integritet tillsammans med den vanligtvis långa tiden de supportar gamla telefoner med uppdateringar har fått vågen att tippa över. Min nästa telefon kommer förmodligen bli en iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Snabb fråga, behöver Apple få ut så mycket info ur en app när de har så många appar i telefonen att dom med dessa kombinerat ändå får ut tillräckligt för att ha mer info om dig än vad FB får ut i sin enda...

Apple har inget intresse av att spåra allt du gör online, vilket däremot är Googles och Facebooks levebröd.

Så visst borde Apple kunna spåra allt om de hade velat, men de gör inte det. Det är snarare andra bolag som tvingat på DRM och annat skit på Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfn:

Jag har själv aldrig haft en iphone och har överlag aldrig vart ett fan av Apples typ av slutna ekosystem. Men det här som de börjat göra kring kunders integritet tillsammans med den vanligtvis långa tiden de supportar gamla telefoner med uppdateringar har fått vågen att tippa över. Min nästa telefon kommer förmodligen bli en iphone.

Fördelen med ekosystemet är ju att Apple tjänar sina pengar oavsett och inte behöver spåra sina användare för ökade annonsintäkter.

Permalänk
Inaktiv

Får nog ge apple lite creds för detta.

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig vad meningen med det hela är om man ändå inte kan välja bort att dela data eller byta ut datan till någon form av skräpdata.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

@Printscreen glöm inte att Facebook och Google värnar om småföretagare medan Apple hotar det öppna internet!

Du var ironisk här hoppas jag? Den enda anledningen till varför Facebook och Google "värnar" om småföretagare är för att småföretagare betalar Facebook och Google för att få rikta skräddarsydd reklam till slutanvändare.

Att Apple hotar det öppna internet hoppas jag också är ett skämt. Google äger en stor del av internets infrastruktur. Google är i princip internet. Detta vet Google om, därför vill dom ta ännu mer kontroll över internetanvändare genom att introducera tjänster som Google AMP (som ger google fullständig koll på vart dina ögon är riktade på sidan du besöker).

Google är internets cancer, Facebook appar (Facebook, Instagram, WhatsApp, Oculus) likaså.

Säger som en god vän sa - All My Homies Use DuckDuckGo!

Permalänk

en liten fundering.... vad är det dom menar med spårning egentligen?

Är det att intressant data inte skickas från telefonen till en server, eller att data inte läses överhuvudtaget?

Är det inte möjligt att låta telefonen processa intressant data lokalt och sedan "requesta" riktad reklam/data och på så sätt kunna kringgå att kalla det att man inte spårar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladdad:

Är det inte möjligt att låta telefonen processa intressant data lokalt och sedan "requesta" riktad reklam/data och på så sätt kunna kringgå att kalla det att man inte spårar?

Google och Facebook kan nog kalla det för precis vad de vill. De lär inte sluta med sin insamling i första taget.

De vet redan exakt vem du är, vad du gör och var du rör dig om dagarna utifrån ditt unika mönster via din mobil idag.

Folk är redan spårade och kartlagda av Google via Chrome, GMail, Youtube, Google Maps, Adsense och deras DNS:er och av Facebook genom diverse tjänster som Instagram, Messenger, Whatsup och tusentals andra tjänster som använder Facebook-inloggning.

Själv försöker jag minimera mina fotspår på nätet genom att använda DuckDuckGo, Safari, krypterad DNS, diverse filter (annonser/tracking) och givetvis inte använda platstjänster mer än nödvändigt.

Det är dock inte helt lätt att slå sig helt fri från Google och Facebook, men jag kan i alla fall minimera användningen av deras tjänster.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning absolut, men hur ser tillsynen ut? Hur vet vi att Apple, Facebook, Google etc inte spårar oss ändå? Finns det någon myndighet som har koll på detta? Eller får vi helt enkel bara ta dom på orden när dom säger att dom inte spårar oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Ett steg i rätt riktning absolut, men hur ser tillsynen ut? Hur vet vi att Apple, Facebook, Google etc inte spårar oss ändå? Finns det någon myndighet som har koll på detta? Eller får vi helt enkel bara ta dom på orden när dom säger att dom inte spårar oss?

Finns ingen perfekt insyn såklart, men finns många smarta människor som undersöker saker lokalt på sina telefoner och kan ha viss koll på vad som skickas och till vem. Men perfekt blir det inte alltid, eftersom saker kan skickas krypterat eller beräknas om lokalt innan de skickas vid senare tillfällen, så det är svårt att länka händelse med data

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Eckelhesten:

Du var ironisk här hoppas jag? Den enda anledningen till varför Facebook och Google "värnar" om småföretagare är för att småföretagare betalar Facebook och Google för att få rikta skräddarsydd reklam till slutanvändare.

Att Apple hotar det öppna internet hoppas jag också är ett skämt. Google äger en stor del av internets infrastruktur. Google är i princip internet. Detta vet Google om, därför vill dom ta ännu mer kontroll över internetanvändare genom att introducera tjänster som Google AMP (som ger google fullständig koll på vart dina ögon är riktade på sidan du besöker).

Google är internets cancer, Facebook appar (Facebook, Instagram, WhatsApp, Oculus) likaså.

Säger som en god vän sa - All My Homies Use DuckDuckGo!

Jag är typ tusen procent säker på att det var ironi/sarkasm/satir

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Hur vet vi att Apple, Facebook, Google etc inte spårar oss ändå?

Du kan alltid kolla med Google och se vilken information de har om dig. Det är en tydlig skillnad mellan enheter som kör iOS respektive Android, där Android samlar in betydlig mer information via exempelvis "location history".

Sedan bör du nog vara betydlig mer orolig för Microsoft och deras insamling än vad Apple gör.

Microsoft gör allt för att öka användandet av Bing via exempelvis Edge och Outlook är redan besudlat av annonser för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kan alltid kolla med Google och se vilken information de har om dig. Det är en tydlig skillnad mellan enheter som kör iOS respektive Android, där Android samlar in betydlig mer information via exempelvis "location history".

Sedan bör du nog vara betydlig mer orolig för Microsoft och deras insamling än vad Apple gör.

Microsoft gör allt för att öka användandet av Bing via exempelvis Edge och Outlook är redan besudlat av annonser för privatpersoner.

Du kan stänga av location history om du inte vill använda den funktionen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kan alltid kolla med Google och se vilken information de har om dig. Det är en tydlig skillnad mellan enheter som kör iOS respektive Android, där Android samlar in betydlig mer information via exempelvis "location history".

Sedan bör du nog vara betydlig mer orolig för Microsoft och deras insamling än vad Apple gör.

Microsoft gör allt för att öka användandet av Bing via exempelvis Edge och Outlook är redan besudlat av annonser för privatpersoner.

Har du testat att öppna google.se i internet explorer? Sjukt mycket reklam för chrome och andra google-tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan stänga av location history om du inte vill använda den funktionen

Hur vet man att det inte bara döljs på den hemsidan, men fortfarande kanske loggas internt. Det värsta är ju att det är på by default så jag tycker absolut inte det är någon minor alls. Vi pratar om exakt positionering av miljarder människor som uppdateras många gånger per dag vanligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur vet man att det inte bara döljs på den hemsidan, men fortfarande kanske loggas internt. Det värsta är ju att det är på by default så jag tycker absolut inte det är någon minor alls. Vi pratar om exakt positionering av miljarder människor som uppdateras många gånger per dag vanligen...

När jag har location history avstängd vs på så märker jag en skillnad på batteritiden (dock inte mycket, men ändå), så tror absolut på att om man själv väljer o stänga av det, så stängs det av.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När jag har location history avstängd vs på så märker jag en skillnad på batteritiden (dock inte mycket, men ändå), så tror absolut på att om man själv väljer o stänga av det, så stängs det av.

Jag menade mer att det inte finns någon översyn eller garanti, men förhoppningsvis är dom i alla fall lite ärliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du testat att öppna google.se i internet explorer? Sjukt mycket reklam för chrome och andra google-tjänster

Varför skulle jag vilja göra något så ont och dumt? Har utplånat Internet Explorer överallt utom på jobbdatorn och lyckligtvis blockerar både NextDNS och AdGuard DNS (i routern) sådant här

Internet Explorer är oanvänbart till allt utom Sharepoint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför skulle jag vilja göra något så ont och dumt? Har utplånat Internet Explorer överallt utom på jobbdatorn och lyckligtvis blockerar både NextDNS och AdGuard DNS (i routern) sådant här

Internet Explorer är oanvänbart till allt utom Sharepoint.

Ville bara påvisa att ms inte är ensamma