Vilket grafikkort har du gillat mest?

Permalänk

Geforce 2 minns man. Så jävla nöjd man var med det grafikkortet.

Permalänk

Abit Siluro Ti4400 128mb, värsting kort som var både snyggt och snabbt som tusan. Dyr var den också men hängde med ett bra tag. Tror jag gav runt 3000:- för den.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Utan tvekan mitt gamla Ati Radeon 9700pro 128mb, var på sin tid hästlängder bättre än allt på marknaden under en lång tid och kostade saftiga 3999:-

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk

Voodoo 1 helt klart, jack plockade fram den ur ett skåp och drömde mig tillbaka senast förra helgen

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

Tror det var mitt GeForce FX 5800 Ultra som hade en kylare och hölje helt i metall. Två små, små fläktar fick sköta kylningen. Svincoolt kort på den tiden när plastiga byggen till grafikkort med fula bilder på var normen.

Annars är det mitt GTX 680 2GB som känns som den bästa "investeringen". Hängde med riktigt länge och orkade driva allt jag spelade under många år. När det känndes slött så köpte jag ett till och körde SLI. En investreing på typ 600:- eller så för en rejäl prestanda skjuts! Inte illa!

Permalänk
Medlem

Många som tar upp de kort som de stoppade in i datorn själv som det som gett häftigast intryck så även för mig. Voodoo 1 , var skit att stoppa in i datorn då multisync- hade pajat så upplösningen gick inte ändra. Så ett skärmbyye senare weeee and eeeeeee.
Inget annat kort har gjort den skillnaden i uppleve. Spelade på denna från 1997 till sen 1999 vilket var en evighet då.

Voodoo 3 - föreställde o fick betala ett felaktigt utsatt pris så det var superbilligt. Enda kortet som jag väntat o väntat på o då fick se fram emot. Massor av prestanda, på den tiden var även tv-ut viktigt och man försökte få svideo till TVn. Därefter dök det upp en konkurrent med 32 bitar färg. Dock saknade de Glide så det var skit detsamma om man ville kunna spela äldre titlar.o var 3dfx fanboy.

Matrox g400 max - första vettiga kortet för 2 skärmar eller 1 tv o en skärm snarare men hanterade även spel rätt bra. Matrox sista prestandakort som dög. Modda den så den var passivt kyld, provspela för en dansk cs-klan efter blivit headhuntad. Datorn kraschar kontinuerligt med början när vi kör vår första skarpa match 5 vs 5. Vilken jävla tur -att jag modda mitt kort annars har jag varit inlåst o spelat cs än idag. ( Vänta här Corona 2020 så är jag inlåst o spelat cs:go - det är år 2000 som kallar.)

GeForce 256 - första GeForce kortet. Genesis. 3dmark 2001 hade aldrig varit så coolt. Hade utgåvan med aktiva 3d-brillor typ som till 3d-tv på senare år. Snacka om bortkastade pengar o billig huvudmärk.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Voodoo 2
Inget som matchar den förbättringen det gav från annat som fans på marknaden då.

Efter det så 7970. Inte lika revolutionerande men ett enormt hopp i prestanda

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Majed:

Utan tvekan mitt gamla Ati Radeon 9700pro 128mb, var på sin tid hästlängder bättre än allt på marknaden under en lång tid och kostade saftiga 3999:-

Tänk att man kan ha så olika uppfattning. Jag hade ett 9800 pro all in wonder som är mitt mest missnöjda grafikkort någonsin. Allt bara krånglade, gick inte att använda under Linux och drivrutinerna till Windows var så dåliga, blåskärm och konstiga artefakter om man körde något 3D spel.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Ännu en röst på 3dfx Voodoo 2. I mitt fall ett Orchid Righteous 3D II-kort som jag nyligen grävde fram och sålde. Vill (med mycket nostalgi) minnas att Voodoo 2-kortet gav en ordentlig prestandaskjuts och möjliggjorde nya grafiska godbitar. Good times

Permalänk
Medlem

Voodoo 2.
OpenGL erbjöd en makalös transformering av grafiken.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Ärligt talat var det nog något så ospännande som ett Gigabyte 560 Ti, det presterade hyfsat, gick väldigt svalt jämfört med ATI/AMD korten jag haft och det fungerar fortfarande även om det inte används.
Och framförallt efter att det ersatte mitt gamla GeCube HD 3870 (iofs också ett för mig kärt kort) så kunde jag få Starcraft II att se lite vackrare ut

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Mitt 1080Ti har känts och betett sig som ett top-end kort i åratal!
Det känns som om dom gjorde 1080Ti´n lite FÖR bra för deras egen vinnings skull

Permalänk
Medlem

RIVA TNT 2 M64 32MB för dryga tusenlappen som ersatte ett ATI Rage Pro 8MB i en Compaq-burk med Pentium 2. Tror det var 1999-2000 nån gång. Detta gav mycket nöje för 12-åriga jag i spel som Half-life, CS, Jedi knight, Unreal tournament, Black & white m.m.

Visa signatur

I7 920 @ 3,8 Ghz ¤ Asus Rampage II Gene ¤ KFA2 GTX 670 2GB ¤ Corsair Vengeance 8GB CL9 1600Mhz ¤ Corsair CX v2 600W

Permalänk
Medlem

mitt 980 tuffade på i måånga år, funkat hur bra som helst, och nu sitter det i grabbens dator sen en tid tillbaks.

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Den fetaste wow-känslan måste vara när man första gången drog igång quake med det sprillans nya 3dfx Voodoo-kortet. Efter det måste det vara när jag häromåret byggde en burk med ett 1070 efter att ha kört Mac i drygt 10 år och enbart spelat på konsol.

Permalänk
Medlem

Jag har två kandidater. Har visserligen en historik med datorer sedan commodore 64 och Amiga, samt 486DX66, men ifall jag ser tillbaka till vad jag har ägt så hamnar dessa högst på listan:

ATi Radeon 9800Pro, det var vid en tid när jag återvände från konsolspelande till x86-spelande igen. Det finns så mycket nostalgi knutet till kortet. Half Life 2, Unreal Tournament 2003, Quake III, Doom 3, Prey, Halo, Elder Scrolls Morrowind. Star Wars KotOR... Det var så mycket som hände på 3D-marknaden, pixel shaders... reflektioner, normal maps, bloom, ambient occlusion. 3D-grafik lyckades verkligen ta ett gigantiskt kliv med DirectX9

Men därefter vill jag nog slå ett slag för Radeon 7870. Ett grafikkort som hålt sig relevant i 10år, jag har visserligen uppgraderat sedan dess och grafikkortet har fått leva kvar i en sekundärburk. Men jag är imponerad att jag fortfarande kan spela allting jag vill spela (än idag). Att se Doom Eternal renderas tillfredställande i 60fps (visserligen med lägre dynamisk upplösning) är ju en fröjd för ögonen. GCN arkitekturen har lyckats hålla sig relevant otroligt länge kan jag känna.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Det kort som jag håller närmast hjärtat är det första jag köpte för egna pengar, det var ett begagnat 4870 som köptes i ett paket av en kille här på Swec för 10 år sedan.
Uppgraderingen från ett ATI 9800Pro till 4870 öppnade för helt andra möjligheter för spel och verkligen drog in mig i PC världen

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Tror det var mitt GeForce FX 5800 Ultra som hade en kylare och hölje helt i metall. Två små, små fläktar fick sköta kylningen. Svincoolt kort på den tiden när plastiga byggen till grafikkort med fula bilder på var normen.

Inte för att vara sån men Nvidias FX-serie ligger som solklar nummer ett på deras ”det sämsta skit som vi någonsin tillverkat”-lista. Det presterade minst sagt undermåligt i DX9, lät som en jetmotor och drabbade företaget väldigt hårt ekonomiskt. För att inte tala om hur dåligt rykte de fick när de gjorde allt för att sminka grisen genom att fuloptimera drivrutinerna i syfte att ha något sånär chans att hänga med ATIs 9000-serie.