Permalänk
Medlem

SUN/sparc

Finns det något intresse för SUNs egna prylar i Göteborg. Open solaris är väl dött och linux går säkert att få igång men har inte sett någon större community runt det sedan open solaris lagts ned?

Är väl inte riktigt samma nostalgi som spelconsoller att köra någon gammal framemaker.

/Dan

Permalänk
Medlem
Skrivet av d99dan:

Finns det något intresse för SUNs egna prylar i Göteborg. Open solaris är väl dött och linux går säkert att få igång men har inte sett någon större community runt det sedan open solaris lagts ned?

Är väl inte riktigt samma nostalgi som spelconsoller att köra någon gammal framemaker.

/Dan

Opensolaris lever väl i någon mening vidare i form av Illumos och de olika distributionerna baserade på detta, men vad jag vet fokuserar ju det mesta i den vägen på x86-64 snarare än SPARC. (Är väl helt enkelt inte tillräckligt vanligt med SPARC-hårdvara ute i stugorna för att det ska ta fart...)

Vet inte om det hjälper något...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alltså du får ju inte guld för gamla maskiner men de verkar helt klart säljbara inom rätt grupper.

De har ju inget att komma med prestandamässigt idag men jag kommer ihåg mina maskiner med ex vis OpenBSD som ruskigt stabila.

Sen är ju vissa maskiner lite udda och svårare att få igång med främmande system, hade en Sun Fire med typ 16gig ram och den slängde jag då jag inte lyckades ge bort den.

Vad har du för nått?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Alltså du får ju inte guld för gamla maskiner men de verkar helt klart säljbara inom rätt grupper.

De har ju inget att komma med prestandamässigt idag men jag kommer ihåg mina maskiner med ex vis OpenBSD som ruskigt stabila.

Sen är ju vissa maskiner lite udda och svårare att få igång med främmande system, hade en Sun Fire med typ 16gig ram och den slängde jag då jag inte lyckades ge bort den.

Vad har du för nått?

en thunderblade 1500 eller 2000 och någon ultra tror jag.. Sen fick man inte skapa trådar för att ge bort saker så de går nog till skrot men känns ju onödigt om det finns intresse

Permalänk
Medlem

Kollat med Chalmers ETA, de tar ju emot allt från rymdteknologi till gynekologinstrument som de säljer på sin årliga auktion.

Nu fick den ju tyvärr vara på Tradera senast, men kul tillställning och pengarna går till deras förening.
Och grejorna hittar ut till de mest märkliga kufar. (jag inbegriper)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt köpt grejerna av dig om det vore närmare. Det borde absolut gå att få dem sålda. Jag skulle prova Tradera.
Alternativt forumet på amigaos.se. Inte bara Amiga som är populärt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damiga:

Jag hade lätt köpt grejerna av dig om det vore närmare. Det borde absolut gå att få dem sålda. Jag skulle prova Tradera.
Alternativt forumet på amigaos.se. Inte bara Amiga som är populärt där.

Var aldrig någon tanke att sälja dom, men hellre att de går till någon intreserad än skrot. men nu är de skrotade

Permalänk
Medlem

Åh vad synd. För ett par år sedan var ett halvdussin IPX-maskiner till skänks här i Stockholm på Elektronikforumet, och de plockades upp ganska snabbt. Jag kom sent och fick bara en hårddisk.
Man ser någon SPARC-maskin på Tradera ibland, och de brukar sälja.
Men jo, det är vintage-maskinerna som är de intressantaste, kanske inte Blade-serien.

Annars förväntar man sig kanske att saker till skänks här ska läggas upp på Marknad. Det är inte tydligt i första inlägget att det handlar om det.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Åh vad synd. För ett par år sedan var ett halvdussin IPX-maskiner till skänks här i Stockholm på Elektronikforumet, och de plockades upp ganska snabbt. Jag kom sent och fick bara en hårddisk.
Man ser någon SPARC-maskin på Tradera ibland, och de brukar sälja.
Men jo, det är vintage-maskinerna som är de intressantaste, kanske inte Blade-serien.

Annars förväntar man sig kanske att saker till skänks här ska läggas upp på Marknad. Det är inte tydligt i första inlägget att det handlar om det.

Förhoppningen var att det skulle vara tydligt att det inte var det det handlade om.. pga regler här så gick det inte att lägga upp ett skänkes inlägg. Utan valde då en mer öppen fråga och tänkte att det löser sig om det finns intresse

Permalänk
Medlem

Sun är ju coola grejor. Har ett par stycken vintage grejor som jag kommer ta med mig till graven

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Sun är ju coola grejor. Har ett par stycken vintage grejor som jag kommer ta med mig till graven

Min sambo delar inte riktigt intresset, och i kombination med att vi fick mindre föråd tillsammans än vad vi hade var för sig innan vi flyttade ihop så blev det rätt tunga rensningar..

Permalänk
Skrivet av d99dan:

Finns det något intresse för SUNs egna prylar i Göteborg.

Hej! För att skaka liv i en gammal tråd - finns några av datorerna kvar?

Visa signatur

load "$",8 : list