Permalänk
Medlem

CL16 3200MHz eller CL18 3600MHz

Hej!
Jag har beställt en Ryzen 5900x och undrar lite vilka RAM stickor som skulle prestera bäst ihop med den och hur mycket skillnad det skulle vara mellan dem två, prestationsvis.
Det står antingen mellan ett par CL16 3200MHz eller ett par Cl18 3600MHz?
Är väldigt dålig på minnen så skulle behöva er kunskap.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt 3600mhz cl18. Mycket pga den högre hastigheten som kommer ge FCLK lite mer att sträcka på sig out of the box. Sen kan du säkert få ner CL lite med tweakande.
Kör själv mina stickor som är 3600mhz CL16 i 3733mhz CL14.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Realiize:

Hej!
Jag har beställt en Ryzen 5900x och undrar lite vilka RAM stickor som skulle prestera bäst ihop med den och hur mycket skillnad det skulle vara mellan dem två, prestationsvis.

Tack på förhand!

Högre frekvenser sänker oftast effektiva latenser (som ju är trevligt), så man kan inte stirra sig blind på data över latenser!

Om något så är det värdefullt att själv balansera frekvens och latens! 😉👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

DDR4-3600 CL18 är snabbare än DDD4-3200 CL16 både när det gäller frekvens och latenser (CL anges i klockcykler så frekvensen påverkar latenserna). Skillnaden i prestanda kommer dock vara rätt liten, någon enstaka procent som mest beroende på tillämpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

DDR4-3600 CL18 är snabbare än DDD4-3200 CL16 både när det gäller frekvens och latenser (CL anges i klockcykler så frekvensen påverkar latenserna). Skillnaden i prestanda kommer dock vara rätt liten, någon enstaka procent som mest beroende på tillämpning.

Båda hamnar på 10 ns: https://notkyon.moe/ram-latency.htm
Men iom högre FLCK så blir 3600 mhz snabbare

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Båda hamnar på 10 ns: https://notkyon.moe/ram-latency.htm
Men iom högre FLCK så blir 3600 mhz snabbare

10 ns för det första ordet, men DDR4-3600 har sen lägre latens för efterföljande ord (se t.ex. Wikipedia). Men skillnaden är som sagt rätt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Realiize:

Hej!

Tack på förhand!

Så vitt jag kan se så har 3600/CL18 exakt samma latens som 3200/CL16 (sett till tid).
Men 3600 kommer ju att ge högre bandbredd och snabbare "infinity fabric".

Permalänk
Medlem

Jag gick från 3200CL14 till 3600CL14 och kan inte se någon märkbar skillnad i faktisk användning. Kör jag benchmarks och minnestunga appar kan det säkert bli en mätbar skillnad men upplevelsemässigt är den marginell.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Mig veterligen får du bäst prestanda om du kör så hög IF som din processor pallar med, 1900Mhz verkar vara svårt att komma över för många, och minnena i IFx2 med så tighta timeings du "orkar" tweeka till.
Du vill förmodligen inte köra någon annan konfigurering än MCLK (minnet) 2x FCLK.
1. Börja med att koppla loss ratiot mellan FCLK / MCLK ( kör 1:1 ) och kör typ slappa timeings / auto med GDM och allt sånt för att vara säker att inte minnena strular till det för dig när du ska ta reda på din processors "högsta" IF (tänk på att justera spänningen så du inte ligger för lågt (eller för högt). )
2. Testa dig fram hur hög IF du kan köra stabilt.
3. Koppla tillbaka ratiot (1:2 FCLK / MCLK) och kör minnena därefter, se till att du har "bra" med spänning för dina minnen...
4. (Det roligaste steget) Antingen så testar du dig fram med timeings, eller testa kör med det du får ut från DRAM Calculator ( https://www.guru3d.com/files-details/download-ryzen-dram-calc... och hoppas det inte BSOD:ar .
5. sen kan du klocka CPU:n ytterligare om du känner att det är något du är intresserad av, antingen någon slags all-core eller med CTR. Det är väldigt viktigt att du har en stabil minnesinställning innan du börjar med CTR.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Mig veterligen får du bäst prestanda om du kör så hög IF som din processor pallar med, 1900Mhz verkar vara svårt att komma över för många, och minnena i IFx2 med så tighta timeings du "orkar" tweeka till.
Du vill förmodligen inte köra någon annan konfigurering än MCLK (minnet) 2x FCLK.
1. Börja med att koppla loss ratiot mellan FCLK / MCLK ( kör 1:1 ) och kör typ slappa timeings / auto med GDM och allt sånt för att vara säker att inte minnena strular till det för dig när du ska ta reda på din processors "högsta" IF (tänk på att justera spänningen så du inte ligger för lågt (eller för högt). )
2. Testa dig fram hur hög IF du kan köra stabilt.
3. Koppla tillbaka ratiot (1:2 FCLK / MCLK) och kör minnena därefter, se till att du har "bra" med spänning för dina minnen...
4. (Det roligaste steget) Antingen så testar du dig fram med timeings, eller testa kör med det du får ut från DRAM Calculator ( https://www.guru3d.com/files-details/download-ryzen-dram-calc... och hoppas det inte BSOD:ar .
5. sen kan du klocka CPU:n ytterligare om du känner att det är något du är intresserad av, antingen någon slags all-core eller med CTR. Det är väldigt viktigt att du har en stabil minnesinställning innan du börjar med CTR.

Lycka till

Väldigt pedagogiskt beskrivet för någon som inte är så kunnig om ram-minnen... 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Läste vid ett tillfälle att exempelvis 2*16GB 3200Mhz cl16 dual rank blev bättre än 2*16GB 3600Mhz cl18 single rank för ryzen? Någon substans i det?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |