3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Jag beställde ett Ventus 3080 från Webhallen den 2021-01-07, jag har för mig att kön då var runt 90 kort.

Jag väntar även på ett 3080 TUF non-OC från Inet, tror jag har kö 80 eller något i dagsläget.

Jag har ingen aning om vilket kort som dyker upp först men det var inte svårt att hitta någon kompis som kunde tänka sig att köpa kort #2 för inköpspris den dagen det kommer . Han kommer förmodligen att kunna sälja sitt 2080 för inte så mycket mindre än de 8kkr som 3080-kortet kostade.

Skrivet av noobs:

Jag beställde ventus 2020-11-25 och minns inte riktigt vilken köplats det va. Bara hålla ut iaf.

Från Webhallen??? WTF! Då lär det inte dyka upp hos mig på ett bra tag. Kanske till jul?

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Väntar på ett sånt sen i höstas, men även proshop väntar ju fortfarande på kort för att fylla alla ordrar från i september... så har man likt jag beställt i november så är det låååång tid kvar.

Ja, jag står på kö på ett på webbhallen. Kön har typ inte rört sig sen releasedagen verkar det som. Gigabyte kanske har slutat producera sådana till förmån för dyrare Auros-kort?

Permalänk
Medlem

Tror Webhallen skall få in en leverans av ASUS-kort idag. Får hoppas det kommer in ett rejält lass

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått sitt 3080 TUF icke OC från Elgiganten levererat? Jag beställde dock mitt i Oktober, men känns som man nästan kan räkna bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Ja, jag står på kö på ett på webbhallen. Kön har typ inte rört sig sen releasedagen verkar det som. Gigabyte kanske har slutat producera sådana till förmån för dyrare Auros-kort?

Ja, får en känsla av det. Tror många tillverkare har skurit ner på sina produktionslinor och inriktat sig på dyrare kort med högre marginaler. Går ju inte direkt ha en produktionslina igång om man kan ha dom körande på typ 10% av kapacitet

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Beställde ett 3080 tuf oc den 30/9 på proshop. Har nu ändrats från "Restorder" till "Förväntad leverans mellan 2021-03-25 - 2021-03-30"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Beställde ett 3080 tuf oc den 30/9 på proshop. Har nu ändrats från "Restorder" till "Förväntad leverans mellan 2021-03-25 - 2021-03-30"

Såg att de har 56st inkommande

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas C:

Såg att de har 56st inkommande

Hoppas det kommer leverans i liknande kvantitet till våra svenska ÅF. Lider dock lite med de som ligger på en Non-OC beställning hos Proshop.

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Tror Webhallen skall få in en leverans av ASUS-kort idag. Får hoppas det kommer in ett rejält lass

Det verkar stämma! Fick precis att mitt 3080 Tuf OC transporteras till butik, och är framme på måndag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Tror Webhallen skall få in en leverans av ASUS-kort idag. Får hoppas det kommer in ett rejält lass

Hmm, jag har faktiskt fått en grön bock på mitt kort nu under beställningar. Det står fortfarande att den inte kan levereras på grund av att varan inte finns i lager, men har för mig att den gröna bocken är det som egentligen spelar roll.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hmm, jag har faktiskt fått en grön bock på mitt kort nu under beställningar. Det står fortfarande att den inte kan levereras på grund av att varan inte finns i lager, men har för mig att den gröna bocken är det som egentligen spelar roll.

På mtt rx 6700 xt så var det gull bok ohos webhallen och de stog att kortet inte fanns i lager efter bestälningen men några timmar efter så fick jag mail om att det gick att hämta i butik. Kanske något liknade som kommer hända med ditt kort (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Jag gav 18990kr för det vanliga Zotac på komplett. Men nästan 26k är lika knäppt.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Är det någon som fått sitt 3080 TUF icke OC från Elgiganten levererat? Jag beställde dock mitt i Oktober, men känns som man nästan kan räkna bort det.

Det verkar ju som det finns mycket färre av non-OC varianten rent generellt. Se exempelvis https://www.proshop.se/RTX-30series-overview . Det finns de som beställde dag 1 som ännu inte fått något non-OC kort. Jämför med OC varianten. Där är datumet 28.09.2020.

Eftersom du beställt i oktober tror jag att det är kört att du får tag på ett non-OC inom närmaste halvår (oavsett återförsäljare).

Permalänk

Någon fler här som har lagt beställning på ett stycke MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB?

https://www.webhallen.com/se/product/324067-MSI-GeForce-RTX-3...

Beställde mitt 24e november 2020 & hade kontakt med webhallen för ca 1,5månad sedan att det skulle komma in en badge av dom korten men vettefan alltså, sen kundsupporten är inte mycket att hurra över heller.. Nämligen i mitten på Februari så hörde jag av mig på deras hemsida och de sa att den 28e Februari skulle det komma in ännu en ny badge av kort men det gjorde det aldrig. Sen kan jag förstå att de har mycket press på sig men har fått olika svar varje gång jag haft kontakt med dem. Sen att de uppdaterar kön/bokningar typ 1 gång i månaden är inte heller något man vill se som konsument. Nästan så man funderar på att avboka kortet och vänta på 4000 serien....
Som sagt, någon fler här som lagt en beställning på det kortet? Har ni pratat med supporten? Isåfall vad har dom sagt till er?

MVH.

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

På mtt rx 6700 xt så var det gull bok ohos webhallen och de stog att kortet inte fanns i lager efter bestälningen men några timmar efter så fick jag mail om att det gick att hämta i butik. Kanske något liknade som kommer hända med ditt kort (:

Om jag minns rätt betyder bocken att de plockat ett kort för leverans, eller åtminstone reserverat ett av de inkomna korten för min beställning. För hämtningen i butik kan det nog bli som du beskriver ibland, eventuellt för mig med.

Är egentligen lite synd att jag inte valde att hämta i butik. Då hade jag kunnat betala kortet med presentkort för ytterligare 5% rabatt. Vid köptillfället fick jag dock 2% cashback på kreditkortet, men den reservationen har nog släppts och nu har kortets förmåner försämrats så blir marginellt dyrare i slutändan. Fortfarande intro-pris dock så är svårt att klaga när man ser priserna nu.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag verkar haft otrolig tur på något sätt. Beställde en 3080 PNY för ganske precist 1 månad sedan men dem skulle ej tas in längre så uppgraderade till ett EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA och fick det igår.

Kön på inet för https://www.inet.se/produkt/5411726/evga-geforce-rtx-3080-10g... tyckte jag dem sa låg på cirka 40 stycken iallafall. Så det verkar röra på sig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivaliciouz:

Någon fler här som har lagt beställning på ett stycke MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB?

https://www.webhallen.com/se/product/324067-MSI-GeForce-RTX-3...

Beställde mitt 24e november 2020 & hade kontakt med webhallen för ca 1,5månad sedan att det skulle komma in en badge av dom korten men vettefan alltså, sen kundsupporten är inte mycket att hurra över heller.. Nämligen i mitten på Februari så hörde jag av mig på deras hemsida och de sa att den 28e Februari skulle det komma in ännu en ny badge av kort men det gjorde det aldrig. Sen kan jag förstå att de har mycket press på sig men har fått olika svar varje gång jag haft kontakt med dem. Sen att de uppdaterar kön/bokningar typ 1 gång i månaden är inte heller något man vill se som konsument. Nästan så man funderar på att avboka kortet och vänta på 4000 serien....
Som sagt, någon fler här som lagt en beställning på det kortet? Har ni pratat med supporten? Isåfall vad har dom sagt till er?

MVH.

Beställde på releasedagen från Elgiganten. Har fått ca sex-sju olika datum nu. När jag pratade med supporten i januari sa dom att det skulle komma i mars. När jag frågade igen för några dagar sedan visste dom inte när kortet skulle komma och att jag inte skulle räkna med att få det den här månaden.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hmm, jag har faktiskt fått en grön bock på mitt kort nu under beställningar. Det står fortfarande att den inte kan levereras på grund av att varan inte finns i lager, men har för mig att den gröna bocken är det som egentligen spelar roll.

Förra veckan hade jag precis så på min 5900X hos webhallen. Den danns att plocka upp

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivaliciouz:

Någon fler här som har lagt beställning på ett stycke MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB?

https://www.webhallen.com/se/product/324067-MSI-GeForce-RTX-3...

Beställde mitt 24e november 2020 & hade kontakt med webhallen för ca 1,5månad sedan att det skulle komma in en badge av dom korten men vettefan alltså, sen kundsupporten är inte mycket att hurra över heller.. Nämligen i mitten på Februari så hörde jag av mig på deras hemsida och de sa att den 28e Februari skulle det komma in ännu en ny badge av kort men det gjorde det aldrig. Sen kan jag förstå att de har mycket press på sig men har fått olika svar varje gång jag haft kontakt med dem. Sen att de uppdaterar kön/bokningar typ 1 gång i månaden är inte heller något man vill se som konsument. Nästan så man funderar på att avboka kortet och vänta på 4000 serien....
Som sagt, någon fler här som lagt en beställning på det kortet? Har ni pratat med supporten? Isåfall vad har dom sagt till er?

MVH.

Eftersom Patrik från Webhallen varit väldigt aktiv här tidigare, så vet vi lite mer om hur det funkar. Webhallen får en bekräftelse på leverans men exakt antal som kommer vet de inte riktigt. Som exempel så kom det ETT kort i senaste leveransen av ASUS TUF 3080 non-OC. Det skulle komma 10. Den leveransen kom förrförra fredagen. Förra fredagen kom exakt NOLL.
Så om du frågar supporten så kommer de kunna säga när nästa leverans från MSI är men de kan inte säga exakt antal då det sällan stämmer. Om det kommer ett kort bryr de sig inte om att uppdatera sidan då det ändå inte ger så mycket.
Flera gånger tidigare har de också haft en planerad leverans en fredag, men det kom inget utan det kom tisdagen efter. Därav har de gett upp tanken med att uppdatera "nästa leverans".

Så det är inte så lätt för dem att hålla kunderna informerade.

Låter kanske lite som försvar, men jag har hängt i tråden ett tag och Patrik har varit väldigt bra med att informera vad som pågår tidigare så kan bara anta att det är precis likadant nu.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av skoskaf:

Kul med en kompis i kön! Bra prognos också

ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC

2020-12-24 beställd kl 13:40 på Inet för 10 690 kr.

2021-01-21 köplats 341

2021-02-14 köplats 187

2021-03-15 köplats 168

Sist jag uppdaterade i tråden var det några som menade att det kan vara avbokningar som satt fart på kön. Det ligger säkert en del i det. Men jag ser positivt på det ändå Har kollat emellanåt på Proshops sammanställning över RTX-grafikkorten och jag tycker mig minnas att det har legat mellan 15 - 35 kort på ROG-modellen under "Incoming cards" rätt stabilt, med 0 någon månad. Nu är detta en annan ÅF och dessutom en som ligger i DK. Men tänker att det borde vara ungefär samma flöde till Inet och väljer att rakt av använda det som referens för inflöde. Kanske är det fel att göra dessa antaganden, men min slutsats är att kortet kommer landa i min låda inom 3-10 månader, lol. Jag blir inte ett dugg klokare av det, men har ändå börjat trivas med att sitta här och göra totalt onödiga och oanvändbara amatörprognoser.

PS. Snart fredag.

Spännande, er kommer jag följa då jag själv har en beställning på just 3080 Strix OC från Inet. Jag beställde dock 2021-01-17 (dagen innan större prisökningar, man får vara glad för det lilla). Har ingen aning om min egen kö-plats, tänkte att jag ändå köpt med förutsättning att jag vet om att väntan kan bli lång och ”tidigaste förväntade” leverans är April när jag beställde. (Men gissar på sommaren kanske).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Eftersom Patrik från Webhallen varit väldigt aktiv här tidigare, så vet vi lite mer om hur det funkar. Webhallen får en bekräftelse på leverans men exakt antal som kommer vet de inte riktigt. Som exempel så kom det ETT kort i senaste leveransen av ASUS TUF 3080 non-OC. Det skulle komma 10. Den leveransen kom förrförra fredagen. Förra fredagen kom exakt NOLL.
Så om du frågar supporten så kommer de kunna säga när nästa leverans från MSI är men de kan inte säga exakt antal då det sällan stämmer. Om det kommer ett kort bryr de sig inte om att uppdatera sidan då det ändå inte ger så mycket.
Flera gånger tidigare har de också haft en planerad leverans en fredag, men det kom inget utan det kom tisdagen efter. Därav har de gett upp tanken med att uppdatera "nästa leverans".

Så det är inte så lätt för dem att hålla kunderna informerade.

Låter kanske lite som försvar, men jag har hängt i tråden ett tag och Patrik har varit väldigt bra med att informera vad som pågår tidigare så kan bara anta att det är precis likadant nu.

Som du skriver! Vill bara tillägga om färgen på bocken på ordern som kom upp, som jag förstog det så blir bocken grön så har du ett kort på g till dig! Den blir sen gul när den skickas till butik för att sen bli grön igen när den landar i butik

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av shivaliciouz:

Någon fler här som har lagt beställning på ett stycke MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB?

https://www.webhallen.com/se/product/324067-MSI-GeForce-RTX-3...

Beställde mitt 24e november 2020 & hade kontakt med webhallen för ca 1,5månad sedan att det skulle komma in en badge av dom korten men vettefan alltså, sen kundsupporten är inte mycket att hurra över heller.. Nämligen i mitten på Februari så hörde jag av mig på deras hemsida och de sa att den 28e Februari skulle det komma in ännu en ny badge av kort men det gjorde det aldrig. Sen kan jag förstå att de har mycket press på sig men har fått olika svar varje gång jag haft kontakt med dem. Sen att de uppdaterar kön/bokningar typ 1 gång i månaden är inte heller något man vill se som konsument. Nästan så man funderar på att avboka kortet och vänta på 4000 serien....
Som sagt, någon fler här som lagt en beställning på det kortet? Har ni pratat med supporten? Isåfall vad har dom sagt till er?

MVH.

Jag beställde detta på releasedagen, 15:50. Fick mitt kort för snart en månad sedan om det hjälper dig något....

Permalänk

Fick Webhallen in några 3080 Tuf Non-oc måntro? Eller gällde det bara OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Det verkar stämma! Fick precis att mitt 3080 Tuf OC transporteras till butik, och är framme på måndag.

Vet du vad du hade beställt på för dag och vilken tid? Får även passa på att grattulera

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hmm, jag har faktiskt fått en grön bock på mitt kort nu under beställningar. Det står fortfarande att den inte kan levereras på grund av att varan inte finns i lager, men har för mig att den gröna bocken är det som egentligen spelar roll.

Vilket klockslag beställde du? Jag fick grön bock förra veckan som byttes till gul bock igen efter nån timme.

Permalänk
Skrivet av Fade:

Vet du vad du hade beställt på för dag och vilken tid? Får även passa på att grattulera

Beställt 21/9 vid 10-tiden.
Har inte sett sett någon grön bock, bara den gula rutan.
Men det står ".... transporteras till en Webhallen-butik. Beräknat leveransdatum är Måndag 2021-03-22" i fältet ovanför.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baily:

Är det någon som fått sitt 3080 TUF icke OC från Elgiganten levererat? Jag beställde dock mitt i Oktober, men känns som man nästan kan räkna bort det.

Beställde mitt 3080 TUF icke OC i September. Senast jag kontaktade dem (ca 2 veckor sedan) så fick jag bara svaret att de inte hade någon aning om när kortet kommer in i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Beställt 21/9 vid 10-tiden.
Har inte sett sett någon grön bock, bara den gula rutan.
Men det står ".... transporteras till en Webhallen-butik. Beräknat leveransdatum är Måndag 2021-03-22" i fältet ovanför.

Jag börjar också få upp förhoppningen! Jag har inte fått något mail, men när jag kollade noggrant i Beställningar står det samma "...... transporteras till Webhallen butik. Beräknat leveransdatum är Söndag 2021-03-21."
Skulle ju vara ljuvligt! Beställde också TUF OC 21/9 vid 13-tiden. Gul ruta.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro