AMD spås bli TSMC:s näst största kund

Permalänk
Melding Plague

AMD spås bli TSMC:s näst största kund

Ökad orderingång hos världens största kontraktstillverkare väntas leda till större allokering av kretsar och andra förmåner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I nuläget känns det som att om AMD(eller nvidia för den delen) kan få säg 10% högre volym till 20% högre pris så tjänar de på det eftersom de utan problem kan ta ett högre pris av konsumenterna. Har du kort att sälja så säljs de

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Var ju rapporter 2020 Q3 om att AMD stegvis ökade andelen hos TSMC, att det inte gick snabbare är att TSMC redan då var på full kapacitet.

Så att AMD skulle bli den näst största kunden var ju väntat, samtidigt så var det även då klart att AMD skulle få brist på kretsar.
Första indikationen var när Renoir för desktop begränsades till systembyggare, något vi sen sett med begränsad tillgång på RX 6000 serien, och även senare lagda lanseringar av den samma...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

I nuläget känns det som att om AMD(eller nvidia för den delen) kan få säg 10% högre volym till 20% högre pris så tjänar de på det eftersom de utan problem kan ta ett högre pris av konsumenterna. Har du kort att sälja så säljs de

Det är precis det scenariot som hänt, sedan kommer någon grå basindustri som en biltillverkare och vill köpa en batch till av en standardkrets lite billigare än förra gången. - Tyvärr, priset har gått upp 50% och eftersom ni var sena så får ni vänta 6 månader innan vi kan rensa i schemat.

Permalänk
Medlem

Hoppas Samsung kan hålla igång och uppdatera/förnya sin kretstillverkning. Så det blir lite mer konkurrens samt fler tillverkare. Ser gärna någon ny också som kan hålla måttet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Även om AMD blir näst störst med, säg 10%, så kommer ändå ta en stund innan AMD får ut mer kretsar och mera kretsar betyder inte nödvändigtvis bättre tillgång på grafikkort. Med tanken på att AMD ska både göra konsoler (MS/Sony), CPU (Server, skrivbord, bärbar, mm) och grafikkort samt något annat jag säkert missar som görs på TSMC 7nm nod. De få extra grafikkort som skulle kunna komma ut kommer med största sannolikhet att försvinna lika snabbt som de kommer in vilket jag tror inte kommer att förbättra situationen med just grafikkort och cpuer för hemmaanvändaren. Sen funderar jag också på hur länge TSMC kan hålla på med tanken på torkan i Taiwan* innan vattnet faktiskt tar slut för dem då det just nu beställer in lastbilar med vatten** för att hålla produktionen igång. Fortsätter detta så tror jag att priserna kommer att gå upp än mera. Hoppas så klart på det bästa for oss konsumenter

Nu gick jag kanske lite utanför ämnet men tycker detta är spännande.

* https://wccftech.com/tsmc-signs-deal-for-more-than-100-water-...
** https://asia.nikkei.com/Business/Tech/Semiconductors/Taiwan-s...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hoppas Samsung kan hålla igång och uppdatera/förnya sin kretstillverkning. Så det blir lite mer konkurrens samt fler tillverkare. Ser gärna någon ny också som kan hålla måttet.

Mediatek är på stark uppgång bland Kinesiska telefoner som Honor, Realme, Oppo.

Rykte finns också att Hisilicon kan lägga sin tillverkning hos Mediatek detta är 15% av Tsmc orderbok & 2020 så var september orderstopp så ett helt kvartal i bortfall i statistiken.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Mediatek är på stark uppgång bland Kinesiska telefoner som Honor, Realme, Oppo.

Rykte finns också att Hisilicon kan lägga sin tillverkning hos Mediatek detta är 15% av Tsmc orderbok & 2020 så var september orderstopp så ett helt kvartal i bortfall i statistiken.

Mediatek är fabless likt amd, nvidia etc. Dom tillverkar inte något till någon. Du måste ha blandat ihop något här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Mediatek är fabless likt amd, nvidia etc. Dom tillverkar inte något till någon. Du måste ha blandat ihop något här!

Okej då har jag uppfattat detta helt fel undrar varför ryktena varit dessa då i media sedan hösten 2020 då Usa såg till att Tsmc inte får tillverka chip längre till Hisilicon.

Så kom media artiklar är Mediatek lösningen för Hisilicon.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Varför har Intel (2019 iaf) mer eller motsvarande omsättning hos TSMC jämfört med AMD? Trodde AMD redan var storkund och det var stora nyheter att Intel skulle börja köra mer där... viss kanske det var CPU eller mer centrala produkter som var nyheten?

Aja, det visar ju bara hur extremt mycket större Intel är...

Permalänk
Medlem

Betyder detta verkligen att AMD kan förhandla sig till bättre priser? Känns lite tvärtom, att AMD nått denna position genom att betala mer. Det är ju som känt brist på allt, så jag kan tänka mig att alla TSMC:s kunder gärna hade velat ha mera kapacitet, men AMD har ökat procentuellt mest när Huawei försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför har Intel (2019 iaf) mer eller motsvarande omsättning hos TSMC jämfört med AMD? Trodde AMD redan var storkund och det var stora nyheter att Intel skulle börja köra mer där... viss kanske det var CPU eller mer centrala produkter som var nyheten?

Aja, det visar ju bara hur extremt mycket större Intel är...

Ja, t.o.m Intels "smågrejer" som knappt syns i marginalerna, som de tillverkar externt för att de inte bryr sig, är i absoluta mått jämförbart med hela AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ja, t.o.m Intels "smågrejer" som knappt syns i marginalerna, som de tillverkar externt för att de inte bryr sig, är i absoluta mått jämförbart med hela AMD

Ja precis, det förvånande mig en del i alla fall. Vet man idag vad Intel tillverkar hos TSMC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Även om AMD blir näst störst med, säg 10%, så kommer ändå ta en stund innan AMD får ut mer kretsar och mera kretsar betyder inte nödvändigtvis bättre tillgång på grafikkort. Med tanken på att AMD ska både göra konsoler (MS/Sony), CPU (Server, skrivbord, bärbar, mm) och grafikkort samt något annat jag säkert missar som görs på TSMC 7nm nod. De få extra grafikkort som skulle kunna komma ut kommer med största sannolikhet att försvinna lika snabbt som de kommer in vilket jag tror inte kommer att förbättra situationen med just grafikkort och cpuer för hemmaanvändaren. Sen funderar jag också på hur länge TSMC kan hålla på med tanken på torkan i Taiwan* innan vattnet faktiskt tar slut för dem då det just nu beställer in lastbilar med vatten** för att hålla produktionen igång. Fortsätter detta så tror jag att priserna kommer att gå upp än mera. Hoppas så klart på det bästa for oss konsumenter

Nu gick jag kanske lite utanför ämnet men tycker detta är spännande.

* https://wccftech.com/tsmc-signs-deal-for-more-than-100-water-...
** https://asia.nikkei.com/Business/Tech/Semiconductors/Taiwan-s...

Hah.. Intressant!

Någon som kan förklara vad det är i processen som kräver såna enorma mängder vatten?
En stor andel tycks ju återanvändas men ändå krävs såna volymer...

På mitt jobb använder vi ju åtskilliga kubikmeter processvatten för kylning per timme, men det är ju ett återcirkulerande system.

Kan ju inte bara vara att de anställda måste sköta sin personliga hygien så extremt noga i dessa miljöer

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hah.. Intressant!

Någon som kan förklara vad det är i processen som kräver såna enorma mängder vatten?
En stor andel tycks ju återanvändas men ändå krävs såna volymer...

På mitt jobb använder vi ju åtskilliga kubikmeter processvatten för kylning per timme, men det är ju ett återcirkulerande system.

Kan ju inte bara vara att de anställda måste sköta sin personliga hygien så extremt noga i dessa miljöer

Vatten spolar bort alla partiklar mellan processtegen, så det måste vara extremt rent, och partiklarna som skapas är extremt små och svåra att filtrera bort efter användning

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på någon påskyndad övergång till 3 nanometer det finns en orsak till arm är först på ny node.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Okej då har jag uppfattat detta helt fel undrar varför ryktena varit dessa då i media sedan hösten 2020 då Usa såg till att Tsmc inte får tillverka chip längre till Hisilicon.

Så kom media artiklar är Mediatek lösningen för Hisilicon.

Huawei äger Hisilicon, Hisilicon gör soc:ar till mobiler, Mediatek är en annan tillverkare av soc:ar men Taiwanesisk och omfattas således inte. Båda är dock fabless.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Huawei äger Hisilicon, Hisilicon gör soc:ar till mobiler, Mediatek är en annan tillverkare av soc:ar men Taiwanesisk och omfattas således inte. Båda är dock fabless.

Saken är den att Kinesiska tillverkare har tillsammans förberett sig för ytterligare sanktioner så vet att rykten också sagt att Xiaomi & Mediatek ska utveckla ett eget utvecklat chip tillsammans.

Honor har nästan uteslutande Mediatek chip, Realme & Oppo har också i större utsträckning valt Mediatek.

Sedan rykten om detta att Mediatek tillsammans med Huawei om halvledare & med alla dessa ekonomiska fördelar som Mediatek kan få om dom löser tillverkningen tillsammans med Kinesiska företag så skulle jag försöka lösa detta om dom klarar av uppgiften.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hur kan det pratas om att intel ska börja outsource produktion om de redan har tillverkning hos dom sen flera år (iförsig handlar det väl om cpu delen fast ändå)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hoppas Samsung kan hålla igång och uppdatera/förnya sin kretstillverkning. Så det blir lite mer konkurrens samt fler tillverkare. Ser gärna någon ny också som kan hålla måttet.

Samsung kanske kommer tillverka ett nytt chip till Hisilicon Kirin 9000L som blir 3 serien under deras topp chip. @ronz
https://www.huaweiupdate.com/huawei-may-launch-kirin-9000l-ch...

9000E & 9000L kan båda hamna i vanilla P50 i mitten av Maj & min gissning är att 9000E lär vara det vassare chipet så blir som Samsung S21 valt olika chip beroende på marknaden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vatten spolar bort alla partiklar mellan processtegen, så det måste vara extremt rent, och partiklarna som skapas är extremt små och svåra att filtrera bort efter användning

Dom är väl tvungna att filtrera inkommande vatten också då som innehåller mycke mineraler och små partiklar så det gamla processvattnet kan väl tvättas på samma sätt som inkommande

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Dom är väl tvungna att filtrera inkommande vatten också då som innehåller mycke mineraler och små partiklar så det gamla processvattnet kan väl tvättas på samma sätt som inkommande

Tror inte naturligt vatten har många partiklar i de små storlekar vi pratar om här, men absolut renas inkommande vatten också