Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Min el ingår i hyran.

Men, hyresvärden kan ju knacka på en vacker dag... Eller höja hyran lite...

Tänker att det ska mycket till, beroende på hur storskaligt du kör såklart. Men jag menar, iallafall 3070 och 3060 ligger ju mellan 100-120w vid mining. Ett par sånna är ju ingenting egentligen. Folk kan sitta med gamla plasmaTV, dammsuga 2 gånger om dagen och använda el-element. Känns, för mig, tveksamt att några hundra watt skulle dra sån uppmärksamhet åt sig men det kanske bara är jag som resonerar så.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tänker att det ska mycket till, beroende på hur storskaligt du kör såklart. Men jag menar, iallafall 3070 och 3060 ligger ju mellan 100-120w vid mining. Ett par sånna är ju ingenting egentligen. Folk kan sitta med gamla plasmaTV, dammsuga 2 gånger om dagen och använda el-element. Känns, för mig, tveksamt att några hundra watt skulle dra sån uppmärksamhet åt sig men det kanske bara är jag som resonerar så.

Det är inte bara du.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Någon mer som har låg rapporterad hashrate mot ehtermine idag?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Jupp samma här.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det har vart låg accepted rate genom NiceHash.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

100, som det brukar. Helt okey här

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Började mina mot ethermine idag. Verkar fungera som det ska hos mig.

Rättade felstavning
Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Nu rullar det på som vanligt igen. Men jag uppdaterade till senaste versionen av trex & mitt 3060 kort sjönk med 1MH/s.
Ska låta den köra under natten innan jag byter tillbaks till förra versionen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Flexpool öppnade för info en svensk region idag om någon använder deras europeiska/tyska just nu, eller om någon funderat på att byta/testa.
5ms ping för min del, vilket givetvis är sämre än 1ms ping till t.ex. Sweclockers, men är ju bättre än ned till Tyskland.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nån mer som inte kommer åt ethermine.org varken web eller mining är åtkomligt för mig, provat att byta ip men hjäpte inte

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pe3:

Nån mer som inte kommer åt ethermine.org varken web eller mining är åtkomligt för mig, provat att byta ip men hjäpte inte

Fungerar här, både genom jobbets VPN och privata linan (Bahnhof). Varför byta IP? Bannad? :X

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Fungerar här, både genom jobbets VPN och privata linan (Bahnhof). Varför byta IP? Bannad? :X

Nej inte bannad bara undrade varför det inte fungerar. Bor på vischan och kör via 4G och har tre abbonemang att välja på, visar sig att tele2 fungerar men inte tre efter lite bytande hit och dit. Så förmodligen något hos tre som krånglar.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Blir en bra payout idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans man kan handla för ETH?

En börs klagade på att mitt leg var för gammalt och får ett nytt snart. Jag vill helst växla de ETH jag skrapat ihop till pengar.

Många ställen vill SÄLJA ETH men ej köpa... hmm.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En börs klagade på att mitt leg var för gammalt och får ett nytt snart. Jag vill helst växla de ETH jag skrapat ihop till pengar.

Varför vill du sälja? Verkar som att den kommer gå upp inom kort.

Annars kan du växla till bitcoin & sälja via localbitcoin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Coinbase är nog bland dom bästa ställena, kan du sälja ETH, BTC m.m och sen ta ut till VISA kort eller till bankkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Varför vill du sälja? Verkar som att den kommer gå upp inom kort.

Annars kan du växla till bitcoin & sälja via localbitcoin

Någon gång vill man väl sälja?
Jag har med 0.050227 eth som jag funderar på att sälja för att se hur mycket jag får ut i slutändan.
Nu har jag ju bra elpris på dagarna när jag jobbar då solen lyser så då kostar det mig inget då solen skapar den energin.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Någon gång vill man väl sälja?
Jag har med 0.050227 eth som jag funderar på att sälja för att se hur mycket jag får ut i slutändan.
Nu har jag ju bra elpris på dagarna när jag jobbar då solen lyser så då kostar det mig inget då solen skapar den energin.

Nu blir väl transaktionskostnaden så hög att det inte lönar sig att sälja så lite Ethereum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Nu blir väl transaktionskostnaden så hög att det inte lönar sig att sälja så lite Ethereum.

Nja, just nu är transaktionskostnaden rätt hög (~7 USD), men det har varit nere på halva senaste dagarna. Oavsett är ju 0.05 ETH värt nästan 90 USD, så nog lönar det sig alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Nja, just nu är transaktionskostnaden rätt hög (~7 USD), men det har varit nere på halva senaste dagarna. Oavsett är ju 0.05 ETH värt nästan 90 USD, så nog lönar det sig alltid.

Det blir ju 8% i avgift! När man säljer t.ex BTC på Coinbase Pro så är avgiften 0,5%.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Det blir ju 8% i avgift! När man säljer t.ex BTC på Coinbase Pro så är avgiften 0,5%.

Absolut! Men jag tolkade det frågan som ”är det värt att försöka sälja eller ska jag bara skita i pengarna helt och hållet.”

Dessutom är avgiften för att flytta ETH (från wallet till exchange). Att sälja det kostar ungefär lika mycket som BTC, lite beroende på var du säljer.

Permalänk
Medlem

Sååå. Stolt ägare av ett 3060. Vars hittar jag beta drivers?

Edit:
Hittade

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har kollat lite på andra energimätare då jag vill kunna stoppa in all data i excel och kunna spåra det senare.
Har fått upp ögonen för denna.
Vad tror du/ni om detta?

https://www.webhallen.com/se/product/309650-Deltaco-WiFi-Smar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Sååå. Stolt ägare av ett 3060. Vars hittar jag beta drivers?

Edit:
Hittade

Du får gärna återkoppla kring hur det går! 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ravnit:

Hej,
Jag har kollat lite på andra energimätare då jag vill kunna stoppa in all data i excel och kunna spåra det senare.
Vad tror du/ni om detta?

Jag köpte deras nya dubbla variant här om dagen.
De verkar fungera bra men skulle nog inte vara mitt första val för energiövervakning.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajV:

För jäkla hög temp för att vara med vatten, vad är det för block?

Mitt 3080 med ek block och backplate ligger minnestempen på 68-72c. 68c när jag inte är hemma (mer rpm på radiatorfläktarna) och 72c när jag sitter vid datorn.

+1500 på minnet och 72% power

70 nu ! Fick beställa nya thermal pads till slut .. tog 2mm som var liiiite för tjocka.. så: 1.5 är något tunna.. 2mm är något tjocka. Skar ut dem i bitar och hyvlade ner dem ca 0.25 med rakblad (otroligt tidskrävande för att göra det rakt) och sen gick det till slut. Körde jag med 2mm fick gpu core ingen träff på blocket. (10600 körs minnet på.allt över ger lägre hashrate eller stale shares.101 mh/s är inte illa iofs på 220w)

https://coolsierra.de/collections/warmeleitpad/products/ec360...

Fick hem dem i brevlådan på 2 dagar. Noterade även att EKs thermal pads hade oljat ner hela kortet 👌 onödigt men fick bli o rengöra skiten med isopropanol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hej,
Vad tror du/ni om detta?

Jag skulle förespråka den från Kjell bara för enkelhetens skull. Dessutom lär ju din rigg dra exakt lika mycket hela tiden (förutsatt att du inte byter hårdvara), så någon kontinuerlig avläsning behövs ju egentligen inte.

Jag har en sån från Kjell och läser av den en/några gånger varje gång jag uppdaterar hårdvara och sen räknar jag med den siffran.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog man ska läsa av mätaren när datorn enbart minea och har all kringutrustning avstängd. Allt annat är förströelse och hobby och energi som man gärna betalar oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Du får gärna återkoppla kring hur det går! 😅

Jag fick leta upp driverns exakta namn och fann den genast på reddit. Installationsprogrammet för drivrutinen avinstallerade de befintliga drivrutinerna och skötte allting. Efter en reboot och lite tweak i Afterburner så får jag 48-50 MH/s.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag fick leta upp driverns exakta namn och fann den genast på reddit. Installationsprogrammet för drivrutinen avinstallerade de befintliga drivrutinerna och skötte allting. Efter en reboot och lite tweak i Afterburner så får jag 48-50 MH/s.

Bra jobbat! Har hört att endast 1 kort funkar och hdmi(dummie) måste vara inkopplat, stämmer det?